- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálJaponsku věnuje pozornost hlavně hereckému umění; obsah hry pro ně nerozhoduje; nežádá po hře problematiku, řešení nějakých sociálních nebo etických problémů; publikum zná příběh zpaměti; odpadá tu napětí, zda se hrdina zachránil, nebo dostanou-li se milenci za sebe; dramatický spisovatel tu příliš mnoho neznamenal; jedině herec a jak zahraje tu a tu roli zajímalo obecenstvo; s výjimkou her Čikamacu, dramata pro divadlo Kabuki nebyla vydána knižně; existovala jen v rukopise; také tu nebyl režisér; herci režírovali hru sami v duchu tradice
je přirozené, že za takového stavu se herec snaží, aby své umění co nejvíce zdokonalil; japonský herec má přísnou výchovu, podobnou té, o jaké snili ruští slavní režiséři; musí být nejen hercem, ale také dobrým tanečníkem, akrobatem, zpěvákem, hudebníkem a šermířem; špatnému herci se přezdívá „daikon“, „ředkev“, a to je největší pohana
herecké umění je stylizované; herci znázorňují vždy určité typy, ušlechtilého samuraje, zlého násilníka, stařenu, mladou dívku, ničemu, blázna, kurtizánu apod.; určité role byly jako tajné umění děděny v rodinách herců; při projevech radosti nebo smutku se snaží zdůraznit, co je na nich všeobecné, nikoli individuální; k vytváření typů jim pomáhají kostýmy a líčení; herci Kabuki odložili dřevěné masky divadla Nó, ale nahradili je stylizovanými maskami z líčidla; při líčení se užívá symbolických barev jako v čínském divadle; bílá znamená zradu a krutost, červená krvelačnost a podobně
všechno je na jevišti Kabuki přehnáno; herci kráčejí na dřevěných koturnech, aby se zdáli vyššími, tváře mají zveličené tlustými vrstvami vaty, na těle objemný kostým; jejich gesta jsou úsporná; mimika a gestikulace je vždy rytmizovaná a tanečně formovaná; přecházejí od stylizovaného gesta všedního života až k vzrušenému tanečnímu výrazu; mají mimořádnou pohyblivost svalů; citová vzrušení jsou jen naznačena; pohrdání nebo posměch naznačují svislými koutky úst, hněv svrašťováním obočí; přitom ostatní obličej musí zůstat v klidu; přehnaná je i jejich řeč; mluví nepřirozeným hlasem, jak se nikdy nemluví, napolo zpívají a napolo recitují za doprovodu hudby na šamisen, bubínky a flétnu
i to, že ženské role v divadle Kabuki jsou hrány muži, je zcela v souladu se symbolismem tohoto divadla; herci nepředstavují v těchto rolích individuální ženu, nýbrž idealizovaný typ ženy
kostýmy herců jsou historicky věrné; mají překrásné barvy a jsou z drahého materiálu
Jeviště
divadlo Kabuki je obyčejně dvouposchoďová budova s postranními vchody a východy; jeho zvláštností je otáčecí jeviště, které na počátku 19. století, téměř o sto let dříve před Západem, vynalezl herec Namiki Šózo; jinou zvláštností jeviště Kabuki je „hanamiči“ most, který vede levou polovinou hlediště na jeviště ve výši hlav diváků; „hanamiči“ znamená „květinová stezka“; dříve se na ni dávaly dary pro herce; je to vlastně most „hašigakari“, převzatý z Nó her, ale ještě zdokonalený; tímto zařízením se jeviště velmi rozšiřuje a herec se tak dostává do přímého styku s obecenstvem
zajímavou divadelní rekvizitou jsou dřevené klapačky; vydávají ostrý zvuk jako náš gong; oznamují začátek, konec a různé intervaly hry, např. při vyvrcholení hry herec udělá pózu, v níž strne jako socha; to oznámí dřevěné klapačky, aby upoutaly pozornost obecenstva k herci
Hry Kabuki
v Kabuki se obyčejně předvádějí čtyři druhy her:
hry historické – džidaimono – jsou daleko od historické pravdy; jsou to idealizované hry ze slavné minulosti
hry občanské – sewamono
hry o násilnících – aragoto – líčí kruté násilníky nebo hrdiny, kteří mají nadpřirozenou sílu a utkávají se s démony a draky
hry taneční – šosagoto – tanec Kabuki je symbolický a velmi oblíbená je pantomima; např. rozdíl věku se vyznačuje pohyby rukávů; mladá žena drží rukávy nahoře, starší žena poněkud níže, stará žena nejníže; japonští tanečníci jsou mistři v tom, jak dovedou pohyby naznačit skutečnost; dívka si hraje s imaginárním míčem a divákům se zdá, jako by viděli míč před očima; nejčastější rekvizitou při tanci je vějíř; zavřený vějíř může představovat dýmku, meč, hůl, rybářský prut, deštník, luk apod.; polozavřený vějíř je lahví nebo číškou na víno, lucernou, dítětem; otevřený vějíř znázorňuje přibývající měsíc, plachetnici, padající list, posuvnou zástěnu, mělkou mísu…
Tanec Kjo Kanoko Musume Dodžódži
vyzvánění zvonu za soumraku připomíná pomíjející život; narození, život a smrt; všechno se mění, všechno pomíjí; není jiné pravdy než tato; zvonek zní ke chvále věčného klidu; osvoboď se od pout světských přání; vzdej se všeho; pak budeš žít v míru a klidu jako hvězdy na nebi
pro japonské obecenstvo je hlavním činitelem na divadle herec a jeho hra; autor a obsah hry jsou vedlejší na rozdíl od našeho divadla, kde lidé se dívají hlavně na novou hru
v dnešním Japonsku film zatlačuje do pozadí klasické divadlo; ten se stal zábavou širokých vrstev; v divadle Kabuki se platí vysoké vstupné, a proto je zábavou majetnějších a těch, kdož mají rádi opravdové divadlo; zdá se však, že další divadelní vývoj bude vycházet z techniky divadla Kabuki, protože v něm jsou zastoupeny všechny složky divadelního umění; napodobení evropského dramatu nemůže uspokojit japonské obecenstvo, které je zvyklé pokládat divadlo za samostatné, svébytné umění
Moderní divadlo
- moderní japonské divadlo je napodobením evropského
Vloženo: 16.04.2011
Velikost: 62,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu LIT - Literatura
Podobné materiály
- CJ - Český jazyk - Národní divadlo
- LIT - Literatura - Divadlo Járy Cimrmana
- CJ - Český jazyk - Divadlo a film současnosti
- CJ - Český jazyk - Divadlo ve 20.století
- CJ - Český jazyk - České divadlo do konce 19.století
- CJ - Český jazyk - České divadlo od počátku do poloviny 20. století
- CJ - Český jazyk - České divadlo
- CJ - Český jazyk - České moderní a avantgardní divadlo
- LIT - Literatura - Divadlo 19. století
- LIT - Literatura - Divadlo 20.století (1)
- LIT - Literatura - Divadlo 20.století
- LIT - Literatura - Divadlo do 19
- LIT - Literatura - České divadlo 19. století
- LIT - Literatura - České divadlo a dramatická tvorba od počátků do konce 19. století
- LIT - Literatura - České divadlo do 19.století
- LIT - Literatura - České divadlo ve 20. stol. v kontextu vývoje světového dramatu
- LIT - Literatura - České divadlo ve 20.století
- LIT - Literatura - české divadlo
- LIT - Literatura - Divadlo a jeho společenská funkce(Thám, Klicpera, Tyl)
- CJ - Český jazyk - České divadlo
- LIT - Literatura - ČESKÉ A SVĚTOVÉ DIVADLO DO KONCE 19. STOL.
- VV - Výtvarná výchova - Národní divadlo
- CJ - Český jazyk - Národní divadlo
- CJ - Český jazyk - České moderní a avantgardní divadlo
- LIT - Literatura - České divadlo a drama v 19. a 20.století
- LIT - Literatura - Divadlo Paravan
- LIT - Literatura - Divadlo Rokoko
- LIT - Literatura - Divadlo satiry
- LIT - Literatura - Divadlo Semafor
- LIT - Literatura - Divadlo U Nováků
- LIT - Literatura - Divadlo Větrník
- LIT - Literatura - Satirické divadlo Večerní Brno
- LIT - Literatura - Starší české divadlo počátky
- CJ - Český jazyk - Osvobozené divadlo postavy
- CJ - Český jazyk - České divadlo 20. století
- LIT - Literatura - české divadlo do konce 19.st.
- CJ - Český jazyk - Divadlo 20. stol.
- CJ - Český jazyk - Moderni divadlo
- CJ - Český jazyk - České drama a divadlo ve 20.století
- CJ - Český jazyk - České divadlo od středověku do konce 19. stol.
- CJ - Český jazyk - DIVADLO - AVANTGARDA, EPICKÉ
- CJ - Český jazyk - Divadlo a drama 20. stol.
- CJ - Český jazyk - Oficiální literatura - česká proza a divadlo do konce 60.let do současnosti
- CJ - Český jazyk - OSVOBOZENÉ DIVADLO, WERICH, VOSKOVEC, OSEL A STÍN
- CJ - Český jazyk - České divadlo 19. století
- CJ - Český jazyk - České divadlo 20. století
- CJ - Český jazyk - České meziválečné drama a divadlo
- LIT - Literatura - Osvobozené divadlo
- CJ - Český jazyk - Ceske divadlo 19 stoleti
- CJ - Český jazyk - Ceske divadlo 2
- CJ - Český jazyk - Ceske divadlo
- CJ - Český jazyk - Divadlo 20.stol.
- CJ - Český jazyk - Divadlo a drama od nejstarších dob do současnosti
- CJ - Český jazyk - DIVADLO A DRAMA
- CJ - Český jazyk - Svět čechy drama divadlo 20st
- CJ - Český jazyk - Čechy divadlo drama do konce19st
- CJ - Český jazyk - české divadlo 20.století
- CJ - Český jazyk - České divadlo meziválečné
- CJ - Český jazyk - české divadlo po r. 1945
- CJ - Český jazyk - České divadlo v 18.a19.stol.
- CJL - Literatura - Divadlo Járy Cimrmana
- CJL - Literatura - Divadlo Járy Cimrmana
- D - Dějepis - Národní divadlo
- LIT - Literatura - České divadlo v 1. pol. 20. stol.
- CJ - Český jazyk - Divadlo do konce 19.století
Copyright 2024 unium.cz