- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálačí tempu uvažování
myšlenkový náraz - člověk se náhle zastaví v řeči a není schopen pokračovat v daném tématu
ulpínavé myšlení – člověk setrvává na jedné představě nebo myšlence
dislogické myšlení - nelogické souvislosti myšlenek, nesmyslné myšlení, nedokáže použít logiku, nedokáže vyvozovat závěry
obscedantní (vtíravé) myšlení - neschopnost potlačit nesprávné, nesmyslné myšlenky, které se vnucují do vědomí jedince
myšlenkové bludy - mylné přesvědčení, vzniklé na chorobném podkladu, nesprávné úsudky
Myšlení a řešení problému
V kterémkoliv povolání, ve škole, v domácnosti a v běžném životě vůbec vznikají různé problémové situace.
Řešíme je pomocí myšlenkových operací s využitím vnímání, paměti, fantazijních představ, vědomostí, dovedností a schopností. Velkou roli tu hraje vůle, temperament a charakter. Někdy řešíme problémové situace více pod vlivem citů než rozumu.
Efektivní způsob řešení problému je založen na podrobném rozboru problémové situace.
Fáze při řešení problémové situace:
I.fáze - setkání se s problémem, nutná motivace k řešení, správné pochopení problému, očekávání, napětí, přemýšlím o důsledku řešení.
II.fáze - příprava na řešení problému, získávání dalších informací, sestavení hypotézy, příprava pomůcek, promyšlení postupu řešení.
III.fáze – vlastní proces řešení problému, vyřešení problému, nastupuje pocit uvolnění, radosti, při nevyřešení problému naopak smutek, zklamání.
IV.fáze - konečná kontrola, praktické ověření správnosti řešení, popřípadě zdokonalení řešení, doplnění detailů.
Neefektivní způsob řešení problému je založen na technice pokus x omyl, která je nahodilá a zdlouhavá. Další chybou je řešit problém na základě zažitých stereotypů, kdy nebereme ohled na nové prvky a okolnosti.
Řeč
Řeč je proces, který slouží lidem ke vzájemné komunikaci, řeč vyjadřuje naše myšlenky.
Řeč a myšlení umožňují lidem vzájemně spolupracovat a předávat zkušenosti předchozí generace generaci další.
Rozlišujeme řeč vnitřní, kterou promlouváme sami k sobě, a řeč vnější, kterou používáme ve styku s okolím.
Druhy řeči:
vnitřní řeč - je řeč ,,pro sebe“, kterou myslíme
vnější řeč - je sdělovací systém, kterým člověk vyjadřuje své myšlenky navenek. Je mluvená a psaná
Poruchy řeči:
Týkají se poruch výslovnosti, neschopnosti řečového projevu, hlasových
odchylek v řeči: vyskytují se převážně u dětí, u dospělých, kteří se nepodrobili nápravě.
koktavost - zadrhávání v řeči, několikanásobné opakování určitých začátečních hlásek nebo slabik, v těžší formě je toto opakování doprovázeno křečemi řečových orgánů nebo pohyby končetin, popř. i celého těla
breptavost - rychlá, nepřesná, nejasná artikulace, nedokončování vět
patlavost - chybná výslovnost některých hlásek, jestliže patlavý vyslovuje místo jedné hlásky jinou (např. místo S vysloví Š). Patří sem také šišlavá řeč, ráčkování.
huhňavost – tzv. ,,nosová řeč“ s výraznými doprovodnými jevy nosového huhňání, které je nejčastěji způsobena rozštěpem patra
řečová neschopnost
mutismus - úplná němota - úplný mutismus nebo elektivní mutismus má psychologický podklad, dítě nemluví za určitých okolností, např. před lékařem
afázie - ztráta řeči v důsledku poškození mozku (úrazu, krvácení)
hlasové odchylky – afonie - hlas chybí nebo je slabý, disfonie - skřípavé zabarvení hlasu
Předškolní období dítěte
Motorický a kognitivní vývoj v předškolním období:
Charakteristika předškolního období:
V širším smyslu je t
Vloženo: 5.07.2011
Velikost: 53,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu PSY - Psychologie
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - Pedagogicke mysleni 17. a 18. stoleti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické procesy-vnímání, myšlení
- ZSV - Základy společenských věd - Vývoj ekonomického myšlení
- ZSV - Základy společenských věd - Významní představitelé českého filosofického myšlení
- ZSV - Základy společenských věd - zapadni mysleni
- ZSV - Základy společenských věd - Přehled českého filozofického myšlení
- ZSV - Základy společenských věd - Myšlení a řeč
- ZSV - Základy společenských věd - České filosofické myšlení
- ZSV - Základy společenských věd - Vývoj EK myšlení
- FIL - Filozofie - INDICKÉ MYŠLENÍ
- FIL - Filozofie - ČÍNSKÉ MYŠLENÍ
- E - Ekonomie - Ekonomický způsob myšlení
- E - Ekonomie - Vyvoj ekonomickeho mysleni
- PSY - Psychologie - Uceni, mysleni, inteligence, pozornost
- ZSV - Základy společenských věd - Myšlení
- ZSV - Základy společenských věd - základy filozofie a východního myšlení
- ZSV - Základy společenských věd - západní myšlení
- ZSV - Základy společenských věd - české filozofické myšlení
- CJ - Český jazyk - jazyk jako nástroj myšlení a dorozumívání
- ZSV - Základy společenských věd - ELEATÉ, HERAKLEITOS Z EFEZU, POČÁTKY FILOZOFICKÉHO MYŠLENÍ V OBDOBÍ ANTIKY A PRVNÍ IONŠTÍ PŘÍR
- ZSV - Základy společenských věd - INDICKÉ SMÝŠLENÍ
- ZSV - Základy společenských věd - MYŠLENÍ A ŘEČ
- ZSV - Základy společenských věd - MYŠLENÍ, ŘEČ, POZORNOST
- ZSV - Základy společenských věd - Myšlení_a_řeč
- ZSV - Základy společenských věd - ČESKÉ FILOZOFICKÉ MYŠLENÍ
- CJ - Český jazyk - Jazyk a myšlení
- PSY - Psychologie - Myšlení a řeč
Copyright 2024 unium.cz