- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálDOPRAVA.
Doprava je cílevědomá lidská činnost, která uskutečňuje přemísťování lidí, nákladů, energie, zpráv a informací. Dopravu zajišťuje spojení jednotlivých složek hospodářství. Doprava se člení podle prostředí, ve kterém se uskutečňuje. Podle toho rozdělujeme dopravu na:
pevninská doprava
námořní doprava
vzdušná doprava
základními složkami dopravy jsou dopravní prostředky (auta, vlaky, lodě, letadla), dopravní sítě (silnice, železnice, námořní linky) a dopravní uzly (nádraží, letiště, přístavy).
Závislost rozmístění dopravy na přírodních podmínkách slábne s rozvojem technické úrovně společnosti. Moderní technika usnadňuje překonávání přírodních překážek při výstavbě komunikací i v dopravním provozu.
Rozmístění dopravy je ovlivňováno hlavně socioekonomickými činiteli. K hlavním socioekonomickým činitelům, které ovlivňují objem, strukturu a rozmístění dopravy, patří rozmístění výrobních sil v dané oblasti a úroveň rozvoje hospodářství a bilance výroby. Např. základny těžebního průmyslu se vyznačuje aktivní přepravní bilancí = větší nakládkou, než vykládkou. Oblasti zpracovatelského průmyslu s nedostatkem surovin mívají pasivní bilanci.
Vlivem technického pokroku se prosazuje koncentrace v dopravě. Dálková doprava se soustřeďuje na nejlépe vybavených komunikacích, které zabezpečují efektivní provoz. Ukazatel hustoty železniční sítě přestává být důležitý.
Pevninská doprava.
Pevninská doprava se dělí na dopravu:
železniční
automobilovou
potrubní
vnitrozemskou vodní
speciální druhy – rozvod elektřiny, doprava zpráv a informací
1.Železniční doprava:
Vznik a rozvoj železniční dopravy byl umožněn technickým pokrokem průmyslové revoluce. První parní železnice byla uvedena do provozu v Herčinu ve Velké Británii v roce 1822. Rozmístění železnic ní sítě odpovídá územnímu rozložení světového hospodářství. Železniční doprava se podílí více než polovinou na výkonu pevninské nákladní dopravy.
Rozhodující je objem přepravy (počet přepravovaných osob, hmotnost přepravených nákladů v tunách) a výkon přepravy (součin přepravených osob nebo nákladů a vzdálenosti). Vyjadřuje se v osokilometrech (oskm) nebo v tunokilometrech (tkm).
Celková délka železniční sítě se ve světě stabilizovala. V USA a západoevropských zemích dochází ke zkracování sítě kvůli konkurenci automobilové dopravy. V Rusku, Číně, Indii délka sítě roste, protože dochází k připojování nových surovinových oblastí.
Přepravním výkonem zaujímají v nákladní dopravě vedoucí postavení : Rusko, USA, Čína a Kanada. V přepravním výkonu osobní železniční dopravy je na prvním místě Japonsko, pak Čína a Rusko.
Zdokonalení železniční dopravy se realizuje zaváděním nových typů motorů a vlaků (na vzdušném polštáři, na magnetickém nebo elektrodynamickém závěsu). Ve světě se budují rychlostní trasy vlaků. Na magistrálách Japonska jezdí vlaky rychlostí 220 – 230 km v hodině.
Železniční dopravu rozlišujeme do čtyř základních typů:
Evropský typ je historicky nejstarší. Využívá hustou železniční síť, která byla vybudována již v 19. století. Hlavní přepravní tahy jsou však postupně modernizovány. Vyznačuje se vysokou frekvencí vlaků, ale s menšími náklady. Elektrifikována byla více než třetina tratí, ve Švýcarsku 100%, ve Švédsku, Norsku, Nizozemí a Itálii většina tratí.
Severoamerický typ má relativně řídkou železniční síť s moderním vybavením. Vyznačuje se nízkou frekvencí vlaků, ale s velkými náklady. Průměrná přepravní vzdálenost je dvojnásobkem světovému průměru (1, 25 mil. km). Pro severoamerický typ železniční dopravy není typická elektrifikace, ale dieselektrická trakce, která je schopná zajistit přepravu v nepříznivých sklonových poměrech (na tratích v Kordillerách).
Ruský typ je typický malou hustotou železniční sítě. Nedostatek ostatních odvětví pevninské dopravy a nutnost přesunu obrovského množství hromadných nákladů jsou příčinou intenzivního využití železnic. Zatížení hlavních přepravních tahů ruských železnic je nejvyšší na světě.
Typ železniční dopravy v rozvojových zemích (bývalý kontinentální typ) se vyznačuje řídkou a nevýkonnou sítí tratí, které spojují nejčastěji naleziště surovin s vývozními přístavy. Dále se vyznačují rozdílnými rozchody kolejí a malou frekvencí vlaků.
2. Automobilová doprava:
Automobilová doprava zabírá první místo v objemu nákladní i osobní přepravy. Uplatňuje se v přepravě osob a nákladů hlavně na krátké vzdálenosti. Celková délka silnic (různé kvality) je ve všech oblastech několikanásobně větší, než dopravní sítě ostatních odvětví pevninské dopravy. Délka, hustota a kvalita sítě ukazuje obvykle celkovou úroveň hospodářství. Na silni
Vloženo: 4.07.2011
Velikost: 64,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu Z - Zeměpis
Podobné materiály
- MNG - Management - letecká doprava
- Z - Zeměpis - TERCIÉR A DOPRAVA ČESKÉ REPUBLIKY
- MNG - Management - letecká doprava
- E - Ekonomie - doprava
- Z - Zeměpis - 11 Doprava
- Z - Zeměpis - 25-Doprava ČR
- Z - Zeměpis - 8. Geografie přírodních zdrojů Země, světový průmysl, doprava
- Z - Zeměpis - doprava
- Z - Zeměpis - Doprava a Spoje2
- Z - Zeměpis - Doprava ČR
- Z - Zeměpis - doprava
- Z - Zeměpis - Ekonomika světa- doprava, terciální a kvartérní sféra
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: