- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál1
Gotické umění
termín gotika – pochází od italských renesančních umělců - Giorgio Vasari ve Vitae - a
označuje „úpadkové období umění mezi antickým starověkem a renesančním novověkem“
- připisovali je mylně Gótům a spojovali s ním zánik antické kultury způsobený barbarskými
národy
- pejorativní význam až do počátku 19. století, kdy mimo jiné pod vlivem romantismu, umělci
a učenci dospívali k historickému pochopení a vyložení tohoto vývojového údobí, a kdy došlo
rovněž k přijetí termínu dějepisem a teorii umění
Periodizace:
1. raná – přechod od románského umění ve Francii pol. 12.st., v Anglii 2/3 12. st. a
v Německu po r. 1200
2. vrcholná – 13. – 1. pol.14. st. – období katedrál a díky stavebním hutím prosazení
tohoto programu po Evropě, prosazení scholastiky formulované dominikánem
Tomášem Akvinským
3. pozdní - 14. st = období 100. války, morové epidemie 1348-50…, pozvolné upuštění
od monumentálních staveb, období dekorativnosti v umění, po r. 1400 definitivně
končí éra katedrál, přičemž je naprostá většina z nich nedostavěna
- společenská základna slohu = proměny v politické oblasti, vzestup Francie a její role
největší mocnosti v Evropě, zásluhou silného království centralizující zemi
- ve společnosti vzestup měšťanstva, rozvoj řemesel a obchodu, vzdělanosti a touhy po
vzdělání = zakládání univerzit
- ve filozofii scholastika
- daly vzniknout novým představám o světě, které nacházely svůj obsáhlý umělecký
výraz v architektuře a dekorativní výzdobě katedrál 13. a 14. století
gotika = umění katedrál a rozkvětu měst
- v katedrále vrcholí vývoj křesťanské baziliky, jednotný celek syntetizující všechny
druhy umění
- smysl a význam katedrály určil ve svých spisech Suger opat ze Saint Denis v letech
1122 – 51 a rozvinul Tomáš Akvinský v díle Suma teologická
architektura
- na rozdíl od antických a románských architektů, kteří prostory řadily vedle sebe a
nijak je nepropojovali, gotická architektura prostory otevírá a vzájemně propojuje
Výsledkem je zvýšení velkých arkád a provzdušnění celého prostoru. V této snaze po
prostorovém sjednocení hraje prvořadou úlohu světlo
- druhým typickým rysem gotické architektury je chápání funkce zdi. V antické a
románské architektuře byla zeď statická. Gotický architekt uplatnil nové pojetí:
úkolem zdi je uzavírat vnitřní prostor, vymezovat objem její konstrukce je však lehčí,
jsou v ní proraženy četné otvory, kterými dovnitř proniká světlo. Okna se používají
mozaiková, sestavená z barevných skel, spojených olovem, které vykresluje kontury
- třetím rysem gotické architektury bylo pojetí klenebního pole. Klenba opticky
prodlužuje podpěry a vytváří dojem deštníku, který ovlivňuje vnímání vnitřního
prostoru. Jsou potlačovány horizontální linie, tak oblíbené v románské architektuře, ve
prospěch vertikál, které stavbě dodávají charakteristické vzepětí.
Dříve než gotická architektura dospěla k vrcholu, musela vyřešit řadu technických problémů,
zásadní bylo vyřešení těchto tří stavebních prvků:
lomený oblouk
žebrová klenba
2
opěrný oblouk
-první dva se objevovaly již v románské architektuře. Lomený oblouk se běžně užívá od 11.
století, žebrová klenba později.
opěrný systém
– náznaky opěrného oblouku se objevily již v románské architektuře. Románští architekti
budovali nad postranními loděmi velkých staveb tribuny sloužící k zachycení tlaků.
K posílení nejvíce namáhaných míst vynalezli opěrné zdi, směřující kolmo k pilířům a jdoucí
až po střechu boční lodi
- každému tlaku odpovídá protitlak = pokrok v odlehčení nosných složek a vyhnání
stavby do výšky
- možnost zrušit zdi a nahradit ji okny
vitráže
- nesou teologický program + zdroj nadpřirozeně působícího osvětlení prostoru
stavební huť – vytváření společenství kameníků a stavitelů pracujících na stavbě velkého
chrámu
- není cechem, ale jednotliví členové byli vázáni přísnými regulemi
- v čele mistr a jeho zástupce polír
- technické a umělecké dovednosti byly střeženy jako tajemství
- hutě šířily umění katedrál a vzájemně si vyměňovaly zkušenosti, což přispělo ke sjednocení
evropské katedrální architektury
- gotická architektura se prosadila v Ile- de-France v Saint-Denis a stavbami z něj
odvozenými
- opatství Sai
Vloženo: 12.03.2011
Velikost: 170,98 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu VV - Výtvarná výchova
Podobné materiály
- D - Dějepis - ČESKÉ ZEMĚ VE ZNAMENÍ GOTICKÉHO SLOHU
- ZSV - Základy společenských věd - Tomáš Kulka - Umění a kýč
- CJ - Český jazyk - Film jako specifické umění
- CJ - Český jazyk - Zobrazení života dětía mládeže v literatuře a umění
- LIT - Literatura - Umění klasicismu, osvícenství a preromantismu
- VV - Výtvarná výchova - Druhy výtvarného umění
- VV - Výtvarná výchova - Předpoklady výtvarného umění
- VV - Výtvarná výchova - Starověké umění
- VV - Výtvarná výchova - Vznik a charakter renesančního umění a jeho porovnání s uměním gotickým
- VV - Výtvarná výchova - Základní rysy umění 70. a 80. let 20. století, zvláště situace v české moderní malbě
- CJ - Český jazyk - Literatura jako specifické umění
- LIT - Literatura - Počátky moderního umění ve světě i v Čechách v druhé polov
- LIT - Literatura - Člověk a válka v umění, odraz války v naší a světové próze
- VV - Výtvarná výchova - Byzantské umění
- VV - Výtvarná výchova - Etruské umění
- VV - Výtvarná výchova - Významné sbírky výtvarného umění v Evropě
- VV - Výtvarná výchova - Významné sbírky výtvarného umění v Čechách
- VV - Výtvarná výchova - Římské umění
- CJ - Český jazyk - Bible a její vliv na kulturu a umění
- CJ - Český jazyk - Praha v literatuře a umění
- LIT - Literatura - BAROKNI LITERATURA A UMENI 3
- LIT - Literatura - Barokní literatura a umění 2
- LIT - Literatura - Barokní literatura a umění 3
- LIT - Literatura - Barokní literatura a umění
- LIT - Literatura - Renesanční literatura a umění 2
- LIT - Literatura - Renesanční literatura a umění
- LIT - Literatura - UMENI MEHO REGIONU
- LIT - Literatura - Úloha umění v životě člověka
- VV - Výtvarná výchova - Pravěké umění
- VV - Výtvarná výchova - Raně křesťanské umění
- VV - Výtvarná výchova - Renesanční umění na našem území
- VV - Výtvarná výchova - Románské umění u nás
- VV - Výtvarná výchova - Románské umění v zahraničí
- VV - Výtvarná výchova - Umění starověkého Egypta
- VV - Výtvarná výchova - Umění Velké Moravy
- VV - Výtvarná výchova - Zakladatelé abstraktního umění
- CJ - Český jazyk - Literatura jako součást umění
- ZSV - Základy společenských věd - Druhy umění - film, dějiny filmu
- CJ - Český jazyk - Baroko v umění světovém a českém
- CJ - Český jazyk - Dramatické umění v životě člověka, vývoj a význam divadla
- CJ - Český jazyk - Zrod moderního umění v poslední čtvrtině 19. století, nejvý
- ZSV - Základy společenských věd - Porozumění psychice
- PSY - Psychologie - Psychologie umění
- LIT - Literatura - O divadelnom umení B. Brecht
- PSY - Psychologie - Psychologie umění Kulka
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.17- Vývoj českého dramatického umění ve
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.22- Nástup moderního umění na přelomu 19
- VV - Výtvarná výchova - Secese ve světovém a českém umění
- D - Dějepis - ROMÁNSKÝ STYL ŽIVOTA A UMĚNÍ V ČECHÁCH
- D - Dějepis - EVROPSKÉ VÝTVARNÉ UMĚNÍ, KULTURA, ARCHITEKTURA A HUDBA V 19. STOLETÍ 22B
- D - Dějepis - Pravěké umění
- D - Dějepis - Umeni od konce 18
- D - Dějepis - VĚDA, KULTURA A UMĚNÍ V ČESKÝCH ZEMÍCH V 19. STOLETÍ, NÁSTUP MODERNÍCH SMĚRŮ V UMĚNÍ A ARCHITEKT
- VV - Výtvarná výchova - Druhy umění, prostředky, žánry, individualita
- VV - Výtvarná výchova - Základní pojmy ve výtvarném umění
- CJ - Český jazyk - VLIVY CIZÍHO UMĚNÍ NA VÝVOJ NAŠEHO
- CJ - Český jazyk - Počátky slovesného umění
- CJ - Český jazyk - praha v literature a umeni
- CJ - Český jazyk - Vlivy cizího umění na vývoj našeho
- CJ - Český jazyk - ČLOVĚK A PŘÍRODA V UMĚNÍ
- CJ - Český jazyk - ČLOVĚK A PŘÍRODA V UMĚNÍ2
- D - Dějepis - Pravěké umění
- D - Dějepis - Umění, kultura,..v Evropě v 19.stol.
- D - Dějepis - Umění, kultura,..v ČR v 19.stol.
- LIT - Literatura - Odcizení a absurdita v umění 20. století
- NJ - Německý jazyk - Kultur und Kunst - kultura a umění
- VV - Výtvarná výchova - Secese ve světovém a českém umění
- LIT - Literatura - Umeni na prelomu 19. a 20. stoleti
- LIT - Literatura - Vznik cesky psane literatury, umeni gotiky
- LIT - Literatura - Literatura jako druh umění, její funkce, starověká literatura, n
- LIT - Literatura - BAROKNÍ UMĚNÍ
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: