- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálModerní literaturaSpolečensko-historické pozadíboje velmocí o sféry vlivu, války, sociální krize, prohlubování třídních rozdílůodklon od víry - příklon k racionalismuobavy z budoucnosti - označováno pojmem konec stoletíbouření proti systému – nesplněné naděje v svobodu člověka, v svět blahobytu, snaha vyjádřit se individuálněNové filozofické směryArthur Schopenhauer (1788-1860)- dílo Svět jako vůle a představa-popřel reálnou existenci světa, jediné východisko z morálního úpadku je asketismus nebo umění, podstatou člověka je svobodná, nepochopitelná vůle, které podléhá vědomému jednání člověka (voluntarismus/voluntas-vůle/-vůle je pokládána za základní složku poznání, nejvyšší princip bytí, základ vědomí)Friedrich Nietzsche (1844-1900)-opovrhuje slabošstvím a průměrností, představa tvořivého, silného individua, schopného vlády nad světem (nadčlověk), individualismus, pohrdání demokracií a křesťanstvím, jeho myšlenka byla zneužita italskými fašisty a německými národními socialisty, (nihilismus/nihil-nic/-přesvědčení, že nic na světě nemá absolutní platnost, odmítnutí absolutní pravdy a dobra/)Henri Bergson (1859-1941)-francouzský filozof, skutečnost poznáváme pomocí intuice, vnitřním viděním, nikoliv rozumemSigmund Freud (1856-1939)-rakouský psychoanalytik, zdůraznění lidského podvědomí, které není kontrolované rozumemNové umělecké směry přelomu 19. a 20. StoletíImpresionismus (l´imression-dojem)-podle názvu obrazu malíře Clauda Moneta Imprese (východ slunce)-zachycení okamžitého, prchavého, neopakovatelného smyslového vjemu, dojmu, nálady, práce s barvou světlem-pastelové barvy, neurčité kontury, Auguste Renoir-Akt na slunci, Edgar Degas-TanečniceNeoimpresionismus - obrazy z barevných bodů či teček-George SeuratPostimpresionimus- Základním prvkem obrazu byla skvrna, klasicky impresionistický způsob jejího využití však byl překonán a plátna byla jakýmsi pozváním do nového světa odkrývajícího malířovo nitro. Umělcům nešlo o snahu zachytit co nejvěrněji svoje předměty v tradičním pojetí světla a stínu, nýbrž přímo zapojovali svou tvůrčí osobnost a do obrazu tak včleňovali své niterní prožitky a pocity v závislosti na pronikání do hloubky přírody či povahy a vášní svých postav. Postimpresionismus se všeobecně odkláněl od předchozích směrů i impresionismu, nacházel svoji inspiraci ve zjednodušení tvarů i použití důrazných jasných a plochých barev, které předznamenaly příchod abstraktního umění. Také jeho odklon od reprezentativního umění a zaměření se na vyjádření pocitů nastínilo nové možnosti výtvarného umění budoucnosti, které se pak projevilo v kubismu a fauvismu. 80.-90. léta, konfrontace vnitřního světa umělce s realitou Vincent van Gogh-Slunečnice, z českých hudebních skladatelů-Josef SukV literatuře-snaha sdělení subjektivního dojmu, citovost, potlačení rozumové části, do popředí se dostává lyrika (zvl. Přírodní (krajina je stavem duše), s tímto souvisí lartpourart(l´art pour l´art-umění pro umění)-ideál krásy, upřednostnění estetického výrazu, oslabení příběhuSymbolismusByl jakýmsi protestem proti obyčejnosti či strojenosti realismu a naturalismu – nebylo možnost zapojit vlastní fantaziiVyjadřování pomocí symbolů (abstraktní, skryté představy, vyvolávání představivosti) – někteří autoři nepoužívání všeobecně známé symboly, ale vytvářejí si vlastní, tudíž čtenář nemůže pochopit „co tím chtěl básník říct“ = poezie je těžko srozumitelná, často ji chápe pouze autorSymbolismus byl do jisté míry ovlivněn i nihilistickou filosofií Arthura Schopenhauera, který zastával myšlenku, že by umění mělo poskytovat jakýsi únik Roku 1866 byl vydán Manifest symbolismu (Le symbolism)Za předchůdce symbolismu můžeme považovat E. A. Poea (např. Havran)Důraz na hudebnost verše, volný rýmProkletí básnícive své době zneuznávaní, společností vyvržení a nepochopení, provokativní styl života-bohémství, odmítání morálky, pokrytectví, název podle Verlainovy knížky esejů Prokletí básníciCharles Baudelaire (1821-1867)- patří k zakladatelům moderní poezie, byl to básník a překladatel (např. E. A. Poe) a poprvé byl přeložen VrchlickýmKvěty zla-rozpolcenost člověka (boj mezi dobrem a zlem, marné hledání štěstí, hledání krásy v něčem ošklivém, po vydání této sbírky byl autor trestně stíhán za urážku veřejné morálky, báseň Mršina(překladatel F. Hrubín) Paul Verlain (1844-1896)-bohémský způsob života, toulky po Evropě s přítelem Rimbaudem, kvůli kterému Verlaine opustil rodinu i zaměstnání, jejich vztah skončil hádkou, při níž Ribauda postřelil-vězení, propadl alkoholu a drogámSaturnské básně – pocity smutku, beznaděje, nejistoty, inspirace přírodou, Galantní slavnosti, Písně beze slov, Prokletí básníciJean Arthur Rimbaud (1854-1891)- F. X. Šaldou byl označen jako božský rošťák, odpor k soudobé společnosti, vnitřní rozervanostIluminace – obrazotvornost, zvukomalebnost, smyslové vnímáníOpilý koráb – snová báseň, básník nikdy neviděl moře – obraz bouřlivé plavby, ztotožnění básníka a lodě, která je bez vesel a kormidla (mne, zbloudilou loď…Já, koráb z mlhovin)Další představitelé symbolismu: Stéphane Mallarmé – báseň je tajemstvím, k němuž čtenář musí hledat klíč…Faunovo odpoledne-Faun je napůl člověk a kozel, který vzpomíná na své milostné prožitky s nymfami.Dekadence (la décadence-úpadek)zabývá se dříve tabuizovanými věcmi-erotika, oslava Satana, zla, kult smrti, opovržení životem, únik z reálného světa k mysticevyjadřuje tehdejší častý pocit únavy životem, pocity znechucení kriticky vztah k okolí a světu, autoři nenalézají nic pozitivního odpor ke společnosti a jejím uznávaným hodnotámProkletí básníci +Oscar Wilde (1854 – 1900) – irský původ, opovrhování anglikánským puritánstvím, snobismem, strávil dva roky ve vězení kvůli svému homosexuálnímu vztahuObraz Doriana Graye, SaloméIdeální manžel, Jak je důležité míti FilipaCivilismustémata všedního dne, obdiv k technickým vymoženostemÉmil Verhaeren – belgický básník a dramatik, zakladatel civilismu, Chapadlovitá města – obraz průmyslového velkoměsta a venkova – obava o člověka a jeho budoucnostNovoromantismusEdmond Rostand (1868 – 1918) – Cyrano z Bergeracu - Cyrano se zamiluje do své sestřenice Roxany, ale svou lásku před ní tají, protože se bojí odmítnutí a výsměchu kvůli svému velkému nosu. Roxana se mu svěří, že miluje jednoho kadeta sloužícího v jeho pluku - Kristiána de Neuvilletta. Je úplně očarována jeho krásným zjevem. Cyrano chce své sestřence pomoci a proto si Kristiána jako nováčka ve svém oddílu vezme pod HYPERLINK "javascript:void(0)" ochranu a navíc mu pomáhá i s milostnými dopisy pro Roxanu. Jednou za něj dokonce zaskakuje, když má Kristián Roxaně pod balkónem vyznat své city. Roxana je okouzlena jeho slovy a zamiluje se do něj ještě více. Cyrano pomůže překazit i milostné záměry, které má s jeho sestřenkou hrabě de Guiche a dopomůže mladým milencům k sňatku.Bezprostředně poté jsou ale za přispění hraběte Kristián i Cyrano odveleni se svým plukem z Paříže do bitvy o Arras. Kristián slibuje, že bude Roxaně psát, a Cyrano, že na Kristiána bude dávat pozor. Cyrano dál píše za Kristiána dopisy v hojném počtu a každého rána je odnáší přes frontu. Roxany, která z láskyplných dopisů vyčte, jak moc ji její manžel postrádá, se za ním vypraví na bitevní pole. Jemu i jeho spolubojovníkům přinese jídlo na posilnění. To se jim hodí, protože hrabě de Guiche zařídil, aby právě na jejich pluk dopadla síla nepřítelových vojsk nejvíce. V zuřivé bitvě je Kristián zabit. Ovdovělá a zoufalá Roxana odchází do kláštera. Tam ji také pravidelně navštěvuje bratranec Cyrano, který ji ani po letech nepřestává milovat.Od bitvy u Arrasu uplynulo 14 let. Na Cyrana po úkladném útoku osobního nepřítele spadne trám a smrtelně ho zraní. Stihne ale ještě zajít za Roxanou a ta z jeho řeči pochopí, že to on psal všechny ty nádherné dopisy, které si po celá léta znovu a znovu pročítala. Dochází jí, že i přes Cyranův vzhled ho miluje pro jeho krásu duševní. On však umírá. Tak Roxana ztrácí svou lásku již podruhé a to hned po jejím znovuobjeveníČeská moderna konce 19. a počátku 20. stoletíManifest České moderny – 1895 v časopise rozhledyVolné sdružení spisovatelů, bez jednotného uměleckého programuDůraz na individualitu – vlastní pojetí tvorbyPronikání nových uměleckých směrů – inspiraceNové pojetí literární kritikyAutoři: Machar, Šalda + Sova, Březina, MrštíkModerní revue – měsíčník Vydávaný A. Procházkou a J. Karáskem ze Lvovic. Časopis, ve kterém se vyjadřovaly nálady, které panovaly ve společnosti. Uvádění děl cizích autorů + vlastní tvorba.Společensko- historická situace – prohlubování třídních rozdílů, nesouhlas s politikou, která je udávána z Vídně, střet starší generace (z období národního obrození) s mladší generací, která je ovlivněna zahraniční kulturou – důraz kladen na individualitu jedinceČeská modernaJosef Svatopluk Machar (1864 – 1942)- individualista, výsměch společnosti, maloměšťáctví, ve svých dílech používá sarkasmus, ironii, návrat k historii (hlavně k antice), inspirace NerudouConfiteor I .- III. – (vyznávám) básnická sbírka milostné i politické lyrikyČtyři knihy sonetů – ostrá kritika společnosti, nedůvěra v dobu, ve které žije i v budoucnostAntonín Sova (1864 – 1928) – Symbolismus, přírodní lyrika (ovlivněno tím, že vyrůstal v Jižních Čechách)Květy intimních nálad – přírodní lyrika, impresionismus, básně – U řek, Olše – melancholie, smutekZ mého kraje – báseň Rybníky – impresionismusÚdolí mého království – vidina budoucnosti, vizionářská (snová) poezie, sám se stylizoval do postavy poutníka, který se vrací ze snového světa = návrat do reálného životaOtokar Březina (1868 – 1929) – „Březina vizionář“ – symbolismus (převážně náboženské symboly- vznik katolické moderny)Tajemné dálky – po smrti bude ideální svět, báseň Moje matka – útrapy matky, bolesti, ve kterých žila – smrt byla vysvobozením, víra v lepší posmrtný životSvítání na západě – oxymóron (západ je symbol smrti), báseň Tys nešla – čekání na smrt, matku, inspiraci?Ruce – soubor 20lyrických básní, hymnus, spojení lidí prostřednictvím rukou, člověk jako součást vesmíru,
Vloženo: 20.11.2012
Velikost: 40,08 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu CJ - Český jazyk
Podobné materiály
- LIT - Literatura - Autoři experimentálního románu
- LIT - Literatura - Experimentální román
- LIT - Literatura - Německá světová proza mezi válkami, experimentální proza
- CJ - Český jazyk - Experimentální próza
- CJ - Český jazyk - Sociální tendence v poezii 20.let
- CJ - Český jazyk - Vývojové tendence
- LIT - Literatura - Demokratické tendence v české meziválečné próze
- LIT - Literatura - Tendence české poezie po r.1945
- LIT - Literatura - Vývojové tendence nejstarší české literatury od počátku po husitství
- LIT - Literatura - Vývojové tendence nejstarší české literatury
- LIT - Literatura - Základní vývojové tendence ve světové literatuře po roce 1945
- CJ - Český jazyk - Vyvojove tendence
- CJ - Český jazyk - Hlavní tendence v rozvoji světové prózy první poloviny 20.
- CJ - Český jazyk - Nejvýraznější tendence v anglicky psané literatuře od konce
- CJ - Český jazyk - Nejvýraznější tendence v literatuře francouzských, italskýc
- CJ - Český jazyk - Realistické tendence v české literatuře v 2. polovině 19. s
- CJ - Český jazyk - Tendence české poezie po 2. světové válce
- CJ - Český jazyk - Vývojové tendence současné spisovné češtiny
- CJ - Český jazyk - Vyvojove tendence ceske stredoveke literatury
- E - Ekonomie - Integrační tendence ve světové ekonomice
- CJ - Český jazyk - Etapizace literatury,vývojové tendence
- CJ - Český jazyk - Vývojové tendence středověké literatury
- CJ - Český jazyk - ROMANTICKÉ TENDENCE
- CJ - Český jazyk - vývojové tendence současné literatury
- CJ - Český jazyk - Vývojové tendence nejstarší české literatury
- CJ - Český jazyk - VÝVOJOVÉ TENDENCE NEJSTARŠÍ ČESKÉ LITERATURY2
- CJ - Český jazyk - ČESKÁ POEZIE 2. POLOVINY 19. STOLETÍ, NOVÉ TENDENCE NA PŘELOMU STOLETÍ
Copyright 2024 unium.cz