- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálKULTURA RANÉHO A ROZVINUTÉHO FEUDALISMU
KŘESŤANSKÉ POJETÍ SVĚTA A ČLOVĚKA
- křesťanství sehrálo velkou úlohu, bylo jakýmsi myšlenkovým výrazem té doby
- 2 fáze: 1) PATRISTIKA
- návaznost na antiku (hl. Platón a Aristoteles)
- páter = otec
- vystupovali svatí otcové a obhajovali přednosti křesťanství = apologetika (např.Origenes, Fertullianus)
- nejvýznamnějším představitelem byl Aurelius Augustinu = • Sv. Augustin
- zpočátku vůbec nevěřil → setkání s mnichem Ambrožem → uvěřil v Boha
- zkoumal vztah vědy a víry → rozum se měl podřizovat víře
* dílo: „O Obci Boží“ = De Civitas Dei
- na posledním soudu se lidé rozdělí na dvě obce:
- Civitas Dei = Obec Boží; svět vyvolených
- Civitas Terrena = Obec pozemská; svět zavržených
- predestinace = předurčení
2) SCHOLASTIKA
- snaha skloubit křesťanské učení s fil. učením starověkých řeckých myslitelůAristotela a Platóna
- školsky uplatňovaná metoda
- vzn. církevní školy, univerzity
- základem učení → sedmero svobodných umění (vědy trivia a quadrivia)
- představitelé: • Jan Scotus Eriugena
• Anselm z Canterbury
• Pierre Abélard
→ nejvýznamnější byl • Tomáš Akvinský (13. st.)
- založil učení tomismus – poměr víry a rozumu
- ve 13. st. se objevují kritici církve i jejího učení; objevují se tvrzení o „dvojí pravdě“→ nutno rozlišit víru a rozum
- scotismus – zal. • Jan Duns Scotus – větší úlohu připisoval víře
- další představitelé: • William Ockham
• Mikuláš Kusánský
VZDĚLANOST DOBY RANÉHO STŘEDOVĚKU
- biskupské a klášterní školy
- odmítání světského učení → nutnost znát čtení, psaní, počítání…- pro výklad Bible
- klášterní školy navázaly na tradici římského vzdělávání
- byly hl. středisky vzdělanosti až do 12. st., kdy začaly univerzity
• řád benediktinů – z jejich řad bylo nejvíc učitelů
- sídlo v Itálii v Monte Casinu → pak rozšíření
- pravidla v klášterech → regule = řehole
- od 7. do 12. st.
- základem učení → sedmero svobodných umění (vědy trivia a quadrivia) – vypracoval Cassiodorus(rádce gótského krále Theodorika)
→ vědy trivia: gramatika, rétorika, dialektika
→ vědy kvadrivia: aritmetika, astronomie, geometrie, hudba
- v klášterech vznikaly knihy; u klášterů vzn. knihovny
* hagiografy – spisy o životě svatých = legendy
- vzn. nové knihy nebo opisy starých antických děl
- opisy a iluminace (= zdobení) prováděli mniši ve skriptoriích (= dílny, kde se opisovaly knihy)
- diktátor – diktoval knihy
- iluminátor – zdobil → typ zdobení: - iniciály a miniatury
- vzn. např. Kosmova kronika – nejstarší umění
RANĚ STŘEDOVĚKÉ UMĚNÍ
- 3 etapy: 1) karolínský sloh – 8. st.; karolínská renesance; Francie
2) ottonský sloh – 10. st.; Německo
3) románský sloh – 11.-12. st.
Karolínský sloh
- Karel Veliký se vracel k antice, snažil se o obnovení vzdělanosti, která se z praktických důvodů stala nezbytnou
- základem vzdělání – sedmero svobodných umění
- nejvzdělanější byl
Vloženo: 8.11.2010
Velikost: 62,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu D - Dějepis
Podobné materiály
- 15 - Interpersonální a meziskupinové jevy - Firemní kultura
- ZSV - Základy společenských věd - Příroda, kultura a společnost
- PSY - Psychologie - KULTURA
- D - Dějepis - Kultura během 2.světové války
- D - Dějepis - Kultura z období 1.republiky
- D - Dějepis - Česká barokní kultura
- D - Dějepis - Kultura a vzdělanost vrcholného středověku
- D - Dějepis - Česká kultura v 2. pol. 19. st.
- D - Dějepis - Český stát za posledních Přemyslovců, gotická kultura
- VV - Výtvarná výchova - Achaiská kultura
- VV - Výtvarná výchova - Minojská a mykénská kultura
- D - Dějepis - Kultura ranného období v Řecku
- D - Dějepis - Řecko a peloponéská válka - kultura klasického období
- PRA - Právo - Angloamerická kultura
- CJ - Český jazyk - Jazyková forma a kodifikace, jazyková kultura
- CJ - Český jazyk - Jazyková norma a kodifikace, jazyková kultura
- ZSV - Základy společenských věd - Sociologie, kultura
- D - Dějepis - kultura přelomu 18. a 19. století
- D - Dějepis - kultura raného středověku
- D - Dějepis - kultura vrcholného a pozdního středověku
- D - Dějepis - Kultura během 2.světové války
- D - Dějepis - Kultura z období 1.republiky
- D - Dějepis - Česká barokní kultura
- CJ - Český jazyk - Barokní kultura
- D - Dějepis - Anticka kultura
- D - Dějepis - Antická kultura-Řím
- D - Dějepis - EVROPSKÉ VÝTVARNÉ UMĚNÍ, KULTURA, ARCHITEKTURA A HUDBA V 19. STOLETÍ 22B
- D - Dějepis - STAROVĚKÉ ŘECKO A JEHO KULTURA
- D - Dějepis - Třicetiletá válka + Barokní kultura
- D - Dějepis - VĚDA, KULTURA A UMĚNÍ V ČESKÝCH ZEMÍCH V 19. STOLETÍ, NÁSTUP MODERNÍCH SMĚRŮ V UMĚNÍ A ARCHITEKT
- CJ - Český jazyk - Antická lit. a kultura orientáních despotií
- D - Dějepis - Anticka kultura
- D - Dějepis - Antická kultura-Řím
- D - Dějepis - Kultura doby románské
- D - Dějepis - Kultura gotiky
- D - Dějepis - Ranný feud. záp.astř.Evropa, kultura = 6.+..
- D - Dějepis - Umění, kultura,..v Evropě v 19.stol.
- D - Dějepis - Umění, kultura,..v ČR v 19.stol.
- D - Dějepis - Řecko helenistické + kultura
- D - Dějepis - Řím - císařství + kultura
- NJ - Německý jazyk - Kultur und Kunst - kultura a umění
- LIT - Literatura - .ANTICKÁ KULTURA
- LIT - Literatura - Slovanské kořeny našeho písemnictví a vznik českých literárních památek v době raného feudalismu
- D - Dějepis - Dějiny raného novověku Jan Kalvín
- D - Dějepis - Dějiny raného novověku Martin Luther
- D - Dějepis - Dějiny raného novověku Zápas masopustu s postem
- D - Dějepis - Dějiny raného novověku Čarodějnické procesy
- D - Dějepis - Evropa za raného a vrcholného středověku
- D - Dějepis - Vznik středověkých států a jejich vývoj za raného středověku
- CJ - Český jazyk - Ideál harmonicky všestranně rozvinutého člověka
- CJ - Český jazyk - Ideál všestranně rozvinutého člověka v evropské i české lit
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.6- Literatura období rozvinutého feudali
- CJ - Český jazyk - Literatura v Cechach v dobe rozvinuteho feudalismu.Ohlas doby husitske v literature.
- CJ - Český jazyk - Ideál harmonicky rozvinutého člověka v literatuře humanismu a renesance
- D - Dějepis - Evropa v období rozvinutého středověku
- D - Dějepis - Dovršení rozkladu feudalismu a nástup kapitalismu v rakouské monarchii
- D - Dějepis - Feudalismus od 11. do 15. století
- D - Dějepis - Počátky feudalismu
- D - Dějepis - Rozpad rodového zřízení a počátky feudalismu
- LIT - Literatura - České iterární památky v době rozvitého feudalismu - úsilí o demokratizaci literatury
- D - Dějepis - Počátky středověku (feudalismus - vznik), Barbarské státy, Franská říše, Sámův svaz, Byzanc, Velká Morava, Arabové a islám.
- D - Dějepis - Slovanské státy ve vrcholném feudalismu
- D - Dějepis - počátky feudalismu
- D - Dějepis - Ranný feudalismus ve vých.Evropě
- D - Dějepis - Rozkvět feudalismu v Evr. 11-15.st.
Copyright 2024 unium.cz