- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálNoviny a novináři
Publicistický styl a jeho útvary
Vývoj naší žurnalistiky
Zamyšlení nad posláním a etikou novinářské profese
Publicistický styl
Základní funkcí publicistického stylu je poskytovat aktuální a přesvědčivé informace o záležitostech veřejného zájmu.
Rysy publicistické stylu: srozumitelnost, přehlednost, přesvědčivost, pestrost vyjadřování i výrazová úspornost.
Právě proto, že se jedná o informace veřejného zájmu, jsou tyto sdělovány početnému (masovému) příjemci = posluchači nebo čtenáři. Prostředí, jimiž tyto informace od určitého zdroje k příjemci procházejí, se nazývají masová média (masmédia).
Hlavním úkolem médií je sloužit: jako zdroj informací, vzdělání a zábavy.
K nejrozšířenějším masovým médiím patří:
A/ Média tištěná – periodický tisk ( noviny a časopisy )
B/ Média audiovizuální – rozhlas, televize, film, video, internet, e-mail
Útvary publicistického stylu
Zpravodajské útvary – především zpráva, dále oznámení, komuniké,
reportáž
Publicistické útvary analytického ( úvahového) zaměření – především komentáře,úvodníky, interview, glosy, recenze, kritiky,polemiky, debaty
Publicistické útvary beletristického zaměření – fejeton, sloupek, medailon
Zpravodajské útvary
- podávat zprávy je nejstarší úkol masových médií
Požadavky na zprávu: věcná, včasná (aktuální), úplná a spolehlivá
Zprávy jsou: novinové, rozhlasové a televizní
Vedle základních zpráv někdy zprávy rozšířené – jak událost proběhla, proč ...
! důležitá zásada – hlavním úkolem zprávy je poskytovat veřejnosti podklady k utváření vlastních názorů
Obzvláště důležitý je titulek (hlavní informace o obsahu zprávy).
Oznámení - zpráva vztahující se k budoucí události (např.kulturní nebo sportovní akci), za druh oznámení považujeme také inzerát
Komuniké - usnesení, prohlášení = útvary převážně administrativní povahy, které noviny pouze přetiskují z oficiálních zdrojů
Reportáž - přímý záznam o určité události. Autor připojuje osobní názory. Důležitá živost, poutavost (jakoby v přímém přenosu – jinak popis). Slohový postup popisný se tu střídá s postupem výkladovým a vyprávěcím. Využití prvků umělecké literatury.
Publicistické útvary analytického zaměření
- převládá v nich autorská nebo redakční úvaha, analýza a hodnocení, proto se tyto útvary obvykle označují jako úvahové nebo též analytické.
Hlavní útvary
Komentář – jde o publicistický útvar, který se nejvíce přibližuje zprávě, ale doplňuje ji o osobní hodnocení a pečlivě zdůvodněné závěry. Uvádí se u nich zpravidla jméno autora. Najdeme je uvnitř novin.
Úvodník – obsahuje zásadní stanovisko k určitému aktuálnímu problému. Na rozdíl od komentáře bývá méně osobní a je jakýmsi programovým prohlášením celé redakce.
Interview – je druh rozhovoru, ve kterém vystupují tazatel (novinář) a dotazovaná osoba (obvykle zajímavá). Důležitou úlohou tazatele je klást podnětné otázky a usměrňovat chod rozhovoru.
Glosa (poznámka na okraj) – se vyjadřuje k určité otázce
Vloženo: 13.03.2011
Velikost: 59,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz