- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálnost či netečnost atd.
!!! Většinu lidí nelze jednoznačně zařadit do určitého typu, vlastnosti se většinou vzájemně kombinují!
SCHOPNOSTI (výkonové vlastnosti osobnosti)
= jsou psychické vlastnosti osobnosti, které jsou předpokladem pro úspěšné vykonávání určité činnosti. Schopnosti člověku umožňují naučit se různým činnostem a vykonávat je. Schopnosti se vyvíjí (záměrným i bezděčným působením prostředí) na základě vrozených biologických dispozic člověka = vlohy.
Rozlišujeme 3 stupně schopností:
NADÁNÍ = souhrn schopností určitého druhu, které umožňují nadprůměrné výkony
TALENT = souhrn zvlášť vysoce rozvinutých schopností, které umožňují člověku dosáhnout vynikajících výkonů v určité oblasti činnosti
GENIALITA = mimořádně rozvinutý talent, který umožňuje vytvářet vrcholná díla.
Druhy schopností:
verbální – schopnosti chápat a vyjadřovat názory, myšlenky apod.
numerické (početní) – schopnosti pracovat s čísly, chápat číselné operace atd.
percepční (vnímací) – schopnosti vnímat detaily, mít rychlý postřeh atd.
psychomotorické – schopnosti koordinovat dva a více současných pohybů
umělecké – literární, hudební, výtvarné, dramatické schopnosti atd.
intelektové (rozumové) schopnosti = inteligence
Inteligence = je soubor schopností člověka umožňujících samostatně řešit různě složité problémy; slouží k chápání vztahů a souvislostí mezi jevy, k usuzování, zobecňování apod. Je to schopnost učit se a používat naučené vědomosti v praxi.
Úspěch v životě nezáleží jenom na všeobecné inteligenci!
2 druhy inteligence:
fluidní – je vrozená, nezávislá na dřívějším učení, během lidského života se již nevyvíjí
krystalická – je založená na zkušenostech, vědomostech získaných učením
Inteligenční kvocient IQ
Ke zjišťování inteligence se užívají nejrůznější inteligenční testy (soubory úloh).
Na přelomu 19. a 20. století se objevily první snahy inteligenci měřit. S měřením inteligence začal francouzský psycholog Alfred BINET, který zveřejnil první inteligenční test. Poté významný německý psycholog a filozof William Louis STERN (1871 – 1938) zavedl do psychologie pojem inteligenční kvocient IQ = číselné vyjádření úrovně inteligence zkoumaného člověka.
IQ = mentální věk .100
chronologický věk
IQ = 100 ……… průměrná inteligence (mentální věk se shoduje s věkem chronologickým)
V ČR existuje organizace zvaná Mensa, která sdružuje lidi s vysoce nadprůměrným IQ (nad 130, asi 2,5% populace).
V dětství a mládí se inteligence vyvíjí velmi rychle, proto se musí pro každý ročník sestavovat vlastní test. U dospělých se předpokládá, že inteligence zůstává po mnoho let stejná.
Stupně inteligence vyjádřené pomocí inteligenčního kvocientu:
IQ
Stupeň inteligence
0 - 25
těžká, hluboká mentální retardace (jedinci, kteří jsou v dospělém věku na úrovni asi 3 roků)
26 - 50
střední mentální retardace (odpovídá v dospělém věku rozumové úrovni asi 6 roků)
51 - 70
lehká mentální retardace (odpovídá v dospělém věku rozumové úrovni asi 12 roků)
71 - 80
duševní pomalost (slaboduchost)
81 - 90
podprůměrná inteligence
91 - 110
průměrná inteligence
111 - 120
lehce nadprůměrná
121 - 130
značně nadprůměrná
131 - 140
Vysoká
nad 140
„genialita“
Tvořivost (kreativita) = soubor schopností, které umožňují tvůrčí činnost, tvořivé řešení úkolů, problémů, kdy výsledkem je něco nového, originálního (pro daného člověka).
CHARAKTER (vztahově postojové vlastnosti)
= je soubor psychických vlastností osobnosti, které se projevují ve vztahu člověka k ostatním lidem, k práci, k přírodě i k sobě samému; tj. vypovídají o mravní stránce chování člověka. Charakter se formuje především působením výchovy a sebevýchovy. Někdy bývá označován jako emoční inteligence. S charakterem souvisí pojem svědomí = jakýsi „vnitřní hlas“, který člověku říká, co je dobře a co špatně; je to jakási morální kontrola.
Př. charakterových vlastností ve vztahu člověka:
k druhým lidem – tolerance, pochopení, upřímnost, neupřímnost, nezájem, …
k práci – lenost, pracovitost, důkladnost, nepřesnost, pečlivost, pohodlnost ……
k přírodě – ochranářství, lhostejnost, …….
k sobě samému – zdravé sebevědomí (sebekritičnost, hrdost, skromnost), přemrštěné sebevědomí (egoismus, přeceňování se, povýšenost, samolibost), malé sebevědomí (sebepodceňování, nedůvěra v sebe, pocit méněcennosti) atd.
MOTIVY A POSTOJE (vztahově postojové vlastnosti)
Motivy = pohnutky, příčiny reakcí člověka (motivy nutí člověka k vykonávání určité činnosti, k určitému jednání). Mezi motivy člověka patří potřeby, zájmy, zvyky, přání, hodnoty, postoje, pudy, aspirace (ambice = snaha vyniknout, něčeho dosáhnout) apod.
Potřeby se dělí na:biologické – potřeba dýchat, jíst, spát atd.
sociální – potřeba komunikovat, vzdělávat se, potřeba lásky atd.
Abraham Maslow vytvořil hierarchii potřeb – podle naléhavosti pro člověka (až po uspokojení základních potřeb -na spodním řádku- bude mít člověk další (vyšší) potřeby):
potřeba seberealizace, poznání
potřeba uznání, ocenění
potřeba lásky a sounáležitosti
potřeba bezpečí a jistoty
potřeby fyziologické
Postoje = sklony člověka reagovat ustáleným způsobem na určité jevy, osoby, situace a hodnotit je. Pokud při hodnocení převládá racionální složka, hovoříme o přesvědčení či názoru; pokud převládá iracionální složka, lze hovořit o předsudku.
VOLNÍ VLASTNOSTI A SEBEPOJETÍ (seberegulační vlastnosti)
Volní vlastnosti = vlastnosti podmíněné vůlí člověka. Vyjadřují záměrné, cílevědomé úsilí směřující k dosažení vědomě vytčeného cíle. Uplatňují se jak při přípravě určité činnosti, při rozhodování, tak při samotném vykonávání činnosti. Pomáhají při překonávání překážek k dosažení určitého cíle. Patří mezi ně např.: vytrvalost, sebekázeň, spolehlivost, odpovědnost, zásadovost, sebeovládání
Sebepojetí = je soubor postojů člověka k sobě. Z výchovného hlediska je zvláště v dětství velmi důležité dávat více prostoru pozitivnímu hodnocení než negativnímu, aby se rozvinulo zdravé sebepojetí. Sebepojetí – sebepoznávání, sebehodnoc
Vloženo: 6.03.2011
Velikost: 78,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu PSY - Psychologie
Podobné materiály
- 02 - IT - Prezentace - Osobnosti v historii českého státu
- 01 - Němčina - Osobnosti -BRD, OST,SCH
- 22 - Základy a aplikovaná psychologie - Seminární práce testy osobnosti, čára života
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti, typologe, vlastnosti osobnosti
- D - Dějepis - Osobnosti 21
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- BI - Biologie - Problematické typy osobností, komunikace s nimi.ppt
- CJ - Český jazyk - Charakteristika a osobnosti svetove prozy po druhe svetove valce
- CJ - Český jazyk - Nejvyznamnejsi osobnosti moderni svetove poezie
- CJ - Český jazyk - Osobnosti svetove realisticke literatury
- LIT - Literatura - Hlavní proudy a osobnosti české prózy 1. pol. 20. stol
- LIT - Literatura - Nejvýraznější osobnosti české exilové a samizdatové literatury
- LIT - Literatura - Proudy a osobnosti české prózy
- LIT - Literatura - Ženské osobnosti v české literatuře
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti 1
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Základní poznatky o vývoji osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti
- CJ - Český jazyk - Vývojové etapy, osobnosti a díla starší české literatury
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Osobnosti
- D - Dějepis - Osobnosti dějin - část II
- LIT - Literatura - Meziválečně světová próza,osobnosti a dilo
- ZSV - Základy společenských věd - Dynamika osobnosti I.Kant - německá filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - Výroba a výrobní faktory Osobnosti české filosofie 19.-20.s
- PSY - Psychologie - Přehled teorií osobnosti J. Drapela
- PSY - Psychologie - Teorie osobnosti
- CJ - Český jazyk - Ženské osobnosti v české literatuře spisovatelky i hrdinky
- LIT - Literatura - Významné osobnosti české literatury po r.1945
- PSY - Psychologie - Zamerenost osobnosti, Predstavy, Zajmy, Citove procesy
- CJ - Český jazyk - Nejvyznamnejsi osobnosti exilove a samizdatove literatury
- CJ - Český jazyk - Nejvýraznější osobnosti 20. století (dle vlastního výběru)
- CJ - Český jazyk - Nejvýznamnější osobnosti exilové a samizdatové literatury
- CJ - Český jazyk - velké osobnosti světové poezie 1. pol. 20. stol
- CJ - Český jazyk - významné osobnosti české prózy 1. pol. 20. stol
- LIT - Literatura - poezie a próza - osobnosti 1968- 1989
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- PSY - Psychologie - big five (pětifaktorový model osobnosti)
- CJ - Český jazyk - významné osobnosti světového dramatu
- PSY - Psychologie - psychologie osobnosti
- CJ - Český jazyk - Antiromán, antidrama, postmodernismus - směry a osobnosti svět.lit. 2.pol.20.stol.
- CJ - Český jazyk - expresionismus, ruralismus - osobnosti české meziválečné prozy, žurnalistiky a literární kritik
- CJ - Český jazyk - Magický realismus, Sci-fi - směry a osobnosti svět.lit. 2.pol.20.stol.
- CJ - Český jazyk - Obraz války v literatuře - směry a osobnosti svět.lit. 2.pol.20.stol.
- CJ - Český jazyk - Osobnosti české literatury mezi válkami
- CJ - Český jazyk - Rozhněvaní mladí muži, beat generation, existencialismus - směry a osobnosti svět.lit. 2.pol.20
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie_osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - TYPOLOGIE OSOBNOSTI, TEMPERAMENT
- ZSV - Základy společenských věd - Typologie_osobnosti,_temperament
- ZSV - Základy společenských věd - UTVÁŘENÍ OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - utváření_osobnosti
- CJ - Český jazyk - NEJVÝZNAMNĚJŠÍ OSOBNOSTI A PROUDY..
- CJ - Český jazyk - osobnosti ceske mezivalecne prozy II
- CJ - Český jazyk - významné osobnosti současné prózy a poezie
- LIT - Literatura - Prvořadé osobnosti současné české i světové literární produkce
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Poruchy osobnosti
- PSY - Psychologie - Stádia ve vývoji osobnosti - prenatální období - batole
- PSY - Psychologie - Stádia ve vývoji osobnosti - předškolní věk - smrt
- PSY - Psychologie - Typologie osobnosti
- PSY - Psychologie - 4 PSY big five (pětifaktorový model osobnosti)
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 1. Historické pojetí determinace lidské psychiky a vymezení osobnosti
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 3. Vrozený základ osobnosti, temperament a modely osobnosti
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 13. Dimenze osobnosti a modely osobnosti
- AJ - Anglický jazyk - Slavné osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Poruchy spánku
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické poruchy a problémy
- ZSV - Základy společenských věd - Vývojové poruchy učení a chování
- PSY - Psychologie - Duševní poruchy
- BI - Biologie - Minerály, vitamíny, voda, výživa, poruchy přijmu potravy
- PSY - Psychologie - poruchy emocí
- PSY - Psychologie - neurotické a psychotické poruchy
- PSY - Psychologie - Abraham maslow, Schizofrenie a schizofrení poruchy
- PSY - Psychologie - Afektivní poruchy
- PSY - Psychologie - J. C. Piaget, Disociativní poruchy
- PSY - Psychologie - Metální retardace, organické duševní poruchy
- PSY - Psychologie - Paměť, poruchy paměti
- PSY - Psychologie - Pervazivní vývojové poruchy
- PSY - Psychologie - Poruchy příjmu potravy
- PSY - Psychologie - Somatoformní poruchy
- PSY - Psychologie - Specifické vývojové poruchy řeči a jazyka
- PSY - Psychologie - Úzkostné poruchy
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 10. Základní rysy sebepojetí, vývoj sebepojetí, poruchy sebepojetí
Copyright 2024 unium.cz