- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál12.
Počátky výchovy (starověk, středověk, renesance)
- historická pedagogika
- funkce teoretická nám umožňuje poznat podstatu výchovy a její historické proměny
- funkce prognostická = zdroj podnětů, zkušeností, varování při tvorbě nových modelů výchovně vzdělávací práce
- funkce propedeutická = pomoc při rozvoji pedagogického myšlení a kreativity, klíč k pochopení současného stavu teorie a praxe
Počátky výchovy
- výchova je stejně stará jako lidstvo samo
- s vývojem společnosti se měnily její cíle, obsahy, formy a metody a to v závislosti na ekonomicko-sociálních, politických a kulturních podmínkách, ve kterých se uskutečňovala
VÝCHOVA V PRVOBYTNÉ SPOLEČNOSTI
- charakteristický je skupinový způsob života, společenská práce a kolektivní vlastnictví
- výchova je společná pro veškerou mládež
- 1. výchovná diferenciace se vznikem dělby práce, chlapci se učí se zbraněmi lovit, stavět obydlí a čluny, dívky se učí domácím pracím, udržet oheň, oděvy
- výchovné složky = pracovní výchova, mravní výchova, vojenská výchova, základy rozumové výchovy
- s rozpadem prvobytné společnosti dochází k třídění diferenciací výchovy – dle příslušnosti k třídám, vzdělávání se omezuje převážně na příslušníky vládnoucí třídy
- na tomto stupni vývoje nešlo o systematické vzdělávání
- setkáváme se se zvláštním obřadem přijímání mládeže mezi dospělé příslušníky kmene s tzv. iniciačními obřady, byly zahalovány tajuplností, spojovány se zkouškami zdatnosti a schopnosti překonat bolest
- kolem 14. roku, souviselo s pohlavním dospíváním
- později byla kolem iniciačních obřadů instituce, kde byli připravováni chlapci a děvčata zvlášť na přechod mezi dospělé
VÝCHOVA V OTROKÁŘSKÉ SPOLEČNOSTI
- v době rozpadu prvobytné společnosti začínají vznikat větší společenské celky
- úkolem státu je udržet nadvládu jedněch nad druhými
- nejstarší státy vznikaly v zemích starého východu (Babylonie, Persie)
- v těchto zemích se vytvářejí mohutné otrokářské despocie s absolutistickým panovníkem, organizované vojskem, kněžstvem a úřednictvem
- v těchto zemích se poprvé setkáváme se školami, souvisí to se vznikem a rozvojem písma, astronomie, aritmetiky, geometrie, medicíny
- školy vznikaly při chrámech a panovnických dvorech
- psát se učili pouze kněží a děti panovníků
- pouze v Egyptě existovaly písařské školy, které navštěvovaly i děti řemeslníků
VÝCHOVA V ANTICKÉM ŘECKU
- Řecko bylo tvořeno řadou městských států s různými typy otrokářského zřízení
- nejvýznamnější městské státy Sparta a Athény
SPARTA
- 90 % obyvatel otroci
- výchova směřovala k udržení nadvlády svobodných občanů (10%)
- výchova od 7 do 18 let ve státní instituci, měla vojenský charakter, zpěv a tanec k posílení bojovnosti
- výchova jednostranně zaměřená
- znalosti čtení a psaní opomíjeny
- 18 – 20 let vojenský výcvik
- 20 – 30 let služba ve vojsku
- ve 30. letech se stali svobodnými plnoprávnými občany
- tělesná a vojenská výchova je určena i dívkám – zdravá a silná žena bude rodit zdravé a silné děti
ATHÉNY
- měli složitější hospodářské podmínky, které vyžadovaly vyšší úroveň vzdělání
- cílem výchovy byl IDEÁL KRÁSY, DOBRA a ZLA tzv. KALOKAGATIA = zahrnovala výchovu tělesnou, rozumovou, mravní a estetickou
- athénské školy byly soukromé a určené jen pro chlapce, platilo se školné
- školy měly 3 stupně:
Elementární škola (7-13 let)
a) škola gramatická = čtení, psaní, počítání, gramatika, kreslení
b) škola kytaristická = hra na kytaru, lyru, zpěv, tanec, recitace, sport
Palaistra (13-16 let)
- systematická tělesná výchova
Gymnasion (16-18 let)
- znalost mravních norem, gymnastika, diskuze na filozofické a politické témata
- 18-20 let = vojenský výcvik = tzv. efebie
- ve 20 letech byl jedinec plnoprávným občanem
- výchova dívek pouze v rodině, zaměřena na domácí práce a múzický rozvoj
- athénská výchova byla propracovanější a všestrannější než Spartská, byly zařazeny všechny výchovné složky kromě pracovní
- nad pojetím výchovy v antickém Řecku se zamýšlelo mnoho filozofů, a proto se v Řecku začíná rozvíjet teorie výchovy = pedagogika
- soukromí učitelé, tzv. sofisté, učili řečnictví, velká pozornost patřila přírodním vědám a jejich využití v řemeslech, obchodu a námořní plavbě
- vytvořili soubor 3 základních studijních oborů – gramatika, rétorika (nauka o řečnictví), dialektika (umění vést rozhovor)
Řečtí filozofové:
SOKRATES
- výchova má usilovat o rozvoj mravní stránky osobnosti, o stálé sebezdokonalování a hledání pravdy
- při vyučování se má využívat tzv. dialogické metody (sokratovská metoda), touto metodou vedl žáky k tomu, aby sami hledali řešení problému
PLATÓN
- byl žák Sokrata
- vedl filozofické besedy
Vloženo: 17.12.2010
Velikost: 68,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu ZSV - Základy společenských věd
Podobné materiály
- 7 - Český jazyk, literatura - Starověká literatura, Antická literatura, Počátky staroslověnského písemnictví, Husitství
- 12 - Dějepis - Počátky českého státu
- LIT - Literatura - POČÁTKY PÍSEMNICTVÍ NA NAŠEM ÚZEMÍ
- LIT - Literatura - Realismus ve světové literatuře a počátky realismu u nás
- CJ - Český jazyk - Kritický realismus ve světové a české literatuře 19. a počátky 20. století
- CJ - Český jazyk - Počátky literatury
- CJ - Český jazyk - Počátky realismu v čechách
- CJ - Český jazyk - Počátky realismu v české literatuře 40. -50. léta 19.století
- CJ - Český jazyk - Počátky světové literatury
- CJ - Český jazyk - Počátky českého písemnictví 1
- CJ - Český jazyk - Počátky českého písemnictví od 9. - 15. století
- CJ - Český jazyk - Počátky českého písemnictví
- D - Dějepis - Počátky feudalismu
- D - Dějepis - Počátky otrokářského zřízení
- D - Dějepis - První státní útvary na našem území a počátky českého státu
- D - Dějepis - Rozpad rodového zřízení a počátky feudalismu
- D - Dějepis - Upevnění panovnické moci a počátky absolutismu, evropský osvícenský absolutismus
- LIT - Literatura - Počátky písemnictví a antická literatura
- LIT - Literatura - Počátky vzdělanosti – starověká literatura, antika
- LIT - Literatura - Počátky české literatury po počátky husitství
- D - Dějepis - Počátky středověku (feudalismus - vznik), Barbarské státy, Franská říše, Sámův svaz, Byzanc, Velká Morava, Arabové a islám.
- CJ - Český jazyk - Počátky nejstarší světové literatury
- CJ - Český jazyk - Počátky českého realismu
- LIT - Literatura - Počátky moderního umění ve světě i v Čechách v druhé polov
- LIT - Literatura - Počátky světové literatury
- D - Dějepis - Pocatky Ceskeho Statu
- D - Dějepis - Počátky Českého Státu
- FIL - Filozofie - Vznik a vývoj filozofie, počátky filozofie v období antiky
- CJ - Český jazyk - Počátky realizmu ve světové a české literatuře
- CJ - Český jazyk - Počátky českého písemnictví
- D - Dějepis - Pocatky absolutismu v evrope
- LIT - Literatura - POČÁTKY ČESKÉ LITERATURY, JEJÍ VÝVOJ DO DOBY HUSITSKÉ
- LIT - Literatura - REALISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE A POČÁTKY REALISMU V ČESKÉ
- CJ - Český jazyk - Počátky písemnictví v Čechách
- CJ - Český jazyk - Počátky českého písemnictví
- CJ - Český jazyk - Počátky českého realismu (tvorba B. Němcové, K. H. Borovské
- CJ - Český jazyk - Česká literatura 30. – 50. let (období romantismu, počátky
- LIT - Literatura - Počátky Realismu v české literatuře
- LIT - Literatura - Počátky literatury na našem území
- LIT - Literatura - Starší české divadlo počátky
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.10- Počátky realismu ve starší české lit
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.7- Počátky a vývoj literárního jazyka na
- CJ - Český jazyk - Počátky české literatury
- FIL - Filozofie - Pocatky
- LIT - Literatura - Počátky národní literatury
- LIT - Literatura - Počátky realismu, Ruchovci a Lumírovci
- LIT - Literatura - Počátky moderní světové poezie, česká moderna
- LIT - Literatura - Počátky písemnictví v našich zemích, husitství
- LIT - Literatura - Počátky vědecké literatury
- LIT - Literatura - Středověk, počátky českého písemnictví
- CJ - Český jazyk - počátky světového písemnictví
- LIT - Literatura - Počátky literární tvorby na našem území
- D - Dějepis - Počátky českého státu 9.století
- CJ - Český jazyk - Počátky realismu v české literatuře
- D - Dějepis - POCATKY CESKEHO STATU
- D - Dějepis - POČÁTKY ČESKÉHO STÁTU
- CJ - Český jazyk - Národní obrození a počátky realismu v české literatuře
- CJ - Český jazyk - Pocatky ceske vzdelanosti
- D - Dějepis - počátky českého státu do roku 1212
- CJ - Český jazyk - Počátky světového písemnictví
- D - Dějepis - Počátky otrokářského zřízení, orientální despocie
- D - Dějepis - Počátky českého státu
- LIT - Literatura - Počátky literatury
- LIT - Literatura - Počátky realismu v české literatuře
- ZSV - Základy společenských věd - ELEATÉ, HERAKLEITOS Z EFEZU, POČÁTKY FILOZOFICKÉHO MYŠLENÍ V OBDOBÍ ANTIKY A PRVNÍ IONŠTÍ PŘÍR
- ZSV - Základy společenských věd - FILOZOFIE A JEJÍ POČÁTKY, ROZDĚLENÍ, CHARAKTERISTIKA A ZÁKLADNÍ FILOZOFICKÉ POJMY
- ZSV - Základy společenských věd - FILOZOFIE A JEJÍ POČÁTKY
- D - Dějepis - Sámova říše, Velká Morava, Počátky českého státu
- LIT - Literatura - Počátky moderní světové poezie, česká moderna
- LIT - Literatura - Počátky vědecké literatury
- LIT - Literatura - Středověk, počátky českého písemnictví
- Z - Zeměpis - Počátky veřejných knihoven v českých zemích do roku 1918
- CJ - Český jazyk - pocatky pisemnictvi
- CJ - Český jazyk - Pocatky Realismu
- CJ - Český jazyk - Počátky literárního vývoje ve světě, písemný projev
- CJ - Český jazyk - POČÁTKY LITERÁRNÍHO VÝVOJE VE SVĚTĚ
- CJ - Český jazyk - Počátky našeho písemnictví
- CJ - Český jazyk - Počátky NO
- CJ - Český jazyk - Počátky Realismu v české literatuře
- CJ - Český jazyk - Počátky slovesného umění
- D - Dějepis - počátky feudalismu
- D - Dějepis - Počátky českého státu
- D - Dějepis - Řím- počátky, království, republika
- CJ - Český jazyk - Počátkyčeské literatury po dobu Karlovu
- ZSV - Základy společenských věd - Počátky EU
- LIT - Literatura - Evropska stredoveka literatura, pocatky pisemnictvi v Cechach, R
- LIT - Literatura - Pocatky realismu, kriticky realismus, naturalismus
- LIT - Literatura - Počátky českého divadla, realistické drama
- LIT - Literatura - počátky písemnictví u nás, liter. období středověku
- CJ - Český jazyk - Ústní lidová slovesnost a počátky lidového písemnictví
- CJ - Český jazyk - Pocatky pisemnictvi na nasem uzemi a vyvoj jazyka do konce 14. s
- 01 - Pedagogika TV a sportu - Periodizace_klicovych_obdobi_vyvoje_skolni_telesne_vychovy
- 01 - Pedagogika TV a sportu - VÝVOJ DIDAKTIKY ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
- ZSV - Základy společenských věd - Činitelé výchovy
- PSY - Psychologie - Psychologické problémy výchovy dítěte v rodině a ústavním zařízení
- PSY - Psychologie - Pojetí výchovy
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: