- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Náhradní formy rodiny
ZSV - Základy společenských věd
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálto řízení. Třetím typem je Opatrovník ad hoc, což je opatrovnictví jen pro účely konkrétního správního řízení. Funkce opatrovníka zaniká přímo ze zákona, jakmile pominou důvody, pro které byl opatrovník ustanoven.Dlouhodobé opatrovnictví rozlišujeme na tyto typy: Opatrovník v případě omezení rodiče ve výkonu jeho rodičovské zodpovědnosti – opatrovník je ustanoven z důvodu omezení povinností a práv rodičů, kteří neplní povinnosti rodičovské zodpovědnosti. Opatrovník pro správu jmění dítěte je ustanoven v případě, že hrozí reálné ohrožení jmění dítěte. Opatrovník se pouze stará o jmění.Ústavní péčeDětské domovyJak se děti umisťují do dětských domovů?Důvodů k umístění dítěte do dětského domova je mnoho. Nejčastější příčiny k odebrání dítěte jsou nezájem rodičů, týrání dětí, nedostatečná péče rodičů.V České republice existují dva typy dětských domovů – jedny patří pod resort zdravotnictví, druhý pod školství. Hlavní rozdíl je, že v „zdravotnických“ dětských domovech mohou být děti umisťovány na vlastní žádost rodičů. Což znamená, že rodič se o dítě nemůže nebo nechce starat a aby nepřišel o svá rodičovská práva, umístí dítě do DD na vlastní žádost. Kolikrát to může udělat nebo na jak dlouho zde děti mohou být je různé a vše závisí na posouzení sociální pracovnice. Pokud se rodič rozhodne pro tuto variantu, přídavky na dítě dostává Dětský domov. Děti jsou do dětských domovů umisťováni tak, aby byly blízko biologické rodině, ovšem pokud bylo dítě zneužíváno či týráno a je to v jeho zájmu, je naopak dáno, co nejdále. Jak dlouho děti žijí v dětských domovech?Samozřejmě záleží na tom, kdy dítě do DD přišlo a odkud. Zdravé děti v dětském domově stráví průměrné 2 – 3 roky, po té se buď vrátí do biologické rodiny, nebo je pro něho sehnána náhradní rodinná péče, nebo přechází do jiného domova. Děti mají větší šanci dostat se do pěstounské péče než osvojení. Adopce je reálná cca do 5–6let, poté už je šance velmi nízká. Děti mohou v dětském domově zůstat do 18 – ti let, pak musí žádat o prodloužení, například kvůli studiu či retardaci. Dítě může díky udělené výjimce zůstat až do dokončení vysoké školy. Když z domova odcházejí a mají zájem, často jim domovy pomáhají. V Holickém domově jim například pomáhají sehnat bydlení, práci a základní vybavení, jako je pračka, sporák či lednička. Co dětské domovy dělají s nezvladatelnými dětmi?V dětských domovech je bohužel mnoho nezvladatelných dětí, a to jak z genetických důvodů, tak i z nedostatku lásky. Proto DD často spolupracují s psychology a psychiatry. Pokud ale vidí, že dětem nedokážou pomoct, mohou dítě přemístit, či poslat do diagnostického ústavu.S. O. S. vesničkyCo jsou to S. O. S. vesničky?Do vesniček přicházejí děti z dětských domovů, či nefungujících rodin, kdy rodiče těchto dětí byli zbaveni rodičovských práv a děti jim odebrány. Chtějí poskytnout dítěti péči v prostředí a v co nejpodobnějším poměrům v běžných rodinách a nerozdělovat sourozence. Péči obstarávají náhradní matky. To jsou ženy, které se rozhodly zasvětit svůj život dětem a dávají jim nejen běžnou péči, ale především lásku. Matkou je žena ve věku 24-40 let, s minimálně středoškolským vzděláním, bez vlastních dětí.V dnešní době existují 3 S. O. S. vesničky, a to: Doubí (Karlovy Vary), Medlánky (Brno), Chvalčov (Zlín). Předpokládá se, že vesničky by měly být nahrazený profesionální pěstounskou péčí.KlokánkyCo je to Klokánek?Klokánek je projekt Fondu ohrožených dětí, jehož cílem je nabídnout dětem namísto ústavní výchovy přechodnou rodinnou péči na dobu, dokud se nemohou vrátit zpět do své rodiny, nebo dokud pro ně není nalezena trvalá náhradní rodinná péče.Děti jsou přijímány na základě soudního rozhodnutí nebo na vlastní žádost rodičů.Výhody Klokánka?Výhodou je, že o 3 - 4 děti, pečuje jeden dospělý nebo manželský pár, tudíž má na děti více času než „tety“ v dětském domově. Jsou s nimi i přes noc, chodí nakupovat, vaří, prostě se snaží, co nejvíce přiblížit se životě v rodině. Průměrná doba pobytu dítěte v Klokánku je šest měsíců. Kolem 60 % dětí se z Klokánků vrací domů a 30 % odchází do náhradní rodinné péče. ZávěrTéma náhradní rodinná a ústavní péče je v Čechách poměrně diskutabilní. Podle mě je pohled především na ústavní péči velmi zkreslený. A to hned v několika ohledech.Spousta lidí kritizuje dětské domovy, ve kterých máme nejvíce dětí z celé Evropské Unie. Přesně toto tvrzení si můžete přečíst v novinách, na internetu nebo poslechnout v televizi. Ovšem nikde se už nedočteme, že v zahraničí se zdravotně či duševně postižené děti neumisťují do dětských domovů, jako je tomu v Čechách. A to významně mění čísla. Jak si můžete v přílohách všimnout, v dětských domovech máme necelých 8 000 dětí a z toho je téměř 2 000 dětí postižených. Číslo 6 000 se blíží evropskému průměru.Právě díky kritice Evropské Unie je v Čechách v posledních letech trend držet děti, co nejdéle v biologické rodině, což podle lidí, kteří pracují v tomto oboru, není správné. Děti potom trpí daleko víc, než kdyby byly odebrány v počátku problému a rodiče se sociálními pracovnicemi spolupracovali na jeho vyřešení. Navíc příliš velká práva biologických rodičů často vedou například k znemožnění přijatelné formy náhradní rodinné péče, jako je třeba adopce. Navíc, když se podíváte na přílohy, zjistíte, jak je neuvěřitelně vysoké číslo týraných dětí, a to nám tyto statistiky zachycují pouze jeden rok. Proto se vás ptám, co si myslíte, že je lepší? Dítě v rodině, kde ho zneužívají, týrají nebo se o něho nestarají, nebo dítě v dětském domově, kde se sice stará jedna teta o více dětí a určitě mu nedá tolik lásky jako dětem vlastním, ale pečuje o něho, neubližujeme a snaží se ho vychovat. Nemyslím si, že ústavní péče je pro dítě nějak úžasná, ale jako první pomoc pro dítě je opravdu důležitá.Další kritika míří na stát – nepodporuje rodiny s dětmi, nezabývá se problémovými rodinami, neškolí terénní zaměstnance, kteří by pomáhali nesprávně fungujícím rodinám. Jistě jeho, především finanční pomoc, by mohla být výraznější a rozhodně není zcela ideální, ale v dětských domovech prakticky nenarazíte na děti, o které by rodiče měli opravdový zájem. Vidíte-li, jak tyto děti reagují na své rodiče, normální rodinu to příliš nepřipomíná. To je skvěle vidět i na vztahu dětí s rodiči. Viděla jsem některé děti, jak se vítají s maminkami a rozhodně to nebylo s láskou, jakou bychom očekávali. Spíše to působilo, jako kdyby za nimi přišel na návštěvu kamarád či kamarádka, kterou viděli ráno ve školce. Asi to takhle není u všech dětí, ale bojím se, že u většiny ano. Navíc každý „normální“ rodič by se dítěti snažil zajistit řádné podmínky pro život a udělat vše možné, aby dítě nemusel dát do ústavního zařízení. I proto je pro spoustu z nás naprosto nepředstavitelné dát dítě do dětského domova dobrovolně, na vlastní žádost, a přitom je tam takových dětí spousta.Doufám, že se mi touto prací podařilo zlepšit informovanost o tomto problému a rozšířit obzory. PřílohyDD, výchovné, diagnostické ústavy 2009 3098803850005Osvojení v ČR-71120125730zařízenípočet ústavůpočet dětípředškoláci (od tří let)děti plnící povinnou školní docházkuděti po ukončení povinné školní docházkycelkem229787850740813290dětský domov151470442629201358dětský domov se školou31787570478výchovný ústav33153441281465diagnostický ústav1485335429389DD - Počet propuštěných dětí 2009843915410845Umisťování dětí do náhradní rodinné a ústavní výchovy 2009Počet dětí v náhradní rodinné péči 2009 -119380142875-18542033655Vývoj počtu pěstounských rodin 2009-185420255270Počet podaných návrhů soudu ze strany orgánů SPOD (Sociálně-právní ochrana dítěte) 2009Počet týraných a zneužívaných dětí podle struktury týrajících 2009-3816353481705Počet týraných a zneužívaných dětí podle věku a sociálního prostředí 2009-604520-23495Počet dětí s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou v ústavních zařízeních 20095443855128905-204470128905Pramenyhttp://www.fod.cz/stranky/adopce/nrp/por_pece.htmhttp://www.epravo.cz/top/clanky/opatrovnik-v-zakone-o-rodine-16871.htmlhttp://www.sos-vesnicky.cz/Přílohy:http://www.mpsv.cz/cs/4283http://www.msmt.cz/file/1567_1_1/download/http://www.mpsv.cz/files/clanky/9854/statisticka_rocenka_z_oblasti_prace_a_socialnich_veci_2009.pdf
Vloženo: 5.06.2011
Velikost: 749,75 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu ZSV - Základy společenských věd
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - Nahradni rodinna pece v cr z pohledu prava
- PRA - Právo - Rodinné právo-náhradní výchova dětí a vyživovací povinnost
- E - Ekonomie - formy vzniku pracovního poměru
- UCE - Účetnictví - Formy vedení vnitropodnikového účetnictví
- FIL - Filozofie - Solónova analýza společnosti a z ní vyplývající praktické reformy
- BI - Biologie - Formy pohybu a pohybové orgány živočichů a člověka.doc
- E - Ekonomie - Právní formy podnikání
- PRA - Právo - Formy statu a formy vlady
- E - Ekonomie - Nové formy obchodní společností v rámci EU
- ZSV - Základy společenských věd - Formy státu
- E - Ekonomie - Právní formy podnikání
- E - Ekonomie - Organizačně právní formy podnikání
- E - Ekonomie - Pravni formy podnikani
- E - Ekonomie - Právní formy podnikání
- E - Ekonomie - Zdroje a formy dlouh.financování
- E - Ekonomie - Jednání jménem podniku, právní formy podnikání
- E - Ekonomie - Právní formy podnikání
- Z - Zeměpis - Uhlík a jeho formy
- BI - Biologie - Viry- nebuněčné formy živých soustav
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.25- Balada, její vývoj a formy
- BI - Biologie - Formy a průběh virové infekce
- E - Ekonomie - Právní formy podnikání
- PSY - Psychologie - Psychologické formy působení ve skupinách, teorie činnosti
- MNG - Management - Druhy, formy a směry vývoje kontroly
- MNG - Management - Formy a zdroje dlouhodobého financování podnikových potřeb
- MNG - Management - Formy integrace podniků, finanční aspekty
- MNG - Management - Formy komunikace
- MNG - Management - Právní formy podnikání
- E - Ekonomie - Organizačně právní formy podnikání
- E - Ekonomie - Pravni formy podnikani
- E - Ekonomie - Právní formy podnikání
- E - Ekonomie - Zdroje a formy dlouh.financování
- ZSV - Základy společenských věd - Typy a formy státu
- E - Ekonomie - Formy platebniho styku
- E - Ekonomie - Pravni formy podnikani
- ZLA - Základy lineární algebry - Kvadratické formy
- E - Ekonomie - Právní formy podnikání
- E - Ekonomie - Právní formy podnikání
- E - Ekonomie - Právní formy podnikání
- CJ - Český jazyk - Jazykove rodiny
Copyright 2024 unium.cz