- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál25. Manažerské činnosti
Manažerské úrovně
Manažerská profese vznikala postupně. Původní drobný podnikatel byl zároveň vlastníkem, řídícím pracovníkem a výkonným pracovníkem. Výkonné činnosti ponechávali pracovníkům přijímaným do pracovního poměru, takto vznikla kategorie zaměstnanců.
S dalším zvětšováním podniků vlastníci nemohli zvládat ani všechny činnosti řídící. Proto kromě činnostem výkonným přijímali pracovníky i k činnostem řídícím. Když šlo o činnosti náročnější na kvalifikaci, dostávali pracovníci vyšší odměny za práci a společenské postavení v podniku. Vznikla tedy samostatná skupina pracovníků podniků – manažeři.
VÝVOJOVÉ ETAPY VZNIKU MANAŽERSKÉ PROFESE
1. ETAPA
POUZE VLASTNIK
2. ETAPA
VLASTNÍK
ZAMĚSTNANEC
3. ETAPA
VLASTNÍK
MANAŽER
ZAMĚSTNANEC
MANAŽERSKÉ ÚROVNĚ
MANAŽER 1. LINIE
STŘEDNÍ MANAŽER
VRCHOLOVÝ MANAŽER
M. ZÁKL. ČLÁNKU
M. STŘEDN. ČLÁNKU
TOP MANAŽER
Manažer 1. linie
Přímými nadřízenými zaměstnanců. Odpovídají za přidělování úkolů zaměstnanců. Průběžně kontrolují práci zaměstnanců. Získávají informace od zaměstnanců. Přijímají běžné stížnosti zaměst. a snaží se odstranit jejich příčiny. Informují střední manažery o problémech, které nemohou vyřešit. Jejich úkolem je slaďovat zájmy a potřeby zaměstnanců z jejich pracovních činností se zájmy podniku jako celku. U těchto manažerů jsou kromě lidských dovedností taky významné technické znalosti a dovednosti. Profese manažera je např. mistři, vedoucí dílen.
Manažer 2. linie
Jejich funkce je u velkých podniků. Jsou to vlastně manažeři mezi manažerem 1. linie a top manažerem. Důležité je umět získat moc a udržet si ji. Jejich úkolem je sběr, třídění, zpracování a předávání informací od nižšího článku vyššímu článku a předávání informací od vyššího článku nižšímu článku. Rozhodují o metodách plnění úkolů. Důležité u nich jsou lidské dovednosti (jednat s lidmi a získávat je pro plnění určených cílů. Mezi jejich činnosti patří např. tvorba cen, péče o design výrobku. Profese manažera je např. vedoucí závodů, vedoucí výroby.
Top manažer
Přebírají místo vlastníků odpovědnost za úspěšný rozvoj podniku, zejména u a. s. s roztříštěným vlastnictvím. Top manažeři spojují funkci vlastníků a manažerů. Tvoří koncepce = schopnost sjednotit a koordinovat zájmy a činnosti podniku. Rozhodují např. o vývoji nových výrobků, o změnách v řízení. Profese manažera je např. ředitel, generální ředitel (banky)
Organizování
- je součástí řízení
- je sdružení osob, které se společně snaží dosáhnout určitého cíle. Musí se řídit danými pravidly a jsou pod vedením řídících autorit. Hl. zdrojem jsou spolupracovníci. Manažeři musí sestavit kolektiv, který bude dané cíle plnit
- v řízení se používá ve trojím významu:
- Pojem organizace jako míra uspořádáváni – jde o proces vytváření účelné struktury, uspořádávání prvků a činností v soustavách.
- Pojem organizace v právním smyslu – organizace je uspořádaný celek, který má právní subjektivitu. Podnik je organizace, ale provoz nebo dílna nikoliv.
- Organizace jako tvorba organizační struktury a stav organizační struktury – účelná tvorba organizační struktury, její definování a zapamatování v organizačních schématech a organizačních modelech.
Organizační schéma
- je grafické zobrazení organizační struktury
- základem je vyjádření vztahů nadřízenosti a podřízenosti a vztahů rovnocennosti
Organizační model
- je také grafické zobrazení struktury soustavy, ale navíc zobrazuje probíhající procesy, např. hmotné a informační toky
Tvorba organizační struktury
- plánovací činností jsou cíle a úkoly
- při úkolech vznikají pracovní místa = je souhrn pracovních činností pro jednoho pracovníka
- seskupováním pracovních míst vznikají organizační jednotky
- Seskupování úkolů do pracovních míst a činností
- podle činnosti – funkční členění – např. výroba, prodej..
- členění podle objektu – divizionální členění – např. podle výrobků, trhů..
- Každé pracovní místo musí mít vymezeny tyto faktory:
- popis práce
- rozsah pravomocí
- odpovědnosti pracovníka
- Organizační úrovně čili stupně řízení – vznikají, když jeden řídící pracovník nemůže zvládnout řízení všech podřízených pracovníků v organizaci. Stupně řízení se číslují od nejnižšího stupně po nejvyšší (např. nejnižší dílna, pak provoz, závod a nejvyšší stupeň podnik)
- Pracoviště není stupněm řízení, protože zde nejsou vztahy nadřízenosti a podřízenosti pracovníků.
- O počtu stupňů řízení rozhodují organizace samy pomocí svých vrcholných orgánů
- Počet podřízených, které jeden manažer dovede úspěšně řídit, je dán řadou faktorů, např. kvalifikací (souhrn znalostí)
Rozpětí řízení
- je počet podřízených, které nadřízený pracovník je schopen řídit
- široké rozpětí ( plochá organizace) = velký počet podřízených
- výhody: těsné vedení – vedoucí mají více času na pokyny
- nevýhody: vedoucí mají tendenci vstupovat podřízeným do činnosti
- úzké rozpětí (strmá organizace) = malý počet podřízených
- výhody: podřízení musí být vybráni, aby úkoly sami zvládli
- nevýhody: přetížení vedoucí mají sklon k odkládání rozhodnutí
Způsoby vytváření organizačních jednotek
a) podle jednoduchých čísel – spočívá ve vyčleňování osob, které mají stejné povinnosti
- jsou podřízeny jednomu manažerovi
- nezáleží co dělají, kde pracují nebo s kým, závisí pouze na počtu zapojených lidí
- používá se v armádě
b) podle času – používá se u nepřetržitého a vícesměnného provozu
- např. v nemocnicích
- také fungují z technologických důvodů např. hutnické provozy, pracují nepřetržitě, proto vyžadují práci ve třech směnách
c) podle podnikových funkcí – je to vytváření organizačních jednotek podle typických činností v daném podniku
- ve výrobním podniku je to činnost např. ekonomická
d) podle území a oblastí – je účelné tehdy, jestliže má podnik své hl. činnosti ve větší míře rozložené do regionálně odlišných oblastí, nemusí být příliš vzdálené
e) podle zákazníků – princip
Vloženo: 7.07.2011
Velikost: 74,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu E - Ekonomie
Podobné materiály
- E - Ekonomie - Management veřejného sektoru, specifika managementu veřejného sektoru, řízení veřejného sektoru a manažerské metody.
- E - Ekonomie - Manažerské funkce
- MNG - Management - Manažerské činnosti
- PSY - Psychologie - Manažerské funkce a metody
- UCE - Účetnictví - Manažerské účetnictví
- MKT - Marketing - Manažerské funkce
- E - Ekonomie - Manažerské činnosti
- MNG - Management - Profil a osobnost manažera, manažerské dovednosti
- MNG - Management - Management podniku, manažerské činnosti
- PSY - Psychologie - Manažerské funkce a metody
- E - Ekonomie - Manažerské řízení
- MNG - Management - manažerske funkce
- 06 - Postavení a finanční zdroje ve sportu - Ekonomické činnosti ve sportu
- 23 - Základy a aplikovaný management - Činnosti manažera ve sportu
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Princip činnosti, možnosti přidělení IP adresy
- E - Ekonomie - Hlavní činnosti podniku
- E - Ekonomie - Investiční činnosti podniku
- E - Ekonomie - Marketing a prodejní činnosti
- E - Ekonomie - Organizace zásobovácí činnosti
- E - Ekonomie - Zásobovací činnosti podniku a logistika
- PSY - Psychologie - Hra a práce jako základní lidské činnosti, psychologické zákonitosti
- PSY - Psychologie - psychologie cinnosti
- UCE - Účetnictví - Evidence podnikatelské činnosti u FO, Daňová evidence
- VV - Výtvarná výchova - Specifikum výtvarných činností s ohledem na tělesné i duševní postižení
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie činnosti, jednání, chování
- E - Ekonomie - Management (základní činnosti řízení)
- E - Ekonomie - Podnikové činnosti
- E - Ekonomie - Ekonomická stránka činnosti podniku
- E - Ekonomie - Investice a financovani podnikovych cinnosti
- E - Ekonomie - Podnikove cinnosti
- BI - Biologie - Enzymatické činnosti mikroorganismů
- E - Ekonomie - MANAGERSKE CINNOSTI
- BI - Biologie - Endokrinní systém, účinek a řízení činnosti hormonů
- E - Ekonomie - Investiční činnosti podniku
- E - Ekonomie - Obch. činnosti
- E - Ekonomie - odbytové činnosti
- E - Ekonomie - Zásobovací činnosti
- E - Ekonomie - Podnikové činnosti
- PSY - Psychologie - Psychologické formy působení ve skupinách, teorie činnosti
- MNG - Management - Poslání personální strategie, základní personální činnosti
- E - Ekonomie - MO15 bankovní činnosti zprostředkovatelské
- E - Ekonomie - Ekonomicka stranka cinnosti podniku
- PRA - Právo - Registrace podnikatelské činnosti
- E - Ekonomie - Investice a financovani podnikovych cinnosti
- E - Ekonomie - Podnikove cinnosti
- POD - Podnikání - logistika v obchodně-podnikatelské činnosti
- POD - Podnikání - podnik a jeho základní podnikové činnosti
- E - Ekonomie - Personální činnosti podniku
- E - Ekonomie - Podnik a podnikove cinnosti
- E - Ekonomie - činnosti podniku
- CJ - Český jazyk - Recove cinnosti
- E - Ekonomie - Odbytová činnosti podniku
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: