- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Období předškolního věku, od narození po vstup do školy
PSY - Psychologie
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálem dítě získává na své samostatnosti a autonomii. Těžkosti – může si dojít a vzít co chce, ale je omezováno. Je to období prvního vzdoru – fáze negativismu – období „Jáství“.
- typickými projevy je negativní odmítání – „ Ne!, Nechci!, Nebudu! …
Vnímání – intenzivní rozvoj ( tvary, barvy, zvuky ), konkrétní myšlení, krátkodobá pozornost, na konci období první trvalé vzpomínky. Je to období vytváření prvních návyků.
- období her – funkcionální, konstruktivní, párové ( matka + dítě ), paralelní ( 2 děti vedle sebe ). Kresba od 1,5 roku, dítě by mělo dostat do ruky voskovku, uhel, křídu. Od konce 2 roku se začíná v souvislosti s vývojem řeči rozvíjet 2 signální soustava, což přispívá k rozvoji abstraktního myšlení.
Myšlení – konkrétní, rozvíjí se dříve než řeč. Typická je otázka „Co je to?, Proč?“. Za akt myšlení se považuje, když dítě okolo 2 roku se snaží zasunout klíč do zámku, obout se nebo nasadit si čepici.
Temperament – ovlivňuje strach, zlost, žárlivost a radost. Již v útlém věku prožívá dítě cit sympatie a antipatie k okolním lidem.
*************************************************************************
Období předškolního věku od 3 do 6 let
Věk MŠ - období, kdy se většina dětí vyvíjí tělesně i duševně součastně v péči rodiny a MŠ. Významné sebeuvědomování si své osobnosti, začíná individuální tvarování psychiky. Dítě již celkem plynule mluví a rozeznáváme první známky talentu a nadání. V MŠ tzv. kolektivní hry – nejprve si děti hrají kvůli hračce, potom kvůli kamarádovi. Hra – poskytuje dítěti maximální citové uspokojení, dítě po hře touží. Má vliv na mravní vývoj – nejčastěji jsou to úlohové hry, hry konstruktivní a hry s pevnými, ustálenými pravidly jako didaktické nebo pohybové. Ve 4 – 5 roce konstruktivní hry. Vlastnosti her: spontánnost, samoúčelnost – motivem není výsledek ale sám proces hry, symboličnost – všechno jakoby, socializace – vztah k rodině a kamarádům představuje ( přehrává ). Hra je stejně důležitá jako učení, zařazujeme i práci ( např. úklid hraček ). Význam hračky je velmi důležitý, užíváme i hračky hmoty – plastelína, papír, písek…
Tělesný a pohybový vývoj
Tělesné proporce dítěte se mění, je vytáhlejší, se štíhlejším trupem a poměrně delšími končetinami. Předškolní věk se také označuje jako první dětství. Po třetím roce se již samo dovede svléci, ale i obléci obout a obsloužit se při hygienických úkonech. Dovede už házet a chytat míč a rozvíjí se jemná motorika a koordinace, zejména souhrn drobného svalstva rukou – manipulace s tužkou, nůžkami, zapínání knoflíků, zavazování tkaniček… Pětileté dítě již dovede složit ze čtverce papíru trojúhelník, podle předlohy nakreslit jednoduché geometrické tvary, opsat kružnici kolem kruhu nakresleného na papíru, nakreslit postavu člověka, jíst příborem… Na konci tohoto období se prořezávají první zuby trvalého trupu ( první stoličky těsně za stoličkami mléčného chrupu ). Vydatný pohyb má vliv na rozvoj svalstva a kostry dítěte, pohyby se zdokonalují a jsou účelnější – závisí na vědomí. Dítě si osvojuje náročnější pohyby, které vyžadují soustředěnou pozornost a vysoký stupeň koordinace – nacvičí tanec podle hudby, jízdu na kole atd. ke konci období zvládne při patřičném vedení plavání, lyžování nebo bruslení. S rozvojem manuální zručnosti souvisí i zdokonalování konstruktivních schopností dítěte.
Vnímání zabezpečuje přímý styk se skutečností. V tomto období je dítě velmi vnímavé, snadno se učí a hodně si pamatuje.
Zrak – v této oblasti zraková nepřesnost a slabá ostrost vjemů. Tříleté dítě nepozná více než 3 až 4 základní barvy: červenou, zelenou, modrou a žlutou. Ostatní barvy nerozlišuje přesně. Barevné vidění na konci období u pěti/šesti letého dítěte je značně dokonalejší.
Sluch, řeč, myšlení – úroveň sluchového vnímání má zvláštní úlohu při vývoji řeči – čím přesněji
dítě vnímá řeč, tím dokonaleji ji napodobí. Ve třetím roce mluví již v jednoduchých větách, později souvětí a po čtvrtém roce porozumí souvislé řeči – říkanky, příběhy, samo si vypráví, je dobrý posluchač. Do šestého roku doplní svůj slovní fond na 5000 slov. V průběhu předškolního věku dosahuje dítě pokroku ve všech formách myšlení – v pojmech, soudech i úsudcích, což je zásluhou zdokonalování práce mozkové kůry. Je to období eidetických přestav – od konkrétního k abstrakci – ví co je hruška, jablko, ale až teď pochopí, že je to dohromady ovoce. Významný pokrok je též ve vnímání a rozlišení tónů a melodie.
Prostor a čas – má tendenci přeceňovat okolní prostor co do velikosti, nevnímá třetí prostor – hloubku. Vnímání času působí dítěti velké potíže, protože nevnímá časové úseky reálně, ale jeví sklon přeceňovat je. Několik hodin, den nebo týden se mu zdají delší než dospělému a proto se mu
také dospělí zdají starší, než jsou ve skutečnosti.
Fantazie – umožňuje dítěti vytvářet si představy rozmanitých předmětů, jevů i situací, které nikdy neprožilo. Dítě uplatňuje svou fantazii nejen při hrách, ale i v každodenní situacích. Velmi často pronáší výroky a nápady, nad kterými okolí s údivem žasne. Ve skutečnosti však fantazie dítěte nedosahuje úrovně fantazie dospělého člověka. Je chudší a omezenější, protože i zásoba poznatků, zkušeností a vědomostí je u dítěte menší. Z fantazie vznikají první dětské lži, nejsou to ovšem lži skutečné, neboť nevznikají z úmyslu klamat.
City – vzhledem k tomu, že citové reakce tvoří většinu psychických reakcí dítěte, je důležité, aby v jeho psychice převažovaly kladné city ( radost, spokojenost, veselost, láska…). Negativní city brání úspěšnému průběhu duševních funkcí, tlumí a brzdí je, mají nepříznivý vliv na rozvoj jeho charakteristických rysů. Ze života dítěte je třeba pokud možno odstraňovat strach, který brzdí duševní i tělesnou činnost dítěte. Obsah dětských citů obohacují též estetické city, patří k tzv. vyšším citům, které obohacují a zušlechťují dětskou psychiku. Dítě v nich prožívá svůj osobní, hodnotící postoj k okolnímu životu a vyjadřuje jej tím, že se mu něco „líbí nebo nelíbí“. V předškolním věku intenzivně sílí potřeba společenského styku. Buď ve vztahu k dospělým lidem nebo k vrstevníkům. Dospělý člověk je pro něj zdrojem poučení, rady a pomoci, nedostatek citových vztahů mezi nimi psychiku dítěte ochuzuje. Postupně, jak dítě rozumově i citově vyspívá, navazuje s vrstevníky těsnější spojení, začíná je vyhledávat a zapojovat do vlastních činností. Uzavírá první přátelství, která ale nemají hlubšího trvání. Okolo 6-7 roku vzniká první citová krize, která provází každý přechod ( dítě chce do školy ) – střídání nálad.
Vlastnosti osobnosti – začíná se utvářet osobnost dítěte, projevuje se v jeho chování, utváření a uplatňování osobnostních vlastností – v individualitě dítěte.
Dítě dovede již ovládat své impulsivní jednání. Učí se přemáhat, přizpůsobovat se a podřizovat. Stává se disciplinovanější a kultivovanější. V chování dětí předškolního věku se rýsují postoje k jiným osobám – některé děti jsou ve styku s jinými lidmi plaché a stydlivé, jiné ohleduplné a ochotné pomáhat, jiné jsou sobecké, strohé apod. Náznaky charakterových rysů jsou ještě velmi neurčité a nevyhraněné, takže není třeba jim připisovat důležitý význam, jsou nanejvýš jen podnětem naznačujícím směr působení výchovy, která má na vývoji charakteru rozhodující úlohu.
Na konci období je připravenost na školu – školní zralost.
připravenost rozumová = schopnost sousředění se a zapamatování, slovní zásoba 5000 slov
připravenost tělesná = ukončený proces osifikace kostí
připravenost sociální = dokáže se odpoutat od rodiny a plnit uložené úkoly
Vloženo: 21.09.2010
Velikost: 75,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu PSY - Psychologie
Podobné materiály
- 01 - Pedagogika TV a sportu - Periodizace_klicovych_obdobi_vyvoje_skolni_telesne_vychovy
- ZSV - Základy společenských věd - Vrcholná antická filozofie a filozofie helénského období
- E - Ekonomie - Noví klasikové a noví keynesiánci, měnový kurz v krátkém období
- CJ - Český jazyk - Demokraticky proud ceske prozy mezivalecneho obdobi, spolecensky roman
- CJ - Český jazyk - Imaginativni, baladicka, psychologicka proza ceske literatury mezivalecneho obdobi
- CJ - Český jazyk - Literatura doby Karla IV., obdobi husitske
- CJ - Český jazyk - Literatura nejstaršího období v našich zemích až po dobu Karlovu
- CJ - Český jazyk - Literatura obdobi stareho Recka
- CJ - Český jazyk - Literatura v období husictví
- CJ - Český jazyk - Literatura v období romantismu
- CJ - Český jazyk - Období Husitství a předchůdci Jana Husa
- CJ - Český jazyk - Poezie v meziválečném období
- CJ - Český jazyk - Rimska literatura a literatura obdobi stredoveku
- CJ - Český jazyk - Česká literatura v období humanismu, J.A.Komenský
- D - Dějepis - Období druhé republiky a protektorát Čechy a Morava
- FIL - Filozofie - Aristoteles, filozofie helenskeho obdobi
- FIL - Filozofie - predsokratovske obdobi
- FIL - Filozofie - úvod, předsokratovské období
- LIT - Literatura - Literatura období baroka.J.Á.Komenský
- D - Dějepis - Kultura z období 1.republiky
- FIL - Filozofie - Klasické období
- FIL - Filozofie - Předsokratovské období
- ZSV - Základy společenských věd - Filosofie - období středověku
- ZSV - Základy společenských věd - Vývojová období sociologie
- D - Dějepis - Období druhé republiky
- LIT - Literatura - Literatura barokního období, ústní lidová slovesnost 19. s
- LIT - Literatura - První a druhé období národního obrození
- LIT - Literatura - Rimske Obdobi
- FIL - Filozofie - Filozofie klasického období I.
- FIL - Filozofie - Filozofie klasického období II., helénistická filozofie
- FIL - Filozofie - Vznik a vývoj filozofie, počátky filozofie v období antiky
- FIL - Filozofie - HELÉNISTICKÉ OBDOBÍ ANTICKÉ FILOSOFIE
- FIL - Filozofie - PŘEDSOKRATOVSKÉ OBDOBÍ ŘECKÉ ANTICKÉ FILOSOFIE
- CJ - Český jazyk - Filosofická literatura, helenistické období - lyrika, epika
- CJ - Český jazyk - Česká literatura 30. – 50. let (období romantismu, počátky
- D - Dějepis - Klasické období v Řecku - řecko - perské války
- D - Dějepis - Kultura ranného období v Řecku
- D - Dějepis - Řecko a peloponéská válka - kultura klasického období
- D - Dějepis - Řecko v ranném období
- D - Dějepis - Řecko- Helénistické období
- D - Dějepis - Řím v období republiky
- LIT - Literatura - Oficialně vydávaná proza 70-80 let, období normalizace
- LIT - Literatura - Kroniky období renesance
- CJ - Český jazyk - Literatura období baroka, Jan Amos Komenský
- CJ - Český jazyk - Literatura období renesance a humanismu v naší i světové li
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.6- Literatura období rozvinutého feudali
- CJ - Český jazyk - Světová literatura v období středověku
- CJ - Český jazyk - vývojová období české literatury od doby zrodu až po dobu K
- LIT - Literatura - Spolecenska proza v obdobi mezi dvema svetovimi valkami
- LIT - Literatura - Vyvojove etapy ceske poezie v obdobi mezi dvema valkami
- LIT - Literatura - Česká literatura v období nesvobody
- BI - Biologie - Vývojová období člověka
- D - Dějepis - Řecko ARCHAICKÉ OBDOBÍ
- D - Dějepis - ARCHAICKÉ OBDOBÍ - řecko
- LIT - Literatura - RIMSKE OBDOBI
- CJ - Český jazyk - Literatura v období okupace
- D - Dějepis - OBDOBÍ PROTEKTORÁTU A BOJ ČESKOSLOVENSKÉHO LIDU PROTI FAŠISMU
- ZSV - Základy společenských věd - ANTICKÁ FILOZOFIE KLASICKÉHO OBDOBÍ A DOBY HELÉNISMU
- ZSV - Základy společenských věd - Filozofie klasického období(sokrates, platon, aristoteles)
- D - Dějepis - Kultura z období 1.republiky
- CJ - Český jazyk - Literatura období husitsví
- D - Dějepis - Český stát v období vrcholného středověku
- ZSV - Základy společenských věd - ELEATÉ, HERAKLEITOS Z EFEZU, POČÁTKY FILOZOFICKÉHO MYŠLENÍ V OBDOBÍ ANTIKY A PRVNÍ IONŠTÍ PŘÍR
- ZSV - Základy společenských věd - FILOZOFICKÉ ŠKOLY V OBDOBÍ HELÉNISMU A ANTICKÉHO ŘÍMA
- FIL - Filozofie - Filozofie v obdobi stredoveku, renesance, reformace
- CJ - Český jazyk - Nejstarí období našeho písemnictví
- CJ - Český jazyk - Nejstarí období našeho písemnictví
- D - Dějepis - Evropa v období rozvinutého středověku
- LIT - Literatura - Charakter světové literatury v období středověku do nástupu renesance
- NJ - Německý jazyk - Wetter, Jahreszeiten - počasí, roční období
- BI - Biologie - novorozenecke obdobi
- BI - Biologie - novorozenecke obdobi
- BI - Biologie - novorozenecke obdobi
- PSY - Psychologie - Kojenecké období
- PSY - Psychologie - Období předškolního věku
- LIT - Literatura - počátky písemnictví u nás, liter. období středověku
- PSY - Psychologie - Stádia ve vývoji osobnosti - prenatální období - batole
- FIL - Filozofie - Archaické a klasické období
- D - Dějepis - počátek novověku, buržoázní revoluce
- D - Dějepis - Charakteristika života v pravěku, rozdělení pravěku, vznik a vývoj člověka 2A
- D - Dějepis - vývoj lidské společnosti v pravěku, pomocné vědy historické
- BI - Biologie - vývoj člověka narození až předškolní věk
- F - Fyzika - vstupy
- LIT - Literatura - Paradoxy vzdělávání lidské civilizace. Role školy v životě
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologické školy
- ZSV - Základy společenských věd - Fiolozofické školy helénismu
- PSY - Psychologie - Historické psychologické školy
- PSY - Psychologie - Psychologické školy ovlivněné filozofií
- ZSV - Základy společenských věd - Hélenistická filozofie a Sokratovské školy
- ZSV - Základy společenských věd - základy ekonomie (vývoj, školy, rozdělení, hospodářský proces, tržní systém, zákony trhu)
- PSY - Psychologie - Psychologie - předmět, disciplíny, školy
Copyright 2024 unium.cz