- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál1
Nizozemské malířství 15. st.
- mezinárodní gotika
Robert Campin (1378 – 1444)
- vedl významnou dílnu v Tournai
- učil se tu Rogier van der Weyden
- střídmý a pečlivý styl s objemovou plasticitou figur
- realismus charakteristický pro vlámské malířství
Triptych Zvěstování – New York, poprvé interpretován posvátný výjev v kontextu
každodennosti, v interiéru měšťanského domu
- autentický interiér včetně mobiliáře, řešení oken..
- symbolická lilie ve váze jako běžná součást domácnosti
- perspektiva na základě pozorování ne matematických výpočtů (x Italové)
- sv. Josef – soustředěně pracující v tesařské dílně
- průhled do městské architektury i s figurální stafáží
- vlevo donátoři vždy v pokleku Ingelbrecht de Nechelen s manželkou, identifikováni
dle erbu v okně středního panelu
Zvěstování – Uffizi, scéna podobna předchozí, jen interiér chrámu a na pozadí i exteriér
- vyváženost kompozice, každá figura má vlastní prostor
- Marie čtoucí bibli nevnímá návštěvu anděla oděného do kněžského ornátu
Jan van Eyck (1390 – 1441)
- více zpráv, než o starším bratrovi
- signoval svá díla
- začínal na dvoře Jana Bavorského v Haagu (1422..), na dvoře Filipa Burgundského,
zde podnikl cestu do Španělska a Portugalska
- od 1430 dvorní a městský malíř v Bruggách
- genius – precióznost zůstává blízký gotickým arabeskám
- záliba v hromadění rostlin a jejich věrně odpozorované podobě
- Eyckova malba – technika přejatá vlámskou malbou 15. a 16. st.
- křídový podklad, temperová podmalba a barevné lazury pojené fermeží = dosažení
hloubky tónů a lesku barvy
Gentský oltář – zahájil Hubert, dokončil Jan, polyptych 1432
- katedrála sv. Bavona v Gentu, 375 x 520 cm (260 cm)
- Hubert naplánoval rozmístění souboru desek a začal na nich pracovat
- dílo komplexního teologického programu
- základní téma: apokalyptická vize uctívání Beránka s oslavou svátku Všech svatých
(podle Legenda aurea)
- Zavřený: první pás: grisaillové „sochy“ sv. Jana Křtitele a sv. Jana Evang., po stranách
donátoři Jodoc Vijdos s ženou Elisabethou všichni v gotických nikách
- druhý pás: zvěstování v interiéru s průhledem do města
- lunety: židovští proroci a Sibyly – Zachariáš, Sibyla Kumská a Erytrejská
- Otevřený: první pás: klanění Beránkovi, po stranách vojsko Kristovo a svatí
poustevníci a poutníci
- horní pás: Bůh Otec Panna Marie a Jan Křtitel, po stranách hrající a
zpívající andělé a Adam a Eva (Kain a Ábel)
- iluze prostoru lineární (v interiéru) a barevné ( v krajině) perspektivy
- plastická modelace tvaru světlem
- pronikavé studium anatomie a pohybů lidského těla
2
- dokonalá charakteristika různých druhů textilu: kožešina, samet, hedvábí
- snaha postihnout vnitřní život postav vede k portrétní individualizaci a ústí v realismus
donátorů a aktech Adama a Evy
- krajina – plná exotické vegetace (palmy, cypřiše…)
Adam a Eva – první monumentální akty v malířství sev. Evropy
Podobizna manželů Arnolfini – NG Londýn, nápis na zrcadle „johannes de eyck fuit hic
1434“, malíř byl na jejich svatbě
- italský obchodník a bankéř z Luccy Giovanni Arnolfini žijící v Bruggách, kde i
zemřel, finanční poradce burgundských vévodů i fr. Krále Filipa Dobrého
- svatba na základě přísahy 2 akty: fides manualis podání ruky a ženichovo zvednutí
paže fides levata (dle kanonického práva možné až do Tridentu 1563)
- jedinečnost slavnostního okamžiku podtržena symbolikou: pes, hořící svatební svíce
- svatební světnice chambre étoffée – místnost pro ženu přepychově zařízená, dar
ženicha nevěstě – běžné vybavení v zámožných rodinách
- symetrická kompozice, perspektiva
- osvětlení interiéru navození intimity
- motiv zrcadla – využitý Velásquezem, na medailonech výjevy z pašijí – šance na
vykoupení
- vypouklá čočka symbol božího oka
- manželství jedna ze sedmi svátostí, skrze tuto svátost je člověk osvobozen od
prvotního hříchu
Madona kancléře Nicolase Rolina – Louvre, kancléř Filipa Dobrého
- perspektivně vybudovaný interiér, v němž klečící kancléř uctívá Madonu, je otevřen
arkádami na terasu, z jejíchž hradeb se dívají dvě postavy na město
- Rolin – kancléř Flander a Burgundska, oblíbenec Filipa Dobrého
-
Vloženo: 12.03.2011
Velikost: 171,37 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu VV - Výtvarná výchova
Podobné materiály
- VV - Výtvarná výchova - Klasicismus a malířství 18. st.
- VV - Výtvarná výchova - Benátské malířství 16.st.
- VV - Výtvarná výchova - Barokní malířství na našem území
- VV - Výtvarná výchova - Italské raně renesanční sochařství a malířství
- VV - Výtvarná výchova - Malířství starověkého Řecka a Říma
- VV - Výtvarná výchova - Malířství v baroku, Goya
- VV - Výtvarná výchova - Sochařství, architektura, malířství, kresba, portrét,..
- VV - Výtvarná výchova - Malířství v baroku, Goya
- VV - Výtvarná výchova - Klasikové světového malířství
Copyright 2024 unium.cz