- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál9. Managment
=řízení=usměrňování prvků a činností v soustavách, tak aby bylo dosaženo stanovených cílů
=skupina řídících pracovníků
činnosti řízení:
- A - plánování, B - organizování, C - vedení lidí, D - kontrola
- všemi činnostmi prostupuje komunikace a rozhodování
= také skupina řídících pracovníků
Vývoj M
1. etapa-Klasický managment(zač. 20. stol.-30. Léta 20. stol.)
(F. W. Taylor, H. Fayol, M. Weber, E. Mayo, T. Baťa)
prosazují dělbu práce, normování práce, úkolovou mzdu
kladou důraz na disciplínu a pracovní technolog. kázeń
prosazují výběr vedoucích pracovníků podle schopností, školení řídicích prac., princip jediného odpovědného vedoucího
prosazují přesné vymezení práv a povinností každého zaměstnance, ale i vedoucích pracovníků
přesně definovaná org. struktura
prosazuje se formalizace běžných řídicích činností
Baťa – bytová výstavba pro zam., podpora vzdělání, vytváření konkurence uvnitř podniku, podvojné UČE v ČR, část platu se poukazovala na účet, vytváření hosp. středisek, vytvářel v dílnách samosprávu, důraz klade na plánování a zam. byli seznamováni s krát., střed. i dlouh. cíly firmy, kulturní a sport. vyžití, stáže v zahr., důraz na poslušnost
2. etapa – managment 30.-70. let 20. stol.
- princip řízení u klas. M se používají dosud a v další et. byly rozvinuty o další přístupy k řízení:
Procesní přístupy
Systémové
Kvantitativní
Empirické
a) Procesní (H. Fayol)
rozčleňování manažer. činností např. na plánování, organizování, rozpočtování, evidence,…; podle toho bylo možno manažery specializovat
b) Systémové
podnik je chápán jako systém, který se skládá z prvků a zkoumají se vazby mezi celkem a prvky systému a vazby systému a jeho okolí
umožňuje zkoumat efektivnost fungování systému
c) Kvantitativní
matematické modelování v procesu řízení
použití při rozhodování o budoucím vývoji firmy
jde o výběr optimální varianty řešení dle předem zvolených kritérií
větší použití má s rozvojem výp. tech.
d) Empirické
zevšeobecňování praxe, vznik příruček, jak postupovat při řízení v konkrétních situacích (jak jednat se zákazníky,…)
3. etapa – Soudobý managment (od 80. let po současnost)
- dnes prolínání 2 metod, dochází ke globalizaci
rysy:
rychlé uvádění vědeckých poznatků do praxe
podílu na trhu N (nákladů) a kvality a podílu na trhu včasností všech plnění
ústup od hromadné výr. – možnost indiv. přání
produktivity využitím výr. kapacity
využívání výp. techniky
důraz na bezp. práce a hygienu
zajišťování kvalifikace všech pracovníků a spoluúčast prac. na podnikání
M USAJaponský M
- povyšování dle výkonu- povyšování dle odprac. let
- nezávislost na firmě- ztotožnění s firmou
- kontrola managery- kontrola dle odpracovaných let
- indiv. zodpovědnost- kolektivní zodpovědnost
- komunikace shora dolů- komunikace oboustranná
Vývojové etapy manažerské profese
I. et. – firmu řídí pouze vlastníci
II. et. – vlastníci přijímají zaměstnance, firmu řídí vlastník, některý ze zam. může být manažer nižší úrovně
III. et. dnes u velkých firem (a. s.) existuje skupina vlastníků (valná hromada, představenstvo), kteří firmu vlastní, ale vůbec v ní nepracují a najímají profesionální manažery (prokurista), kteří firmu řídí a jsou jejím zam.
Manažerské úrovně
manažeři 1. linie = zákl. článku
mistři na dílně, vedoucí oddělení, dílovedoucí
operativní (krátkodobé) rozhodování a řešení zcela konkrétních úkolů
man. 2. linie – stř. článku
taktické plánování - dlouhodobější rozhod. (do 1 roku)
vedoucí provozů, ředitel závodů, vedoucí výroby,…, řídí svěřený úsek,
vrcholový (top) manažer
členové představenstva, náměstci, gen. ředitel
rozhodují komplexně za celý podnik – strategičtí manažeři
Osobnost manažera
Předpoklady manažerské práce
vrozené
- temperament (sangvinik, flegm., cholerik)
- inteligence
- potřeba řídit činnost jiných lidí (mít moc)
- mít pochopení pro jiné a potř. získávat nové poznatky
- mít smysl pro inovaci
získané
- ekon. kvalifikace
- poznatky z teorie a praxe M
- znalosti a dovednosti z psychologie
- dobré fyz. a duševní zdraví
- dobré vyjadřovací schopnosti
- určitou míru znalostí daného oboru
Styly řízení
byrokratický
autokratický
demokratický
liberální
a) byrokratický (úřednický)
- opírá se o příkazy shora a ty rozpracovává na nižší úrovně řízení
- neumožňuje prostor iniciativě podřízených
- nepromýšlí obsahově inovace
b) autokratický
- chce o všem rozhodovat sám, nerad přijímá iniciativu podřízených
- uděluje pochvaly nebo tresty, kontroluje
- př. policie, armáda
c) demokratický
- poskytuje prostor pro vlastní tvořivost, ale má i vlastní odpovědnost
- opírá se o znalosti podřízených, diskutuje řešení problémů, konečné rozhodnutí provádí sám
- trend současného M
d) liberální
- manažer definuje konečný cíl a volbu cest k dosažení cíle nechává na podřízených
- nekontroluje průběh
- př. věda, umění
Řízení
- usměrňování prvků a činnosti v soustavách k dosahování stanovených cílů
činnosti ří
Vloženo: 17.12.2010
Velikost: 80,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu E - Ekonomie
Podobné materiály
- 23 - Základy a aplikovaný management - Seminární práce - Významná osobnost managementu a její vliv na současné řízení - Henri Fayol
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Management pracovních sil
- E - Ekonomie - Management veřejného sektoru, specifika managementu veřejného sektoru, řízení veřejného sektoru a manažerské metody.
- E - Ekonomie - Management
- MNG - Management - Management podniku
- E - Ekonomie - personální management
- MNG - Management - Formování managementu jako vědy
- MNG - Management - Management
- MNG - Management - Management
- E - Ekonomie - Management (obecná charakteristika)
- E - Ekonomie - Management (základní činnosti řízení)
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Management 2
- E - Ekonomie - Management 3
- E - Ekonomie - Management v podniku
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Management 2
- E - Ekonomie - Management
- MNG - Management - vypracovane otazky z managementu 1
- MNG - Management - vypracovane otazky z managementu 2
- MNG - Management - vypracovane otazky z managementu 3
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - management
- E - Ekonomie - Úvod do managementu
- AJ - Anglický jazyk - MANAGEMENT
- MNG - Management - Úvod do managementu
- E - Ekonomie - Management - organizace řízení podniku
- E - Ekonomie - Management - vznik, podstata
- E - Ekonomie - EKO - Management, poznámky
- MNG - Management - Finanční trh a jeho členění, vliv na podnikový management
- MNG - Management - Historický vývoj managementu
- MNG - Management - Klasický management a jeho přínos pro současný vývoj
- MNG - Management - Management jako vědecká disciplína
- MNG - Management - Současný vývoj managementu
- MNG - Management - ÚLOHA A VÝZNAM ŘÍZENÍ V MANAGEMENTU
- E - Ekonomie - Management podniku
- E - Ekonomie - MO22 Management a rozhodování
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Management podniku
- E - Ekonomie - Management v podniku
- E - Ekonomie - Management
- MNG - Management - Historický vývoj managementu – 40. až 70. léta
- MNG - Management - Management obecně
- MNG - Management - Management podniku, manažerské činnosti
- MNG - Management - Moderní přístupy k managementu, Japonský styl řídící práce
- MNG - Management - Motivace, Interní a externí prostředí managementu
- MNG - Management - Time management
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Management
- E - Ekonomie - Personalni management
- EKO - Ekonomika - 16. Management
- E - Ekonomie - Management
Copyright 2024 unium.cz