- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálFormování zahraničně obchodní směny (7. přednáška)
Zahraniční obchod je zpravidla realizován na základě nabídky a poptávky na světovém trhu. Nabídka a poptávka pak utvářejí světovou cenu nabízeného zboží. Následující grafy č. 1, č. 2 a č.3 nám ukazují formování nabídky a poptávky na světovém trhu a utváření tržní ceny na trhu světovém.
Graf č. 1 – Utváření nabídky na světovém trhu
Agregovaná nabídka a poptávka všech exportujících zemí
Nabídka na světovém trhu(světový export)
P……. cena na trhu
D…….poptávka na trhu
S…….nabídka na trhu
X……nabídka na trhu světovém
Zdroj: Obstfeld and Krugman
Graf č. 2 – Utváření poptávky na světovém trhu
Agregovaná nabídka a poptávka ve všech importujících zemích
Poptávka na světovém trhu (světový import)
M……poptávka na trhu světovém
Zdroj: Obstfeld and Krugman
Graf č. 3 – Utváření ceny na světovém trhu (utváření equilibria)
Pw……cena na trhu světovém
Qw……množství zboží nabízené za Pw
Zdroj: Obstfeld and Krugman
Z výše uvedených grafů znázorňujících utváření světového obchodu vyplývají následující skutečnosti:
S růstem ceny na domácím trhu klesá poptávka na domácím trhu.
S růstem nabídky domácích producentů klesá poptávka po importech
S růstem cen zboží zahraniční producenti nabízejí více zatímco poptávka v zahraničí klesá, to znamená, že je k dispozici více zboží pro export a nabídka na světovém trhu je rostoucí
Světový trh na základě střetávání se nabídky s poptávkou utváří světovou cenu
Obecně lze mezinárodně obchodní vztahy shrnout do následujících rovnic:
Předpokládejme, že:
Domácí země je zemí, která není soběstačná v oblasti importu určitého zboží
Zahraniční země je schopna pokrýt svou potřebu a současně i vyvážet určité množství své produkce do zahraničí
Domácí poptávka (poptávka importujících zemí) – Domácí nabídka (nabídka v importujících zemích) = Zahraniční nabídka (nabídka proexportně orientovaných zemí) – Zahraniční poptávka (poptávka proexportně orientovaných zemí)
Domácí poptávka (poptávka importujících zemí) + Zahraniční poptávka (poptávka v proexportně orientovaných zemích) = Domácí nabídka (nabídka v importujících zemích) + Zahraniční nabídka (nabídka proexportně orientovaných zemí)
Výše popsaný systém fungování zahraničního obchodu předpokládá plně liberalizované trhy jednotlivých zemí zúčastněných v zahraničně obchodní směně. V praxi však jednotlivé trhy plně liberalizované nejsou a obvyklá je pouze určitá míra liberalizace. To je patrné zejména v případě obchodu s agrárními produkty, neboť agrární sektor patří mezi nejvíce chráněné sektory národních ekonomik nejen v případě České republiky, ale i v případě Evropské unie jíž je Česká republika členem a rovněž i mimo EU je většina agrárních trhů pod vlivem velmi výrazných protekcionistických opatření. Opatření se projevují zejména prostřednictvím dvou následujících skupin nástrojů:
A) obchod omezující nástroje
cla
exportní a importní kvóty
B) obchod podporující nástroje
exportní a importní subvence
dobrovolná omezení exportu
Různé nástroje se však projevují s různým efektem v případě malé a velké ekonomiky. Proto při analýze ČR, která je současně členem EU, musíme vzít v potaz jak vliv jednotlivých nástrojů v rámci malé ekonomiky, tak i v rámci velké ekonomiky. Proto je ČR, a zejména její zahraniční obchod, ovlivněn vývojem nejen v rámci českého zahraničního obchodu, ale i v rámci zahraničního obchodu Evropské unie.
Překážky zahraničního obchodu
Překážek zahraničního obchodu je celá řada.
licence a kvóty
cla a diskriminační určení hodnoty importovaného zboží
technické standardy v oblasti zdraví, bezpečnosti, fytosanitární, veterinární, atd.
zvláštní daně na import a subvence exportu
mezinárodní kartely
mezinárodní dohody o omezení produkce
Mezi nejvýznamnější z nich pak patří:
Cla
Kvóty / licence
Dopravní náklady
Protekcionismus
Důvody k uplatnění ekonomie protekcionismu
ačkoliv protekcionismus jako takový z ekonomického hlediska znamená spíše ztrátu, přesto existuje mnoho důvodů, proč jej jednotlivé vlády světa mají tendenci využívat. Je to právě ochrana před konkurencí zahraničních dovozů prostřednictvím cel nebo kvót, která je zdůvodňována mnoha argumenty:
častým zejména však neekonomickým argumentem vedoucím k protekcionismu je, že je vhodné obětovat část hospodářského blahobytu podpoře jiných společenských cílů (což je typické zejména pro sektor zemědělské výroby)
existuje zde i řada argumentů, které jsou z ekonomického hlediska mylné, či dokonce zcela chybné a svým charakterem představují pouze okamžitou reakci na nějaký problém, avšak z dlouhodobého hlediska představují problémy. Příkladem těchto argumentů, které byly realizovány v praxi jsou např. merkantilismus, cla pro určité zájmové skupiny, cla na odvrácení konkurence levné zahraniční práce, odvetná cla, opatření sloužící jako ochrana národních odvětví sloužící jako ulehčení od dovozů v daném sektoru národního hospodářství.
Opodstatněné důvody protekcionismu
Dle čelních ekonomů, protekcionismus může nalézt skutečné opodstatněné důvody pro svou existenci jen ve pěti případech:
cla a obchod omezující opatření mohou posunout směnné relace ve prospěch určité země
dočasná celní ochrana (nebo i jiná zejména netarifní ochrana) „nezletilého odvětví“ s růstovým potenciálem může být v dlouhém období efektivní
protekcionismus v zájmu argumentu národní bezpečnosti (jedná se o podporu odvětví, která jsou v zájmu národní bezpečnosti nebo dlouhodobého vývoje země nepostradatelná)
protekcionismus jakožto ochrana před nekalou konkurencí (jako hlavní argument tohoto přístupu se uvádí, že volný trh je žádoucí pouze tehdy, pokud se všechny země řídí stejnými pravidly).
protekcionismus jakožto „trumf“ pro vyjednávání (politici tvrdí, že již jen hrozba omezení obchodu může pomoci při složitých politických jednáních odstranit omezení obchodu již zavedené vládou jiné země).
protekcionismus může za určitých podmínek pomoci snižovat nezaměstnanost (Odpůrci volného obchodu argumentují tím, že obchod s ostatními zeměmi vede k zániku domácích pracovních míst. Ale pravdou zůstává, že tak jako pracovní místa likviduje, tak jiná pracovní místa pomáhá vytvářet).
Pro některé z výše uvedených argumentů existuje sice ekonomické zdůvodnění pro jejich uplatnění, ale pro některé z nich již toto zdůvodnění začíná silně pokulhávat. Zřetelné to je například u posledního z důvodů protekcionismu, neboť se pro snížení nezaměstnanosti příliš nehodí, protože z dlouhodobého hlediska se prokázalo, že cla a ochranná opatření před dovozem jsou neefektivním prostředkem k vytváření pracovních míst. Efektivnějšími nástroji zvyšování zaměstnanosti se jeví zejména kombinace fiskální a monetární politiky.
Jaké budou účinky protekcionismu (zejména cel a kvót) v rámci domácí ekonomiky
Projevy a následky protekcionismu lze dokumentovat na následujícím grafu. Z grafu nám vyplývá cca 13 efektů vyplývajících z protekcionisticky orientované obchodní politiky.
Ochranářský efekt
Spotřebitelský efekt
Obchodní efekt
Daňový efekt
Přerozdělovací efekt
Efekt společenského blahobytu
Terms of trade efekt
Efekt platební bilance
Důchodový efekt
Konkurenční efekt
Efekt kvality
Efekt posilující a měnící protekcionismus
Kriminogenní efekt
Přínosy a ztráty vyvážející země
V grafu je znázorněný trh se zbožím Q, když se domácí rovnovážná cena při neexistenci obchodu nachází pod cenou světovou. Jakmile je volný obchod povolen, domácí cena se zvýší na úroveň světové ceny. Žádný prodávající by totiž nepřistoupil na nižší cenu než je cena světová a žádný kupující by neplatil vyšší cenu, než je cena světová. V momentě kdy se cena domácí vyrovná ceně světové, domácí nabízené množství a domácí poptávané množství se budou lišit. Z grafu pak vyplývá, že jelikož je domácí nabízené množství větší než domácí poptávané množství, tak daná země má tendenci prodávat své produkty na trzích ostatních zemí. Země se tedy stává vývozcem a tudíž ačkoliv se domácí nabízené množství statku a domácí poptávané množství statku liší, zůstává trh statku v rovnováze, protože se tu nyní objevuje další účastník trhu, kterým je jiný stát potažmo zbytek světa. Horizontální přímku světové ceny si pak lze představit jako poptávku po statku ve zbytku světa. Tato poptávková křivka je pak dokonale elastická, protože daná země (v případě tak malé ekonomiky jako je například ekonomika ČR je to pak zcela evidentní) může za světovou cenu prodat tolik statku kolik si jen přeje.
Pokud tedy zahájíme na základě výše zmíněný
Vloženo: 3.07.2012
Velikost: 311,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu E - Ekonomie
Podobné materiály
- D - Dějepis - Formování československého státu
- E - Ekonomie - Formování a základní elementy trhu
- E - Ekonomie - Formování cen na trzích výrobních faktorů
- MNG - Management - Formování managementu jako vědy
- CJ - Český jazyk - Formování novodobého českého národa v procesu národního obr
- E - Ekonomie - Formování a základní elementy trhu
- E - Ekonomie - Formování cen na trzích výrobních faktorů
- CJ - Český jazyk - podíl divadla na formování nár. uvědomění
- ZSV - Základy společenských věd - Formování lidské psychiky
- E - Ekonomie - Zahraničně obchodní vztahy podniku a státu
- 06 - Právo ve sportu - Obchodni_pravo
- ZSV - Základy společenských věd - Občanské o obchodní právo
- E - Ekonomie - Čistý vývoz a reálný měnový kurz, změny nominálního a reálného měnového kurzu, obchodní ochranářství
- PRA - Právo - Obchodní právo
- UCE - Účetnictví - Platební a obchodní bilance v ZO
- E - Ekonomie - Depozitní a úvěrové obchody obchodních bank
- E - Ekonomie - Obchodní společnosti
- PRA - Právo - 11MO obchodní právo1
- PRA - Právo - 12MO obchodní právo2
- PRA - Právo - 13MO obchodní právo3
- PRA - Právo - Obchodní společnosti
- UCE - Účetnictví - Obchodní společnosti
- UCE - Účetnictví - Zvláštnosti účtování v jednotlivých obchodních společnostech
- UCE - Účetnictví - Zúčtovací vztahy obchodního styku
- UCE - Účetnictví - Účtování ve společnostech provozující obchodní činnost
- ZSV - Základy společenských věd - Právo občanské, obchodní a živnostenské
- E - Ekonomie - Nové formy obchodní společností v rámci EU
- E - Ekonomie - Obchodní zákoník
- PRA - Právo - Obchodni spolecnosti
- MNG - Management - Cíle obchodní firmy
- UCE - Účetnictví - porovnání obchodních společností
- E - Ekonomie - Obchodní společnosti
- E - Ekonomie - Služby obchodních bank
- E - Ekonomie - Obchodní případ mimo ČR
- E - Ekonomie - Obchodní společnost,akciová společnost
- E - Ekonomie - Veřejná obchodní společnost, komanditní společnost
- UCE - Účetnictví - Účtování v obchodních podnikatelských subjektech
- E - Ekonomie - Obchodni spolecnosti
- E - Ekonomie - Obchodní banky,funkce,význam
- E - Ekonomie - Obchodní společnosti
- E - Ekonomie - Obchodní závazkové vztahy, smlouvy
- E - Ekonomie - Obchodní činnost-zahraničí
- E - Ekonomie - Obchodní společnosti (a.s., s.r.o.)
- E - Ekonomie - Obchodní společnosti
- UCE - Účetnictví - Zúčtovací vztahy z obchodního styku
- E - Ekonomie - Obchodní společnosti
- PRA - Právo - Obchodní právo
- E - Ekonomie - obchodní společnosti
- E - Ekonomie - Obchodní závazkové vztahy
- E - Ekonomie - obchodní banky
- E - Ekonomie - Obchodní činnost a cestovní ruch
- E - Ekonomie - Činnost obchodních bank
- E - Ekonomie - Obchodní činnost
- PRA - Právo - Obchodní zákoník
- E - Ekonomie - Mezinárodní obchodní vztahy
- E - Ekonomie - Obchodní závazkové vztahy
- E - Ekonomie - Vnější obchodní politika, otevřená a uzavřená ekonomika.
- AJ - Anglický jazyk - Fráze obchodní dopis
- E - Ekonomie - MO20 Obchodní činnost
- E - Ekonomie - MO3 Podnikání podle Obchodního zákoníku...
- E - Ekonomie - MO3 Podnikání podle Obchodního zákoníku
- E - Ekonomie - Obchodní společnosti
- E - Ekonomie - Zúčtovací vztahy – účtování pohledávek a závazků z obchodního styku. Zúčtování se zaměstnanci.
- UCE - Účetnictví - Pokladna a bankovní účty, pohledávky a závazky z obchodního styku v cizí měně (použité kurzy,
- PRA - Právo - Kapitálové obchodní společnosti
- PRA - Právo - Obchodní právo
- PRA - Právo - Obchodní společnosti
- PRA - Právo - Osobní obchodní společnosti, družstva
- E - Ekonomie - Obchodni spolecnosti
- E - Ekonomie - Obchodní banky,funkce,význam
- E - Ekonomie - Obchodní společnosti
- E - Ekonomie - Obchodní činnost-zahraničí
- MKT - Marketing - Strategická obchodní jednotka, matice BCG a GE
- POD - Podnikání - kapitálové obchodní společnosti
- POD - Podnikání - Obchodní společnosti - obecný úvod
- PRA - Právo - Obchodní právo, Opatrovník
- PRA - Právo - Obchodní právo, Správní řízení
- PRA - Právo - Obchodní právo, Úřad práce
- PRA - Právo - Obchodní právo
- PRA - Právo - Obchodní společnosti
- PRA - Právo - smlouvy podle občanského a obchodního zákoníku
- UCE - Účetnictví - pohledávky a závazky z obchodního styku
- ZSV - Základy společenských věd - Obchodní právo
- ZSV - Základy společenských věd - TRŽNÍ EKONOMIKA – ŽIVNOSTENSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
- E - Ekonomie - Obchodni cinnost poverpoint
- E - Ekonomie - Obchodní banky
- E - Ekonomie - Obchodní společnosti
- E - Ekonomie - Právní úprava obchodních vztahů mezi podnikateli - OZ
- NJ - Německý jazyk - Im Warenhaus, Einkaufen - v obchodním domě, nakupování
- UCE - Účetnictví - zuctovaci vztahy z obchodniho styku
- EKO - Ekonomika - 8.Obchodní společnosti
- E - Ekonomie - Mnohostranné nástroje vnější obchodní politiky
- E - Ekonomie - Aktivní prostředky vnější obchodní politiky
- E - Ekonomie - Obchodní společnosti
- UCE - Účetnictví - Obchodní organizace, úč. třída 7
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: