- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
klasicismus, osvicenstvi, preromantismus
CJ - Český jazyk
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál7. Klasicismus, osvícenství a preromantismus v evropských literaturách
(17. -18. st.)
společensko- historické pozadí:
- pokrok vědy, nedochází k velkým váleč. konfliktům, církev terčem kritiky
- feudální řád, ale v 18. st. se prosazuje měšťanstvo i stř. vrstvy(ale přetrvává i baroko)
Klasicismus:
- z lat. classicus= dokonalý
- antika měřítkem i vzorem, * ve Francii za vlády Ludvíka XIV.- tam absolutistická vláda → díky tomu literatura jednotný ráz
- Nicolas Boileau- sepsal pravidla, kt. má dodržovat umělec, aby dílo vyhovovalo všem požadavkům- Umění básnické: 1.) smysl pro povinnost-city, vášně podřizovány povinnostem
2.) soukromé zájmy podřízeny společenským
- literatura rozčleněna:
1.) vysoká literatura- óda, epos, tragédie- antic. náměty, postavy vznešených lidí
2.) nízká literatura- komedie, bajky, satiry- náměty ze současnosti, postavy obyč. lidí
- drama se vrací k antice- 3 jednoty: místa(na 1 místě), času(24 hod), děje(jednoduchý děj)
- jazyk: tragédie většinou veršované, komedie psané i prózou
- filosofie: René Descartes- racionalismus(ratio=rozum)- člověk jako myslící bytost, základem je poznání rozumové
- poezie: hl. didaktické básně, moc se nerozvíjí
- próza: úvahy, eseje, moralistní vyprávění
- drama: rozvíjí se nejvíce
Francie:
Pierre Corneille (1606- 1684)
Cid- veršovaná tragédie; střet osobních citů a společen. povinností: Rodrigo= Cid zabije otce své milé Chimeny, její cit lásky převážen smyslem pro čest a spravedlnost, žádá jeho potrestání→ oba velice trpí, ale král Cida za jeho zásluhy ospravedlňuje a po uplynutí smutku se vezmou
- závěr smírný, málo obvyklé
Jean Racine (1639- 1699)
- striktně dodržoval zásady klasicismu- antic. námět, děj, prostředí, ale postavy jednají jako lidé ze 17. st.
- zabývá se niternými stavy postav
Faidra- zjednodušený děj, zabývá se niter. stavy postav→ psycholog. veršovaná tragédie
- žena athén. krále Thésea Faidra se zamiluje do nevlast. syna Hippolyta; když dostane klamnou zprávu, že je Théseus mrtvý, vyjeví mu své city, ale Théseus se vrací živý→ Faidra Hippolyta nařkne, že ji miluje, a otec Hippolyta vyžene a ten v cizině umírá; Faidra trpí výčitkymi→ sebevražda, ale ještě před smrtí se Théseovi přizná
Moličre (1622- 1673)
- vl. jm. Jean-Baptiste Poquelin; z dobře situované rodiny→ pseudonym
- po Shakespearovi nejznáměj. autor, dramatik, herec, režisér, ředitel
- poukazuje na tehdej. problémy→ znepřátelení šlechty, církve, lékařů
- používá prvky z commedie dell´arte
- umírá na jevišti ve své hře Zdravý nemocný
1.) problematika postavení ženy v rodině a ve společnosti
Směšné preciozky- parodie na ženy, kt. se tváří, že jsou vzdělané, ale je to jen póza
Škola žen- příběh měšťana, kt. si koupí šlechtic. titula chce i přizpůsobivou ženu→ vychová si ji z mladé dívky, ale i ona se mu nakonec vzepře
2.) zesměšňování lids. vlastností
Lakomec- parodie chorobné lakoty- navazuje na Plautovu Komedii o hrnci
- lichvář Harpagon vykořisťuje služebnictvo i rodinu; zahledí se do mladé dívky, kt. však miluje i jeho syn Kleantes- toho chce oženit se starou vdovou, dceru Elišku chce dát za ženu starci- oba milují někoho jiného, vše se zdá beznadějné→ krádež pokladničky→ dovolí dětem, aby si vzali koho chtějí
- Harpagon- chtivý, bezcitný, lakomý; pro peníze obětuje i svou rodinu, ztráta peněz pro něj znamená šílenství, konec smyslu života
- Moličre dokazuje, jak peníze deformují přiriz. lids. vztahy
Tartuffe= podvodník; odhaluje pokrytectví a svatouškovství, svou titul. postavou míří proti církvi a donašečskému systému jejích intitucí
- Tartuffe se vloudí do rodiny měšťana Orgona a snaží se ji rozvrátit, Orgon mu důvěřuje→ rodina je mu dána na milost a nemilost
Don Juan- člověk pokrytecký, svádí ženy
Misantrop= člověk, kt. nenávidí lidi, mrzout;
Vloženo: 10.01.2011
Velikost: 70,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu CJ - Český jazyk
Podobné materiály
- D - Dějepis - Rokoko, klasicismus, empír
- LIT - Literatura - BAROKO, OSVÍCENSTVÍ, KLASICISMUS, PREROMANTISMUS, HNUTÍ STURM UND DRANG
- CJ - Český jazyk - Evropský klasicismus, osvícenství 17. - 18. století
- CJ - Český jazyk - Evropský klasicismus, preromantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus, osvícenství a preromantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus, osvícenství, preromantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus,osvicenstvi a preromantismus v evr.
- CJ - Český jazyk - Baroko, klasicismus, osvícenství, preromantismus
- D - Dějepis - Klasicismus, Bitva u Slavkova
- LIT - Literatura - Světový klasicismus, osvícenectví, preromantismus, romanti
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenectví a preromantismus v evropské liter
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenství, preromantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus,osvícenství
- LIT - Literatura - Klasicismus, osvícenství, preromantismus v evropské litera
- CJ - Český jazyk - Osvícenství, klasicismus, preromantismus(sentimentalismus)
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenství a preromantismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenství, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, Osvícenství
- CJ - Český jazyk - KLASICISMUS, OSVÍCENSTVÍ
- CJ - Český jazyk - klasicismus,preromantismus
- CJ - Český jazyk - KLASICISMUS, OSVÍCENSTVÍ, PREROMANTISMUS
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvíscenství, preromantismus
- LIT - Literatura - Vývoj evropské literatury v 17. a 18. stol. - klasicismus, osvícenství,
- LIT - Literatura - Klasicismus, osvícenství, preromantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus, nový filozofický směr osvícenství
- D - Dějepis - Baroko, Osvícenství, Středověká města
- LIT - Literatura - Osvícenství, preromantismus
- FIL - Filozofie - Francouzské osvícenství, encyklopediste a materialiste
- CJ - Český jazyk - Osvícenství, preromantismus a romantismus ve světovém písemnictví
- D - Dějepis - absolutismus, osvícenství, osvicenský absolutismus
- CJ - Český jazyk - KLASICISMUS OSVICENSTVÍ, PREROMANTISMUS
- LIT - Literatura - Osvícenství, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Vyvoj svetove literatury od baroka po preromantismus
- LIT - Literatura - Preromantismus a romantismus ve světě, tvorba K. H. Máchy
- CJ - Český jazyk - Preromantismus a romantismus v evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - Preromantismus
- CJ - Český jazyk - Preromantismusve světě a u nás
- LIT - Literatura - Preromantismus
- CJ - Český jazyk - Preromantismus a romantismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Préromantismus1
- CJ - Český jazyk - Klasicismus a Preromantismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Preromantismus 2
- CJ - Český jazyk - Preromantismus
- CJ - Český jazyk - Preromantismus
- LIT - Literatura - Osvícenství a preromantismus
- CJ - Český jazyk - Evropska literatura od klasicismu po preromantismus
- CJ - Český jazyk - Evropsky preromantismus a romantismus
- LIT - Literatura - PREROMANTISMUS
- CJ - Český jazyk - Preromantismus, národní obrození, romantismus
Copyright 2024 unium.cz