- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálCo víte o vlivu futurismu, dada a surrealismu na světové divadlo
Futurismus
teorie – manifesty, provolání, programová prohlášení (čtou se veřejně) – divadelní událost; v rámci pravidelně konaných futuristických soirée – večery
happeniny (produkce v exteriérech i interiérech); skandál – stěžejní moment futurismu a dadaismu
vznik – 1. desetiletí 20. století v Itálii – zasahuje do všech uměleckých oblastí (ruská varianta – Majakovskij, Chlebnikov; u nás – Neumann); futurum – budoucnost; revolucionářský postoj, snaha odstranit minulé normy, vytvořit něco nového; fascinace moderní technikou, vynálezy, životem ve městech
výtvarné umění – absolutní pohyb, dynamika, technika montáže, simultaneita (spojování rozličných prvků); představitelé – Umberto Boccioni, Luigi Russolo
fotografická tvorba, film – Giulio Bragaglia – fotografický fotodynamismus – dynamika, pohyb; nejrůznější fáze pohybu
hudba – bruitismus – hudba postavená na zvucích každodenního života – Luigi Russolo – nekonvenční hudební nástroje, tzv. hřmotiče
básnictví – popření elementárních zásad; hlavní prostředek – osvobozené slovo – schopno vyjádřit svět moderní civilizace – hluk stroje, auta
počátek futuristického hnutí – Le Futurisme – F. T. Marinetti – 1909 na první straně pařížských novin Le Figaro; 1910 – zformováno jádro futuristické skupiny; v čele Marinetti (mj. dramatik – Král Hodokvas – inspirace Králem Ubu; Ohnivý buben – světová premiéra v ND Praha; hlavní znaky díla – nadsázka, absurdní situace, antiiluzívnost, jazyková rekonstrukce)
několik futuristických manifestů – první z nich a jeho rysy: láska k nebezpečí; odvaha, smělost, vzpoura; oslava války (pozdější formování fašismu), militarismus, patriotismus, zničení anarchistů, pohrdání ženou a ženstvím; snaha zničit knihovny, muzea, galerie; proti zbabělosti, feminismu; obecně – nenávist k minulosti, láska k budoucnosti; nenávist ke všemu stabilnímu; vzývání pohybu, dynamičnosti, revoluce; vzpoura, válka, násilí; nenávist k individualismu, demokracii
Manifest Varieté (1913) – jediná přijatelná forma divadla; varieté – nezatížené konvencemi, starými mistry, dogmaty; smysl pro parodii, aktuálnost, zábavnost, antinaturalističnost, naivita; schopnost diváka eroticky okouzlit, šokovat; proti improvizaci, experimentu; nestaví na jednotách; těsná spolupráce s publikem; v popředí – osvobozené slovo (v sobě nic duchaplného, logického); atakování, šokování (sedadla natřena lepidlem, technici sypou na diváky kýchací prášek, jeden lístek prodán několika lidem); tradice klaunů; tělesné nadřazeno duchovnímu (herec musí šokovat svými tělesnými dovednostmi); důraz na pohyb; montáž – synthetismus
Enrico Prampolini – studium výtvarného umění; Faunovo pozdní odpoledne (výprava a kostýmy: čistě abstraktní barvy; dílo popisuje nevědomé stavy Fauna, který se odpoledne probouzí v lese – to, co vidí, je sen? Skutečnost? – neví, co je reálné, nakonec usíná; dominující barvy – modrá, zelená (barvy přírody i snů); využití projektorů, které barvy uvádí „do pohybu“; jeden herec – tanečník, za scénou za něj hovořil Marinetti (režisér); barvy dokreslují také tanec
Další manifest – Futuristická scénografie a choreografie – požadavek odstranění malované dekorace (pasivní pozadí děje, nutnost aktivního pohybu); prostor nabývá na důležitosti, herecká osobnost naopak ztrácí (herec je pro divadlo málo potřebný pro svou nespolehlivost, jeho chování je nevypočitatelné; to vyplývá z podstaty lidské bytosti); herec má být nahrazen personifikovaným prostorem (náhrada herce světlem); Už jdou (Marinetti redukuje počet herců; nositelem dramatu se stává předmět)
Gaicomo Balla – Tiskařský stroj – návrhy, skici k jevištnímu provedení; barva – černá a bílá (tiskařská čerň a papír); na scéně – 12 lidí v černém – simultánně
Vloženo: 16.04.2011
Velikost: 52,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu LIT - Literatura
Podobné materiály
- LIT - Literatura - Český surrealismus
- CJ - Český jazyk - Avantgardní poezie 20.-30.let - poetismus, surrealismus
- CJ - Český jazyk - Poetismus a surrealismus
- CJ - Český jazyk - Surrealismus
- CJ - Český jazyk - Proletářská poezie, surrealismus ad.
- CJ - Český jazyk - Surrealismus
- CJ - Český jazyk - Poetismus, surrealismus a dadaismu
- LIT - Literatura - Surrealismus, česká lit. v době okupace
- LIT - Literatura - Poetismus a surrealismus
- VV - Výtvarná výchova - Dadaismus, surrealismus u nás
- VV - Výtvarná výchova - Surrealismus
Copyright 2024 unium.cz