- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiáledisko finančního ohodnocení, c) společenská prestiž daného oboru
5) Posuzování variant
Rozhodnutí (= výběr) = kritéria se odvozují od stanovených cílů, dají se vyjádřit – kvantitativně (číselně) a kvalitativně (slovně). Kritéria slouží k posouzení výhodností jednotlivých variant
6) Realizace zvolené varianty
7) Kontrola
Rozhodovací metody
Pro manažery 1. linie a pro manažery 2. linie je typické jednoduché rozhodování.
Pro top manažery složité rozhodování.
Jednoduché rozhodování = opakované, rozhodovací algoritmus je předem stanoven. Např. poplachové směrnice. Úkolem manažera je, řídit se podle postupů v dané situaci
Složité rozhodování = řešení složitých problémů s neznámými souvislostmi. Např. reakce na objevy a vynálezy.
Klasifikace rozhodovacích metod
Umožňují hodnotit, srovnávat, vybírat optimální variantu. Máme Objektivní kritéria = max. zisk. Tyto kritéria se hledají obtížně, musí nám stačit relativní případně subjektivní kritéria.
Jednoduché rozhodovací metody
= nástroj, který zmírní vlastní názor při rozhodování.
JEDNODUCHÉ ROZHODOVACÍ METODY
1
POROVNÁNÍ KLADŮ A ZÁPORŮ VARIANT
2
BODOVÉ HODNOCENÍ
3
STUPNICE DŮLEŽITOSTI
4
VÝZNAMOVÉ HODNOCENÍ
Tyto metody vyjadřují řešení, můžeme je stanovit jako např. kritéria: krátkodobé peníze, dlouhodobé peníze, vzdělání, práce, děti apod.
1) Řešení spočívá ve svých znalostech a zkušeností. Používá se pro rychlou orientaci v jednoduchých situacích. Zásadním nedostatkem je nemožnost rozdílu stupně výhodnosti či nevýhodnosti.
2) Má kvalitativní rozhodování a posuzování jednotlivých variant. Má bodovou stupnici.
3) Stanovit pořadí bez podrobnějšího rozboru je obtížné a bylo by subjektivní. Proto se používá metoda párového porovnání = kritéria jsou v trojúhelníků párů, v něm se vždy dvě kritéria porovnávají. Počet podtržení stanoví jeho důležitost.
4) Když ke kritériím přisoudíme kvantitativně odlišný význam, musíme kvantitu číselně vyjádřit zvolením významové stupnice.
Máme i metodu rozhodovací strom = posouzení důsledky našich rozhodnutí. Rozhodovací tabulky = vybíráme rozhodnutí předem zadaných podmínek.
Brainstorming (mozková bouře) = cílem je získat co největší množství nápadů, názorů, návrhů a postojů při skupinovém sezení.
Plánování
Je součástí řízení.
Základním úkolem je určování cílů a aby cíle byly reálné, musíme určovat prostředky a činností k jejich zabezpečení.
Plány sestavuje vláda, ministerstva, kraje, okresy, obce, rozpočtové organizace a podnikatelské subjekty.
Problematika určování cílů
Bez určení cílů neexistuje řízení. V plánech musí mít cíle podobu, která umožňuje jejich měření = posouzení dosažení cíle, případně míry dosažení cíle. Zjišťování míry dosažení cíle se nazývá vertifikace. V plánech by měly být cíle vertifikovatelné.
Rozdíly v pojetí plánování v ekonomice tržní a v ekonomice centrálně plánované
Pojetí plánování v ekonomice centrálně plánované
Plánovací proces se opíral o pětileté plány, které byly určeny na plány roční a ty byly ještě na nižších stupních řízení rozepisovány na kratší časové úseky. Plánovací proces se uskutečňoval následovně:
1) Nejvyšší orgán KSČ, který schválil politicko-hospodářské směrnice k sestavení pětiletého plánu, v nich byly hlavní rozvojové směry a tempa růstu.
2) Na základě politicko-hospodářských směrnic vypracovala Státní plánovací komise bilance národního hospodářství. V těchto bilancích měly být uvedeny do rovnováhy stanovené cíle a prostředky k jejich zabezpečení. Byly stanoveny úkoly výrobní sféře (např. zemědělství) a úkoly nevýrobní sféře (např. školství). Na tyto úkoly byly naplánovány potřeby materiálových vstupů, potřeby investičních vstupů a bilance pracovních sil potřeby pracovníků
3) Úkoly z bilancí NH rozepsala vláda na jednotlivá ministerstva.
4) Ministerstva a kraje úkoly rozepsaly plán až na podniky a obce ( nižší stupně řízení)
Podniky a obce nebyly podnikatelskými subjekty, ale vykonavateli úkolů, které jim stanovil nadřízený orgán.
Pojetí plánování v ekonomice tržní
Stát, vláda, ministerstva, kraje, města, obce a podniky sestavují plán, aby dosáhly cílů, které si stanovily. Vedením výroby, rozdělování není přímý plán, ale trh. Tam kde trh nemůže plnit úkoly, zasahuje stát opatřeními (např. zajištění dětí).
Stát ovlivňuje ekonomiku nepřímými nástroji řízení. Mají formu právních norem (např. zákony). Ekonomika podniků v rámci právních norem je usměrňována např. daňovými zákony.
Nikdo nesmí určit podniku objem výroby, počet pracovníků apod.
Vnitropodnikové plánovaní na nejnižších stupních řízení se musí opírat o úkoly přímo stanovené.
Struktura podnikového plánování v tržní ekonomice
Hlediska členění podnikových plánů
Hledisko obecnosti
Časové
Obsahu
Strategický plán
Plán dlouhodobý (nad 5 let)
Plán finanční (odpisy) v Kč
Taktický plán
Střednědobý ( nad 1-5 let)
Hmotný (prodej) v MJ
Operativní plán
Krátkodobý (do 1 roku)
Práce (počet pra
Vloženo: 7.07.2011
Velikost: 101,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu E - Ekonomie
Podobné materiály
- 23 - Základy a aplikovaný management - Seminární práce - Významná osobnost managementu a její vliv na současné řízení - Henri Fayol
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Management 1
- E - Ekonomie - Management pracovních sil
- E - Ekonomie - Management veřejného sektoru, specifika managementu veřejného sektoru, řízení veřejného sektoru a manažerské metody.
- E - Ekonomie - Management
- MNG - Management - Management podniku
- E - Ekonomie - personální management
- MNG - Management - Formování managementu jako vědy
- MNG - Management - Management
- MNG - Management - Management
- E - Ekonomie - Management (obecná charakteristika)
- E - Ekonomie - Management (základní činnosti řízení)
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Management 2
- E - Ekonomie - Management 3
- E - Ekonomie - Management v podniku
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Management 2
- E - Ekonomie - Management
- MNG - Management - vypracovane otazky z managementu 1
- MNG - Management - vypracovane otazky z managementu 2
- MNG - Management - vypracovane otazky z managementu 3
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - management
- E - Ekonomie - Úvod do managementu
- AJ - Anglický jazyk - MANAGEMENT
- MNG - Management - Úvod do managementu
- E - Ekonomie - Management - organizace řízení podniku
- E - Ekonomie - Management - vznik, podstata
- E - Ekonomie - EKO - Management, poznámky
- MNG - Management - Finanční trh a jeho členění, vliv na podnikový management
- MNG - Management - Historický vývoj managementu
- MNG - Management - Klasický management a jeho přínos pro současný vývoj
- MNG - Management - Management jako vědecká disciplína
- MNG - Management - Současný vývoj managementu
- MNG - Management - ÚLOHA A VÝZNAM ŘÍZENÍ V MANAGEMENTU
- E - Ekonomie - Management podniku
- E - Ekonomie - MO22 Management a rozhodování
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Management podniku
- E - Ekonomie - Management v podniku
- E - Ekonomie - Management
- MNG - Management - Historický vývoj managementu – 40. až 70. léta
- MNG - Management - Management obecně
- MNG - Management - Management podniku, manažerské činnosti
- MNG - Management - Moderní přístupy k managementu, Japonský styl řídící práce
- MNG - Management - Motivace, Interní a externí prostředí managementu
- MNG - Management - Time management
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Personalni management
- EKO - Ekonomika - 16. Management
- E - Ekonomie - Management
Copyright 2024 unium.cz