- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál4. Humanismus a renesance ve světové a české literatuře, ve výtvarném umění
Renesance – slovo pochází z francouzského „la renaissance“ = znovuzrození, obrození.
Jedná se o universální umělecký směr, který vzniká v Itálii v období 13. – 14. století, kolébkou renesance se stává italská Florencie. Postupně se říší do celé Evropy a trvá až do 17. století. Renesance představovala návrat k racionalismu, k rozumu, v centru pozornosti musel být člověk a jeho schopnosti (ne bůh a jeho pokora). Návrat k antické kultuře, hlavně ve stavebnictví.
Humanismus – slovo pochází z latinského „humanus“ = lidský. Je to filozofický směr, v jehož centru stojí člověk. Odklon od boha k člověku. Označuje postoje, zaměřené na člověka, lidství a lidstvo. Základní myšlenkový proud v období renesance.
Znaky:
znovuzrození antiky, návrat k antické kultuře
nový ideál vzdělání, touha po pravdivém poznání člověka a pozemského života
kult smyslů a rozumu
rozvoj literatur v národních jazycích (místo latiny)
mnohostrannost umělců
v popředí literatura nauková (životopisná, cestopisná, pedagogická)
RENESANCE VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
ITÁLIE
Dante Alighieri (1265-1321) – Florenťan, básník na přelomu středověku a renesance. Byl stoupencem protipapežských sil, proto strávil 20 let ve vyhnanství.
Božská komedie – nejvýznamnější dílo, básnický duchovní epos, který vznikl ve vyhnanství a je prostoupen láskou a vztekem po Beatrici, kterou poznal v dětství a která jako malá zemřela. Námět pochází z Bible. Má 3 části: Peklo, Očistec, Ráj Hlavní postavou je autor, který zabloudil v lese, je pronásledován 3 šelmami, které představují tři hlavní hříchy:
smyslnost, lakota a pýcha, očistcem ho provádí římský básník Vergilius, který ho před rájem opouští jako pohan a vystřídá ho Beatrice, která je symbolem nadpřirozené dokonalosti žen=anděl, toto pomyslné líčení cesty má 100 zpěvů psaných v terciích.
O monarchii – politický traktát, v němž je vyzdvihována universální císařská moc nezávislá na papeži
Giovanni Boccaccio (1313-1375) – italská renesanční novelista a epik. Narodil se v rodině obchodníka a díky otcově přísné výchově a zlé maceše, prožil tvrdé dětství. Vystudoval práva v Neapoli. Patřil mezi odpůrce středověku.
Dekameron – nejvýznamnější dílo, sbírka obsahuje 100 novel. Jednotlivé příběhy se odehrávají na venkovském sídle ve Florencii, kam uteklo 10 mladých lidí před morovou nákazou. Zde si po dobu 10 dnů svým vyprávěním krátí dlouhé chvíle. Obsahy příběhů jsou různorodé. Příběhy jsou většinou laškovné, a podávají výstižný obraz mravů a mentality lidí.
Kniha byla přijata se značnými rozpory. Boccaccio se díla zřekl 2 roky před svou smrtí.
Francesco Petrarca (1304-1374) – italský básník, prozaik a myslitel. Pocházel z Florencie a kvůli politickým důvodům byl vypovězen z města. Odešel do Francie (Avignonu), kde studoval práva a byl vysvěcen na kněze. Zde se setkává s Laurou, která se stala jeho inspirací.
Sonety pro Lauru – stěžejní básnické dílo, sbírka milostné poezie. V pozdějších letech bylo toto dílo vzorem pro evr. lyriku. Je rozděleno na 2 části: a) Za Lauřina života
b) Po Lauřině smrti Obsahuje 366 básní z nichž 317 je psáno formou sonetu. Většinou se jedná o milostnou tématiku.
Sonet = lyrický útvar, který se skládá z veršů 4+4+3+3
Niccolo Machiavelli (1469-1527) – italský učenec, spisovatel a politik, který pocházel z Florencie. Působil jako vyslanec v mnoha zemích, ale nakonec musel díky mstivosti Medicejů strávit svůj život ve vyhnanství na venkově.
Vladař – jedno z prvních děl evropské politické literatury. Traktát o absolutistické monarchii. V 26 kapitolách je pojednáváno a jednotlivých úkolech vlády, ale i o tom, jaké vlastnosti by vladař měl mít. Autor upřednostňuje vládu silného a racionálního jedince. Dílo je protipapežské a proticísařské. Machiavelismus = požadavek nezávislosti politiky na etice a náboženství.
FRANCIE
Francois Villon (1431-1463) – básník, lyrik, tulák, bohém, psal pod tímto pseudonymem. Hovoříme o něm jako o prvním prokletém básníkovi. Autor byl vychováván v rodině bohatého příbuzného, kněze, po kterém získal nové příjmení. Vystudoval Sorbonu. Žil bohémským životem. Stal se zněj tulák a zloděj. Roku 1455 zabil kněze, utekl na venkov a rok později byl omilostněn. Nakonec byl za krádeže výtržnosti odsouzen k smrti oběšením.
Malý testament – sbírka básní ironického a satirického obsahu. Loučení s přáteli.
Velký Testament – nejvýznamnější dílo pozdní středověké poezie. Obsah je rozmanitý: náboženské písně, dvorská poezie. Do básní se promítá i autorův život, kde se zamýšlí nad svým osudem. Patnáct básní sbírky jsou pojaty jako závěť jednotlivým osobám a to formou francouzské balady. => autorovo vyjádření strachu ze smrti, zamýšlí se nad svými hříchy a omlouvá se chudobou a osudem.
Francois Rabelaise (1494-1553) – spisovatel, satirik, humorista a lékař. Po studiích se stal knězem, později vykonává lékařskou praxi. Kromě toho se věnoval filozofii, archeologii, studiu starých jazyků a mnoha přírodním vědám.
Gargantua a Pantagruel – pětidílný román o rodině obrů, který je kritikou soudobé francouzské společnosti (hlavně klášterů, soudů a škol) a prosazování ideálů renesance (svobodný život v Thetémském opatství).
1. narození Grandgousierova syna Gargantuy a jeho výchova a studia v Paříži, založení
Thetémského opatství
2. narození Gargantuova syna Pantagruela, jeho studia a přátelství s Puniurgem,válka a
vítězství nad Dipsody
3. Pantagruel se chce oženit, radí se s Sibylou, rozhodne se navštívit věštírnu Božská Lahvice
4. Pantagruel podnikne fantastickou plavbu do Číny, kde pozná různé ostrovy
5. není jasná autentičnost, líčí pokračování v cestě, kdy Pantagruel dojede k věštírně
ŠPANĚLSKO
Na přelomu 15. a 16. století došlo ve Španělsku k převratnému vývoji: objevení Ameriky, nástup Habsburků na trůn. Ze Španělska se stala námořní velmoc a koloniální říše. Na rozdíl od Itálie se v období renesance se španělská kultura neoprostila zcela od katolické církve. Ale i přes to zde byly na krátkou dobu vytvořeny příznivé podmínky pro humanistickou tvorbu a renesanční cít
Vloženo: 8.08.2011
Velikost: 85,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu CJ - Český jazyk
Podobné materiály
- čj - čeština - Maturitní otázka č.3 literatura
- 125 - Český jazyk - Maturitní okruh- STAROVĚKÁ LITERATURA
- E - Ekonomie - 25 maturitních otázek
- ZSV - Základy společenských věd - maturitni otazk filozofie
- BI - Biologie - Maturitní otázky.doc
- CJ - Český jazyk - 1. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 13. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 14. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 15. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 16. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 17. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 18. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 19. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 2. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 20. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 21. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 22. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 23. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 24. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 25. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 26. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 27. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 3. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- D - Dějepis - 24 maturitnich otazek
- LIT - Literatura - 25 maturitních otázek
- UCE - Účetnictví - 25 maturitních otázek
- UCE - Účetnictví - Řešení praktické maturitní písemky - FROLLINO
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.1- Obraz historie v beletrii
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.10- Počátky realismu ve starší české lit
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.11- Kritický realismus v naší a světové
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.12- Starověká literatura
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.13- Česká próza od 70.let 20.století po
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.14- Nejvýznamnější představitelé české p
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.15- Cesty naší poezie po roce 1945
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.16- Boj proti fašismu v naší i světové l
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.17- Vývoj českého dramatického umění ve
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.18- Společenská kritika a satira v české
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.19- Meziválečná básnická avantgarda
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.2- Romantismus v evropské a naší literat
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.20- Česká meziválečná próza
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.21- Obraz I.světové války ve světové a n
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.22- Nástup moderního umění na přelomu 19
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.23- Vývoj české poezie ve 2.polovině 19.
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.24- Vývoj divadla od jeho vzniku do konc
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.25- Balada, její vývoj a formy
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.3- České národní obrození, jeho vývoj a
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.4- Vývoj literatury v době pobělohorské,
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.5- Renesance a Humanismus
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.6- Literatura období rozvinutého feudali
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.7- Počátky a vývoj literárního jazyka na
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.8- Ústní lidová slovesnost a literatura
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.9- Karel Čapek
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.1
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.10
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.11
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.12
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.13
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.14
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.15
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.16
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.17
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.18
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.19
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.2
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.20
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.21
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.22
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.23
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.24
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.25
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.3
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.5
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.6
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.7
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.8
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.9
- CJ - Český jazyk - Čj- maturitní otázka č.3
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.1
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.10
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.11
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.12
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.13
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.14
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.15
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.16
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.17
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.18
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.19
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.2
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.20
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.21
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.3
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.4
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.5
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.6
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.7
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.8
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.9
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.1
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.10
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.11
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.12
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.13
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.14
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.15
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.16
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.2
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.2
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.21-cast1
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.21-cast2,3
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.21-cast4
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.21-cast5
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.22-cast1
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.22-cast2
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.23
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.24
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.25
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.26
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.3
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.4
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.5
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.6
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.7
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.8
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.9
- M - Matematika - Maturitni otazka c.1
- M - Matematika - Maturitni otazka c.10
- M - Matematika - Maturitni otazka c.11
- M - Matematika - Maturitni otazka c.12
- M - Matematika - Maturitni otazka c.13
- M - Matematika - Maturitni otazka c.15
- M - Matematika - Maturitni otazka c.17
- M - Matematika - Maturitni otazka c.18
- M - Matematika - Maturitni otazka c.19
- M - Matematika - Maturitni otazka c.2
- M - Matematika - Maturitni otazka c.20
- M - Matematika - Maturitni otazka c.21
- M - Matematika - Maturitni otazka c.22
- M - Matematika - Maturitni otazka c.23
- M - Matematika - Maturitni otazka c.24
- M - Matematika - Maturitni otazka c.25
- M - Matematika - Maturitni otazka c.3
- M - Matematika - Maturitni otazka c.4
- M - Matematika - Maturitni otazka c.5
- M - Matematika - Maturitni otazka c.6
- M - Matematika - Maturitni otazka c.7
- M - Matematika - Maturitni otazka c.8
- M - Matematika - Maturitni otazka c.9
- PRA - Právo - Maturitní otázka Právo
- PRA - Právo - Maturitní otázka Právo
- VS - Veřejná správa - Maturitní otázky
- PRA - Právo - Maturitní otázky
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázky 1 - 22
- Z - Zeměpis - Maturitní otázky
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 1. Historické pojetí determinace lidské psychiky a vymezení osobnosti
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 2. Vědomí, stavy vědomí a nevědomí
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 3. Vrozený základ osobnosti, temperament a modely osobnosti
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 10. Základní rysy sebepojetí, vývoj sebepojetí, poruchy sebepojetí
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 13. Dimenze osobnosti a modely osobnosti
- - Český jazyk - otázka č. 14 Balada
- - Český jazyk - otázka č. 10 májovci
- - Český jazyk - otázka č. 11 ruchovci a lumírovci
- - Český jazyk - otázka č. 12 realismus ve světové literatuře
- - Český jazyk - otázka č. 13 kritický realismus v české leteratuře
- - Český jazyk - otázka č. 15 česká moderna
- - Český jazyk - otázka č.17. Odraz 1. světové války v literatuře
- 04GA - Anglická gramatika - Předložky v otázkách, Příslovečné určení: postavení ve větě
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální struktura, otázka rovnosti
- D - Dějepis - OTÁZKA POVÁLEČNÉHO USPOŘÁDÁNÍ SVĚTA
Copyright 2024 unium.cz