- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál18. Management
Pojem, vývoj, náplň současného managementu:
Vědní disciplína. Umění řídit. Skupina lidí ve vedení firmy; vlastnosti, schopnosti, dovednosti, kterou provozují manažeři za účelem nějakého cíle.
Vývoj:
Potřeba řídit a organizovat je spojena už se vznikem lidského života, jako vědní disciplína vzniká až na počátku 20. stol. Mezi zakladatele moderního managementu patří H. Fazol, M. Weber a F. W. Tailor.
1. etapa - počátek 20. stol.
Období klasického managementu – období taylorismu. Poprvé byl vytvořen snímek pracovního dne – špičkové pracovní metody, vznik úkolové mzdy. (Majitel byl zároveň manažerem)
2. etapa – po 2. sv. válce
Jako důsledek války se objevila celá řada špičkových manažerů. Experti v oblasti managementu jsou bývalí vojáci, kteří do managementu přinesli plánování a další poznatky z armády. Moc manažerů začala růst – mluví se o manažerské revoluci. (Manažer se stal zaměstnancem firmy)
3. etapa – konec 70 let.
Začínají se projevovat znaky spoluúčasti zaměstnanců na řízení, začíná se zvyšovat kvalifikace (firma na to dbá). Manažeři se stávají hlavním duchem podnikání.
4. etapa – současnost
Založená na využívání počítačů a různé kancelářské techniky. Manažeři získávají podíl na podnikání (zisku).
Funkce managementu:1. plánování – je první funkcí, ostatní na ní navazují2. organizování3. vedení, motivování, personální zajištění – řízení4. kontrolování
Manažerské činnosti:
1. plánování
Nezbytné, první činnost odvíjejí se od ní všechny ostatní. Cílevědomá činnost, při které manager stanovuje cíle, způsob, prostředky a jeho dosažení (cíle).
Hlavní cíl = rozmnožení majetku firmy (maximalizace tržní hodnoty podniku)
Další cíle - mohou být nezávislé (pracovní prostředí - čistička odpadních vod)
- mohou se doplňovat (vyšší produktivita - vyšší odbyt)
- mohou si odporovat (např. snižování nákladů a uchování živ. prostředí)
Zásady plánování:Cíle by měly být srozumitelné, reálné, měřitelné
Zásada pružnosti: Plán by se měl dát pružně upravovat s ohledem na realitu. Existuje rozdíl mezi plánováním centrálním a plánováním ve smíšené ekonomice
Dřív – centrální plánování (5ti letky)
Státní plán komise
Ministerstva
Podniky
Útvary
Plánování ve smíšené ekonomice
Opačný směr, plány vznikají v dílnách a jejich spojování vznikne celonárodní plán
Druhy plánů
Z hlediska času: a) krátkodobé < 1 rok
b) střednědobé < 4 roky
c) dlouhodobé > 4 roky
v současné době převažuje krátkodobé plánovaní
Z hlediska obsahu
strategické – dají se přirovnat k dlouhodobým (déle než 4 roky), nejobecnější plány, obsahují obecné dlouhodobé cíle podniku jako celku. Sestavují je Top manageři. Vycházejí ze SWOT analýzy (vnitřní prostředí firmy, které jsme schopni ovlivnit). Dosahování trvalé stability na trhu, nepřetržité vyvíjení nových výrobků, rozšiřování obchodní sítě, optimální zisk
taktické – konkretizují strategické plány na kratší časové úseky (často 1 rok) a řeší vztahy podniku k jeho okolí, řešení určitého rozvojového problému
operativní - konkretizují taktické plány na menší organizační jednotky. Plán výroby/ den / směna
Z hlediska ukazatelů:
Finanční – plány sestavené v peněžních jednotkách (Plán N a V, výsledků hospodaření, odpisů)
Hmotné (naturální) – v naturálních jednotkách. (Plán zásob, plán výroby, odbytu)
Pracovní – všechny plány týkající se zaměstnanců.(počtu pracovníků, počtu odpracovaných hodin)
Příklady plánů ve větším podniku: plán zásob, plán investiční výstavby, plán práce a mezd (personální), prán výroby, plán dopravy, plán odbytu (prodeje), plán technického rozvoje, marketingový plán, finanční plán
Základní podnikatelské strategie:
Ofenzivní – používají podniky usilující o monopolní postavení, velké prostředky na výzkum a vývoj nových výrobků, velkou roli hraje čas, finančně náročný
Vloženo: 17.12.2010
Velikost: 71,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu E - Ekonomie
Podobné materiály
- 23 - Základy a aplikovaný management - Seminární práce - Významná osobnost managementu a její vliv na současné řízení - Henri Fayol
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Management 1
- E - Ekonomie - Management pracovních sil
- E - Ekonomie - Management veřejného sektoru, specifika managementu veřejného sektoru, řízení veřejného sektoru a manažerské metody.
- MNG - Management - Management podniku
- E - Ekonomie - personální management
- MNG - Management - Formování managementu jako vědy
- MNG - Management - Management
- MNG - Management - Management
- E - Ekonomie - Management (obecná charakteristika)
- E - Ekonomie - Management (základní činnosti řízení)
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Management 2
- E - Ekonomie - Management 3
- E - Ekonomie - Management v podniku
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Management 2
- E - Ekonomie - Management
- MNG - Management - vypracovane otazky z managementu 1
- MNG - Management - vypracovane otazky z managementu 2
- MNG - Management - vypracovane otazky z managementu 3
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - management
- E - Ekonomie - Úvod do managementu
- AJ - Anglický jazyk - MANAGEMENT
- MNG - Management - Úvod do managementu
- E - Ekonomie - Management - organizace řízení podniku
- E - Ekonomie - Management - vznik, podstata
- E - Ekonomie - EKO - Management, poznámky
- MNG - Management - Finanční trh a jeho členění, vliv na podnikový management
- MNG - Management - Historický vývoj managementu
- MNG - Management - Klasický management a jeho přínos pro současný vývoj
- MNG - Management - Management jako vědecká disciplína
- MNG - Management - Současný vývoj managementu
- MNG - Management - ÚLOHA A VÝZNAM ŘÍZENÍ V MANAGEMENTU
- E - Ekonomie - Management podniku
- E - Ekonomie - MO22 Management a rozhodování
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Management podniku
- E - Ekonomie - Management v podniku
- E - Ekonomie - Management
- MNG - Management - Historický vývoj managementu – 40. až 70. léta
- MNG - Management - Management obecně
- MNG - Management - Management podniku, manažerské činnosti
- MNG - Management - Moderní přístupy k managementu, Japonský styl řídící práce
- MNG - Management - Motivace, Interní a externí prostředí managementu
- MNG - Management - Time management
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Personalni management
- EKO - Ekonomika - 16. Management
- E - Ekonomie - Management
Copyright 2024 unium.cz