- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálo období od narození do vstupu do školy, v užším smyslu je to „věk mateřské školky „ , tedy období od 3 do 6 let.Předškolní dítě vypadá jako malý, zmenšený dospělý člověk. Pro toto období je typickým znakem pro dítě hra a jeho hravá činnost.
Motorický vývoj: zaznamenává u dítěte v tomto období velký rozmach. Z neohrabaného batolete na počátku období je na konci období dítě schopné jít do školy a systematicky se učit. Vyznačuje se těmito následujícími rysy :
• Chodí i běhá nejprve po rovině , později chodí do schodů a ze schodů, skáče, hopsá, sportuje.
• Cvičí zručnost - práce s plastelínou, pískem, kostkami.
• Kresba - jistější, zručnější, vedoucí ruka.
• Řeč - stává se dokonalejší, zaznamenává velký rozvoj , opět velkou roli hraje mluvní vzor.
• Dítě rádo poslouchá, rádo povídá, sleduje a poslouchá pohádky ( čtené, mluvené, hrané).
• Během období dochází k růstu poznatků o sobě a okolním světě-zná barvy, jednoduché tvary, základy počítání.
• Dítě užívá řeč k regulaci svého chování.
• Vyrůstá z rámce rodiny, osamostatňuje se, nachází nové vztahy mimo svou rodinu , navazuje kontakty s ostatními dětmi i dospělými.
• Začíná provádět specifickou lidskou činnost , pracuje.Rádo pomáhá a dospělé při práci napodobuje.
Kognitivní vývoj:
• Kolem 4 let se z myšlení předponového vyvíjí myšlení názorné, dítě uvažuje v pojmech
• Myšlení je egocentrické ( dítě myslí na sebe), antropomorfické (všechno polidšťuje) a magické (dovoluje dítěti měnit fakta podle vlastního přání)
• Dítě žije pouze přítomností,nepřemítá o budoucnosti, neplánuje, nevzpomíná na minulost.
Socializace:
Socializační proces u dítěte v předškolním věku má 3 vývojové aspekty :
1. Sociální reaktivita- vývoj bohatě diferencovaných emočních vztahů k lidem v blízkém okolí
2. Vývoj sociálních kontrol a hodnotových orientací- jde o vývoj norem, které si jedinec postupně vytváří
3. Vývoj sociálních rolí- vzorce chování a postojů, které jsou od jedince očekávány
Vývoj sociálních kontrol:
Ve vývoji společnosti se mění období shovívavosti, kdy dítě stojí ve středu společnosti a dospělí se mu podřizují - pedocentrismus s obdobími velmi přísné výchovy a nulové hodnoty, kterou dítě pro společnost má ( je vykořisťováno, prodáváno, zneužíváno jako levná pracovní síla).
Ve výchově dítěte hrají velkou roli odměny a tresty. Je nutné, aby odměnu , kterou mu rodiče dají, dítě opravdu jako odměnu vnímalo ( odměnou není zakoupení školní tašky, tu by dítěti rodiče koupili stejně, do školy ji nutně potřebuje ). S tresty je to obdobně.
Kolem 3. roku nastupuje u dítěte skutečná sebekontrola , rozvíjí se svědomí. Při vhodném vedení se u dětí prohlubuje porozumění a vzájemná pomoc.
Hra u předškoláka
Hra je v předškolním období hlavní činností dítěte a má tyto rysy :
• Hra napomáhá rozumnému a účelnému životu. Vede k osvojení dovedností, které jsou užitečné. Ve hře dochází k rozvoji sociálních kontaktů.
• Hra má smysl sama o sobě, souvisí s rozvojem fantazie a schopností.
• Hra musí být spontánní, musí dítě bavit a přinášet mu radost.
• Dítě musí mít na hru čas a svůj vlastní vymezený prostor.
• Dospělí musí hru dítěte respektovat a zpovzdálí kontrolovat.
• Dospělí nemají do hry dítěte zasahovat, ale jsou povinni dbát na bezpečnost dítěte při hře.
• Dospělí neukončují hru dítěte najednou, dohlížejí důsledně na úklid hraček.
V předškolním období jsou časté hry napodobivé a hry kolektivní s pravidly.
Vloženo: 5.07.2011
Velikost: 53,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu PSY - Psychologie
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - Pedagogicke mysleni 17. a 18. stoleti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické procesy-vnímání, myšlení
- ZSV - Základy společenských věd - Vývoj ekonomického myšlení
- ZSV - Základy společenských věd - Významní představitelé českého filosofického myšlení
- ZSV - Základy společenských věd - zapadni mysleni
- ZSV - Základy společenských věd - Přehled českého filozofického myšlení
- ZSV - Základy společenských věd - Myšlení a řeč
- ZSV - Základy společenských věd - České filosofické myšlení
- ZSV - Základy společenských věd - Vývoj EK myšlení
- FIL - Filozofie - INDICKÉ MYŠLENÍ
- FIL - Filozofie - ČÍNSKÉ MYŠLENÍ
- E - Ekonomie - Ekonomický způsob myšlení
- E - Ekonomie - Vyvoj ekonomickeho mysleni
- PSY - Psychologie - Uceni, mysleni, inteligence, pozornost
- ZSV - Základy společenských věd - Myšlení
- ZSV - Základy společenských věd - základy filozofie a východního myšlení
- ZSV - Základy společenských věd - západní myšlení
- ZSV - Základy společenských věd - české filozofické myšlení
- CJ - Český jazyk - jazyk jako nástroj myšlení a dorozumívání
- ZSV - Základy společenských věd - ELEATÉ, HERAKLEITOS Z EFEZU, POČÁTKY FILOZOFICKÉHO MYŠLENÍ V OBDOBÍ ANTIKY A PRVNÍ IONŠTÍ PŘÍR
- ZSV - Základy společenských věd - INDICKÉ SMÝŠLENÍ
- ZSV - Základy společenských věd - MYŠLENÍ A ŘEČ
- ZSV - Základy společenských věd - MYŠLENÍ, ŘEČ, POZORNOST
- ZSV - Základy společenských věd - Myšlení_a_řeč
- ZSV - Základy společenských věd - ČESKÉ FILOZOFICKÉ MYŠLENÍ
- CJ - Český jazyk - Jazyk a myšlení
- PSY - Psychologie - Myšlení a řeč
Copyright 2024 unium.cz