- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálVznik a původ filozofie její části a vztah k ostatním disciplínám
Filozofie
- věda, která vychází z pochybnosti, z údivu a je založena na zkušenosti
- pojem filozofie vznikl v 6. století př. n. l. v Řecku
- předchůdcem filozofie je mýtus – za vše mohli bohové
- v 6. století př. n. l. lidem přestali mytologické výklady stačit a snažili se dokládat věci rozumně
Filozofie – kritická rozumová věda, která se zabývá světem jako celkem
- filozofie se dělí na disciplíny:
1) ontologie – nauka, která se zabývá „jsoucnem“ – bytím a tím co opravdu existuje
2) gnozeologie – nauka o poznání mozku, jak si pamatuje, přijímá informace
3) metafyzika – královská disciplína, věda o nadsmyslu – Bůh je, nekonečno….
4) antropologie – zaobírá se člověkem, jak vznikl život, co je to smrt
5) etika – zabývá se mravy, chováním člověka, jsou-li přípustné potraty, je lež vždy
nemorální, co je spravedlnost
Vztah filozofie a teologie
- teologie je založena na výře v nějakou věc
Druhy vztahů:
náboženství a filozofie nemají nic společného
mezi náboženstvím a filozofií je rozpor
a) jedině náboženství a filozofie je zbytečná
b) existuje jen filozofie a náboženství jsou jen bláboly
3) náboženství a filozofie tvoří jednotu
4) náboženství a filozofie jsou různé oblasti, ale velmi se ovlivňují a jsou ve vzájemném
vztahu
Antická filozofie
Militská škola
- zakladatel Thales – 586 – 500 př. n. l.
-vynikající matematik, za svého života byl považován za jednoho ze sedmi
mudrců světa, zkoumal podstatu světa – podstatou je voda
Anaximandros
- žákem Thálese
- jeho podstatou světa bylo něco neomezeného a neurčitého „Apeiron“ – suchévlhké
teplé studené Anaximenes
- jeho podstatou světa byl vzduch
- všichni tito představitelé pokládali za podstatu světa něco hmotného a materiálního
Ostrov Samos – Itálie
- Pytágorejci – Pytaforas – 6. stol. př. n. l.
- byl to matematik
- jeho podstatou světa byl číselný princip
- založil školu
Eléjská škola
- zakladatel je Xenofanes – 540 – 470 př. n. l.
- kritizoval náboženství, kde bohové byli lidé – měli lidské vlastnosti
- pokud má být něco dokonalé, pak to musí být jen jediné a to musí být nehybné a všudypřítomné
Parmenides
uznal všudypřítomnost boha a popřel možnost prázdného prostoru
Zenon
- na příkladech dokázal Parmenidovo tvrzení o prázdném prostoru
- aporie – logické paradoxy, ve kterých dokazoval nemožnost pohybu
Herakleitos
- 540 – 480 př. n. l.
- autor výroků – „Vše plyne, nikdy dvakrát nevstoupíš do stejné řeky“
- za neustálím tokem věcí spatřoval jeden stálý zákon, který zní: „Jednota v mnohosti a mnohost
v jednotě“
Řecký atomismus
Demokritos
- zakladatel atomistické teorie
- domníval se, že existuje prázdný prostor a ten je vyplněn atomy
- z atomů se skládá i lidská duše
- zabýval se etikou
- za cíl života považoval blaženost – ta spočívá ve spokojené mysli – ataraxie
Anaxagoras
- přinesl filozofii do Athén
- zavedl NÚS – inteligentní, neosobně myšlený
Sofisté
- Athény byli ve 4. století nesmírně bohaté a demokratické
- politiku mohl dělat každý svobodný občan, který uměl mluvit
- sofisté vyšli vstříc – z počátku učili moudrosti
- díky jejich činnosti – měli názor, že neexistuje žádná objektivní míra, ale pouze subjektivní názor
jedince – to mělo za následek mravní úpadek
- čím byl člověk výmluvnější tím na tom byl líp
Protagoras
- potvrdil tyto výroky
- „Člověk je mírou všech věcí“
Giorgias
- nic není a kdyby něco bylo tak to nemůžeme poznat a kdybychom to poznali tak to nedokážeme
sdělit
Sokrates
- bojoval proti sofistům a dokazuje, že pojem je sdělitelný
- používal metodu dialogu – systematické kladení otázek
- naslouchal svému nitru a dokázal, že se v člověku skrývají správné představy a ideály
- veškeré zlo plyne z nevědomosti a vědění je cesta k mravnosti
- věřil, že má vnitřní hlas „dainonión“, který ho varuje v rozličných situacích
Platón
- největší Sokratův žák
- pocházel z velmi bohaté rodiny
- byl neobyčejně vzdělaný
- založil filozofickou školu Akademii
- vyučoval se v řeckých koloniích
- jádrem jeho filozofie je nauka o idejích
- domníval se, že existují 2 světy -smyslový
svět idejí
- mýtus o jeskyni
- Platónův trojúhelník
Aristoteles
- založil školu Lyceum
- byl vychovatelem Alexandra Makedonského
- domníval se, že obecniny existují, ale přímo ve věcech a ne ve světě idejí jak tvrdil Platón
- látka versus tvar – látka = podklad všeho, něco co stále trvá, něco co může od formy dostat jinou
podobu = papír – kniha – sešit – drak
- forma je princip, který s látkou utvoří bytí
Školy v Helénistickém období
Stoicismus a epikureismus
Stoicismus
- největší vliv v Římě – Seneka, Marcus Antonius
- škola se soustředila na etiku
- smyslem života bylo vést rozumný život v souladu s přírodou, bez vášně a žádosti dosáhnou
Vloženo: 1.07.2011
Velikost: 88,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz