- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiále někam dostane tak Ž o něco popošla…vzdálenost se bude do nekonečna zmenšovat, ale stále bude Ž o krok napřed.
3. LETÍCÍ ŠÍP
letící šíp pozorovaný z mnoha různých úhlů v podstatě stojí ( pohyb je optický klam)
4. STADION
Vzdálenost mezi nimi se do nekonečna zmenšuje, ale nikdy se dráhy neprotnou.
=> z něj vychází A.Einstein => základy Teorie relativity.
Eleaté zkouší co mohou pomocí logiky dokázat…ty to paradoxy jsou platné pouze na půdě formální logiky
LOGIKA - Formální – ( Zenon z Eleje) výhradně na formy myšlení, vše co je v souladu s logikou
a matikou => pravdivé
-Neformální – ( Aristoteles) – závěry musí být v souladu s logikou, matikou a zároveň se
skutečností = pravda
99% pravd je totožných ve formální i neformální x logický paradox v rozporu se skutečností => 1%.
Herakleitos
6.st.př.n.l.
nezařazený, samostatný, přírodní filozof. Z aristokratického rodu v Efesu, odpůrce demokracie => tupý dav nemůže vládnout elitě ( inteligenci)
Vycházejí z něj filozofové 19.století ( Nietzsche)
1.historicky doložený poustevník=> odchází do lesů=> označován za temného filozofa – záhadnost myšlenek, života = pesimismus.
Dochováno od něj hodně zlomků.
Opačné stanovisko než Eleaté ( bytí je a nebytí není x absence pohybu a prázdného prostoru)
H. odstranil ze světa klid a nehybnost neboť „ ty přísluší pouze mrtvým“
=> ve světě vládne neustálá proměnlivost, vše je v toku = svět je jeden velký pohyb „ vše plyne“ = „ Panta rei“ => odmítá bytí, existují pouze proměnlivá jsoucná – odmítá použití obecných pojmů = používá pouze jména vlastní a konkrétní pojmenování ( 1- 3)
Hledání pralátky => OHEŇ x vymezení vůči mýtu ( Bohům)=> oheň je živelná
Princip aktivity => zdroj E = oheň, zakládá čas ( 4). Intenzitu ohně řídí LOGOS = smysl. Řád => moudrý = analogické k východnímu TAO => vycházejí z loga Stoicismu => Zákon vzniku a zániku = zákon přechodu protikladu = podstatou světa – protiklady vytvářející harmonii. ( jeden bez druhého nemůže být)=> každá věc v sobě skrytě nese protiklad => teprve ve vztahu ke svému protikladu dostává svůj skrytý význam
Význam: ……………. Dostává hodnotu protikladu s nemocí, lad x nasycení, den x noc ( 5-6)
=> protiklady v neustálém protikladném napětí => základ pro * dialektiky- forma náhledu na boj, napětí protikladů=> * pohyb => vývoj => pokrok ( 19.st.-vychází K.Marx=dialektik)
V procesu poznání je stoupencem Relativismu => přichází , že smyslové poznání je relativní pravda je závislá na subjektu a poznání…
1, „ Používáte jména věcí jako by měly trvání, ale ani proud do něhož vstupujete není týž jako ten prvý“
2, „ Dvakrát do téže řeky nevstoupíš“
3,Panta rei“
4, „ Tento svět, týž pro všechny nestvořil žádný z bohů ani z lidí, byl jest a bude věčně živým ohněm, rozněcujícím se podle míry a hasnoucím podle míry“
5, „Protivné se shoduje, z neshodného je nejkrásnější harmonie“
6, „Boje je otcem i králem všeho a jedny činí bohy, druhé lidmi dělá otroky, druhé svobodnými“
7, „ Moře je voda nejčistší a nejšpinavější, pro ryby pitná a prospěšná, pro lidi nepitná a zhoubná“
Kratylos
žák Herakleita, stoupencem relativismu-radikálnější ( „ Svět se pohybuje tak rychle, že když o něm mluvíme už je dávno změněný“ neexistuje pravda „ Svět je jeden velký pohyb reagujeme na pohyb pohybem“ –odmítal promluvit.
ATOMISTÉ
Spojuje stanoviska Eleátů a Herakleita. Zakladatelem je Leukipos.
Nejvýznamnějším představitelem je:
Démokritos
Demokritova ontologie:
Bytí= Svět se skládá z malých dále nedělitelných částí = atomů . Atomos = nedělitelný..Atomy jsou trvalé, stále neměnné, látkové totožné. Atomy se shlukují do jsoucen pomocí háčků ( vytváří shluk.
Jsoucno = shluk atomů, je proměnlivý ( vznikají, rozpadají se) mají stejný základ, stejnou podstatu, bytí =atom.
Jsoucna se od sebe liší: Místem v prostoru
Tvarem
Hustotou
( váhou, velikostí…
mezi atomy existuje prázdný prostor ( „ Atomy a prázdna jsou, ostatní se děje“
Pohyb = intuitivně přichází na to, že atomy jsou nadány vlastním pohybem. Není nahodilý, ale je uspořádán podle zákona – PŘÍČINY a NÁSLEDKU( KAUZÁLNÍ ŘETĚZEC
Gnozeologie:
Rozděluje poznání na SMYSLOVÉ ( klamné , nepřesné, pouhé zdání- poznání jsoucna = shluky) x ROZUMOVÉ ( pravdivé, skutečné poznání bytí = atomy, pohyb)
( „ Atomy a prázdna jsou, ostatní dáno dohodou“ ( tak jako v postmoderně.
Etika- už se poprvé zabýval člověkem ( D. stoupencem AUTONOMNÍ MORÁLKY = člověk by měl konat dobro = žít v souladu s morálními principy, nikoli pod hrozbou trestu nebo za odměnu, ale pro dobro samo, pro morálku samotnou x HETERONOMNÍ MORÁLKA ( opak )
Demokritos = 1.pedagog – morální přesvědčení získáme výchovou, pokud jsme amorální – příčinou je špatná výchova ( „ Blaženost“ – obecný etický termín v Antice-ideál, cíl v morálce – V Řecku obecně – Kalokaghatia.
= Atomisté – „ Blaženost spočívá v bohatství duševních statků“ – Demokritos „ Fyzická síla je dobrá jen pro tažná zvířata“
Význam atomistů:
Propojení Eleátů a Herakleita, E= neměnnost, neproměnlivost bytí - podoba atomů. H= pohyb atomů v prázdném prostoru.
Filozofové spojující stanovisko E a H :
Empedokles
„………………..“ vybírá z předchozích systémů myšlenky a vytváří z nich nový systém…( završuje hledání ARCHÉ = KOŘENY VŠEHO ( jsou 4 Oheň ( Herakleitos) x Voda ( Thales) x Země( Eleáté) x Vzduch ( Anaximandros)
( jsoucna ve světě jsou tvořena z částeček kořenů všeho a liší se od sebe kombinacemi kořenů všeho ( ARCHÉ – je mrtvá, pasivní = musí k ní přistoupit aktivní princip, síla která by se stala příčinou * jsoucen, míšní křenů všeho. Síly jsou dvě : Síla přitažlivosti(sjednocuje, láska)x Síla odpudivosti ( odděluje, nenávist)
Anaxagoras
Přináší filozofii do Athén ( jeden z učitelů Sokrata, hledá ARCHÉ = semena, zárodky, jsou pasivní aby mohla * jsoucna, musí přistoupit aktivní síla… kosmický princip- NÚS
Význam obou:
Předznamenávají období , ve kterých je svět tvořen aktivním duchem a pasivní hmotou- 2 principy.
SOKRATOVSKÉ OBDOBÍ ( 5. – 4. st.př.n.l. )
ústředním tématem – začlenění člověka do řádu přírody ( * rozsáhlé filozofické systémy – ze kterých se čerpá až do 20.st. – geniální osobnosti ( filozofické disciplíny, základy systematizace věd ( centrem filozofie se stávají Athény ( ( vláda Perikla a Peloponéské války).- V Athénách se mísí kulturní proudy ( Východní, židovská, řecká x rozvoj politiky . rozvoj demokracie ( prostor pro rozvoj filozofie, hospodářský rozvoj . ekonomické prostředí.
SOFISTÉ ( už od 5.st.př.n.l.)
S rozvojem demokracie, s rozvojem Řecké společnosti ( Člověk v Athénách má možnost se ve společnosti sám za sebe prosadit. Chce se vyznat ve světě, chce mu rozumět. Důvodem je záplava filozofických proudů předsokratovského období. Míšení kultur, neustálý zápas demokracie x tyranie. Velký zájem o vědění. Sofisté se věnují výuce a vzdělání.
Nestejnorodá skupina filozofů. Za úplatu, za peníze vyučují- řečnictví, soudnictví, lingvinistika, logika. Praktické dovednosti, které člověk uplatní v běžném životě.
Sofista = mudrc, učitelé moudrosti.
Ostatní filozofové na ně hledí s despektem ( obohacují se ( Platón = „ Pochybný spolek“)
Protágoras
Právník, bohatý, cestovatel, vyučoval.
„ Člověk je mírou všech věcí, jsoucích že jsou, nejsoucích že nejsou“ = subjektivista, pouze člověk dává hodnotu okolnímu světu. Bez člověka by věci ani svět neznamenali nic.
Odmítá absolutní pravdy( např. pravdy o ARCHÉ), proč by 2 lidé s opačným názorem nemohli mít oba pravdu = Relativismus.= uznává pouze relativní pravdy
„ O bozích nelze vědět, ani že jsou, ani že nejsou – lidský život je na to příliš krátký“ – SKEPTIK.
Souzen za bezbožnosti ( proces vyhrál…
Gorgias
Navazuje na dialektiku Zenona z Eleje ( pomocí ní dochází k názoru = NOETICKÁ SKEPSE = formální logika ( 3 téze:
„ Nic není“
„ Jestliže něco je pak to nemůžeme poznat“
„ Jestliže něco poznáme, pak to nemůžeme sdělit“
( nihilistická. Předznamenává krizi jazyka 20.st. = jazyk je nedokonalý, nelze vyjádřit.
Význam:
Vyčerpali sami sebe , logickou argumentaci dovádějí do extrémů ( slovní hříčky, pseudoargumenty, paradoxy.
Sofistika = zdánlivá moudrost
Sofisma = pseudopravda
Negativní příznak označení sofista.( ( populární škola ( zprostředkovávali vzdělání ( kruhům ( zahledění do sebe.
Všimli si , že se mění instituce, uspořádání státu, morální normy ( z toho usoudili , že se musí proměňovat i pravda ( relativní pravdy)
Jako první obrátili pozornost z filozofie na člověka samotného.
Doposud myšlení posuzováno jako nástroj poznání světa ( myšlení je samo předmětem zkoumání, poznání. Přispěli k rozvoji řečtiny ( bez jejich přínosu by nebyly možné budoucí filozofické systémy ( rozvoj gramatiky, řečtiny.
Sokrates
1) J.L.FISCHER ( Případ Sokrates
2) J. PATOČKA ( Sokrates
Sokrates byl vynikající filozof, ale nic nenapsal, dovídáme se prostřednictvím jeho žáků.
PLATÓN – Obrana Sokratova – vystupuje v jeho dialozích . Je těžké oddělit S jako literární postavu ( skrze Platóna) a Sokrata samotného ( zkreslení myšlenek ( je nadaný , interpretuje…
XENOFÓN –Vzpomínky na Sokrata, objektivní svědectví ( velký přínos)
Sokrates ( 469 – 399 př.n.l.)
Syn sochaře a porodní báby objektivní svědectví, byl malý, tlustý, ošklivý, komplexy z vzhledu x intelektuál. Hrnčířem objektivní svědectví ( vlastní dům ( žena Xantipa
1) Sokratova filozofická metoda:
Potlouká se po Athénách, zastavuje občany, dává se s nimi do hovoru, zpochybňuje jejich životy ( chce v nich vzbudit touhu po vědění, filozofické myšlení.
Zbitý, zmrzačený, otravuje ty lidi… nakonec ho zabijí…
Nepředkládá hotové pravdy, pomáhá jim na svět…metoda porodnická.
= metoda dialogická
většina dotazů je etických, týkající se morálky…. (Co je pravda, zbožnost?..zastavil kněze z Athénského chrámu ( Co je zbožnost? Chce aby se každý dohnal k obecnému pojmu…
přívrženec aristokracie ( ušlechtilý duchem) ( odpůrce demokracie ( losování o úřadu)- na lodi se kapitán taky nelosuje, vždy je to ten nejschopnější.
„ Vím že nic nevím“
Delfskou věštírnou označen za nejmoudřejšího ze všech lidí ( nechce uvěřit ( hledá někoho moudřejšího ( nikoho nenachází ( on je moudřejší jen to , že jediné on si uvědomuje sou nevědomost ( omezenost) ( = METODICKÁ SKEPSE ( SOKRATOVSKÁ SKEPSE )- čím více toho o světě vím ( tím více si uvědomují svoji nevědomost.
- „Poznej sám sebe“
vytesáno na vstupní bráně do Delfské věštírny. Už i Tháles…
Považuje poznání sebe sama za nejdůležitější , nejtěžší úkol filozofie ( myšlenka dokonalé moudrosti.
Způsob jak PSS ( prostřednictvím dialogu( teprve v dialogu s někým jiným se poznáme (Sokrates tak nutí občany Athén PSS.
DAIMONION – vnitřní hlas, má ho každý.
= božský hlas. Sokrates tvrdí , že ho slyšel od dětství( že mu posiloval sebevědomí, říkal
mu že je něco víc …člověk tvrdí že v okamžicích kdy se rozhodujeme neříká co máme
dělat , pouze kudy nejít. Negativní..
= svědomí, intuice předtucha… Stala se S osudnou ( v 70.letech se S obviněn z toho že zavádí nová božstva, nevěří v bohy, ve které věří obec a z toho že kazí mládež.
Proces – souzen v Athénách( soud těsnou většinou rozhodl že je vinen. S ješitný, se hájil sám ( aby si navrhl svůj trest( přecenil sílu své řeči, osobnosti(zhodnotil své působení , že svými řečmi přispívá Athénám, občanům(trest – doživotní hoštění v paláci( porota určí sama ( trest smrti.
Peloponéské války ( Athénám se nedaří( S kritizuje politiky ( vlastizrada, ta nejhorší. X On jim chce pomoci býti lepšími.
Věděli, že má mnoho přátel (žáci měli možnost mu pomoci utéct, zachránit ho…právo platné pouze v Athénách ( x S toho nevyužil se slovy, že se nikdy nezpronevěřil Athénám dělal to nejlepší, nepůjde x své obci… vždy žil v souladu se zákony…Nechal se zabít, ukázal sounáležitost s obcí. ( bylo mu už ale 70) ( za to přirovnáván k JK řecké filozofie. Ostuda Athénské demokracie ( začátek úpadku…
S má velké množství následovníků ( po jeho smrti se strukturují do proudů , škol
1, KYNICKÁ ( ústřední hodnota APATHEIA – opovržení všemi hodnotami, zejména
hmotnými statky, pravda ( příčinou toho je zpochybnění všech hodnot ( Gogrgias, Sofisté)
Heslo: Není důležité co člověk má, ale čím je. ( ( 19. st. A.Schopenhauer)
Nej.představitel: DIOGENES
- žil v sudu ( opovržení všemi hodnotami , chtěl být nahý( nemohl( oblekl
si sud( vlastnil misku z Dýně ( dítě nebo pes pili bez ničeho
- přezdívka – pes- Kyón ( název kynická ( k nám vlastnost ( Cynický
…bezzištnost, neurvalost, kterou obhajovali své názory. Alexandr
Makedónský ( „ kdyby nebyl A.M., chtěl bych být D.“ ( splní mu
jakékoliv přání x Ustup mi ze slunce.
- Ztrapnil Platóna ( Co je člověk? Neopeřený dvounožec( přinesl
oškubaného kohouta ( neopeřený dvounožec s plochýma nehtama
2, MEGARSKÁ ( spojuje Eleaty a Sokrata.
3, KYRENSKÁ = HEDONSKÁ ŠKOLA ( ústřední hodnotou je SLAST ( tam je spatřována řecká blaženost)(
vyhýbat se strastem a vyhledávání co největšího počtu slastných požitků ( navazuj Epikurejci)
Platón
( * 427 př.Kr. – 347 př.Kr.)
Platón = přezdívka x pravé jméno : Aristoklos. Platón pochází z řečtiny = široký.
Navazuje na Pythagorejce ( mystika čísla) , Eleaty ( neměnnost bytí), Herakleita, Sokrata – Sokratovým žákem od 20- ti let x 28 let ( Sokratův proces a následná smrt.
Po Sokratově smrti odchází Platón z Athén( cestuje ( učí filozofii( návrat do Athén * Platónská akademie.
Škola velmi významná ( vyučovala celých 1000 let. Na počátku 6.století je zavřena křesťany ( tato událost je z hlediska filozofie konec …….. a počátek středověku.
Psal spisy formou dialogů( učitel ( Sokrates) a žák – reálné postavy – jeho žáci, příbuzní…Dialogy se jmenovali většinou podle jména žáka.Napsal jich 35. Nejrozsáhlejší dílo :, POLITEA = ÚSTAVA
Jeho filozofie je velmi politická …( filozof básník x filozof vědec = Aristoteles.
Jak začal /Platón filozofovat?
Doba: Peloponéská válka, úpadek Athén, Sokratova smrt…
Platón se ptá, jak to , že je v tomto tragickém , nedokonalém, problémovém světě je člověk schopen snít o ideální, dokonalém uspořádání ( jsem ve společnosti – místnosti – tam samý šeredný dívky x jak může říct, že jsou šeredné, když jsem ještě neviděl hezkou.)
Odpovídá si tak, že : Pozemský svět je pouze nedokonalým odrazem dokonalého světa idejí.
Ontologie
Idea – dokonalý, neměnný předobraz jsoucna – existující mimo prostor a čas, nezávisle na pozemském světě
Svět idejí: hierarchizován . nejvýše stojí idea DOBRA – ostatní jsou hierarchizovány podle účasti na ideji dobra ( rozlišeny podle toho, kolik dobra v sobě daná idea nese dobra.( na 2. místě = idea KRÁSNÁ. Nejníže stojí idea VÁLKY ( málo dobra, zlo , krev
( idea BYTÍ ( absolutní , čisté 100% bytí , čím více se bytí přibližuje svému předobrazu je pravdivější ( všechno má svůj dokonalý, neměnný předobraz – své bytí ( každý předmět má svou ideu ve světě idejí)
JSOUCNO – odraz ideje v Pozemském světě. Svět pozemský je taktéž hierarchizován ( nejsou si všechna jsoucna rovna – jsou hierarchizována podle účasti jsoucna na své ideji ( nejvyšší jsou jsoucna, které jsou předobrazu nejblíže. Čím dokonalejší jsoucna je ( odraz), tím stojí výše.
( BYTÍ = IDEA ….Jsoucna – stojí výše podle obsahu bytí.
Gnozeologie
Touhu po poznání v člověku podle Platóna vzbuzuje Pud EROS ( touha seznámit se s něčím novým, pátrat ve světě…
Láska k poznání , pátrání po nových věcech = Láska platonická ( duchovní - láska k vědění x dnes láska duchovní mezi 2 lidmi)
Gnozeologii vysvětluje Platón v mýtu o jeskyni ( v Ústavě)
Lidská duše byla kdysi součástí dokonalého světa idejí ( byla ztotožněna s ostatními ideami x stahována žádostivostí a v ………………………….. se spojila s tělem a vytvořila člověka.
Poznání pravdivé = rozumové = poznání bytí
( u Platóna poznání idejí.
Podle Platóna : lidská duše se rozpomíná na dobu , kdy byla součástí světa idejí a vzpomíná si na dokonalé předobrazy( poznání : ponořit se do hlubin sebe sama ( soustředění) a duše si vzpomene ( poznání podstaty věci x odtud odvozena epistemologie
Poznání klamné( smyslové (poznání jsoucen
( u Platona odrazy
probíhá na základě zkušenosti.Platón pro něj zavádí termín Doxa = pouhé mínění x popření podle doxa – dnes např. poznání zprostředkované
Sekundární výklad mýtu o jeskyni
Zde vysvětluje i poznání( doxa x episteíní) – 2. interpretace 1. interpretace : rozdíl mezi mýtem a filozofií.
( Doxa – v jeskyni - poznání odrazů x epist.´na povrchu. Slunce = symbol pro ideu dobra
Platónský trojúhelník ( nekreslil ho Platón, ale žáci)
Etika
Nejvyšší hodnota je dobro – od něj se odráží všechny další hodnoty.
Blaženost
( mravní ideál , ke kterému máme dospět)
blaženost vidí v ctnosti = nějaká dobrá vlastnost
= obecná
vidí ji v ctnosti – konkrétně ( zdatnost - skládá se ze 3 vlastností. Moudrost, Soudnost ( ten, kdo má kritické myšlení k ostatním i sám k sobě)
Význam Platóna – vytvořil 1.rozsáhlý idealistický systém – Objektivní ( myšlenka existuje sama o sobě, nemáme na ní vliv a my na to musíme přijít – že to tak je.
Rozebírá dosavadní formy vlády:
Nalézá se v Ústavě. Státy * a vyvíjí se ustáleným způsobem. Se * státu souvisí Oligarchie = 1. formy vlády
= vláda bohatých( mají stále více peněz( pak se to nelíbí lidem ( 2. forma = demokracie = vláda lidu x z přemíry svobody x chaos ( chaosu využije 1 silný jedinec ( 3.forma = tyranie – jedinec nastolí pořádek x pak je také negativní.
Ideální forma státu: antičtí filozofové upřednostňují aristokracii ( = vláda duchem ušlechtilých( z toho pak * středověká aristokracie) ( z toho konkrétní- vláda filozofů = sofokracie
Společné vlastnictví – žen i dětí ( zde někteří Marxisté vidí prvopočátky socialismu) Stát * , aby uspokojil potřeby ( základní potřeby ( obrana ( vojáci – stálá, placená všemi
( obživa ( řemeslníci, rolnici, obchodníci.
( vládnout (filozofové
snažit se zavést ideální uspořádání v praxi – místo Syrakusy ( hádky kolem společného vlastnictví ( vyhnal ho ( přišel 2. ( vyhnán ( pak ho tam už nepustili.
Kritizován Aristotelem ( podcenil vlastnický pud mužů.
Zabýval se také podstatou umění ( umění je odrazem ( má ještě menší hodnostu než věci ( jsoucna), které zobrazuje.
Zlo nemá antologickou platnost ( neexistuje( je nedostatkem dobra ( myšlenku přejímá…………
Svět ( pozemský ) podle Platóna stvořila božská bytost DEMIURGOS ( 1.tvar , který D. do světa odrazil koule ( dokonalost)
Význam:
1, Vytvořil 1. rozsáhlý idealistický systém ( monoteistický systém v době polyteizmu.
2, Na Platona navazuje křesťanská filozofie, která ideu dobra ztotožňuje s Bohem + Platónská ideje / vzory jsou obsahy boží mysli ( předobrazy , podle kterých Bůh stvořil svět
3, Myšlenky o …………. a snech ( pud Eros) se staly základem pro Freuda a psychoanalýzu.
Aristoteles
(* 384 – 322 př.Kr.)
nejslavnější žá
Vloženo: 6.02.2011
Velikost: 347,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu ZSV - Základy společenských věd
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - Filosofie doby helénismu
- ZSV - Základy společenských věd - Filosofie osvícenství a německá klasická filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - Filosofie postmoderní doby
- ZSV - Základy společenských věd - Filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - Filosofie.doc
- ZSV - Základy společenských věd - Kant a německá klasická filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - Novověká filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - Předsokratická filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - Renesanční filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - Středověká filosofie
- FIL - Filozofie - Evropská filosofie 17., 18. stol.
- FIL - Filozofie - Filosofie pozitivismu
- FIL - Filozofie - Renesanční filosofie společnosti
- FIL - Filozofie - Sociální filosofie
- FIL - Filozofie - Co je filosofie
- FIL - Filozofie - Filosofie 19. stoleti
- FIL - Filozofie - Filosofie osvicenstvi
- FIL - Filozofie - Nemecka filosofie
- FIL - Filozofie - Stredoveka filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - Filosofie - období středověku
- ZSV - Základy společenských věd - Filosofie 19. století
- ZSV - Základy společenských věd - Filosofie po Aristotelovi
- ZSV - Základy společenských věd - Klasická německá filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - Předsokratovská řecká filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - Renesanční filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - Vývoj gnoseologických teorií v dějinách filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - Filosofie jako věda, její rozdělení a základní problémy
- ZSV - Základy společenských věd - Renesanční evropská filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - Středověká filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - Novoveka filosofie
- FIL - Filozofie - HELÉNISTICKÉ OBDOBÍ ANTICKÉ FILOSOFIE
- FIL - Filozofie - NĚMECKÁ KLASICKÁ FILOSOFIE
- FIL - Filozofie - PŘEDSOKRATOVSKÉ OBDOBÍ ŘECKÉ ANTICKÉ FILOSOFIE
- FIL - Filozofie - RENESANČNÍ FILOSOFIE
- FIL - Filozofie - STŘEDOVĚKÁ FILOSOFIE
- FIL - Filozofie - VRCHOLNÁ ŘECKÁ FILOSOFIE
- FIL - Filozofie - Úvod do filosofie
- FIL - Filozofie - Antická filosofie
- FIL - Filozofie - Antropologická filosofie
- FIL - Filozofie - Helenistická filosofie
- FIL - Filozofie - Hermetická filosofie a filosofie společnosti
- FIL - Filozofie - Kosmologická - přírodní filosofie
- FIL - Filozofie - Přírodní filosofie
- FIL - Filozofie - Renesanční filosofie
- FIL - Filozofie - Středověká filosofie
- FIL - Filozofie - Systematická filosofie
- FIL - Filozofie - Úvod do studia filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - Dynamika osobnosti I.Kant - německá filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - Předmět filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - Výroba a výrobní faktory Osobnosti české filosofie 19.-20.s
- ZSV - Základy společenských věd - Ústavní právo Filosofie novověku
- ZSV - Základy společenských věd - anticka filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - nemecka klasicka filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - novoveka filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - stredoveka a renesancni filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - Filosofie, teologie
- FIL - Filozofie - Středověká filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - Středověká filosofie
- FIL - Filozofie - sociální filosofie
- FIL - Filozofie - filosofie v renesanci
- ZSV - Základy společenských věd - ZSV úvod do filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - ZSV úvod do filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - ZSV úvod do filosofie
Copyright 2024 unium.cz