- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálewin
topologická psychologie (teorie pole) – uveřejněno v dílech Dynamická teorie osobnosti a Principy topologické psychologie; Lewin předpokládá, že všechny duševní aktivity jedince probíhají v psychologickém poli neboli životním prostoru; ten definuje jako „totalitu všech faktů, které determinují chování (B) individua v určitém momentu; životní prostor (L)... zahrnuje osobu (P) a prostředí (E); k proměnné „osoba“ patří její potřeby, cíle a přesvědčení, zatímco „prostředí“ zahrnuje všechny věci, které jedince ovlivňují, tj. Mají pro něj určitý osobní význam; vztahy mezi chováním, osobou a prostředím vyjádřil Lewin rovnici „B = f (P, E); chování osoby je tedy společnou funkcí jejích vlastností a jejího psychologického prostředí; životní prostor obklopuje „vnější obal“, který obsahuje fakta nepodléhající psychologickým zákonů, jež však ovlivňují stav životního prostoru
podle Lewina existuje za příznivých okolností mezi osobou a prostředím stav rovnováhy; pokud je toto ekvilibrium porušeno, vzniká tenze, která vede k lokomoci, tj. Ke změně pozice v životním prostoru s cílem obnovit rovnovážný stav; úspěch této snahy přináší jedinci úlevu
životní prostor je silovým polem; mezi jedincem a objekty v životním prostoru, které ho přitahují, resp. Odpuzují, vznikají síly psychologické povahy, tzv. Vektory; objekty či události, které mají pro osobu kladnou hodnotu či význam, jsou obdařeny pozitivními valencemi, zatímco odpuzující objekty nesou záporné valence; pro stanovení valencí jsou určující potřeby jedince; síly v psychickém poli se jako vektory sčítají a odečítají a ovlivňují tak lidské chování; dalším důležitým pojmem jeho teorie jsou bariéry, což jsou hranice, které brání lokomoci
Neogestaltismus
jakmile se učení gestaltistů dostalo do kontaktu s americkým behaviorismem, nastalo vzájemné ovlivňování jednoho myšlenkového směru druhým; vzniká nová vývojová fáze gestaltismu – neogestaltismus; příznačné rysy:
a) oslabení vlivu fenomenologické filozofie
b) aplikace principů rozpracovaných v tvarové psychologii na problematiku mezilidských vztahů, na analýzu lidské motivace
c)další propracování gestaltistických myšlenek, a to zvláště ve výzkumu sociální percepce a myšlení
d) zdůraznění aktivity subjektu při řešení problémové situace
gestaltismus podnítil výzkum malých sociálních skupin a rozvoj různých forem skupinové psychoterapie
Kurt Goldstein
podle něj má organismus tendenci uskutečnit „pregnantní“ relaci mezi sebou a prostředím, která vytváří Gestalt, tj. Určitý optimální funkční vztah; jeho chování je uspořádáno způsobem, který je analogický utváření figury a pozadí při vnímání; o tom, co se v chování organismu stane figurou, tj. Hlavní, dominantní činností, rozhoduje aktuální motivace; ta je určována obecnými dynamickými principy, k nimž patří:
a) sebeuskutečňování či sebeaktualizace
b) dospívání k dohodě s vnějším prostředím
jeho dílo výrazně ovlivnilo např. Abrahama Maslowa (koncept seberealizace) – ten z něj učinil ústřední pojem své teorie potřeb; Goldstein se stal významným předchůdcem americké humanistické psychologie
Leon Festinger
teorie kognitivní disonance (1957 ve stejnojmenné knize) – koncepce podnítila řadu sociálně-psychologických výzkumů, které spolehlivě prokázaly vliv rozporných poznatků na změny postojů i chování; jádrem teorie jsou tyto propozice:
a) mezi kognitivními elementy může existovat disonance nebo nevyhovující vztahy
b) disonance vede ke zvyšování tlaku k její redukci a k vyhýbání se jejímu nárůstu
c) tento tlak se projevuje operacemi, k nimž patří změny chování, změny poznatků a příležitostně také přijímání nových informací a nových názorů
příklad disonance – člověk kouří, a ví, že je kouření škodlivé; kuřák se s disonancí může vyrovnat několika způsoby:
a) řekne si, že má kouření tak rád, že mu to stojí za to
b) že pravděpodobně poškození zdraví není tak velké, jak se uvádí
c) že se člověk stejně nemůže vyhnout všem hrozícím nebezpečím a žít věčně
d) že kdyby přestal kouřit, přibral by na váze, což by bylo pro jeho zdraví stejně špatné jako kouření
Vloženo: 19.02.2011
Velikost: 59,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu PSY - Psychologie
Podobné materiály
- XX1 - Manažerská psychologie - Práce do man. psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Historie a metody psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie hry
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti, typologe, vlastnosti osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako veda
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie.doc
- ZSV - Základy společenských věd - soc psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - socialni psychologie
- PSY - Psychologie - obecna psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie 1
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Základy psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Pedagogická psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová sociální psychologie, SOCIALIZACE
- PSY - Psychologie - Problematiky vývojové psychologie – zákonitosti, změny, etapy
- PSY - Psychologie - psychologie cinnosti
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda, determinace lidské psychiky
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti 1
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie činnosti, jednání, chování
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální a vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Obecná Psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie a její předmět
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie 2
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Zsv psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie - vznik a vývoj
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Skupinová struktura společnosti
- PSY - Psychologie - Existenciální a humanistická psychologie
- PSY - Psychologie - Kognitivní psychologie
- PSY - Psychologie - Psychodynamická psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění
- PSY - Psychologie - Předpoklady vzniku psychologie jako samostatné vědy
- PSY - Psychologie - Transpersonální psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie v rámci novodobé evropské filozofie
- PSY - Psychologie - Zakladatelé samostatné psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění Kulka
- PSY - Psychologie - Psychologie poznávání
- PSY - Psychologie - Předmět psychologie
- PSY - Psychologie - Vyvojova psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - základy psychologie
- PSY - Psychologie - Zaklady psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie, obory psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie, kognitivní procesy
- PSY - Psychologie - Vývojová a klinická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Humanistická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Kognitivní psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - sociální psychologie (socializace, soc. učení, soc. interakce, soc. skupiny a útvary, soc. pat
- PSY - Psychologie - obecná psychologie
- PSY - Psychologie - psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - předmět sociální psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- ZSV - Základy společenských věd - DISCIPLÍNA PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - HUMANISTICKÁ, KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PAMĚŤ, PSYCHOLOGIE UČENÍ
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie_osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - SMĚRY A VÝVOJ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - ÚVOD DO STUDIA PSYCHOLOGIE
- PSY - Psychologie - Predmet psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie
- PSY - Psychologie - Forenzní psychologie
- PSY - Psychologie - Charakteristika psychologie jako vědní disciplíny
- PSY - Psychologie - Psychologie - předmět, disciplíny, školy
- ZSV - Základy společenských věd - Temperament, spánek, charakter, psychologie poznávání
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
Copyright 2024 unium.cz