- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálČESKÝ JAZYK - maturitní otázka č. 24
Literární věda a literární kritika. Funkce a význam literární kritiky. Nejvýznamnější představitelé české literární vědy a kritiky od počátku obrození.
1. rozdělení literární vědy, náplň a vztah jednotlivých složek literární vědy
literární teorie
co je podstatou literatury?
čím se liší od vědy a filosofie?
zkoumá fci literatury
členění na druhy a žánry - genologie
výstavba literárního textu - poetologie - poetika
literární historie
zkoumá vývoj literatury
literární proces - faktory vývoje
2 názory
imanentní přístup
literatura vzniká z literatury
vyvolává estetiku citů - musí být nové, zajímavé
automatizace - potřeba aktualizace výrazových prostředků
přístup sociologický
literatura se nemění pod vlivem sociálních jevů (vnější vlivy)
osobnost autora - individuální faktor
(Čapek x Poláček)
literární kritika
aplikovaná literární teorie a literární historie
od 90. let - literární kritik - specifický umělecký talent
(Šalda - zvláštní umělecký žánr - nutná znalost teorie a historie literatury)
2. základní fce literární kritiky
výchovná fce
pomáhá chápat čtenářovi literární dílo
propagační fce
propagace literárních děl
iniciační fce
usměrnění pohybu literárního procesu
3. Počátky literární kritiky v době národního obrození
- spor o Máchu
„Máchův Máj - střed nad orientací literatury
zda může spisovatelů (básník) psát co cítí, nebo je nutná ideologizace
- spor o Tyla
K.H.Borovský - zdrcující kritika Tylova „Poslední Čech“
- metoda kritického realismu „Kapitola o kritice“
4. Významné kritické spory 2.poloviny 19. století
Neruda ( škola národní
Jan Neruda (Májovec) ( Jakub Malý (škola Národní)
může se č. literatura poučit ze světové? ( má-li spisovatel právo psát pravdu?
ruchovci ( lumírovci
70.-80.léta
orientace na domácí či světovou literaturu
Neruda - východisko - je důležité obojí
boje o kritický realismus
nástup generace 90. let
starší a mladší generační vlna 90. let
příprava nástupu - Vrchlický
sformování - odklon od Vrchlického a jeho vlivu
článek o Hálkovi (popuzení Vrchlického a jeho generace 90.let)
1895 - Manifest České Moderny
5. F.X.Šalda
největší literární kritik
vycházel ze svého vlastního dojmu, životní zkušenosti
pokoušel se vcítit do nitra autora posuzovaného díla, ocenění dojmů autora, jeho zkušeno
Vloženo: 7.07.2011
Velikost: 77,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu CJ - Český jazyk
Podobné materiály
- CJ - Český jazyk - Literarni kritika a jeji vyvoj
- CJ - Český jazyk - Kritika církve a společnosti
- CJ - Český jazyk - Informace a jejich získávání úvaha, kritika, recenze Výklad
- CJ - Český jazyk - Literarni kritika a jeji vyvoj
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.18- Společenská kritika a satira v české
- CJ - Český jazyk - BOROVSKÝ, HAŠEK, POLÁČEK - KRITIKA V LITERATUŘE
- CJ - Český jazyk - Kritika a publicistika
- CJ - Český jazyk - Literarrni kritika
- CJ - Český jazyk - ČESKÁ LITERÁRNÍ KRITIKA A PUBLICISTIKA
Copyright 2024 unium.cz