- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálDoba baroka (1600 – 1750)
Baroko – v hudbě nová stylové epocha. Hlavní znaky:
hudební myšlení melodicko harmonické (horizontálně vertikální) nahradilo staré hudební myšlení polymelodické (horizontální)
melodie doprovázená akordy
polyfonie zcela ovládaná harmonií
vítězství durové a mollové tóniny nad tóninami církevními
rozlišení vokálního a instrumentálního slohu
vznik písně, kantáty, oratoria a opery
samostatná instrumentální hudba, komponovaná pro jednotlivé nástroje, komorní soubory a orchestry
nové, dokonalejší nástroje
už v závěru renesance sílení harmonického cítění (Palestrina, Lasso, G Gabrieli) – důraz na výsledný souzvuk, na nejmelodičtější hlas (zpravidla soprán)
Florentská camerata /k/ (vznik kolem 16. st.) – skupina vzdělaných lidí, básníků, hudebníků a vědců. Odpor proti kontrapunktu, žádali jednoduchost a srozumitelnost vokálního projevu. Kladli na první místo srozumitelné slovo, na druhé rytmus a teprve na třetí tón. Vzniká tzv. doprovázená monodie – sólový zpěv s akordickým průvodem.
:
Jacopo Peri /k/ (1561-1633) – autor první opery vůbec Dafné Opera Euridice. V opeře prolog, sólové zpěvy a dialogy, sbory, malá instrumentální intermezza.
Emilio de Cavalieri /k/ (+1602) – pastorální hry. Alegorická opera Představení o duši a těle) – počátek formy oratoria
Claudio Monteverdi (1567 – 1643)
První reformátor opery – rovnováha sil dramatu a hudby.
Opera Orfeo - dokonalé vyřešení výrazových problémů. První skutečná operní předehra,– vznik skutečné árie a recitativů v dnešním slova smyslu. Opera Ariadna (Monteverdiho opery daly intenzivní podněty nesmírně bouřlivému rozvoji italské barokní opery. Dále madrigaly (8 knih madrigalů). Zakladatel benátské operní školy – první skladatelské školy vůbec.
Opera – dramatické jevištní dílo, jehož text se zpívá (zcela nebo většinou) za doprovodu orchestru. Textový podklad – libreto (buď jako zcela nové dílo na původní námět či na námět povídky nebo románu nebo jako upravený text činohry). V dřívější době libreta veršovaná, v novější době psaná prózou. Po hudební stránce obsahuje opera zpěvy sólové, ansámblové (dueta, terceta atd.) a sbory, dále instrumentální předehry, mezihry, doprovod vokální složky a hudbu baletní počátkem 17. st. výstavba operních divadel, počátek vrcholného rozkvětu operní tvorby. Zpočátku centrum v Římě. Představitel Luige Rossi (1598 – 1653).
Benátky – důraz na sólový zpěv – Árie – rozsáhlejší skladba pro sólový zpěv s instrumentálním doprovodem. Uplatnění též mimo operu (v kantátách, oratoriích, event. jako samostatná koncertní árie).
a duetta (tzv. da capo árie – typ ABA), sbory v rovnováze se sóly, později potlačeny, větší uplatnění orchestru - úvodní sinfonia, doprovází cembalo.
Giovanni Battista Pergolesi (1710-36) – opera buffa (=komická), např. opera Služka paní.
Baroko Francie – Jean Baptiste de Lully /žán,lyly/ (Giovanni Battista Lully)– otec francouzské národní opery. 14 oper, tzv. tragédies lyriqu
Vloženo: 15.09.2010
Velikost: 54,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu HV - Hudební výchova
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - Novodoba ceska skola a pedagogika
- D - Dějepis - Pobelohorska doba
- LIT - Literatura - DOBA HUSITSKÁ A POHUSITSKÁ
- D - Dějepis - Doba husitská
- D - Dějepis - Nástup Habsburků na český trůn_ doba rudolfinská
- D - Dějepis - Vláda Jiřího z Poděbrad a doba jagellonská_ gotika
- D - Dějepis - Husitství, doba Poděbradská
- D - Dějepis - Doba poděbradská
- D - Dějepis - Doba Jagellonska
- D - Dějepis - Doba Podebradska
- CJ - Český jazyk - Doba Pobělohorská
- CH - Chemie - Acidobazické (protolytické) děje, teorie kyselin a zásad, p
- CJ - Český jazyk - Odborný styl Umělecký styl Zvuková podoba věty
- CJ - Český jazyk - Popis Esej Teorie verše Zvuková podoba věty
- D - Dějepis - Doba bronzová, kamenná a římská
- D - Dějepis - Doba kamenná
- D - Dějepis - Vláda Jiřího z Poděbrad a doba jagellonská Gotika
- LIT - Literatura - Veleslavínská doba
- CH - Chemie - Rovnováhy v acidobazických reakcích
- CJ - Český jazyk - Doba husitska a pohusistska
- CJ - Český jazyk - Baroko, doba pobělohorská, lidová tvorba J. A. Komenského
- LIT - Literatura - Doba národního obrození
- CJ - Český jazyk - České baroko a doba pobělohorská
- D - Dějepis - DOBA JAGELLONSKA
- D - Dějepis - DOBA PODEBRADSKA
- CJ - Český jazyk - Zvuková podoba jazyka
- D - Dějepis - Sestup revoluce ve Francii a doba napoleonská
- E - Ekonomie - Podoba současných peněžních forem
- CJ - Český jazyk - Doba písemnictví staroslověnského
- PRA - Právo - Pracovní doba, dovolená, odměňování
- D - Dějepis - Doba poděbradská
- D - Dějepis - Nástup Habsburků v čes. zemích, doba rudolfinská1
- E - Ekonomie - Pracovní doba
- CJ - Český jazyk - Vyvoj svetove literatury od baroka po preromantismus
- FIL - Filozofie - Filozofie renesance a baroka
- LIT - Literatura - Evropská a česká literatura v době baroka
- LIT - Literatura - Literatura období baroka.J.Á.Komenský
- ZSV - Základy společenských věd - Velké systémy baroka
- LIT - Literatura - Cestopisy renesance a baroka
- CJ - Český jazyk - Literatura období baroka, Jan Amos Komenský
- CJ - Český jazyk - Literatura baroka
- ZSV - Základy společenských věd - FILOZOFIE DOBY BAROKA A OSVÍCENSTVÍ
- CJ - Český jazyk - AUTORI BAROKA SLOVNÍ ZÁSOBA
- LIT - Literatura - Vliv baroka na literaturu v Evropě i u nás
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: