- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálPlatón – Symposion
Část první: Obsah
Symposion – většinou nesprávně překládán jako hostina, je ve skutečnosti spíše jakýmsi vínově-filosofickým dýchánkem, jež po hostině následuje. V tomto případě se jedná o symposion konaný u Agathóna, dramatika, jež onu oslavu pořádá napočest svého vítězství v jakési dramatické soutěži (tímto si nejsem zcela jist, ale nějak tak to tuším bylo).
Děj knihy, i když je zde na něj samozřejmě kladen minimální důraz a spíše jde o filosofické myšlenky, vyjádřené jednotlivými hosty, začíná kdesi na ulci Athén kde Aristodémos potká Sókrata, a ten jen pozve na Agathónovu hostinu. Po krátkém přemlouvání („Dobří lidé se k Agathónovi zvou sami“) tedy oba vyrazí, ale Sókrátés, zastaven svým daimónem, se kdesi po cestě vytratí. Když dojde, je normálně vveden do domu jako host a Agathón vyšle otroka, aby našel Sókrata a přivedl jej.Celý další děj Symposia je pak vyprávění jednotlivých hostů na téma láska a Erós.
První řeč je vedena Faidrem, ten se v ní snaží dokázat, že láska je tím nejlepším zdrojem pravdy a cností, což dokazuje na příkladu, kdy bojovník neuteče z boje, pokud na něj kouká jeho miláček, neboť by se styděl. Hodnotu tohoto argumentu tady nebudu probírat, můj postoj k tomuto taky ne, nicméně nejsem si jistý, jestli se všemi těmi řečmi nemá něco společného to, že symposion je nejen o filosofii, ale také o vínu.. (ještě před začátkem vyprávění se všichni účastní domluvili, že to nebudou s pitím nijak přehánět, neboť je ještě ze včerejška bolí hlava… to jen tak mimochodem).
Další řeč vede Pausanius, jež zakládá na existenci dvou Erotů - obecného a nebeského z čehož vyplyne, že ten, kdo miluje více tělo (nestálé), než duši (stálá), miluje nestálou věc, takže i jeho láska je nestálá a tudíž není nebeská.
Následuje lékař Eryximachos, který vyzdvyhuje vztah mezi láskou a lékařskou vědou (a také ostatními vědami), protože bez lásky k vědě není možné dosáhnout pokroku v něm.
Poté promlouvá Aristofanes, ten (měl promlouvat již jako druhý, ale trpěl škytavkou, takže jakmile doškytal tak…) řekl, že kdysi existovalo trojí pohlaví – krom muže a ženy existoval androgy, spojení muže a ženy, natolik mocné, že ohrozilo bohy a
Vloženo: 5.09.2010
Velikost: 38,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu FIL - Filozofie
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - Platón
- ZSV - Základy společenských věd - sokrates platon
- ZSV - Základy společenských věd - Platón - Obrana Sókrata
- FIL - Filozofie - Platón
- FIL - Filozofie - Platon, Nietzsche, Sokrates
- FIL - Filozofie - Platon
- FIL - Filozofie - Sokrates,Platon
- FIL - Filozofie - Epikureismus, skepticismus, novoplatonismus
- FIL - Filozofie - Platón
- ZSV - Základy společenských věd - Platón
- ZSV - Základy společenských věd - Platón
- ZSV - Základy společenských věd - Filozofie klasického období(sokrates, platon, aristoteles)
- ZSV - Základy společenských věd - PLATÓN – ŽIVOT, DÍLO, VÝZNAM
- ZSV - Základy společenských věd - Platón
Copyright 2024 unium.cz