- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál10) Marketingový mix – 4P
Marketingový mix je souhrn či spojení 4 základních nástrojů, které firma používá k tomu, aby usilovala o dosažení svých cílů. Tento model byl vyvinut Neilem Bordenem kolem roku , kdy začal poprvé používat toto slovní spojení.
Historie marketingového mixu
Prvním, kdo v marketingu hovořil o "mixu jednotlivých ingrediencí", byl James Culliton na konci 40. let 20. století. Se čtyřmi složkami marketingu později pracoval Richard Clewett. Jednalo se o produkt (Product), cenu (Price), distribuci (Distribution) a propagaci (Promotion). U Clewetta studoval již výše zmíněný Jerry McCarthy. Ten uvedl, že by se složky měly propojit a kombinovat. Navíc slovo distribuce nahradil slovem místo (Place), a tak vznikl klasický marketingový mix 4P.
Některé prameny uvádí, že autorem je Neil H. Borden, který v roce 1964 publikoval článek The Concept of the Marketing Mix. Ten ale používal v marketingovém mixu čtrnáct různých marketingových nástrojů.
Marketingový mix následně zpopularizoval Philip Kotler, který pracoval s McCarthym na stejné univerzitě (Northwestern University). Jak však Kotler zdůrazňuje, marketingovému mixu (4P) musí vždy předcházet strategické rozhodnutí týkající se segmentace, zacílení a umístění/pozicování (známé pod zkratkou STP).
Používání marketingového mixu
Marketingový mix představuje a konkretizuje všechny kroky, které organizace dělá, aby vzbudila poptávku po produktu (či v případě demarketingu ji snížila). Tyto kroky se rozdělují do čtyř proměnných:
Součásti marketingového mixu
Marketingový mix, také „čtyři P“, reprezentuje strategickou pozici produktu na trhu pomocí 4 parametrů:
- Výrobek (Product): uspokojuje potřeby zákazníka.
- Cena (Price): hodnota výrobku pro zákazníka.
- Propagace (Promotion): nejviditelnější část marketingového mixu se zabývá propagací výrobků či služeb.
- Distribuce (Placement): přemístění výrobku od výrobce k zákazníkovi.
1) VÝROBEK
= výrobek je výsledkem hospodářské činnosti podniku je jádrem činnosti a působí na ostatní složky marketingového mixu
- výrobek je jakýkoliv statek nebo služba, který se stává předmětem směny na trhu a je určen k uspokojení potřeb zákazníka
- hmotná i nehmotná věc, služba nebo myšlenka
Z hlediska marketingového řízení musíme rozlišovat několik úrovní pojmu výrobek:
a) základní úroveň – je stejná s jeho užitnou (hlavní) funkcí, např. hodinky – měření času
b) druhá úroveň (formální výrobek) – určuje způsob uspokojení potřeby
c) třetí úroveň – možnosti dokoupení doplňků k původnímu výrobku (základní výrobek)
d) čtvrtá úroveň – tvoří ji subjektivní vnímání výrobku kupujícím
Spojením všech 4 úrovní vzniká úplný marketingový produkt, který je schopný bojovat s konkurencí.
Pojetí totálního výrobku (komplexního výrobku), který se skládá z:
- „jádra“ výrobku – výrobek samotný = základní úroveň
- první „slupka“ – obal, kvalita, značka,…= vlastní výrobek
- druhá „slupka“ – rychlost dodávky, instalace, servis, záruka, dodavatelský úvěr,..) = rozšířený výrobek
Základní funkce obalu – ochranná, propagační, informační, rozlišovací, manipulační, ekologická
Životní cyklus výrobku ( S-křivka, která je pokaždé jiná), má čtyři fáze:
1) uvedení na trh (otazníky) – v této fázi musí firma hodně investovat a je ztrátová
2) růst (hvězdy) – objem prodeje a zisky se zvětšují
3) zralost (dojné krávy) – prodej a zisk už nerostou, dosahují vrcholu a začínají stagnovat
4) pokles (bídní psi) – zájem o výrobek slábne, měli bychom výrobek inovovat
Inovace výrobku – musím
Vloženo: 30.12.2010
Velikost: 55,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu E - Ekonomie
Podobné materiály
- 04 - Marketing pro sportovní organizace - Marketingový záměr - prezentace firmy
- E - Ekonomie - Kontrola marketingových plánů a informační soustava
- E - Ekonomie - Marketingový mix
- E - Ekonomie - Marketingový vývoj
- MKT - Marketing - Marketingový mix
- MKT - Marketing - Pokrytí trhu a marketingový výzkum
- MKT - Marketing - Marketingový systém řízení
- MKT - Marketing - Dodržování marketingových zásad
- MKT - Marketing - Marketingový výzkum a jeho metody
- E - Ekonomie - Marketing, marketingový mix
- MKT - Marketing - Marketingový mix - cena
- MKT - Marketing - Marketingový mix - komunikace
- MKT - Marketing - Marketingový mix - výrobek
- MKT - Marketing - Prostředí marketingu, MIS, marketingový výzkum
- E - Ekonomie - Marketing - marketingový mix
- E - Ekonomie - Marketing a marketingový plán
- E - Ekonomie - marketingový mix
- MKT - Marketing - a) Marketingový systém řízení, struktura firemního strategického plánu
- MKT - Marketing - Marketingový mix - cena
- MKT - Marketing - Marketingový mix - distribuce
- MKT - Marketing - Marketingový mix - komunikace, reklama
- MKT - Marketing - marketingový mix
- MNG - Management - Marketingový informační systém
- E - Ekonomie - MARKETINGOVÝ MIX
- MMX - Marketingový mix - Marketingový mix - databáze otázek
Copyright 2024 unium.cz