- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálEvropské průmyslové aglomerace (regiony)- jádrové oblasti EU
1. Německo - Porýní – Porúří 5. Benelux – Rannstadt Holland
2. Střední Anglie – Black Country,6. Severní Itálie – Padánie
3. Jižní Anglie – Velký Londýn7. Jižní Polsko – Hornoslezská pánev
4. Severní Francie – Ile-de France. 8. jihovýchodní Ukrajina – Donbas
Německo - Porýní – Porúří
Největší průmyslová oblast Evropy, západní část SRN – oblast kolem řek Rýn a Ruhr, spolková země – Severní Porýní – Vestfálsko.
Na rozloze 100 km x 30 km je koncentrováno 75 % průmyslové výroby Německa v 135 průmyslových střediscích. Extrémní hustota obyvatel a průmyslu v tzv. „Velkém trojúhelníku“ Dortmund –Duisburg- Düsseldorf, zde téměř chybí rostlinná zemědělská výroba.
Surovinová základna: Dostatek černého a hnědého uhlí ( 1. místo v Evropě ), draselné soli ( 1. místo v Evropě ), kamenná sůl, méně barevných kovů ( Pb a Zn ). Fe rudy získává oblast dovozem ze středního Německa a SV Francie ( Lotrinska ). Ropou a zem. plynem ze severu Německa (ropné plošiny v Severním moří ) a hlavně z ropného přístavu Rotterdam ( 5 ropovodů ) je aglomerace nadstandardně zásobena
Dopravní infrastruktura :
10 mezinárodních letišť (Kolín nad Rýnem, Dortmund, Düsseldorf…)
Řeka Rýn – čluny 3500 tun, největší říční přístav Evropy = Duisburg, umělé říční kanály – spojení s říčním systémem Francie (např. Rýnskohernský, Rýnsko marnský, Rýnskosaonský.
Železniční doprava – oblast napojena na systémy TGV, Thalys, IC. Z této oblasti radiálně vychází 6 dálnic značených A1 až A6.
Průmysl: Hutnictví železa, strojírenský, chemický, textilní.
Střediska:
Bonn – historické a správní centrum oblasti, bývalé hlavní město,
Kolín nad Rýnem – automobilový průmysl (Opel, Ford, Audi),
Essen – největší ocelárny v Evropě (Krupp), zbrojařský průmysl,
Duisburg – ocelárny Thiesen (výroba říčních plavidel),
Düsseldorf – strojírenský a hutnický průmysl (Siemens),
Bochumi – chemický a petrochemický průmysl, solná chemie, výroba hnojiv,
Aachen (Cáchy) – jaderné energetika, elektrárny,
Kaiserslautern, Mönchengladbach – textilní průmysl, zaměstnanost žen
Střední Anglie – Black Country, Middleland
Nejstarší průmyslová oblast, kolébka průmyslové revoluce, přechod z manufaktur na průmyslovou výrobu – textilní průmysl. Tradiční oblast s dnes již omezenou výkonností, rozkádající se kolem 54. rovnoběžky od pobřeží Irského moře k Severnímu moř, k tzv. Dogger Bank.
Surovinová základna: Tradiční oblast výskytu černého uhlí, železné rudy, kamenné soli, kterou doplňují nově objevená ložiska ropy a zemního plynu v oblasti Severního moře tzv mělčiny v Doggerské lavici.
Dopravní infrastruktura:
Mezinárodní letiště: Liverpool, Manchester, Birmingham.
Říční dopravu nahrazuje Manchesterský lodní kanál: Liverpool – Manchester.
Shropshire union: umělá říční cesta spojující Liverpool, Birmingham a London.
Silniční komunikace mezi touto oblastí a Londýnem zabezpečují dálnice E15 a E5.
V námořní dopravě je důležitý výchozí přístav Liverpool ve směru do Severní Ameriky a Newcastle – uhelný přístav.
Průmysl: textilní, těžké strojírenství, důlní a těžební průmysl, hutnický a dopravní strojírenství.
Střediska:
Manchester – zpracování ovčí vlny (Skotsko, New Zealand, Wales), energetika
Leeds – textilní průmysl – látky tweed
Sheffield – těžké strojírenství a ocelárny
Newcastle – důlní průmysl a petrochemický průmysl
Liverpool – obchodní a dopravní středisko
Coventry – letecký průmysl (výroba motorů a letadel)
Birmingham – 2. největší město VB, dopravní strojírenství (Rover, Rolls&Royce, Jaguar, Bentley, Cooper), výroba důlních zařízení
jižní Anglie – Velký Londýn
Nová hospodářská oblast s netradiční průmyslovou výrobou se rozkládá:
kolem Londýna (tzv. Velký Londýn)
oblast trajektových přístavů na jihu Anglie
oblast kolem Bristolského zálivu
Na rozdíl od předcházejících oblastí je zde zastoupena zemědělská výroba a na ni navazující potravinářský průmysl: chov skotu, chov ovcí, chov koní, rybolov (treska, tuňák, sleď), pěstování obilí zejména ječmene (whisky), chmele (pivo).
Surovinová základna: V této oblasti chybí surovinová základna! Vznikají nová průmyslová odvětví nenáročná na suroviny.
Dopravní infrastruktura:
Říční doprava: Temže 60 km, říční i námořní přístav Londýn, předpřístav Harwich.
Dalšími námořními přístavy jsou: uhelný přístav Cardiff, Plymouth, Southampton.
Trajektová doprava: 30 spojů denně mezi Francií, Belgií a VB,
trajektové přístavy: Dover, Brighton, Harwich, Folkestone.
Letecká doprava: Londýn (Heathrow, Gatwick).
Železniční systém Eurostar – Paříž, Londýn přes Eurotunel.
Průmysl: převážně spotřební, chemický, textilní, oděvní, obuvnický, elektrotechnický, polygrafický, IT a komunikace + software, potravinářský.
Střediska:
Londýn - 9. mil obyvatel, s aglomerací 15 mil. obyvatel, centrum nových netradičních odvětví, 2/3 obyvatel pracují v terciární sféře – hlavně peněžní a finanční ústavy.
Část Londýna City: banky, burzy, pojišťovny, aukční místnosti – obchod se zlatem, uměním a starožitnostmi. Londýnská burza ( vznik v roce 1773 ) je třetí největší na světě, 22% všech finančních operací !
Bristol – jaderná energetika ( 6 jaderných elektráren v okolí )
Milford Haven – nový ropný přístav, rafinérie, petrochemický průmysl
4. Severní Francie – Ile-de France.
Průmyslově – zemědělská oblast zahrnující severní část Francie včetně Paříže. (Alsasko, Lotrinsko, Normandie, Champagne), 75% tohoto prostoru vyplňuje úrodná Severofrancouzská nížina – ovoce, zelenina, pšenice, vinná réva (1. místo na světě ), převládají soukromé farmy.
Surovinová základna: Železná ruda (hnědel, krevel) má naleziště v Lotrinsku a Normandii, černé uhlí se těží v Alsasku, dále pak největší strategické zásoby uranu na světě. Ropa a zem. plyn jsou dopravovány ropovody a plynovody z atlantických přístavů (Le Havre) nebo z jižního Gaskoňska.
Dopravní infrastruktura: Do oblasti zasahují systémy rychloželeznic TGV, Thalys, ICE, EUROSTAR. Řeky Seina, Marna a Saona jsou říčními kanály napojeny na Rýn a tím na německý říční systém (Porýní – Porúří). Trajektové přístavy Calais a Boulogne spojují Francii s VB. V rovnoběžkovém směru prochází oblastí nejdelší evropská komunikace E 50. S Beneluxem probíhá spojení silnicemi E 17 a E 19. Hlavním leteckým uzlem je Paříž s letišti Orly, Charlese de Gaullea, Le Bourget.
Průmysl:
Energetický – největší podíl jaderné energetiky,
Důlní a těžební
Vloženo: 15.09.2010
Velikost: 77,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu Z - Zeměpis
Podobné materiály
- CJ - Český jazyk - Indoevropské a neindoevropské jazyky
- LIT - Literatura - RENESANCE A HUMANISMUS V EVROPSKÉ LITERATUŘE
- D - Dějepis - významné evropské rody
- CJ - Český jazyk - Indoevropské jazyky
- CJ - Český jazyk - Indoevropské jazyky
- CJ - Český jazyk - Kritický realismus a naturalismus v evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - Romantismus v Evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - Starověké mimoevropské literatury
- CJ - Český jazyk - Indoevropske jazyky
- ZSV - Základy společenských věd - Orgány Evropské unie
- CJ - Český jazyk - Ideál všestranně rozvinutého člověka v evropské i české lit
- CJ - Český jazyk - Klasicismus a osvícenství v evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - Preromantismus a romantismus v evropské literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- LIT - Literatura - Světová literatura evropského kontinentu po 2. sv. válce
- CJ - Český jazyk - Baroko v evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenectví a preromantismus v evropské liter
- CJ - Český jazyk - Literatura evropského středověku + členění
- CJ - Český jazyk - Romantismus v evropské literatuře, autoři, ukázky
- CJ - Český jazyk - Starověké mimoevropské literatury
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie v rámci novodobé evropské filozofie
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.2- Romantismus v evropské a naší literat
- CJ - Český jazyk - Romantismus v evropské literatuře
- E - Ekonomie - evropske integrace
- LIT - Literatura - Realismus v Evropské literatuře
- Z - Zeměpis - Evropské středomoří
- LIT - Literatura - Klasicismus, osvícenství, preromantismus v evropské litera
- LIT - Literatura - Romantismus v české a evropské literatuře
- E - Ekonomie - Instituce Evropské unie
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- D - Dějepis - EVROPSKÉ VÝTVARNÉ UMĚNÍ, KULTURA, ARCHITEKTURA A HUDBA V 19. STOLETÍ 22B
- LIT - Literatura - Baroko a klasicicmus ve evropské literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- LIT - Literatura - Od temného středověku k renesanci v evropském písemnictví
- LIT - Literatura - Evropské drama po roce 1945
- CJ - Český jazyk - INDOEVROPSKÉ JAZYKY
- CJ - Český jazyk - Evropske baroko
- D - Dějepis - Evropské revoluce v 16
- D - Dějepis - Mimoevropské civilizace
- LIT - Literatura - Vývoj evropské literatury v 17. a 18. stol. - klasicismus, osvícenství,
- Z - Zeměpis - Evropské středomoří
- Z - Zeměpis - Stredoevropske staty
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: