- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálr
v článku Experimentelle Studien über das Sehen von Bewegungen (1912) – shrnul výsledky svých výzkumů zdánlivého pohybu; zjistil, že vjem stroboskopického pohybu vzniká na základě prezentace dvou zrakových podnětů v rychlém sledu; např. Rozsvítíme-li v určité části percepčního pole na okamžik světlo a po uplynutí krátkého časového intervalu rozsvítíme poblíž další, zdá se nám, že se první z obou světel přemístilo z jednoho bodu do druhého; optimální délka časového intervalu – cca 60milisekund
podle něj primárně percipujeme velké, oddělené celky ve vzájemných vztazích, nikoliv jednotlivé podněty:
princip proximity (blízkosti)
tuto času vidíme vždy jako ab/cd..., a ne jako a/bc/de; podle zákonu blízkosti vnímáme jako celek ty prvky percepčního pole, které jsou blízko sebe
nacházejí-li se podněty ve stejné vzdálenosti od sebe, pak mohou být organizovány podle principu podobnosti, který říká, že máme tendenci vnímat jako celek podobné podněty:
třetím principem percepční organizace je zákon kontinuity (návaznosti), neboli zákon dobré křivky
dvě křivky, AC a BD; máme tendenci vnímat jako celek podněty, které na sebe plynule navazují; principu kontinuity je blízký zákon společného osudu: jako gestalt vnímáme ty podněty, které se současně mění či pohybují ve stejném směru
nejobecnějším principem percepční organizace je zákon pregnance (zákon dobrého tvaru); př. - úhel 93 stupňů je jeví jako pravý
v průběhu svého pobytu v USA se Wertheimer pokusil aplikovat principy Gestalt psychologie na lidské řešení problémů; dílo – Produktivní myšlení; zde rozlišil dva typy myšlení:
1. reproduktivní myšlení – lidé při něj opakují myšlenkové postupy, jež použili dříve v jiných situacích; tendence slepě aplikovat výsledky dřívějšího učení v mnoha případech vede ke správnému řešení, aniž by člověk věděl, proč tomu tak je; někdy se však osvědčený postup na daný problém nehodí
2. produktivní myšlení – výsledkem hlubokého pochopení struktury dané problémové situace, které umožňuje vhled, tj. Vyřešení problému, jež je srovnatelné se vznikem dobrého tvaru; toto myšlení umožňuje přenos nových poznatků na jiné problémové situace
Wolfgang Köhler
na základě svých experimentů se šimpanzi, při nichž zkoumal jejich schopnost řešení problémů, nově koncipoval gestaltistickou teorii učení; pokus – do klece umístil šimpanze, před klecí ležel banán ve vzdálenosti takové, aby na banán šimpanz nebyl schopen dosáhnout; v kleci dvě bambusové tyče, které se daly spojit; užití jedné tyče, potom šimpanz vysunul jednu tyč co nejdál, položil ji na podlahu a s pomocí druhé tyče do ní strkal tak dlouho, až se dotkla banánu; v průběhu první hodiny se banánu nezmocnil; pak problém vyřešil bez problémů a využíval tohoto řešení v dalších případech
podle Köhlera je vyřešení problémů výsledkem určité kognitivní změny, tzv. vhledu, jehož podstatou je vnímání nových vztahů a souvislostí v dané problémové situaci; Köhler zdůrazňuje, že o vhledu lze mluvit pouze tehdy, když je jednání zvířat výsledkem úvah o celkových charakteristikách dané situace; pouze takové chování se jeví jako inteligentní; z toho plyne: „Kritérium vhledu splňuje objevení se kompletního řešení ve vztahu k celku okolního pole.“
Kurt Koffka
ve svém díle aplikoval principy tvarové psychologie na vývoj dětské psychiky; upozornil na to, že instinktivní chování není řetězcem reflexních reakcí spuštěných podnětem; spíše se jedná o soustavu reflexů, které směřují k dosažení určitého cíle; např. Mladé kuře instinktivně zobe potravu, ale nečiní tak, je-li nasycené
Principy Gestalt psychologie (1935) – zde se pokusil vyložit řadu psychologických poznatků z hlediska tvarové psychologie; v úvodní kapitole Koffka uvádí, že věda není, nebo by neměla být pouhým hromaděním faktů; vědci jsou při budování racionálního systému znalostí nuceni vybírat taková fakta, která lze do tohoto systému snadno začlenit; řadu poznatků přitom musí vynechat nebo zamítnout; jinak řečeno – primárním úkolem vědce je integrovat všechna fakta do jednotné teorie, která je srovnatelná s dobrým tvarem
Kurt L
Vloženo: 19.02.2011
Velikost: 59,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu PSY - Psychologie
Podobné materiály
- XX1 - Manažerská psychologie - Práce do man. psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Historie a metody psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie hry
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti, typologe, vlastnosti osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako veda
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie.doc
- ZSV - Základy společenských věd - soc psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - socialni psychologie
- PSY - Psychologie - obecna psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie 1
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Základy psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Pedagogická psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová sociální psychologie, SOCIALIZACE
- PSY - Psychologie - Problematiky vývojové psychologie – zákonitosti, změny, etapy
- PSY - Psychologie - psychologie cinnosti
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda, determinace lidské psychiky
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti 1
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie činnosti, jednání, chování
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální a vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Obecná Psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie a její předmět
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie 2
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Zsv psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie - vznik a vývoj
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Skupinová struktura společnosti
- PSY - Psychologie - Existenciální a humanistická psychologie
- PSY - Psychologie - Kognitivní psychologie
- PSY - Psychologie - Psychodynamická psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění
- PSY - Psychologie - Předpoklady vzniku psychologie jako samostatné vědy
- PSY - Psychologie - Transpersonální psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie v rámci novodobé evropské filozofie
- PSY - Psychologie - Zakladatelé samostatné psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění Kulka
- PSY - Psychologie - Psychologie poznávání
- PSY - Psychologie - Předmět psychologie
- PSY - Psychologie - Vyvojova psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - základy psychologie
- PSY - Psychologie - Zaklady psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie, obory psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie, kognitivní procesy
- PSY - Psychologie - Vývojová a klinická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Humanistická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Kognitivní psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - sociální psychologie (socializace, soc. učení, soc. interakce, soc. skupiny a útvary, soc. pat
- PSY - Psychologie - obecná psychologie
- PSY - Psychologie - psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - předmět sociální psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- ZSV - Základy společenských věd - DISCIPLÍNA PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - HUMANISTICKÁ, KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PAMĚŤ, PSYCHOLOGIE UČENÍ
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie_osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - SMĚRY A VÝVOJ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - ÚVOD DO STUDIA PSYCHOLOGIE
- PSY - Psychologie - Predmet psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie
- PSY - Psychologie - Forenzní psychologie
- PSY - Psychologie - Charakteristika psychologie jako vědní disciplíny
- PSY - Psychologie - Psychologie - předmět, disciplíny, školy
- ZSV - Základy společenských věd - Temperament, spánek, charakter, psychologie poznávání
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
Copyright 2024 unium.cz