- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálKlasicismus (1730 – 1820)
Velkolepost baroka ustupuje poetické rokokové intimnosti. Barokní polyfonie přechází ke zjednodušení skladatelské práce.
Klasicismus - znaky
Melodika – velmi zpěvná, pravidelně periodizovaná, většinou diatonika, chromatika zřídka. Harmonie - základní funkce a jejich obraty, tonální příbuznost.
Formy – vznik cyklické sonáty (= největší přínos klasicismu) při uplatnění zákona kontrastu:
1. věta rychlá, v sonátové, 2. věta pomalá, zpěvná, 3. věta rychlá ve formě sonátové nebo ronda. Vložením menuetu mezi 2. a 3. větu – vznik klasické čtyřvěté sonáty.
Forma concerta grossa nahrazena koncertantní symfonií.
Hlavní centra formování klasicismu
Tzv. starší vídeňská škola –Skladatelé ve službách Marie Terezie.
Česká škola – Jan Zach, František V. Míča, Josef Mysliveček.
Mannheimská škola – Jan Václav Stamic (1717-57), jeho pokračovatelé i současníci: František Xaver Richter (1709-89.
Berlínská škola –Carl Philipp Emanuel Bach, Johann Joachim Quantz (1697-1773), František Benda, Jiří Antonín Benda.
Ve Francii – význam Jeana Philippa Rameaua a jeho současníků.
Christoph Wilibald Gluck /gluk/ (1714-87)
Reformátor opery. - opery Orfeo, Alceste, Paris a Helena, v Paříži opery Ifigenie v Aulidě, Ifigenie na Tauridě (vrchol operní tvorby). Podstata reformy – především dramatická pravdivost, operní ideál po vzoru antického dramatu
Gluck – stejný význam pro operu jako Beethoven pro symfonii. Vliv na celé příští generace (Mozart, Wagner).
Klasická slohová syntéza - Haydn, Mozart, Beethoven
Joseph Haydn (1732-1809)
muzikant a učitel. Od r. 1759 kapelníkem hraběte Morzina /c/ v Lukavci u Plzně. Pak kapelníkem knížete Esterházyho v Eisenstadtu, později Esterházu
Melodická svěžest, srozumitelnost. Dokonalý smysl pro formální ucelenost, cit pro rozvíjení tématické práce. Průzračná harmonie, polyfonie spíše v oratoriích
Komorní tvorba – smyčcové kvartety (slavné Skřivánčí a Císařský).
Symfonie – Ddur Lukavická, fis moll Na rozloučenou (postupný odchod hudebníků z pódia). Vrcholné období Pařížské (6), např. č. 82 C dur Medvěd, 85 B dur Slepice, č. 92 G dur Oxfordská (mimo cykly). Londýnské (12 závěrečných) – vrcholná díla, volné úvody prvních vět, např. č. 94 G dur S úderem kotlů, 96 D dur Zázrak, 100 G dur Vojenská, 101 D dur Hodiny, 103 Es dur S vířením kotlů...
Oratoria a církevní díla – vrchol Haydnova díla. Zvláště dvě celovečerní díla komponovaná pro Anglii: Stvoření, Čtvero ročních dob (u obou vychází z Händelových koncepcí). Mše – rovněž vynikající a monumentální díla.
Instrumentální koncerty – houslové (9), klavírní (20), violoncellové (2), trubkový Es dur, hobojový
Haydn dovršil vývoj předcházejících období a vytvořil ucelenou koncepci klasicismu. Byl nejdokonalejším klasikem – ve stylovosti čistější než Mozart a Beethoven. Odstranil číslovaný bas, zdokonalil cyklickou sonátovou formu. Velký vliv na neoklasicismus
Vloženo: 15.09.2010
Velikost: 54,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu HV - Hudební výchova
Podobné materiály
- CJ - Český jazyk - Ovícenství klasicismus
- D - Dějepis - Rokoko, klasicismus, empír
- LIT - Literatura - BAROKO, OSVÍCENSTVÍ, KLASICISMUS, PREROMANTISMUS, HNUTÍ STURM UND DRANG
- LIT - Literatura - Nemecky klasicismus
- CJ - Český jazyk - Evropská literatura od renesance po klasicismus
- CJ - Český jazyk - Evropský klasicismus, osvícenství 17. - 18. století
- CJ - Český jazyk - Evropský klasicismus, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus a osvícenství
- CJ - Český jazyk - Klasicismus
- LIT - Literatura - Klasicismus, osvícenství a preromantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus, osvícenství, preromantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus,osvicenstvi a preromantismus v evr.
- LIT - Literatura - Klasicismus
- CJ - Český jazyk - Baroko, klasicismus, osvícenství, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus a osvícenství v evropské literatuře
- D - Dějepis - Klasicismus, Bitva u Slavkova
- LIT - Literatura - Světový klasicismus, osvícenectví, preromantismus, romanti
- VV - Výtvarná výchova - Klasicismus a malířství 18. st.
- VV - Výtvarná výchova - Klasicismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenectví a preromantismus v evropské liter
- CJ - Český jazyk - Ovícenství klasicismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenství, preromantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus,osvícenství
- LIT - Literatura - Baroko, klasicismus
- LIT - Literatura - Klasicismus, osvícenství, preromantismus v evropské litera
- CJ - Český jazyk - Klasicismus a Preromantismus ve světě
- CJ - Český jazyk - klasicismus, osvicenstvi, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Osvícenství, klasicismus, preromantismus(sentimentalismus)
- VV - Výtvarná výchova - Klasicismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenství a preromantismus
- D - Dějepis - Baroko, Rokoko, klasicismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus (2)
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenství, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, Osvícenství
- CJ - Český jazyk - Klasicismus
- CJ - Český jazyk - KLASICISMUS OSVICENSTVÍ, PREROMANTISMUS
- CJ - Český jazyk - KLASICISMUS, OSVÍCENSTVÍ
- CJ - Český jazyk - klasicismus,preromantismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus
- LIT - Literatura - Literarni klasicismus
- LIT - Literatura - Baroko, klasicismus
- CJ - Český jazyk - Evropsky klasicismus a osvicenstvi
- CJ - Český jazyk - Francouzský klasicismus
- CJ - Český jazyk - KLASICISMUS, OSVÍCENSTVÍ, PREROMANTISMUS
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvíscenství, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus4
- D - Dějepis - Klasicismus
- LIT - Literatura - Vývoj evropské literatury v 17. a 18. stol. - klasicismus, osvícenství,
- VV - Výtvarná výchova - Klasicismus
- LIT - Literatura - Klasicismus, osvícenství, preromantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus, nový filozofický směr osvícenství
- LIT - Literatura - Klasicismus
Copyright 2024 unium.cz