- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálHospodářská politika státu
Osnova:
( pojem hospodářské politiky, cíle a nástroje
( účinnost hospodářské politiky
( monetární politika, fiskální politika
( důchodová a cenová politika
( vnější měnová a obchodní politika
Hospodářská politika = souhrn cílů, nástrojů, opatření státu v mikro i makroekonomice, kterými vláda a jí příslušející instituce plní své základní národohospodářské funkce.
Hospodářská politika státu hledá způsoby jak řešit ekonomické problémy a urychlit ekonomické procesy ve prospěch celé společnosti.
Dotýká se nás dnes a denně, přímo i nepřímo. Součástí hospodářské politiky jsou např. úhrady za zdravotní péči, regulace výše nájemného, spotřební daně uvalované na alkohol a tabákové produkty nebo podmínky přístupu k cizím měnám, čímž reguluje chování ostatních subjektů trhu, tj. podniků a domácností. Hospodářská politika je významně ovlivňována tím, která z politických stran se při volbách dostane k moci (jinou hospodářskou politiku prosazuje levice, jinou pravice).
Není neměnná, musí reagovat na vývoj našeho i světového hospodářství.
Cíle hospodářské politiky
V tržní ekonomice jsou vyjadřovány pomocí tzv. magického čtyřúhelníku.
Uspokojivé tempo růstu ekonomiky – HDPCenová stabilita
(ideální meziročně o 3 % - 5 %)(přijatelná inflace 2 % - 4%)
Hospodářská politika vůči zahraničíVelikost a struktura nezaměstnanosti
(vyrovnanost vývozu a dovozu)(připouští se 2 % - 5 %)
( Všechny uvedené makroekonomické veličiny spolu úzce souvisí a vzájemně se ovlivňují ( (nelze sledovat celkový produkt aniž bychom znali míru inflace, která ukazuje míru znehodnocování peněz pomocí kterých HDP měříme, nelze jásat nad růstem HDP pokud víme, že nám rapidně vzrůstá zahraniční zadluženost a nerovnováha obchodní bilance atd.).
Instituce státu plní mnoho funkcí:
funkce právní jistoty a bezpečí
sociální (transfery, nezaměstnanost, školství)
hospodářská (stát sám podniká a pomáhá podnikání)
Subjekty HP:
parlament – schvalují zákony
vláda – nejvyšší výkonný orgán státu, zpracovává návrhy zákonů a předkládá je ke schválení parlamentu, připravuje návrh rozpočtu na další rok
CB (u nás ČNB) – má za úkol střežit množství peněz v oběhu, aby nedocházelo k inflaci, má na starost významnou část HP a to udržování měnové stability, měla by být co nejvíce samostatná a nezávislá
Účinnost hospodářské politiky
Abychom mohli hovořit o účinné politice, musí vykazovat příznivé 4 parametry:
1) dostatečné tempo růstu HDP (meziročně o 3 % až 5 %)
2) dostatečný stupeň zaměstnanosti (2% - 5% nezaměstnanost)
3) cenovou stabilitu (nízká inflace) (2% - 4%)
4) vyrovnanou platební bilanci
Jenomže všeho dosáhnout nelze, některé cíle působí proti sobě.
Nástroje hospodářské politiky
( monetární (měnová) politika
( fiskální (rozpočtová) politika
( důchodová a cenová politika
( vnější měnová a obchodní politika
( právní systém
MONETÁRNÍ (MĚNOVÁ) POLITIKA
Souhrn opatření a zásad, které mají prostřednictvím měnových nástrojů prosazovat plnění měnových cílů. Monetární politika je nástroj v rukou centrální banky a jejím základním cílem je hlídání a aktivní ovlivňování míry znehodnocení peněz - inflace. Centrální banka se zaměřuje především na:
(kontrolu množství peněz v ekonomice
(regulaci úrokových měr
(stanovení podmínek úvěrování
Monetární politika může být v zásadě:
( expanzivní – zvyšování nabídky peněz v ekonomice,
( restriktivní – snižování nabídky peněz v ekonomice.
V podmínkách ČR je nositelem monetární politiky Česká národní banka a jejím hlavním cílem je tzv. cílování inflace, tedy udržení čisté inflace (bez regulovaných cen – nájemné, energie, poplatky poštovní, rozhlasové, televizní, telefonní aj.) v mezích 2 % - 4 % ročně.
Nástroje centrální banky k prosazení měnových cílů
( přímé nástroje
( nepřímé nástroje
Přímé nástroje jsou většinou administrativními nařízeními omezující volný bankovní trh, v tržní ekonomice jsou proto méně časté a bývají používány na přechodnou dobu.
( Pravidla likvidity
Určení závazné struktury aktiv a pasiv obchodních bank (např. ukazatel kapitálové přiměřenosti)
( Úvěrové kontingenty
Určení limitů úvěrů, úvěrových stropů (jeden z nejtvrdších přímých nástrojů)
( Povinné vklady
Povinné vedení běžných účtů státních institucí u centrální banky (např. účty celní správy, účty finančních úřadů, atd.)
( Doporučení, výzvy, dohody (gentleman´s agreements)
Častokráte nepsaná pravidla mezi centrální bankou a obchodními bankami
Nepřímé nástroje využívají tržních zákonů a působí nikoliv adresně, ale plošně na všech subjekty finančního trhu.
( diskontní sazba
Základní úroková sazba v ekonomice; úrok, za který si půjčují komerční banky peníze od ČNB, a za který se úročí jejich vklady u ČNB. Změna diskontní sazby působí jako signál, kam chce CB směřovat svou měnovou politiku.
( repo sazba
Obchodní banky mohou eskontovat (odkoupit) směnky (krátkodobý cenný papír) před uplynutím doby jejich splatnosti od svých klientů. Když však potřebují rychle peníze, mohou směnky nabídnout centrální bance - reeskont směnky centrální bankou. Úroková sazba u této operace se nazývá repo sazba (refinanční sazba, repo), bývá o něco vyšší než diskontní sazba a reeskont je většinou na krátkou dobu (na 14 dní apod.).
( lombardní sazba
Obchodní banky si mohou půjčit u centrální banky peníze oproti zástavě cenných papírů (lombardní úvěr). Lombardní sazba bývá nejvyšší - vyšší než diskontní sazba i repo sazba.
( regulace povinných minimálních rezerv
Centrální banka nařizuje obchodním bankám, že mají povinnost určité procento primárních vkladů uložit u centrální banky jako rezervu. Tím centrální banka omezuje úvěrovou schopnost obchodních banka (tyto aktiva, ač patří obchodní bance a ta z nich platí vkladateli úroky, nemůže banka použít ke svému podnikání, tedy půjčit je jako úvěr svým klientům). Povinné minimální rezervy (PMR) tvrdě zasahují do hospodaření bank a přímo ovlivňují výši úroků z úvěrů (obchodní banky si někde musí vydělat). Proto jsou změny PMR poměrné málo časté, aby se
Vloženo: 11.09.2010
Velikost: 82,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu E - Ekonomie
Podobné materiály
- E - Ekonomie - Hospodářská politika státu
- E - Ekonomie - Hospodářská politika, DPH
- E - Ekonomie - Hospodářská politika, státní rozpočet
- E - Ekonomie - Hospodářská soutěž a úloha vlády v tržní ekonomice
- E - Ekonomie - Národní hospodářství a hospodářská politika
- E - Ekonomie - Sociální a vnější hospodářská politika
- E - Ekonomie - Hospodářská politika státu (ovlivňování podniku státem)
- E - Ekonomie - Hospodářská politika státu
- E - Ekonomie - Hospodarska politika statu
- E - Ekonomie - Hospodářská politika státu
- E - Ekonomie - Hospodářská politika státu
- E - Ekonomie - Národní hospodářství a hospodářská politika
- Z - Zeměpis - JZ Asie regionalizace, hospodářská a politická charakteristi
- E - Ekonomie - hospodářská politika státu
- E - Ekonomie - Státní hospodářská politika
- E - Ekonomie - Hospodářská politika státu
- E - Ekonomie - Hospodářská politika státu
- E - Ekonomie - Hospodarska politika
- PRA - Právo - Soutěžní právo, hospodářská soutěž
- D - Dějepis - SVĚTOVÁ HOSPODÁŘSKÁ KRIZE V LETECH 1929-1933, JEJÍ PŘÍČINY, DŮSLEDKY, NÁSTUP FAŠISMU 15A
- E - Ekonomie - Hospodarska politika statu
- E - Ekonomie - Hospodářská politika státu
- E - Ekonomie - Hospodářská politika státu
- ZSV - Základy společenských věd - HOSPODÁŘSKÁ INTEGRACE ČESKOSLOVENSKA V POVÁLEČNÉ EVROPĚ, EU
- D - Dějepis - Světová hospodářská krize a její důsledky
- D - Dějepis - Světová hospodářská krize a nástup fašismu v Německu
- D - Dějepis - Světová hospodářská krize, nástup fašismu
- D - Dějepis - Světová hospodářská krize 1929-1933
- EKO - Ekonomika - 18. hospodářská politika
- E - Ekonomie - Hospodářská politika státu
- HP - Hospodářská politika - Hospodářská politika - databáze otázek
- E - Ekonomie - VELKÁ HOSPODÁŘSKÁ KRIZE
- E - Ekonomie - Hospodarska politika
- D - Dějepis - Velká hospodářská krize
- AJ - Anglický jazyk - USA - politika
- E - Ekonomie - Nezávislost centrální banky, aktivistická měnová politika
- E - Ekonomie - Režim stabilního měnového kurzu, Racionální očekávání a neúčinnost politiky, desinflační politika, koeficient obětování
- E - Ekonomie - Cenová politika
- E - Ekonomie - Ceny a cenová politika
- E - Ekonomie - Fiskální a monetární politika, kalkulace
- E - Ekonomie - Monetarni politika statu
- E - Ekonomie - Rozpoctova a socialni politika statu
- E - Ekonomie - Státní rozpočet a fiskální politika státu
- E - Ekonomie - Trh práce a mzdová politika
- MKT - Marketing - Ceny a cenová politika
- D - Dějepis - Česká společnost a politika na přelomu 19. a 20. století
- ZSV - Základy společenských věd - Politika
- E - Ekonomie - Ceny a cenová politika
- E - Ekonomie - Clo a celní politika
- E - Ekonomie - Měnová politika státu
- VS - Veřejná správa - Politika a politické subjekty, volební systémy
- E - Ekonomie - Zahraniční obchod a celní politika
- D - Dějepis - Napoleonova vybojna politika, Evropa po videnskem kongresu
- E - Ekonomie - státní hospod. politika
- MKT - Marketing - Cena a cenová politika
- ZSV - Základy společenských věd - politika
- E - Ekonomie - Fiskální politika
- E - Ekonomie - Monetární politika
- E - Ekonomie - Vnější obchodní politika, otevřená a uzavřená ekonomika.
- E - Ekonomie - Vyrobkova politika
- ZSV - Základy společenských věd - POLITIKA
- E - Ekonomie - MO14 Nepřímé daně a fiskální politika
- ZSV - Základy společenských věd - CENY A CENOVÁ POLITIKA
- E - Ekonomie - Důchodová a mzdová politika
- E - Ekonomie - Fiskální politika
- E - Ekonomie - Hospod. politika vlady, EU, národní hospodářství
- E - Ekonomie - Makroekonomická stabilizační politika
- E - Ekonomie - Monetární politika
- E - Ekonomie - Protinflační politika
- E - Ekonomie - Výrobková politika
- E - Ekonomie - Clo a celní politika
- E - Ekonomie - Měnová politika státu
- E - Ekonomie - Měnová politika
- ZSV - Základy společenských věd - PRACOVNÍ PRÁVO, POLITIKA ZAMĚSTNANOSTI
- E - Ekonomie - Hos. politika statu
- E - Ekonomie - Zahraniční obchod, cla a celní politika
- Z - Zeměpis - Regionální rozvoj a regionální politika
- EKO - Ekonomika - 1. Mzdová politika
- E - Ekonomie - Fiskální a monetární politika
- E - Ekonomie - Ceny, cenová politika, kalkulace
- E - Ekonomie - danova politika
- PRA - Právo - Sociální politika
- 02 - IT - Prezentace - Osobnosti v historii českého státu
- 01 - Němčina - Charakteristika evropských států
- 12 - Dějepis - Počátky českého státu
- ZSV - Základy společenských věd - Politologie, vznik statu
- ZSV - Základy společenských věd - vyvoj statu
- D - Dějepis - Formování československého státu
- D - Dějepis - První státní útvary na našem území a počátky českého státu
- D - Dějepis - Vývoj českého státu za Přemyslovců a Lucemburků
- E - Ekonomie - Zahraničně obchodní vztahy podniku a státu
- E - Ekonomie - Úloha státu v tržním hospodářství
- PRA - Právo - Formy statu a formy vlady
- PRA - Právo - Vznik statu
- Z - Zeměpis - Společenství nezávislých států
- D - Dějepis - Počátek českého státu, vrcholný středověk, Stoletá válka
- E - Ekonomie - Zásahy státu do cen
- ZSV - Základy společenských věd - Formy státu
- ZSV - Základy společenských věd - Obecná charakteristika státu
- D - Dějepis - Územní vývoj státu
- E - Ekonomie - Úloha státu v hospodářské politice
- D - Dějepis - Pocatky Ceskeho Statu
- D - Dějepis - Počátky Českého Státu
- VS - Veřejná správa - Vznik státu, občan a stát
- ZSV - Základy společenských věd - Cíle hospodářské politiky státu Proměny komunikace v renesa
- ZSV - Základy společenských věd - Stát Některé teorie o vzniku, fungování a organizaci státu
- E - Ekonomie - uloha statu
- D - Dějepis - Počátky českého státu 9.století
- D - Dějepis - POCATKY CESKEHO STATU
- D - Dějepis - POČÁTKY ČESKÉHO STÁTU
- E - Ekonomie - Úloha státu v tržní ekonomice. Řešení efektivnosti, spravedlnosti a stability trhu.
- D - Dějepis - počátky českého státu do roku 1212
- D - Dějepis - ROZVOJ ČESKÉHO STÁTU ZA POSLEDNÍCH PŘEMYSLOVCŮ A LUCEMBURKŮ
- D - Dějepis - vznik feudálních států v evropě
- D - Dějepis - VÝVOJ ŘÍMSKÉHO OTROKÁŘSKÉHO STÁTU
- ZSV - Základy společenských věd - stát, vznik a vývoj státu
- E - Ekonomie - Zásahy státu do cen
- D - Dějepis - Počátky českého státu
- D - Dějepis - První státní útvary na území našeho státu
- ZSV - Základy společenských věd - PRÁVNÍ ZÁKLADY ČESKÉHO STÁTU, ČESKÝ ÚSTAVNÍ VÝVOJ OD ROKU 1848
- ZSV - Základy společenských věd - Typy a formy státu
- D - Dějepis - Sámova říše, Velká Morava, Počátky českého státu
- D - Dějepis - Počátky českého státu
- D - Dějepis - První státní útvary na území našeho státu
- D - Dějepis - Vznik středověkých států a jejich vývoj za raného středověku
- D - Dějepis - Vývoj českého státu za Jiřího z Poděbrad a vlády Jagelonců
- D - Dějepis - českého státu za Jiřího z Poděbrad a vlády Jagelonců
- Z - Zeměpis - 21 Společenství nezávislých států
- E - Ekonomie - Bilaterární vztahy EU vůči státům mimo EU
- Z - Zeměpis - Geografická charakteristika států latinské ameriky
- Z - Zeměpis - Porovnání dvou nejlidnatějších států světa
- D - Dějepis - Utváření raně středověkých forem státu na našem území
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: