- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Klasicismus, osvícenství a preromantismus
LIT - Literatura
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálKLASICISMUS, OSVÍCENSTVÍ A PREROMANTISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘEKLASICISMUS2. pol. 17. a 18. st.umělecký směr, který se projevil v různých druzích umění – hudba, literatura,..nejsilněji a nejpříznačněji se projevil ve Francii za vlády Ludvíka XIV., šířil se dál do ostatních zemí (- politické a hospodářské postavení francouzského státu, značné rozšíření znalosti franc. jazyka jako módního jazyka šlechty a bohatého měšťanstva v celé Evropě)souvisel s racionalistickou filosofií, jejímž předním představitelem ve Francii byl René Descartes (1596 – 1650) a jeho proslulý výrok: „Pochybuji, tedy myslím, myslím, tedy jsem“ – tím vyjádřil názor, že jediným pevným bodem, o němž nelze pochybovat je představa sebe samého jakožto osoby myslícínávrat k antice, nápodoba forem antického umění, důraz na rozum – racionalismus – věřili, že jen rozumem dosáhnou poznání, které bude platné a průkaznéproti mystickému baroku klasicismus prosazoval střídmost a rozumpevně stanovená estetická pravidla a předpisykrása je v pravdě a obrazu přírodyliterární žánry:vysoké – (tragédie, epos, óda) líčily osudy urozených hrdinů a zpracovávaly vznešené náměty – inspirace antikounízké – (komedie, satira, bajka) ze života měšťanů, vtipné líčení životanepřipouštělo se mísení žánrůvelice častý žánr bylo drama – kompozice dramatu měla zachovávat Aristotelovu zásadu tří jednot:jednota času – děj se měl odehrát během 24 hodinjednota místa – příběh spjat s jedním místemjednota děje – sledována jedna příběhová linieupřednostňovány tragédie – veršované, dlouhé monology, základem je dvanáctislabičný verš – alexandrínNicolas Boileau [boaló]stanovil pravidla klasicistní poezievyžadoval jednoduchost námětů, logickou jasnost, přesnost jazykového vyjádření a dodržování stylutoto vše shrnul v díle – Umění básnickéFRANCIE:nejv. díla vznikala v oblasti dramatuvysoká lit. – tragédie:Pierre Corneille [kornej](1606- 1684)význ. francouzský dramatikřešil otázky cti a konflikt povinnosti a osobního citucit zpravidla ustupuje povinnostihrdinové nejsou v zajetí vášní, nepotkává je náhodný osud, jejich chování a jednání má rysy racionalismuchování je spjato s morálními hodnotaminejvětší ohlas vzbudila jeho tragédie Cid, o níž se diskutovalo v salonechliterární salony vznikaly v klasicismu a zastupují někdejší dvorské prostředí, diskutuje se v nich o umění a hodností se liter. díla, utvářejí spolu s nově vzniklými akademiemi veřejné mínění, určují lit. vkusCidCid v jazyce Maurů znamená Pánveršovaná tragédie, čerpá ze španělské rytířské epiky (Píseň o Cidovi z pol. 12. st. – opěvující udatnost španěl. národního hrdiny Cida v bojích proti Maurům)drama lásky a ctiRodrigo – Cid zabije hraběte Gormu, otce své milé Chimény, protože urazil Rodrigova otceChimena miluje Rodriga, ale nad jejím citem převládá smysl pro čest rodiny a dívka žádá krále, aby ho potrestalhrdinové se vzájemně milují, přesto oba trvají na svých hodnotách a představách ctikonflikt končí smírně zásahem krále, neboť R. odčinil svou vinu udatností v bojiJean Racine (1639 – 1699)psal psychologické tragédiepopisoval postavy takové, jaké jsouv milostných příbězích zobrazoval zhoubný vliv vášně, která ničí nejen ty, kdo ií podlehnou, ale i lidi jim blízkéčasto byly ústředními postavami ženyinspiroval se antikou (např. ke hře Faidra se nechal inspirovat u Euripida)Faidrajeho nejslavnější dílo, ve své době menší úspěšnosti u divákůFaidra, žena athénského krále Thesea, miluje nevlastního syna, řekne mu to v době, kdy se domnívá, že král v cizině zemřelnevl. syn Hyppolit však vůči F. zůstane chladný a odmítavýkrál se vrací domů a F. obviní H., že ji svádí – král vyžene syna z domu a vyzývá bohy, aby potrestali zločin – F. vypije jed a před smrtí doznává, že ho oklamalanízká literatura:Moliére(1622 – 1673)Jean – Baptiste Poquelin [poklén] – vlastním jménemnejzn. a nejúspěšnější autor komedííjméno Moliére si zvolil, aby svým rodičům nedělal ostudu – pocházel z rodiny zámožného měšťana, herectvím bylo opovrhovánopůsobil u hereckých kočovných společností jako herec, režisér a spisovatel frašek a komediíbyl přijat do král. služeb a pracoval jako ředitel královského divadla v Paříži, měl ale stále nepříjemnosti s církevními kruhy i se svými nepřáteli u královského dvorave svých hrách předváděl soudobou mravní problematikuzemřel v 51 letech po premiéře své poslední komedie – Zdravý nemocnýpoukazoval na pokrytectví, hloupost, přetvářku, reagoval na nešvary společ.komedie odpovídaly realitě soudobé franc. společnostijeho hry mají nadčasovou platnosthl. prostředkem byl humor, který byl účinnou a zároveň útočnou zbraní, kterou odsuzoval předsudky a zkaženou morálku společnostiLakomecinspiroval se Plautovou komedií o hrncihl. hrdina je Harpagon, který je bohatý a jediné, na čem mu záleží, jsou jeho peníze, omezuje služebnictvo a své dvě děti – syna a dceruje už starý, ale chce se oženit s mladou dívkou Marianou, kterou ale miluje jeho syn Kleantessvou dceru chce provdat za bohatého AnselmaKleantes společně se sluhou ukradnou Harpagonovi jeho peníze – ztráta peněz pro něj znamená životní tragédii, poloviční šílenství a nenávist k celému lidstvuvýměnou za peníze se měl vzdát nároků na Marianunakonec se ukáže, že obě lásky H. dětí jsou potomci bohatého Anselma – H. už proti sňatku nic nenamítáTartuffeděj se odehrává v Paříži v domě rodiny měšťana Orgona, do kterého se vetře pokrytecký člověk jménem Tartuffe – získá si Orgonovu důvěru, manipuluje s celou jeho rodinou, zísává postupně jeho majetek – Orgon ho hájí a důvěřuje mu více jak vlastní rodiněOrgon nutí svou dceru Marianu, aby se za T. provdala, přestože už chystá svatbu s valéremT. ale Marianu vůbec nemiluje – líbí se mu O. žena, kterou svádív momentě, kdy Orgon vyslechne milostné návrhy T. jeho ženě, procitne, vidí jeho pravou tvář, vyhání ho z domu – T. si jde stěžovat ke králi – T. je zatčen, ptž král prohlédne všechny jeho intrikyDon JuanMisantropZamilovaný doktorZdravý nemocnýŠkola ženMěšťák šlechticemŠibalství ScapinovaJean de la Fontaineznámý autor bajek, básníkBajkysbírka, jejíž ohlas pronikl do celé Evropybyly psány volným veršem, alegoricky zachycuje společnost, satiricky útočil proti nešvarům tehdejší spol. v příbězích, kde zvířata mají lidské vlastnostivychází ze znalosti starších autorů baj
Vloženo: 14.09.2010
Velikost: 33,23 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu LIT - Literatura
Podobné materiály
- D - Dějepis - Rokoko, klasicismus, empír
- LIT - Literatura - BAROKO, OSVÍCENSTVÍ, KLASICISMUS, PREROMANTISMUS, HNUTÍ STURM UND DRANG
- CJ - Český jazyk - Evropský klasicismus, osvícenství 17. - 18. století
- CJ - Český jazyk - Evropský klasicismus, preromantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus, osvícenství, preromantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus,osvicenstvi a preromantismus v evr.
- CJ - Český jazyk - Baroko, klasicismus, osvícenství, preromantismus
- D - Dějepis - Klasicismus, Bitva u Slavkova
- LIT - Literatura - Světový klasicismus, osvícenectví, preromantismus, romanti
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenectví a preromantismus v evropské liter
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenství, preromantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus,osvícenství
- LIT - Literatura - Klasicismus, osvícenství, preromantismus v evropské litera
- CJ - Český jazyk - klasicismus, osvicenstvi, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Osvícenství, klasicismus, preromantismus(sentimentalismus)
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenství a preromantismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenství, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, Osvícenství
- CJ - Český jazyk - KLASICISMUS, OSVÍCENSTVÍ
- CJ - Český jazyk - klasicismus,preromantismus
- CJ - Český jazyk - KLASICISMUS, OSVÍCENSTVÍ, PREROMANTISMUS
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvíscenství, preromantismus
- LIT - Literatura - Vývoj evropské literatury v 17. a 18. stol. - klasicismus, osvícenství,
- LIT - Literatura - Klasicismus, osvícenství, preromantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus, nový filozofický směr osvícenství
- ZSV - Základy společenských věd - Filosofie osvícenství a německá klasická filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - Filozofické aspekty osvícenství
- FIL - Filozofie - Francouzské osvícenství Montesquieu
- CJ - Český jazyk - Klasicismus a osvícenství
- CJ - Český jazyk - Osvícenství
- D - Dějepis - Absolutismus_ osvícenství_ osvícenský absolutismus
- D - Dějepis - Osvícenství a Velká francouzská buržoazní revoluce
- FIL - Filozofie - Filosofie osvicenstvi
- FIL - Filozofie - Osvícenství
- LIT - Literatura - Umění klasicismu, osvícenství a preromantismu
- D - Dějepis - Baroko, Osvícenství, Středověká města
- D - Dějepis - Osvícenství a osvícenský absolutismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus a osvícenství v evropské literatuře
- D - Dějepis - Osvícenství v Evropě
- D - Dějepis - Osvícenství
- CJ - Český jazyk - Světová lit od renesance k osvícenství
- D - Dějepis - Osvicenstvi
- FIL - Filozofie - OSVÍCENSTVÍ
- CJ - Český jazyk - Osvícenství
- FIL - Filozofie - Empirismus ( anglický) a Osvícenství
- ZSV - Základy společenských věd - Státní správa a samospráva Francouzské osvícenství
- CJ - Český jazyk - Osvícenstvi a jeho promitnuti do literatury
- D - Dějepis - Osvicenstvi a ceske zeme do r. 1848
- FIL - Filozofie - Osvicenstvi
- LIT - Literatura - Osvícenství, preromantismus
- FIL - Filozofie - Francouzské osvícenství, encyklopediste a materialiste
- D - Dějepis - Osvicenstvi a osvicensky absolutismus
- CJ - Český jazyk - Osvícenství, preromantismus a romantismus ve světovém písemnictví
- D - Dějepis - absolutismus, osvícenství, osvicenský absolutismus
- ZSV - Základy společenských věd - FILOZOFIE DOBY BAROKA A OSVÍCENSTVÍ
- ZSV - Základy společenských věd - Osvícenství ve filozofii
- CJ - Český jazyk - KLASICISMUS OSVICENSTVÍ, PREROMANTISMUS
- CJ - Český jazyk - Osvícenství
- LIT - Literatura - Osvícenství a preromantismus
- ZSV - Základy společenských věd - FRANCOUZSKÉ OSVÍCENSTVÍ A MATERIALISMUS 18.STOLETÍ
- LIT - Literatura - Osvícenství, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Evropsky klasicismus a osvicenstvi
- D - Dějepis - Osvícenství v českých zemích
- D - Dějepis - Osvícenství a Velká fr. revoluce
- D - Dějepis - České země v době osvícenství
- CJ - Český jazyk - Vyvoj svetove literatury od baroka po preromantismus
- LIT - Literatura - Preromantismus a romantismus ve světě, tvorba K. H. Máchy
- CJ - Český jazyk - Preromantismus a romantismus v evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - Preromantismus
- CJ - Český jazyk - Preromantismusve světě a u nás
- LIT - Literatura - Preromantismus
- CJ - Český jazyk - Preromantismus a romantismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Préromantismus1
- CJ - Český jazyk - Klasicismus a Preromantismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Preromantismus 2
- CJ - Český jazyk - Preromantismus
- CJ - Český jazyk - Preromantismus
- CJ - Český jazyk - Evropska literatura od klasicismu po preromantismus
- CJ - Český jazyk - Evropsky preromantismus a romantismus
- LIT - Literatura - PREROMANTISMUS
- CJ - Český jazyk - Preromantismus, národní obrození, romantismus
Copyright 2024 unium.cz