- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálSemafor
divadlo, které zakládá Jiří Suchý po svém odchodu z divadla Na zábradlí (resp. po rozchodu s Vyskočilem krátce působil v Redutě, kde vzniká pořad Pondělí je ve středu; zde se poprvé objevují písničky jako např. Zlá neděle, Nejsmutnější varieté, které následně budou hrány v Semaforu; zřetelná návaznost na text-appeal a Kdyby tisíc klarinetů)
založen skupinou – Jiří Suchý, Jiří Šlitr, Jiří Vrba (režisér; jeho zásluhou byl pronajat sál v Ženském domě v ulici Ve Smečkách); Milan Šulz (dramaturg, který navrhl název Dimafor /divadlo malých forem/; Suchý upřednostnil Semafor /sedm malých forem – hudební divadlo, kabaret pro děti, divadlo poezie, divadlo loutek, výtvarné divadlo (např. na chodbách se konala výstava Švankmajerova díla), pantomima, film – z toho dvě poslední se nikdy neuskutečnily/)
premiéra – Člověk z půdy (30. 10. 1959) – komedie Jiřího Suchého; spojení písniček a dialogů (děj v pozadí); doplněno o taneční kreace a monology hlavní postavy; prezentace pocitů mladých lidí; přímé oslovení diváků; antiiluzívnost; námět – na půdě žije podivínský profesor Antonín Somr, který přepisuje staré texty; setkává se s dvojicí mladých lidí prezentujících názory nové generace; téma – účtování se starou generací, společenskými konvencemi a tzv. vysokým uměním; srážka generací – ústřední téma; inspirace meziválečnou avantgardou; vyznění – velmi kritické; Somr provádí sebekritiku (ironie), celá charakteristika profesora tak vyznívá spíše sympaticky (hlavní role – alternace – Horníček /nejvíce/, Kopecký, Filipovský – byli to jediní profesionální herci, kteří v inscenaci vystoupili); Horníček – v duchu werichovských forbín shazuje kritiku mladých lidí; v inscenaci se objevily písničky jako např. Pramínek vlasů, Včera neděle byla, Dítě školou povinné; otevřený generační nesouhlas se vším oficiálním; úspěch u diváků a naproti tomu negativní recenze (vyzvednutí hlavních představitelů a na druhou stranu kritika amatérismu ostatních)
další členové divadla – Jiří Srnec (černé divadlo), Jan Švankmajer (režie divadla masek – Škrobená hlava), Juraj Herz; v první sezóně zde taktéž působili Waldemar Matuška, Pavlína Filipovská, Karel Štědrý
Ukradený měsíc – hra pro děti; adaptace Aškenazyho próze v režii Ladislava Smoljaka
Zuzana je sama doma (květen 1960) – hudební mozaika, která se setkala s velkým ohlasem z řad diváků; příběh dívky, která je sama doma, nudí se, myslí na svého kluka, poslouchá písničky a telefonuje; dovolá se k Suchému a Šlitrovi a ti jí pouští písničky (jsou zde sami za sebe)
ostatní divadla na počátku 60. let prochází krizí, naproti tomu v Semaforu byla představení vyprodána; je to způsobeno tím, že popírá dosavadní estetické normy, nesplňuje kritéria profesionality; nabízí upřímný dialog, humor, písničky; objevují všední věci, nabízí kritiku (rozpor velkých idejí s realitou, otevírají téma pokrytectví, přirozenosti a pravdivosti); nesentimentální texty (vychází z poezie všedního dne); kritický protipól oficiální kultury
Taková ztráta krve (říjen 1960) – hudební komedie s detektivní zápletkou; děj tvoří kostru pro písničky (vzorný holič Drábek se ztratil; při jeho hledání se zjišťují zarážející fakta o obyvatelích města); parodie pokleslých žánrů; sympatický hrdina – antihrdina, neideální chuligán Harry Bedrna – vandrák a nadto vousatý (W. Matuška) – v jeho podání se objevuje zhudebněný Shakespearův sonet; další písně – Klokočí, Marnivá sestřenice, Sluníčko; z nových tváří se objevili – Jiří Sehnal (absolvent FAMU), Eva Pilarová; kritika – vzpoura proti nadiktovaným společenským normám (kritický ohlas byl tvrdší); inscenace byla pro premiéře zakázána, musela se přepracovat, což se také
Vloženo: 6.01.2011
Velikost: 51,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu LIT - Literatura
Podobné materiály
- CJ - Český jazyk - Národní divadlo
- LIT - Literatura - Divadlo Járy Cimrmana
- CJ - Český jazyk - Divadlo a film současnosti
- CJ - Český jazyk - Divadlo ve 20.století
- CJ - Český jazyk - České divadlo do konce 19.století
- CJ - Český jazyk - České divadlo od počátku do poloviny 20. století
- CJ - Český jazyk - České divadlo
- CJ - Český jazyk - České moderní a avantgardní divadlo
- LIT - Literatura - Divadlo 19. století
- LIT - Literatura - Divadlo 20.století (1)
- LIT - Literatura - Divadlo 20.století
- LIT - Literatura - Divadlo do 19
- LIT - Literatura - České divadlo 19. století
- LIT - Literatura - České divadlo a dramatická tvorba od počátků do konce 19. století
- LIT - Literatura - České divadlo do 19.století
- LIT - Literatura - České divadlo ve 20. stol. v kontextu vývoje světového dramatu
- LIT - Literatura - České divadlo ve 20.století
- LIT - Literatura - české divadlo
- LIT - Literatura - Divadlo a jeho společenská funkce(Thám, Klicpera, Tyl)
- CJ - Český jazyk - České divadlo
- LIT - Literatura - ČESKÉ A SVĚTOVÉ DIVADLO DO KONCE 19. STOL.
- VV - Výtvarná výchova - Národní divadlo
- CJ - Český jazyk - Národní divadlo
- CJ - Český jazyk - České moderní a avantgardní divadlo
- LIT - Literatura - České divadlo a drama v 19. a 20.století
- LIT - Literatura - Divadlo Paravan
- LIT - Literatura - Divadlo Rokoko
- LIT - Literatura - Divadlo satiry
- LIT - Literatura - Divadlo U Nováků
- LIT - Literatura - Divadlo Větrník
- LIT - Literatura - Satirické divadlo Večerní Brno
- LIT - Literatura - Starší české divadlo počátky
- CJ - Český jazyk - Osvobozené divadlo postavy
- LIT - Literatura - Japonské divadlo
- CJ - Český jazyk - České divadlo 20. století
- LIT - Literatura - české divadlo do konce 19.st.
- CJ - Český jazyk - Divadlo 20. stol.
- CJ - Český jazyk - Moderni divadlo
- CJ - Český jazyk - České drama a divadlo ve 20.století
- CJ - Český jazyk - České divadlo od středověku do konce 19. stol.
- CJ - Český jazyk - DIVADLO - AVANTGARDA, EPICKÉ
- CJ - Český jazyk - Divadlo a drama 20. stol.
- CJ - Český jazyk - Oficiální literatura - česká proza a divadlo do konce 60.let do současnosti
- CJ - Český jazyk - OSVOBOZENÉ DIVADLO, WERICH, VOSKOVEC, OSEL A STÍN
- CJ - Český jazyk - České divadlo 19. století
- CJ - Český jazyk - České divadlo 20. století
- CJ - Český jazyk - České meziválečné drama a divadlo
- LIT - Literatura - Osvobozené divadlo
- CJ - Český jazyk - Ceske divadlo 19 stoleti
- CJ - Český jazyk - Ceske divadlo 2
- CJ - Český jazyk - Ceske divadlo
- CJ - Český jazyk - Divadlo 20.stol.
- CJ - Český jazyk - Divadlo a drama od nejstarších dob do současnosti
- CJ - Český jazyk - DIVADLO A DRAMA
- CJ - Český jazyk - Svět čechy drama divadlo 20st
- CJ - Český jazyk - Čechy divadlo drama do konce19st
- CJ - Český jazyk - české divadlo 20.století
- CJ - Český jazyk - České divadlo meziválečné
- CJ - Český jazyk - české divadlo po r. 1945
- CJ - Český jazyk - České divadlo v 18.a19.stol.
- CJL - Literatura - Divadlo Járy Cimrmana
- CJL - Literatura - Divadlo Járy Cimrmana
- D - Dějepis - Národní divadlo
- LIT - Literatura - České divadlo v 1. pol. 20. stol.
- CJ - Český jazyk - Divadlo do konce 19.století
Copyright 2024 unium.cz