- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálcovníků)
Strategické plánování
Rysy:
- obecné dlouhodobé cíle
- cíle se týkají podniku jako celku
- silné a slabé stránky podniku
- příležitosti a hrozby vnějšího prostředí
- vykonávají ho top manažeři
Druhy různých podnikových strategii
Strategie podniku je dlouhodobý plán, ve kterém určujeme různě směry podnikání v souladu s potřebami současného i budoucího trhu a se současnými i budoucími možnostmi našeho podniku.
STRATEGIE PODLE TRHŮ
Na stávajícím trhu
Vstup na nový trh
MOŽNÉ STRATEGIE
a) Pronikání na trhu
a) Rozvoj trhu
b) Vývoj výrobku
b) Synergická rozlišování
c) Vertikální integrace
c) Konglomerátní rozlišování
Na stávajícím trhu:
a) Podnik vyvíjí max. úsilí na zvýšení prodeje výrobků na trhu. Rozšiřuje reklamu nebo snižuje ceny
b) Podnik zavádí nový výrobek na stávající trh
c) Spojení s dodavateli nebo s odběrateli, případně s oběma
Při vstupu na nové trhy:
a) Uplatnění výrobku na novém trhu
b) Zavedení výrobků na nový trh, využití stávajících vstupů
c) Rozšíření druhů podnikání bez ohledu na synergický efekt
STRATEGIE PODLE POSTAVENÍ NA TRHU
1
a) OFENZIVNÍ STRATEGIE
2
b) STRATEGIE DRUHÉHO
3
c) DEFENZIVNÍ STRATEGIE
4
d) ZBYTKOVÁ STRATEGIE
a) Snaha po dosažení vedoucího postavení na trhu. Realizátor chce být na trhu dříve než ostatní. Provádí intenzivní výzkum a vývoj, na který vynakládá značné finanční prostředky
b) Snaha pro rychlé přizpůsobení na trhu. Dobré přizpůsobení dovede uskutečnit rychlý přechod na nové technologie, které už byly objeveny na trhu. Zaměření na výrobky o vysoké kvalitě.
c) Výhodná pro hromadnou výrobu při spotřebě běžných výrobků, snaží se udržet v pozicích s nízkými náklady a marketingovými činnostmi.
d) Snaha udržet se na trhu. Obnovení spočívá v kopírování novějších výrobků a jejich napodobení. Používání levných materiálů = dosahování nízkých cen.
Matice výrobkového portfolia
Hvězdy
Otazníky
Dojné krávy
Bídní psi
Otazníky
- produkty, jejichž pozice nejsou nepříznivější, ale mají prudké tempo obratu růstu
- vyžadují značné fin. vstupy, ale představují se do budoucna
Hvězdy
- mají nejlepší obchodní výsledky
- finančně náročné, ale přináší velké zisky
Dojné krávy
- hlavní opora firmy
- přináší vysoké efekty bez větších fin. vkladů
Bídní psi
- vedou k zániku
- nízké tempo růstu a nízký podíl na trhu
Taktické plánování
= je to realizace strategického plánování na kratší časové úseky (nejčastěji roční)
Pojetí období na taktické plánování
- typickým obdobím je stanovisko jednoho roku
- nemusí jít o rok kalendářní
- začátek a konec je závislý na konkrétní situaci v podniku
- v jinších případech jde o období delší i kratší
- podnik přitom dodržuje zásadu nepřetržitosti v plánování
Taktické plánování obsahuje informace ukazatele plánu
Ukazatelé plánu
Finanční
Např. mzdy, odpisy
Hmotné
Např. vyrobené kusy
Pracovní
Počet pracovníků
Tržní ekonomika vychází po závěrech z průzkumu z požadavků trhu. Uvažuje optimální variantu mezi prodanými výrobky a cenami jednotlivých výrobků. Stanovená cena spojuje hmotné a finanční ukazatele.
Dále má plány podle:
Plán nákladů – např. plán oprav, plán spotřeby materiálu..
Plán výnosů – plán tržeb, plán ostatních výnosů
Plán zisku – plán tvorby zisku, plán rozdělení zisku
Operativní plánování
- realizuje taktické plány
- řeší vztahy uvnitř podniku
- obsahuje:
Místní konkretizace – převod taktického plánu podniku na závody, provozy, dílny..
Časová konkretizace – převod úkolů taktického plánu na čtvrtletí, měsíce, dekády...
Obsahová konkretizace – každý pracovník musí vykonávat zcela konkrétní činnost
- dělí se na dva okruhy činností:
- Lhůtové plánování – stanovení úkolů na kratší období a je stanovený termín
- Dispečerské řízení – zajišťuje realizaci lhůtových plánů, usměrňuje činnost útvarů a pracovníků
Vybrané metody lhůtového plánování se dělí na:
- a) plánování podle zakázek
- b) plánování podle předstihu
- c) plánování na sklad
- d) plánování podle rytmu odvádění
a) používá se v kusové výrobě (o technicky náročné výrobky), na které musí být vyhotovena technická příprava výrobky, základem přípravy výroby je jednotlivá zakázka
b) používá se v sériové výrobě, nelze stanovit rozsah nedokončené výroby, nesmí vzniknout velká rozpracovanost. Předstihy – kolik směn před dokončením celého výrobku musí být započaty a ukončeny práce na dodávkách jednotlivých dílů. Můžeme stanovit termíny započetí a ukončení jednotlivých prací.
c) používá se v sériové výrobě, výrobky se odvádí v různých množstvích a v jiné době. Součásti se vyrábí v určitých dávkách na sklad, ze skladu se montáž odebírá podle potřeby
d) hromadná a velkosériová výroba na výrobních linkách, výrobky postupují z jednoho pracoviště na druhé. Lhůtový plán se sestaví tak, že určuje každému pracovišti výrobní takt = časový interval, ve kterém výrobky opouští výrobní linku
Vloženo: 7.07.2011
Velikost: 101,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu E - Ekonomie
Podobné materiály
- 23 - Základy a aplikovaný management - Seminární práce - Významná osobnost managementu a její vliv na současné řízení - Henri Fayol
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Management 1
- E - Ekonomie - Management pracovních sil
- E - Ekonomie - Management veřejného sektoru, specifika managementu veřejného sektoru, řízení veřejného sektoru a manažerské metody.
- E - Ekonomie - Management
- MNG - Management - Management podniku
- E - Ekonomie - personální management
- MNG - Management - Formování managementu jako vědy
- MNG - Management - Management
- MNG - Management - Management
- E - Ekonomie - Management (obecná charakteristika)
- E - Ekonomie - Management (základní činnosti řízení)
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Management 2
- E - Ekonomie - Management 3
- E - Ekonomie - Management v podniku
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Management 2
- E - Ekonomie - Management
- MNG - Management - vypracovane otazky z managementu 1
- MNG - Management - vypracovane otazky z managementu 2
- MNG - Management - vypracovane otazky z managementu 3
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - management
- E - Ekonomie - Úvod do managementu
- AJ - Anglický jazyk - MANAGEMENT
- MNG - Management - Úvod do managementu
- E - Ekonomie - Management - organizace řízení podniku
- E - Ekonomie - Management - vznik, podstata
- E - Ekonomie - EKO - Management, poznámky
- MNG - Management - Finanční trh a jeho členění, vliv na podnikový management
- MNG - Management - Historický vývoj managementu
- MNG - Management - Klasický management a jeho přínos pro současný vývoj
- MNG - Management - Management jako vědecká disciplína
- MNG - Management - Současný vývoj managementu
- MNG - Management - ÚLOHA A VÝZNAM ŘÍZENÍ V MANAGEMENTU
- E - Ekonomie - Management podniku
- E - Ekonomie - MO22 Management a rozhodování
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Management podniku
- E - Ekonomie - Management v podniku
- E - Ekonomie - Management
- MNG - Management - Historický vývoj managementu – 40. až 70. léta
- MNG - Management - Management obecně
- MNG - Management - Management podniku, manažerské činnosti
- MNG - Management - Moderní přístupy k managementu, Japonský styl řídící práce
- MNG - Management - Motivace, Interní a externí prostředí managementu
- MNG - Management - Time management
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Personalni management
- EKO - Ekonomika - 16. Management
- E - Ekonomie - Management
Copyright 2024 unium.cz