- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Grafická karta
IVT - Informatika a výpočetní technika
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálGrafická karta
Videokarta, grafická karta nebo též grafický adaptér jsou názvy pro jedno a totéž zařízení. Jde o rozšiřující kartu, která se umísťuje do sběrnice počítače. Její základní funkcí je převádět digitální (číslicové) instrukce zobrazení do analogové podoby zpracovatelné monitorem. Jedná se o část výstupního zařízení, které má na starost zobrazování informací na monitoru (počítání polohy jednotlivých pixelů a přiřazování barevného kódu). Prakticky každý počítač dneska musí být vybaven grafickou kartou. Grafické karty prošly za své existence bouřlivým vývojem. Na počátku 80. let si uživatel vystačil s grafickou kartou, která podporovala pouze znakový (textový) režim zobrazení (80 x 25 znaků). S nástupem grafických uživatelských rozhraní, např. MS Windows, ale již tento typ karet nestačil. Požadavky na výkon se zvýšily více než 40krát.
Výrobci tento požadavek řešili přidáním tzv. grafických akcelerátorů, které jednak zrychlují komunikaci mezi kartou a procesorem na vstupu, jednak mezi kartou a monitorem na výstupu. Přídavné čipy na kartě interpretují dlouhé řetězce stejných operací jako jednu obrovskou operaci.
V současnosti jsou karty osazovány akcelerátory pro urychlení dvojrozměrné grafiky (Windows, AutoCAD ap.) a akceleračními funkcemi pro zobrazování videa. Dalším pólem, kde se výrazně uplatňuje akcelerace, je trojrozměrná grafika (3D). 3D akcelerátory mají za úkol rychlé překreslování trojrozměrných polygonů (těles), hardwarový rendering, antialiasing apod. Zatím se ale výrobci neujednotili na komerčním standardu; dnes však převažuje výroba karet GeForce (nejnovější Geforce 4 MX 440) následovaných kartami Herkules Kyro II, Voodoo 5…, mezi starší graf. karty patří 3dfx Voodoo (1-4), S3 Virge, TNT Riva, TNT2…
Parametry grafických karet
U zobrazovacích adaptérů se rozlišuje celá řada parametrů: Typ grafického čipu, velikost a typ paměti, konektory karty, typ používané sběrnice, výrobní technologie GPU, rychlost jádra GPU, počet tranzistorů, rychlost video paměti, paměťová propustnost, počet bitů paměťové sběrnice, Fill rate (počet vykreslených pixelů za 1s), FPS (počet vykreslených snímků za 1s), Texel rate (počet vykreslení texelů = pixelů potažených texturou za 1s), frekvence RAMDAC, maximální rozlišení, maximální obnovovací frekvence, barevná hloubka (16b, 32b), podpora grafického rozhraní (API), podpora operačního systému …
Základní části grafického adaptéru
Grafický čip (GPU - Graphic Procesor Unit) - je mozkem celé karty, zpracovává instrukce od mikroprocesoru, provádí vlastní výpočty a předává data převodníku, který je posílá monitoru. Grafické čipy vyrábějí specializovaní výrobci (S3, ATI, Cirrus Logic, Trident, Matrox, SiS, Diamond, Creative NVIDIA, Sparkle Computer …), podle čipu lze usuzovat na kvalitu karty. Důležitým indikátorem kvality grafického čipu je jeho datová šířka (od starých 32 bitů až po 128 bitů).
Videopaměť - je umístěna přímo na kartě. Grafický čip do ní zapisuje informace o každém zobrazovaném bodu. Na paměť jsou kladeny dva požadavky:
velká kapacita, při větším rozlišení je nutné do paměti uložit více informací. Velikost paměti je závislá nejenom na rozlišení, ale také na počtu zobrazovaných barev (pouhých 16 barev = 24 -> 4 bity na barvu každého bodu, potřebná celková velikost paměti se dá vypočítat jako rozlišení * počet bitů pro vyjádření barvy / 8). Dnes používaný počet barev je od 256 přes High Color (16b) až po True Color (24b = 224 = přes 16 mil. barev). Nové základní desky většinou nabízí možnost práce v režimu UMA (Unified Memory Architecture), jehož princip spočívá v integraci zobrazovacího adaptéru na motherboard. Adaptér pak sdílí i operační paměť počítače (což může být i nevýhodné).Pro videopaměť se používají stejné druhy paměťových obvodů jako pro operační paměť (DRAM, EDO RAM), nebo speciálně konstruované paměti (VRAM - současná práce s daty pro dvě zařízení, WRAM - práce s bloky dat, SGRAM).Paměti používané u grafických akcelerátorů:FRAMEBUFFER - paměť, která obsahuje v záloze několik obrazovekZBUFFER - paměť, která obsahuje údaje o hloubce pixelů -> prostorový obraz.
rychlost - obraz se musí do paměti kreslit pokud možno okamžitě, rychlý přenos na obrazovku
Generátor znaků - je
Vloženo: 5.09.2011
Velikost: 48,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu IVT - Informatika a výpočetní technika
Podobné materiály
- Z - Zeměpis - Geografická kartografie
- Z - Zeměpis - Geografická kartografie
- Z - Zeměpis - GEOGRAFICKÁ KARTOGRAFIE
- CJ - Český jazyk - graficka a zvukova stranka jazyka
- CJ - Český jazyk - Graficka str.jazyka
- Z - Zeměpis - 04 Geografická kartografie
- Z - Zeměpis - Fyzicko - geografická sféra ČR
- Z - Zeměpis - Geografická charakteristika regionů afriky
- Z - Zeměpis - Geografická charakteristika států latinské ameriky
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Síťová karta a modemy
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Modemy, fax, faxmodemová karta
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Zvuková karta
Copyright 2024 unium.cz