- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Monitory a displeje
IVT - Informatika a výpočetní technika
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálZobrazovací soustava
Zobrazovací soustava je většinou nejdražší a energeticky nejnáročnější součástí počítačové sestavy.
Součástí zobrazovací soustavy je monitor (displej) a grafická karta (zobrazovací adaptér). Monitor je výstupní zobrazovací periférií počítačového systému. Pro uživatele je velice důležitý, protože může výrazným způsobem ovlivnit výsledky jeho práce. Nekvalitní monitor může již po krátké době způsobit únavu uživatele (např. bolest oči, hlavy ap.), naopak kvalitní monitor může práci velice zpříjemnit. Kvalita monitoru je nejdůležitější u profesionálních grafických aplikací, jako např. DTP nebo CAD, výrazně se ale projeví i při psaní obyčejného textu.
V praxi se používají dva typy monitorů:
stolní (angl. desktop) monitory - nejrozšířenější typ monitorů postavený na technologii televizní obrazovky.
monitory na bázi tekutých krystalů (angl. LCD) - monitory postavené na technologii tekutých krystalů pro přenosné počítače (notebooky, laptopy) se vyznačují menší vahou a nižší spotřebou. Jejich cena je však podstatně vyšší a kvalita jen stěží dosahuje jejich stolních bratrů.
Pro speciální účely se používají velkoplošné zobrazovací panely (např. prezentace), nebo speciální adaptéry na velkoplošné promítače.
Režimy práce - každá zobrazovací soustava může pracovat ve dvou základních režimech:
Textový režim - starší možnost, obrazovka je při něm rozdělena na malá políčka, z nichž každé zobrazí jeden znak (nejčastěji 80x25 políček) - toto zobrazení vyhovuje při psaní textu, používají ho hlavně starší programy MS-DOSu. Textový režim je hardwarově nenáročný a rychlý, leč pro dnešního uživatele poněkud nepěkný. Jsou v něm zobrazovány různé znaky, včetně semigrafických znaků, které vytvářejí grafické prostředí programů. Znaky mohou být různě barevné, mohou poblikávat, to je ale asi tak všechno. DOSovské programy je možné spouštět ve Windows v okně, kde si můžeme upravit například velikost písma a jeho druh.
Grafický režim - na obrazovce je matice bodů, rozsvícením určitých bodů lze pak nakreslit libovolný text, obrazec, obrázek, provést animaci nebo na displej přímo něco promítnout. Barevné možnosti grafického režimu jsou téměř neomezené. Nejdůležitější vlastností grafického režimu je rozlišení. To popisuje, kolika body (pixely) je tvořen jeden řádek a kolik řádků se vejde na obrazovku (-> různá jemnost vykreslení). Rozlišení by měla odpovídat také velikost úhlopříčky (aby údaje na obrazovce byly vůbec čitelné), která je jedním ze základních parametrů monitoru. Obraz většinou není vykreslován až do krajů obrazovky, takže pracovní úhlopříčka je ve skutečnosti menší než udávaná geometrická. Uživatel by si měl stanovit, jestli opravdu potřebuje monitor s větší úhlopříčkou, protože cena monitoru pak úměrně roste k velikosti úhlopříčky. Například za monitor s rozměrem 15“ zaplatíme asi 5000 Kč, za monitor 17“ přes 6000 Kč a za monitor s úhlopříčkou 20“ přes 10000 Kč. Každý monitor přijímá signál z grafického adaptéru (grafické karty) počítače. Pokud karta nepodporuje dané rozlišení, pak nám nepomůže ani sebelepší monitor a naopak. Při nákupu monitoru se vyplácí zjistit si, jaké rozlišení náš hardware podporuje a podle toho se na trhu orientovat. Dnes však tato podpora není žádným problémem.
Standardní rozlišení a úhlopříčky jsou:
320 x 240 - nejstarší rozlišení, používalo se u monitorů s úhlopříčkou 14“.
640 x 480 - rozlišení používané převážně pro DOSové aplikace, používané na 14“ a 15“ monitorech.
800 x 600 - dnes spodní hranice pro běžnou práci, často používané ve Windows. Vhodné pro 15“ obrazovku.
1024 x 768 - vyžaduje už také příslušný hardware (dobrý je 17“ monitor), jedná se o režim kvalitní, vhodný i pro práci s jednoduššími programy CAD (Computer Aided Design - software určený ke konstrukcím na počítači).
1280 x 1024, 1600 x 1280 - špičkové módy, s kterými pracují především CAD a DTP programy (DTP = DeskTop Publishing - software pro vytváření knih, novin, plakátů a dalších grafických materiálů). Předpokladem pro jejich použití je alespoň 19“ monitor, lépe monitor 20“ nebo 21“.
Stolní monitory
Stolní monitory jsou postaveny na propracované a časem dobře odzkoušené technologii televizní obrazovky. Pracují na bázi katodové trubice (angl. Cathod Ray Tube -> také CRT monitory). Tato trubice je vlastně vzduchoprázdná baňka, tedy elektronka. Použití této technologie nabízí kontrastní a přitom dost jasný obraz, nevýhodou pak je velká hmotnost, nestabilní obraz, vyšší spotřeba elektrické energie a zejména vyzařování elektromagnetického záření (které lze částečné potlačit použitím filtrů - filtry jsou v obrazovkách standardně implementovány). Na rozdíl od
televizní obrazovky poskytují vyšší kvalitu výstupu, což je dáno zejména vyšší kvalitou vstup
Vloženo: 5.09.2011
Velikost: 75,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz