- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálNadání a nadaní
(psychologie)
Nadání představuje fenomén, jímž se ve svých úvahách a bádáních zabývají nejenom psychologové, ale také filozofové či pedagogové. Třebaže se jedná o jev, prostupující celé dějiny lidstva, teprve v průběhu dvacátého století se objevují výrazné tendence tyto skutečnosti pojmout z hlediska rozmanitých symbolických oblastí a symbolů ve smyslu nositelů myšlení. Nesetkáváme se tedy s uzavřenými definicemi nadání, ale spíše s širšími koncepcemi, usilujícími o komplexní pohled na osobnost.
Abraham J. Tannenbaum nastoluje pět základních aspektů ze sféry psychologicko-sociální, jež, pokud dojde k jejich syntéze, směřují k nadání. Těmito prvky jsou – nadprůměrná inteligence (myšleno v obecné rovině), mimořádné speciální schopnosti (nadání je totiž vztahováno k určité oblasti činnosti člověka), neintelektové faktory (kategorie, jen s obtížemi měřitelná, zahrnuje mj. motivaci, charakter, sebedůvěru…), vlivy prostředí (v tomto směru je výrazný podíl rodiny) a v neposlední řadě za nadáním stojí také míra štěstí.
Propojení těchto skutečností lze tedy vnímat jako zásadní hledisko, pokud má být naplněna premisa zrodu nadání. To se může následně, dle tvrzení Tannenbauma, projevovat ve sféře symbolické, empirické, estetické, synoetické, etické a synoptické.
S uznáním evoluční teorie na přelomu staletí se do ohniska zájmu vědců dostává dítě, v našem případě nadané dítě, místo dospělého jedince (génia). V této souvislosti je nutné si uvědomit, že téma edukace těchto nadaných osob se v rámci starého kontinentu stalo aktuální ovšem až v druhé polovině dvacátého století. Evropa do té doby podporovala zejména talenty tzv. neintelektové, tedy především osoby vynikající v oblastech umění či sportu. Teprve vzdělávací praxe si vyžádala přesnější vymezení charakteristik nositele nadání. Tyto tendence se projevují především v osobnostně-vývojovém přístupu k této problematice. Manifestní nadání v tomto směru představuje první druh fenoménu. Jak ostatně vyplývá již z názvu, jedná se o nadání, které je očividné. Týká se těch dětí, které např. v rámci výuky ve
Vloženo: 16.04.2011
Velikost: 46,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz