- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálFILOSOFIE OD KONCE 16. DO 18. STOLETÍ
odráží změny ve společnosti – přechod feudálního řádu ke kapitalistickému
hlavní síla – měšťanstvo – nově označováno jako buržoazie – má ekonomickou moc, usiluje o politickou moc, průmyslové revoluce
mění se postavení náboženství – filosofie se vymaňuje z područí filosofie – v 17. století, vznikají velké filosofické systémy
navazuje na renesanční filosofii – věří ve schopnosti člověka, svět je poznatelný – otázkou je jak – gnoseologická otázka – racionalisté a empirikové – např. sensualismus
racionalisté – preferují poznání rozumem, nemusí zavrhovat smysly, převládá ve Francii, Holandsku, Německu
empirikové – důležitá je zkušenost, pozorování, prostředkem jsou převážně smysly – sensualisté, nezavrhují rozum – rozum třídí poznatky nabyté zkušeností, v Anglii
spojení s praxí, věda má pomáhat člověku, pokusy, objevy, rozvoj vědních oborů
požadavek přirozené rovnosti lidí, důraz na správné metody
Francis Bacon (1561 - 1626)
přelom 16. a 17. století, stal se právníkem, dostal se na vrchol anglického společenského života, stal se lordem kancléřem, byl pracovitý, ctižádostivý, obviněn z pobírání úplatků, v posledních letech života se věnoval pouze vědě, kladl důraz na experimenty, zkoumal vliv sněhu v útrobách slepice na hnití masa, nachladil se a zemřel na zápal plic
cílem – obnovit vědy, uvědomuje si, že vědění je moc, důraz na pozorování a experiment, dílo „Velké obnovení věd“ - klasifikace věd, vytyčení jejich dalšího cíle
je potřeba správná metoda, preferuje indukci – od konkrétního k obecnému
překážky v poznávání – idoly – omyly naší mysli, falešné představy – mysl je zahlcená
idoly – rodu, jeskyně, tržiště, divadla:
idoly rodu - omyly lidské mysli, člověka jako druhu – přiřazujeme lidské vnímání ostatním věcem
idoly jeskyně – omyly jednotlivce – individuální vnímání – jiná výchova, vzdělání, okolí, zkušenosti
idoly tržiště – vznikly stykem se společností, používání slov – nepřesný význam, vnímáno každým jinak, považuje je za nejškodlivější
idoly divadla – vznikly ovlivněním filosofií, principy věd, špatnou argumentací, přejímání konvencí, tradice
zabýval se uspořádáním společnosti, spis „Nová Atlantis“ - obraz ideální společnosti, konflikty jsou řešeny vědou – má rozhodující slovo, vládnoucí skupina – vědci, společnost není beztřídní, majetkem se nezabývá (podobné Anglii v 17. století), Dům Šalamounův (něco jako Akademie věd), plně slouží lidem, společnost by měla rozšířit poznání, ovládnout přírodu, uznáván Marxem
Bacon byl svými myšlenkami o vědě proslulý, jezdily za ním různé osobnosti
Thomas Hobbes (1588 - 1679)
Angličan, sensualista (označováno také jako radikální empirismus) - veškeré poznání pochází ze smyslových počitků, nezavrhuje rozum – je to kritérium pravdivosti, analyzuje, třídí informace
prvky racionalismu – ovlivněn Descartem (velký racionalista), ačkoliv s ním v mnohém nesouhlasil
materialista – monista (uznává pouze jednu substanci – hmotu)
zájem o uspořádání společnosti, spis „Leviathan“ - název země, jeho představy o společnosti (ne utopické), zamýšlí se nad důvodem vzniku státu – nutnost, „člověk člověku je vlkem“ - egoismus, vlastní zájmy, pesimistický pohled, hlavní starostí člověka – přežít, potřebuje zabezpečení, materiální jistotu – proto se lidé seskupují – pro vznik silné moci zajišťující ochranu, poskytuje ji stát, navazuje na Machiavelliho představu o silném vladaři, u Hobbese má i právo rozdělovat majetek, jeho snahou by mělo být nastolit mír, zajistit bezpečí – největší prospěch, spis – propracovaná teorie absolutistické vlády
Jan Amos Komenský (1592 - 1670)
pansofická díla – encyklopedická díla, souvisí s Baconem, Komenský – z teologického hlediska, věděn
Vloženo: 10.02.2011
Velikost: 58,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu F - Fyzika
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - novoveka filozofie
- ZSV - Základy společenských věd - Novověká filosofie
- FIL - Filozofie - Novověk
- ZSV - Základy společenských věd - Novověka filozofie
- D - Dějepis - Novověk
- FIL - Filozofie - Novověká filozofie
- FIL - Filozofie - Novověký racionalismus, anglický empirismus
- D - Dějepis - Pozdni stredovek a rany novovek
- ZSV - Základy společenských věd - Novoveka filosofie
- D - Dějepis - Počátek novověku Buržoazní revoluce
- ZSV - Základy společenských věd - Ústavní právo Filosofie novověku
- D - Dějepis - Dějiny raného novověku Jan Kalvín
- D - Dějepis - Dějiny raného novověku Martin Luther
- D - Dějepis - Dějiny raného novověku Zápas masopustu s postem
- D - Dějepis - Dějiny raného novověku Čarodějnické procesy
- ZSV - Základy společenských věd - novoveka filosofie
- D - Dějepis - novověk
- D - Dějepis - NOVOVĚKÝ ČESKÝ STÁT A SPOLEČNOST
- D - Dějepis - počátek novověku, buržoázní revoluce
- ZSV - Základy společenských věd - novověk
- ZSV - Základy společenských věd - problémy poznání v novověké filozofii
- F - Fyzika - Novověk
- D - Dějepis - Nástup novověku (15. - 17. století)
- ZSV - Základy společenských věd - RACIONALISMUS V NOVOVĚKÉ FILOZOFII
- FIL - Filozofie - Novoveka filozofie jako obrat k poznavajicimu subjektu
Copyright 2024 unium.cz