- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál19.Generace buřičů ve vývoji české literatury 20. století
někdy označováni jako anarchističtí buřiči nebo 2. generace 90. let
bouřili se proti společnosti
Základní znaky:
návaznost na 1. generaci ( českou modernu)
→ návaznost na Machara (satirický pohled, útočnost), Sovu (impresionismus), Březinu (symbolismus x symboly jsou srozumitelné), Hlaváčka (dekadence)
jazyk – srozumitelnější, hovorovější, jasnější
jiný spol. život – bujarý, v rámci spol. anarchistické se setkávali ve vile na Olšanech u Neumanna
vliv anarchismu a satanismu
soustředění anarch. sk. Kolem časopisu Nový kult ( vydával S.K. Neumann)
někteří autoři prošli více obdobími tvorby (př.: Neumann)
nedospěli k dekadenci ( vše marno..) →překonali ji, také překonali nihilismus
( nihilisté = lidé, kt. neuznávají žádné hodnoty) a upnuli se k hodnotám života (láska…)
→ upnuli se k vitalismu = příklon k životu
STANISLAV KOSTKA NEUMANN (1875 – 1947)
brzo ztratil otce, matka ho nedržela zkrátka → proniká do různých spol. (i politických)
rodině patřila vila na Olšanech
1897: založil časopis Nový kult – kulturní revue, anarchist. Časopis
1893: proces s Omladinou
→ 1894: odsouzen ke 14 měsícům na Borech ( samovazba) za anarchii, velezradu..
poté návrat do Prahy, kde zdědil vilu
→ stýkávání spol. anarchistické: Šrámek, Gellner, Toman, Mayerová…
1904: odchází do Vídně
od r. 1905: žije na moravě – nejprve Brno, později přesun na venkov
pobývá v Bílkovicích - příroda, venkov → vyléčení z anarchismu,
poznání přírodního zákona ( vitalismus)
spolupráce s brněnským vydavatelstvím
označováno jako Brnšnské období
účast na almanachu r. 1914 ( i J. a K. Čapek)
po válce příklon k levicovému hnutí, vstup do strany → žije opět v Praze
1947: těsně po válce umírá
vliv anarchismu
částečně ve vězení na Borech
•Nemesis bonorum custos= Spravedlnost, ochránkyně dobrých
-básnická sbírka, vliv Macharova krit. pohledu, ale i milostné verše
-v dalších sbírkách vliv dekadence
•Jsem apoštol nového bytí
•Satanova sláva mezi námi
Základní pocity:
rozladění z neúspěšné pol. Situace
odpor k měšťácké spol.
odpor ke křesťanské morálce → symbolem Satana provokoval
- sám se stylizuje do apoštola x do apoštola „nového bytí“ → život šťastný, spravedlivý
vliv smybolismu
vliv anarchismu – individ. postoj
vliv dekadence
osamocení, vzdor, vzpoura, odpor, nenávist…
Forma:
-objevuje se volný verš – rétorský ( řečnický charakter)
•Sen o zástupu zoufajících a jiné básně
-Satan symbolem pravdy, síly, rozkoše, radosti, naplnění…
-je v kontrastu s měšťáckou morálkou, kt. vše svádí na Boha
-obraz silného jedince, kt, je vede ( vliv filozofie Friedricha Nietzeho)
-už není sám, naznačeno určité spojení s kolektivem, kt. chce vést
•Stráň chudých lásek
-všímá si stráně za městem, kt. má svou historii
- přes den si zde hrají děti chudých lidí a večer sem chodí milenci
-zájem o život lidí na předměstí (→ zájem o soc. prostředí), umí citlivě mluvit o přírodě
2) moravské období ( 1905 – 1915)
-dochází k velkému posunu v jeho poezii → mizí anarch. tvorba a satanismus, kt. jsou nahrazovány okouzlením přírodou
-nejplodnější období
•Kniha lesů, vod a strání
-vyjádření myšlenky, že lidské štěstí je možné pouze v souladu s přírodou ( jsme její součástí), Neumann je materialista
-poezie založena na konkrétních obrazech ( básně, kde oslovuje ryby, jahody…)
-smyslové okouzlení
-vztah k přírodě je posvátný ( verše jako motlitby)
• Vstupní motlitba
-přírodu nazývá milenkou, matkou a sám se považuje za dítě přírody
-příroda je zárukou věčného opakování
3)vliv civilizmu
Nové zpěvy
-vzniká ve stejné době jako „Kniha lesů, vod a strání“
-oslavuje zde civilizaci – vynálezy, pokrok, techniku, kt. patří budoucnost
-objevují se zde termíny, slova, kt. do té doby nepatřila
-technické stroje přirovnává k přírodním dějům
-smyslem je oslava pokroku, rychlosti civilizace
•Skřivan
•Radost
• Rotačka
-pás, na kt. se vyrábějí noviny
-přirovnává ji ke slonovi, ke slavíkovi ( podle zvuku – tluče)
-oslava lidského umu, šikovnosti → stroje jsou vynálezy lidí a těm patří budoucnost
4) tvorba proletářská
FRANTIŠEK GELLNER (1881 – 1914)
-narukoval do 1. sv. války, hned v září byl avšak prohlášen za nezvěstného
-básník, novinář, prozaik, malíř – karikaturista
-narozen v Mladé Boleslavi
-měl židovský původ
-studoval techniku ve Vídni, dále báňskou a dokonce i malířství v Mnichově, Drážďanech a Paříži
-působil v brněnské redakci Lidových novin
-zanechal svého bohémského života ( navštěvoval občanskou vilu)
-kromě kreslení psal satiry, fejetony, povídky
Znaky jeho poezie:
provokace – hlavně měšťácké spol.
stavěl se do pozice opilce, návštěvníka nevěstinců, zhýralce ( póza)
manželství je pro něj důvod se opít
cynický, provokativní postoj, je to jeho póza, kt. vzniká z urč. zahořkosti
•Ožeň se bratře
-báseň
„nikdo ti pomůže nudu nésti, někdo ti bude hnít u boku“
•Píseň zhýralého jinocha
báseň, velká provokace – mluví o syfilisu, kt. je důsledkem jeho zhýralého života
•Perspektiva
-cynický postoj k životu, zamýšlí se nad budoucností, žije přítomností ve společnosti svých kumpánů, vína, a neřestí
„Má milá rozmilá, neplakej! Život už není jinakém.
Dnes buďme ještě veselí
Na naší bílé posteli!
Zejtra, co zejtra? Kdož pak ví!
Zejtra si lehneme do rákosí“
• Konečně je to možná věc
•Jsem člověk nemravný a nedbalý
- v některých básní odkrývá bez nadsázky a karikatury svoje životní zkušenosti a pocity
•Všichni mi lhali
-báseň, obraz jeho nitra, frustrace, nedostatek lásky, citu…→ to vše ho zahání do kouta, do pozice zhýralce
• Přetékající pohár
-báseň, obraz přetékajícího poháru, kt. Gellner drží v ruce
-tím pohárem je vlastně básníkovo srdce, kt. přetéká citem, čeká na rty člověka → spojeno se symbolem žízně
-chce být někomu užitečný, prospěšný
-touží po citu, lásce, ale nedostávají se mu → začíná být cynický
• Po nás ať přijde potopa
-sbírka
• Radosti života
-sbírka, název myšlen ironicky
• Epilog
- báseň, touha něco změnit(srážka s měšťanským světem ho uvádí do pózy cynika)
FRÁŇA ŠRÁMEK (1877 – 1952)
básník, prozaik, dramatik
narozen v Sobotce ( mezi Ml. Boleslaví a Jičínem) → dnes: různé festivaly
jeho otec často překládán → rodina se často stěhovala, poznal různá prostředí
jeho studentská léta jsou spojena s Pískem → díky němu se stal mšstem mládí, studentů ( v jeho dílech)
udržoval kontakt se Sobotkou
studoval práva x nedokončil je
odešel na vojnu, byl antimilitarista x o rok mu prodloužili vojnu
žil v Praze jako žurnalista, přispíval do Nového kultu
silně ovlivněn anarchismem, dokonce i ve vězení kvůli básni
narukoval do 1. sv. války – prošel frontu v Itálii, Rumunsku…
po válce žije v ústraní, zanechal veškerých aktivit, plně se věnuje básnic. činnosti
v průběhu 2. sv. války je pro něj charakteristický odpor k fašismu
je hlavně básníkem mladé generace a mladistvých ideálů → tím je nadčasový
vyjádřil, co je pro ně typické: revolta, vzor proti starši generaci
psal angažovanou poezii – spat s anarchismem a antimilitarismem
autor velice jemné lyriky
ovlivněn impresionismem, symbolismem
básně věčné naděje ( jsou o víře, touze a kráse)
ovlivnil ho také vitalismus
1)Poezie
•Života bído, přec tě mám rád( 1905)
vyjádření myšlenky, že život je těžký, dokáže být krutý x přesto k němu vyjadřuje vztah
patrný vliv anarchismu – poezie Gellnerovského ražení
chtěl provokovat, vyjádřit nenávist ke spol., zároveň příklon k lyrice
•Curiculum vitae
-staví proti sobě 3 světy – studia, vojan, láska
-je shovívavý, ale stále proti válce
-smysl života vidí v lásce
Ada, Minka a Marta
-jména 3 dívek – nápis z vesnice, nápis našel během svého pobývání ve vězení
-vytvořil o nich příběh: dívky toužily po čisté kráse, ale stlaly se z nich prostitutky vlivem prostředí
-přesto si v sobě zachovaly něco čistého – symbolizuje to česáním vlasů
→pořád v nich zůstává touha po kráse
používá různé symboly ( růže x trny, beránek x čelisti vlka)
Raport
-báseň, typická protiválečná
-forma: ich-forma, válečné hlášení o tom, co se mu, jako vojákovi, stalo
-padl v boji a vedle něho umíral hejtmanův kůn
-popisuje pocity zvířete před smrtí, ne své → tím odsuzuje všechny, kteří je nutí jít do války, obžaloba války, kt. ničí vše živé
-obžalovává spol. za smrt koně
-naléhavost v tom, že to dělá přes koně, ne přímo
-vytváří kontrasty (krásná příroda x umírající kůň, minulý život x současná smrt)
-oslovení, personifikace, otázky: Proč? → gradace, nedokončené výpovědi, dojetí mluvčího, autora…
-námět umírajícího koně je už v poezii čínského básníku Tu Fu
•Naše svatební
-výpovědi tuláka
•Modrý a rudý
básnická sbírka, podtitul: „ Verše o vojáčcích“
1905: Šrámek povolán na vojnu
•Píšou mi psaní
-objevují se základní barvy – modrá a rudá
-Šrámek je tzv. modrý rezervista ( modrá uniforma) = záložák ( = čl. v rezevě, kt
Vloženo: 7.09.2011
Velikost: 127,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu CJ - Český jazyk
Podobné materiály
- CJ - Český jazyk - generace buřičů
- PSY - Psychologie - Sekty a mladá generace
- CJ - Český jazyk - Generace buřičů
- CJ - Český jazyk - Generace Májovců v české literatuře
- LIT - Literatura - Generace anarchistických buřičů
- LIT - Literatura - Generace buřičů v české literatuře 20. stol
- LIT - Literatura - Generace májovců a její přínos pro českou literaturu, J. Neruda
- LIT - Literatura - Kulturní program a přínos tvorby generace májovců
- CJ - Český jazyk - Přínos generace májovců
- CJ - Český jazyk - Česká literatura přelomu 19. a 20. století - generace buřič
- LIT - Literatura - Citový život mladé generace v naší a světové literatuře 20
- CJ - Český jazyk - Generace buřičů
- CJ - Český jazyk - Generace Anarchistů
- CJ - Český jazyk - Generace Májovců
- CJ - Český jazyk - Generace Ruchovců a Lumírovců
- LIT - Literatura - GENERACE 90. LET 3
- LIT - Literatura - Generace 90. let
- LIT - Literatura - GENERACE BUŘIČŮ V ČESKÉ LITERATUŘE
- LIT - Literatura - Generace devadesátých let 2
- LIT - Literatura - Generace devadesátých let 4
- LIT - Literatura - GENERACE MÁJOVCŮ
- LIT - Literatura - PROZA ZTRACENE GENERACE 3
- LIT - Literatura - Próza ztracené generace 2
- LIT - Literatura - Próza ztracené generace 4
- LIT - Literatura - Próza ztracené generace
- CJ - Český jazyk - Generace almanachu Ruch, autoři
- PSY - Psychologie - Sekty a mladá generace
- LIT - Literatura - Generace buřičů
- LIT - Literatura - Ztracená generace
- CJ - Český jazyk - Generace Májovců 2
- CJ - Český jazyk - Generace Májovců
- LIT - Literatura - Generace buřičů, tvorba Petra Bezruče
- LIT - Literatura - Generace anarchistických buřičů
- CJ - Český jazyk - generace anarchistickych buricu
- CJ - Český jazyk - Generace Majovcu
- CJ - Český jazyk - Národní obrození (dvě generace)
- CJ - Český jazyk - Česká moderna, generace buřičů
- CJ - Český jazyk - Generace Májovců
- CJ - Český jazyk - Generace ruchovců a lumírovců
- CJ - Český jazyk - Mladá generace za války
- CJ - Český jazyk - generace májovců a její přínos české literatuře
- CJ - Český jazyk - MODERNÍ SMĚRY VE SVĚTOVÉ A ČESKÉ POEZII KONCE 19. STOLETÍ, GENERACE BUŘIČŮ V ČESKÉ LITERATUŘE
- CJ - Český jazyk - Generace buricu
- CJ - Český jazyk - Generace buřičů v české literatuře
- CJ - Český jazyk - Generace buřičů
- CJ - Český jazyk - GENERACE MÁJOVCŮ
- CJ - Český jazyk - Generace Májovců
- LIT - Literatura - Generace anarchistických buřičů
- CJ - Český jazyk - Generace majova
- LIT - Literatura - Česká moderna a generace buřičů
- Lit - Literatura - Básnické generace
- LIT - Literatura - Generace buřičů
- LIT - Literatura - Literární moderna, generace buřičů, nové umělecké směry na poč.
- LIT - Literatura - Ztracená generace
- LIT - Literatura - Přínos tvorby tzv. anarchistických buřičů
- CJ - Český jazyk - Gen. anarch. buřičů
Copyright 2024 unium.cz