- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál20. OHLAS 2. SVĚTOVÉ VÁLKY VE SVĚTOVÉ A ČESKÉ LITERATUŘE
Druhá světová válka byla hlubokým zážitkem, se kterým se literárně vyrovnávali po dlouhé období starší i mladší autoři. Vlastně veškerá poválečná literatura vyvěrá z tohoto otřesného zážitku (bylo to znásobeno i použitím atomových zbraní v Hirošimě a Nagasaki – umělci cítili spoluodpovědnost za osud světa).
PRÓZA
Obraz války je velmi rozmanitý:
protest proti její krutosti a nesmyslnosti
oslava hrdinství, statečnosti a obětavosti
nepatetický pohled na válečná léta
satirické vylíčení válečné absurdity
První poválečná díla mají často charakter dokumentu, reportáže, deníku.
POEZIE
mnozí si po válce kladli otázku, zda po prožitých hrůzách mohou vůbec ještě vznikat básnická díla:
„Po Osvětimi již nemůže existovat poezie.” – německý filozof Adorno
„Prožili jsme totiž takové věci, pro něž dodnes nemáme slova…” – maďarský autor Illós
A: SVĚTOVÁ LITERATURA
1. AMERICKÁ LITERATURA
Ernest HEMINGWAY
během španělské občanské války pracoval jako dopisovatel v Madridu, po válce žil v Havaně a v USA
Komu zvoní hrana
děj soustředěn do 3 dnů španělské občanské války, odehrává se v horách ve fašistickém týlu
motto a název románu citují anglického básníka Donna, který poukazuje na otázky lidské sounáležitosti, odpovědnosti za druhé a zamýšlí se nad tím, co je v životě podstatné
Hlavní hrdina – americký učitel španělštiny Robert Jordan bojuje v řadách republikánů jako dobrovolník a je mu dopřáno prožít hluboký vztah lásky ke španělské dívce Marii. Je odhodlán splnit válečný úkol, přestože tuší jeho nesmyslnost a nebezpečí. Sám je po akci raněn, očekává smrt, je rozhodnut pomoct ostatním. Poslední okamžiky prožívá s vědomím, že svět je krásný a stojí za to, aby pro něj člověk bojoval.
Stařec a moře
slavná novela z r.1952, po jejím vydání mu byla udělenav r.1954 Nobelova cena
dílo je symbolickou metaforou o lidské nezdolnosti, odhodlání bojovat s osudem za každou cenu, jen tak má život cenu
v duchu Goetha: „Jen pak jsi hoden svobody a žití, když rveš se o ně den co den.”
Starý kubánský rybář Santiago neulovil již 80 dní ani jednu rybu. Vydal se na moře, věřil, že bude mít úlovek. Zabrala obrovská ryba, po dvou dnech vyčerpávajícího zápasu ji přemůže, připoutá ke člunu. Napadnou ji však žraloci. S nimi bojuje z posledních sil. Do přístavu se vrací zcela vyčerpán s ohlodanou kostrou uloveného merlina.
Joseph HELLER
prozaik, dramatik, učitel anglické literatury
po střední škole ve 2. světové válce jako pilot amerického válečného letectva
proslavil se protiválečným románem: Hlava XXII
Hlava XXII
humoristický román, odehrává se na konci války na ostrově ve středozemním moři
mnoho vedlejších dějových epizod
využito situační komiky černého humoru, srovnáváno s Haškovým Švejkem
Hlavní hrdina letec Yossarian se snaží čelit ohrožení ze strany nepřítele i vlastních nadřízených. Vyhýbá se vojenským povinnostem jak se dá. Nakonec utíká od své jednotky do Švédska.
Norman MAILER
- jeho první román se stal bestselerem, má název Nazí a mrtví
Nazí a mrtví
o průzkumné četě bojující proti Japoncům na tichomořském ostrově
základní dějovou linií je pochod napříč ostrovem, útrapy, snaha o přežití, doplněno minulostí postav
konfrontuje stanoviska velitelů a prostých vojáků
John STEINBECK
psal reportáže z války
např. knižně vyšlo pod názvem Svrhněme bomby – reportáže ze světových bojišť
Hrozny hněvu – román o zchudlé rodině, která za hospodářské krize ztratí svůj domov a putuje za prací přes celou Ameriku
Na východ od ráje, O myších a lidech, Pláň Tortilla
William STYRON
- jeho nejznámější dílem je román:
Sophiina volba
tento psychologický román přerůstá do filozofické úvahy zabývající se existencí zla v člověku a kolektivní odpovědnosti za zločiny rasismu
Hlavním hrdinou je spisovatel Stingo. Seznámí se po válce (1947) v New Yorku s půvabnou Polkou Sophií a s jejím milencem. Sophie prožila Osvětim, ztratila obě své děti. Stingo si uvědomuje psychické trauma, které Sophii způsobila válka a pobyt v koncentračním táboře.
2. FRANCOUZSKÁ LITERATURA
Robert MERLE
- nositel Nobelovy ceny
Smrt je mým řemeslem - román z války
Až delfín promluví, Ostrov, Malevil – díla o zneužití techniky
Malevil
Vyprávění chovatele koní, který spolu s několika dalšími lidmi přežije na tvrzi Malevil atomový výbuch. Ti, co přežili, musí začít znova, přehodnotit svůj žebříček hodnot, život je staví před nové problémy.
Antoine de Saint-Exupéry
válečný pilot, byl sestřelen něm. letadlem nad Středozemním mořem, v nedávné době byla potvrzena identifikace jeho ostatků
Malý princ – filozofická pohádka (tzv. pohádka pro dospělé, ale i děti)
- pohádku vypráví pilot letadla, který se uprostřed pustiny setkává s Malým princem z daleké planety. Ten se rozhodl planetu opustit, protože začal pochybovat o lásce květiny, kterou miloval. Během své pouti navštívil pět planet obývaných lidmi, kteří
Vloženo: 8.08.2011
Velikost: 75,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu CJ - Český jazyk
Podobné materiály
- čj - čeština - Maturitní otázka č.3 literatura
- 125 - Český jazyk - Maturitní okruh- STAROVĚKÁ LITERATURA
- E - Ekonomie - 25 maturitních otázek
- ZSV - Základy společenských věd - maturitni otazk filozofie
- BI - Biologie - Maturitní otázky.doc
- CJ - Český jazyk - 1. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 13. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 14. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 15. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 16. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 17. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 18. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 19. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 2. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 20. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 21. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 22. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 23. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 24. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 25. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 26. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 27. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 3. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- D - Dějepis - 24 maturitnich otazek
- LIT - Literatura - 25 maturitních otázek
- UCE - Účetnictví - 25 maturitních otázek
- UCE - Účetnictví - Řešení praktické maturitní písemky - FROLLINO
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.1- Obraz historie v beletrii
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.10- Počátky realismu ve starší české lit
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.11- Kritický realismus v naší a světové
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.12- Starověká literatura
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.13- Česká próza od 70.let 20.století po
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.14- Nejvýznamnější představitelé české p
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.15- Cesty naší poezie po roce 1945
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.16- Boj proti fašismu v naší i světové l
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.17- Vývoj českého dramatického umění ve
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.18- Společenská kritika a satira v české
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.19- Meziválečná básnická avantgarda
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.2- Romantismus v evropské a naší literat
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.20- Česká meziválečná próza
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.21- Obraz I.světové války ve světové a n
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.22- Nástup moderního umění na přelomu 19
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.23- Vývoj české poezie ve 2.polovině 19.
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.24- Vývoj divadla od jeho vzniku do konc
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.25- Balada, její vývoj a formy
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.3- České národní obrození, jeho vývoj a
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.4- Vývoj literatury v době pobělohorské,
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.5- Renesance a Humanismus
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.6- Literatura období rozvinutého feudali
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.7- Počátky a vývoj literárního jazyka na
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.8- Ústní lidová slovesnost a literatura
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.9- Karel Čapek
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.1
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.10
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.11
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.12
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.13
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.14
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.15
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.16
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.17
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.18
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.19
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.2
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.21
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.22
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.23
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.24
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.25
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.3
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.4
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.5
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.6
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.7
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.8
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.9
- CJ - Český jazyk - Čj- maturitní otázka č.3
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.1
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.10
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.11
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.12
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.13
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.14
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.15
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.16
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.17
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.18
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.19
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.2
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.20
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.21
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.3
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.4
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.5
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.6
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.7
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.8
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.9
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.1
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.10
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.11
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.12
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.13
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.14
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.15
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.16
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.2
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.2
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.21-cast1
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.21-cast2,3
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.21-cast4
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.21-cast5
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.22-cast1
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.22-cast2
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.23
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.24
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.25
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.26
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.3
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.4
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.5
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.6
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.7
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.8
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.9
- M - Matematika - Maturitni otazka c.1
- M - Matematika - Maturitni otazka c.10
- M - Matematika - Maturitni otazka c.11
- M - Matematika - Maturitni otazka c.12
- M - Matematika - Maturitni otazka c.13
- M - Matematika - Maturitni otazka c.15
- M - Matematika - Maturitni otazka c.17
- M - Matematika - Maturitni otazka c.18
- M - Matematika - Maturitni otazka c.19
- M - Matematika - Maturitni otazka c.2
- M - Matematika - Maturitni otazka c.20
- M - Matematika - Maturitni otazka c.21
- M - Matematika - Maturitni otazka c.22
- M - Matematika - Maturitni otazka c.23
- M - Matematika - Maturitni otazka c.24
- M - Matematika - Maturitni otazka c.25
- M - Matematika - Maturitni otazka c.3
- M - Matematika - Maturitni otazka c.4
- M - Matematika - Maturitni otazka c.5
- M - Matematika - Maturitni otazka c.6
- M - Matematika - Maturitni otazka c.7
- M - Matematika - Maturitni otazka c.8
- M - Matematika - Maturitni otazka c.9
- PRA - Právo - Maturitní otázka Právo
- PRA - Právo - Maturitní otázka Právo
- VS - Veřejná správa - Maturitní otázky
- PRA - Právo - Maturitní otázky
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázky 1 - 22
- Z - Zeměpis - Maturitní otázky
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 1. Historické pojetí determinace lidské psychiky a vymezení osobnosti
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 2. Vědomí, stavy vědomí a nevědomí
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 3. Vrozený základ osobnosti, temperament a modely osobnosti
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 10. Základní rysy sebepojetí, vývoj sebepojetí, poruchy sebepojetí
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 13. Dimenze osobnosti a modely osobnosti
- - Český jazyk - otázka č. 14 Balada
- - Český jazyk - otázka č. 10 májovci
- - Český jazyk - otázka č. 11 ruchovci a lumírovci
- - Český jazyk - otázka č. 12 realismus ve světové literatuře
- - Český jazyk - otázka č. 13 kritický realismus v české leteratuře
- - Český jazyk - otázka č. 15 česká moderna
- - Český jazyk - otázka č.17. Odraz 1. světové války v literatuře
- 04GA - Anglická gramatika - Předložky v otázkách, Příslovečné určení: postavení ve větě
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální struktura, otázka rovnosti
- D - Dějepis - OTÁZKA POVÁLEČNÉHO USPOŘÁDÁNÍ SVĚTA
- D - Dějepis - Vývoj ve světě 2.pol.19.stol. a poč.20.stol.
Copyright 2024 unium.cz