- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálJaponské divadlo
Vlasta Hilská
Vývoj japonského divadla
Nó hry – pocházejí ze 14. a 15. století; podstatou těchto her je tanec; vznikly spojením různých tanečních a hudebních složek s recitací příběhů
další rozkvět divadla nastav až v 17. a 18. století; tehdy vzniklo divadlo loutkové a divadlo Kabuki
styl recitace, která provází hry loutkové, je převzat z Nó her a přehnané líčení z divadla Kabuki je náhradou za dřevěné masky Nó
v 17. století ze spojení recitace a hry loutek vzniká loutkové divadlo
moderní japonské divadlo si vytvořilo svou formu nápodobou divadla evropského
Kagura
jedná se o nejstarší japonský náboženský tanec; dodnes se předvádí v šintoistických svatyních; tančí jej chrámová tanečnice v širokých, dlouhých červených kalhotách a v bílém svrchním rouchu; na hlavě mají pozlacený diadém; v ruce drží větev posvátného, věčně zeleného stromu „sakaki“, někdy vějíř, zrcadlo nebo posvěcenou hůl s proužky papíru, která je při šintoistickém obřadu symbolem očištění a oběti
tance Kagura jsou rozmanité; obyčejně je to pantomima; tanečníci napodobují činy různých božstev, které představují; nejzajímavější jsou lví tance, které mají odvrátit zlé démony
v době Heian z šintoistického tance Kagura vznikl tanec „sangaku“, což znamená rozptýlená hudba; předváděl se o velkých náboženských slavnostech u dvora za rytmického bití na buben; z parodie na něj tzv. „sarugaku“ opičí hudba jde vývoj k proslulým dramatům Nó; zdá se, že tento tanec je původu šamanistického; tyto tance rozšířené v severní Asii byly určeny k ovládání přírody; šaman kouzelník jimi zaručoval úspěch v lidském počínání; legenda o bohyni slunce uvedená na počátku shoduje se se šamanistickým tancem, který měl vítat slunce
Hudební pantomima Gigaku
na počátku 7. století Korejec Mimaši uvedl do Japonska z Koreje hudební pantomimu Gigaku; byl to náboženský tanec pomalý a slavnostní; doprovázel buddhistické obřady; jeviště při něm nebylo, tančil se ve volném prostoru, ale již zde vystupoval chór; herci, aby zvýšili dojem na diváky, užívali velkých dřevěných masek, pokrývajících hlavu i tvář
Bugaku
taneční pantomima Bugaku je základem veškerých hudebních a tanečních forem; jedná se o nejstarší divadlo světa
tančí se na pódiu se zábradlím, k němuž vedou po dvou stranách schůdky, v každém rohu je pilíř; tančí jedna, dvě, čtyři či šest osob; některé tance jsou bez masek; masky Bugaku jsou stylizované, symbolické; některé z nich mají pohyblivé čelisti a oční panenky
Lidové tance a Dengaku
vznikly z lidových her, nejstarší jsou Bon Odori, buddhistické oslavy zemřelých příbuzných; tančí se při nich kolové tance doprovázené tleskáním, dupáním a jednoduchými zpěvy
zároveň s pěstováním Bugaku u dvora, mezi lidem se ujal tanec Dengaku, což znamená venkovská hudba; je to akrobatická forma Bugaku; vyvinula se z tanců na oslavu při sázení rýže; k uctění boha obilí, k prosbě za úrodu a za odvrácení zlých démonů, kteří by mohli úrodu poškodit
Sarugaku no nó
nó – schopnost nebo umění; začalo se připojovat ke hrám Dengaku i Sarugaku a z toho také můžeme soudit, že tyto hry se pomalu zdokonalovaly tak, že byly pokládány za umění
původní Sarugaku byly lidové hry s komickou mimikou; vznikly jako protiklad k vznešeným a příliš slavnostním tancům Kagura i Bugaku
v polovině 14. století se Sarugaku staly vážným dramatickým představením; v jejich označení mizí slovo „sarugaku“, což znamená „opičí hudba“ a všeobecně se jim začíná říkat hry Nó
Vznik her Nó
ve hrách Nó jsou spojeny všechny různé prvky taneční, recitační a hudební; jsou v nich složky ze Sarugaku i Dengaku, dále z Kowaka to byla recitace doprovázena poklepáváním vějíře, z Kuse mai lidového tance se zpěvem, dále je tu zastoupena Kouta balada recitovaná za doprovodu na japonskou loutnu biwa, něco je převzato z dvorského tance Bugaku a velký vliv na ně měly náboženské tance Ennen no mai, které od 8. století šířili buddhističtí kněží, nespokojeni s lidovou formou Dengaku a Sarugaku
v náboženských hrách byly obyčejně tři role: kněz, ďábel a potulný mnich
Zen buddhismus – učení o dokonalosti a kráse
učení sekty Zen (slovo zen znamená meditace) se původně pěstovalo v Indii, odtamtud přišlo do Číny, kde se smísilo s taoismem; ve 12. století japonský mnich Jeisai se v Číně seznámil s tímto učením a po návratu do Japonska začal je šířit; brzy byly zakládány kláštery po celé zemi a za vlády šógunů Ašikaga se zenový buddhismus rozšířil tak, že se téměř stal státním náboženstvím
základní myšlenkou tohoto učení je, že vesmír je ovládán jediným duchem, že člověk, příroda a Buddha jsou jedno a totéž; v náhlém záblesku osvícení, intuice, každý člověk pochopí vesmír a svou jednotu s ním
v umění to znamenalo, že nejde o vnější povrch věcí, který je proměnlivý, nýbrž o jejich vnitřní podstatu; tu mohl umělec pochopit intuicí, když se soustředil a vyloučil všechny rušivé vlivy; v uměleckém díle, ať to bylo drama nebo tušový obraz, se tento názor projevoval úsilím o zkratku, to odpovídalo tomu, že intuice je náhlý záblesk trvající okamžik a přirozeně to vedlo k odmítání realismu; místo věrného popisu nastupuje náznak a symbol
Hry Nó
hry Nó můžeme charakterizovat jako hudební lyricko-epická dramata se zpěvem, sborovou recitací a tancem; nejjednodušší Nó hra sestává z tance, jemuž předchází dialog, který vysvětluje význam tance
látka k nim je čerpána ze starý
Vloženo: 16.04.2011
Velikost: 62,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu LIT - Literatura
Podobné materiály
- CJ - Český jazyk - Národní divadlo
- LIT - Literatura - Divadlo Járy Cimrmana
- CJ - Český jazyk - Divadlo a film současnosti
- CJ - Český jazyk - Divadlo ve 20.století
- CJ - Český jazyk - České divadlo do konce 19.století
- CJ - Český jazyk - České divadlo od počátku do poloviny 20. století
- CJ - Český jazyk - České divadlo
- CJ - Český jazyk - České moderní a avantgardní divadlo
- LIT - Literatura - Divadlo 19. století
- LIT - Literatura - Divadlo 20.století (1)
- LIT - Literatura - Divadlo 20.století
- LIT - Literatura - Divadlo do 19
- LIT - Literatura - České divadlo 19. století
- LIT - Literatura - České divadlo a dramatická tvorba od počátků do konce 19. století
- LIT - Literatura - České divadlo do 19.století
- LIT - Literatura - České divadlo ve 20. stol. v kontextu vývoje světového dramatu
- LIT - Literatura - České divadlo ve 20.století
- LIT - Literatura - české divadlo
- LIT - Literatura - Divadlo a jeho společenská funkce(Thám, Klicpera, Tyl)
- CJ - Český jazyk - České divadlo
- LIT - Literatura - ČESKÉ A SVĚTOVÉ DIVADLO DO KONCE 19. STOL.
- VV - Výtvarná výchova - Národní divadlo
- CJ - Český jazyk - Národní divadlo
- CJ - Český jazyk - České moderní a avantgardní divadlo
- LIT - Literatura - České divadlo a drama v 19. a 20.století
- LIT - Literatura - Divadlo Paravan
- LIT - Literatura - Divadlo Rokoko
- LIT - Literatura - Divadlo satiry
- LIT - Literatura - Divadlo Semafor
- LIT - Literatura - Divadlo U Nováků
- LIT - Literatura - Divadlo Větrník
- LIT - Literatura - Satirické divadlo Večerní Brno
- LIT - Literatura - Starší české divadlo počátky
- CJ - Český jazyk - Osvobozené divadlo postavy
- CJ - Český jazyk - České divadlo 20. století
- LIT - Literatura - české divadlo do konce 19.st.
- CJ - Český jazyk - Divadlo 20. stol.
- CJ - Český jazyk - Moderni divadlo
- CJ - Český jazyk - České drama a divadlo ve 20.století
- CJ - Český jazyk - České divadlo od středověku do konce 19. stol.
- CJ - Český jazyk - DIVADLO - AVANTGARDA, EPICKÉ
- CJ - Český jazyk - Divadlo a drama 20. stol.
- CJ - Český jazyk - Oficiální literatura - česká proza a divadlo do konce 60.let do současnosti
- CJ - Český jazyk - OSVOBOZENÉ DIVADLO, WERICH, VOSKOVEC, OSEL A STÍN
- CJ - Český jazyk - České divadlo 19. století
- CJ - Český jazyk - České divadlo 20. století
- CJ - Český jazyk - České meziválečné drama a divadlo
- LIT - Literatura - Osvobozené divadlo
- CJ - Český jazyk - Ceske divadlo 19 stoleti
- CJ - Český jazyk - Ceske divadlo 2
- CJ - Český jazyk - Ceske divadlo
- CJ - Český jazyk - Divadlo 20.stol.
- CJ - Český jazyk - Divadlo a drama od nejstarších dob do současnosti
- CJ - Český jazyk - DIVADLO A DRAMA
- CJ - Český jazyk - Svět čechy drama divadlo 20st
- CJ - Český jazyk - Čechy divadlo drama do konce19st
- CJ - Český jazyk - české divadlo 20.století
- CJ - Český jazyk - České divadlo meziválečné
- CJ - Český jazyk - české divadlo po r. 1945
- CJ - Český jazyk - České divadlo v 18.a19.stol.
- CJL - Literatura - Divadlo Járy Cimrmana
- CJL - Literatura - Divadlo Járy Cimrmana
- D - Dějepis - Národní divadlo
- LIT - Literatura - České divadlo v 1. pol. 20. stol.
- CJ - Český jazyk - Divadlo do konce 19.století
Copyright 2024 unium.cz