- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Divadlo a drama od nejstarších dob do současnosti
CJ - Český jazyk
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálskutečností
ČESKÉ DIVADLO V OBDOBÍ 1.POL. 20. STOL
KAREL ČAPEK
spisovatel, novinář, překladatel
dílo:
LOUPEŽNÍK- je první Čapkovou hrou uvedenou na jeviště,napsal ji pro budoucí ženu, její premiéra se konala v roce 1920, podílel se na ní i Josef Čapek
děj příběhu se odehrává na statku na samotě, kde žije mladá slečna Mimi s maminkou, otce profesorem a služebnou Fankou. Jednoho dne rodiče odjíždějí pryč a Mimi zůstává s Fankou doma sama. V tu dobu na scénu přichází Loupežník a nikdo neví, jak se jmenuje a odkud vlastně přišel. Svou odvážnou povahou si získává své okolí. Zamiluje se do Mimi a chce si ji ze statku odvést. Ta jej má sice také ráda, ale v odchodu je jim zabráněno. Mimina starší sestra Lola kdysi utekla za svou lásku, vrací se životem poučená, strhaná a zničená. Loupežníkovi vyhrožuje, že ho zastřelí, protože nechce aby Mimi udělala stejnou chybu. Loupežník předstírá, že je postřelen, ve skutečnosti mu ale nic není. Hra Loupežník oslavuje mládí, lásku a radost ze života. Děj doprovází tón lehkomyslnosti, hojnosti a bezstarostnosti. Nakonec však i autor poznává, že mládí je pomíjivé.
R.U.R. - div. hra o střetu člověka s technikou, který vyústí v obrodu lidstva
Rossum´s Universal Robots, tato hra vznikla v roce 1920. Název vytvořil Karel Čapek společně s bratrem Josefem. Tato hra chce varovat před katastrofami, které mohou přinést nové vynálezy a rozvoj techniky. Ukazuje, jak pokrok lidstvo ovládá a jak morálka lidí zaostává za technikou. Záchranou pro svět je pak pouze čistá, ušlechtilá láska. Hra má tři dějství a předehru. Na ostrov, na kterém stojí Rossumova továrna na roboty, přijíždí mladá Helena Gloryová. Pro její krásu si ji zamilují všichni muži na ostrově. Helena na ostrově zůstává a uzavírá sňatek s Harrym Dominem – centrálním ředitelem. Po dvaceti letech, kdy je už lidská práce zbytečná, neboť všude člověka zastanou roboti, dochází k nečekaným vzpourám robotů, kteří nemají duši. Začínají vznikat výbory a organizace robotů, které tvrdí, že musí lidem vládnout, protože jsou dokonalejší. Na světě se už přestávají rodit děti. Helena ze strachu spálí postup na výrobu robotů. Ostrov je jimi obsazen a všechny, kromě Alguista, roboti zabijí. Dlouhá léta se snaží Alquist přijít na jejich výrobu, až pozná, že se mezi roboty Primem a Helenou zrodila láska – výhradně lidský cit a tak lidstvo nevyhyne.
ZE ŽIVOTA HMYZU- satirická alegorizující komedie (spolu s bratrem josefem)
na této hře spolupracoval také jeho bratr Josef. Hra vznikla roku 1921. Špatné lidské vlastnosti ukazuje na jednání hmyzu. Tulák ležící na louce pozoruje hmyz. Motýl znamená přelétavost, mravenci boj a válku, chrobák chamtivost. V předehře hovoří tulák sám se sebou, je opilý, velmi rozzlobený na lidi. Začne si je představovat jako různé druhy hmyzu. V prvním jednání motýli. Na mýtině flirtují motýli Iris, Clythia, Felix, Viktor a Otakar. Iris touží po projevech lásky básníka Felixe. Když se jich nedočká, láká k sobě Viktora. Clythia snoubenka Otakara promlouvá s Iris a snaží se upoutat pozornost Felixe a dokonce i tuláka. Motýli si nezodpovědně zahrávají, jedná se o jakousi věčnou lež věčných milenců. Druhé dějství. Párek chrobáků valí kuličku mrvy. Zatímco hledají úkryt, sebere jim kuličku cizí chrobák. Blíží se párek cvrčků, jsou šťastní, čekají rodinu. dravý lumek je zabíjí a odnáší své žravé larvičce. Ta je zanedlouho lapena a sežrána parazitem. Tulák je velmi smutný. Vidí samou vraždu, jeden hmyz požírá druhý, těší se z cizího neštěstí. Třetí dějství – mravenci. Tulák uvažuje o sobectví a neukázněnosti hmyzu. Vyjadřuje myšlenku, že se má jedinec obětovat vyššímu celku, národu, státu. Odchází proto k mravencům, kde jedinec není ničím, celek vším, mravenci pracují v šíleném tempu, umírají. Nikomu to nevadí, jde o zájem celku. Vypukne válka černých se žlutými, černí jsou poraženi. Žlutí jásají, chválí Boha a všechny pobíjejí. Tulák nesnese jejich pokrytectví a krvežízniví vůdce žlutých zašlápne. Epilog – život a smrt. Ve světelném jasu tančí jepice. Opěvují věčnost života a v tu chvíli padají mrtví k zemi. Praská i kukla, která neustále jásala, že se zrodí něco velikého, něco co změní svět. Avšak narodila se z ní zase jen jepice, zakroužila a zahynula. Smrt přichází i k tulákovi. Jeho poslední zápas sledují dva slimáci. Těší se toho, že oni jsou živi.
ADAM STVOŘITEL- div. hra, spol. dílo bratrů Čapků- ironický obraz člověka, který si myslí, že když zničí starý svět, vytvoří nový a lepší, to se mu ale nepodaří a Čapek tak dokazuje že tento svět je dost dobrý a nepotřebuje měnit.
VĚC MAKROPULOS- hra pojednává o tématu dlouhověkosti
nejvyšší soud řeší spor mezi rodem Gregorových a Prusových o statek Loukov. Do řízení zasahuje známá zpěvačka Emilia Marty. Upozorňuje na závěť barona Josefa Prusa z roku 1816, která je uložena v rodinném archivu. Zde baron odkazuje statek Loukov svému nemanželskému synovi Ferdinandu Gregorovi, potomku slavné vídeňské zpěvačky Ellian Mac Gregorové. Emilii velmi záleží na jakýchsi listinách této zpěvačky, které mají být přiloženy k závěti. Prus zjistil, že pravé jméno matky Ferdinanda Gregora bylo Elina Makropulos. Sděluje zpěvačce, že vedle závěti opravdu našel uzavřenou obálku, kterou jí vydá jen při osobní návštěvě. Emilia dosáhla svého, vlastní tajemnou obálku, vzbuzuje nesmírnou zvědavost svých známých. V hotelovém pokoji porovnávají její rukopis s podpisem Ellian Mac Gregorové a Eliny Makropulos. Jsou stejné. Chtějí se dozvědět pravdu, improvizují soudní proces, ve kterém se opilá Emilia dozvídá že se narodila na Krétě roku 1585 jako Elina Makropulos. Otec Hieronymus, osobní lékař Rudolfa II. opatřil svému vládci elixír života. Nedůvěřivý císař jej však nechal vyzkoušet na ní. Již po 300 let je mladá. Od té doby žije pod různými jmény. Zázračný recept „věc Makropulos“ svěřila naposled svému milenci baronu Josefu Prusovi. Nyní si pro něj přichází k jeho potomku Jaroslavovi, protože stárne a bojí se smrti. Všichni okamžitě zatouží po zázračném elixíru. Jen Emilia váhá. Léty otupěla, neumí již doufat, milovat, vnímat krásu kolem sebe. Všechno jednou omrzí. Dochází k závěru, že nejšťastnější jsou lidé smrtelní, kteří mají své zájmy, ideály a víru. Tímto poznáním ztrácejí i ostatní zájem o zázračný recept. Netouží již po nesmrtelnosti a ničí jej v ohni. (máma čten. deník)
BÍLÁ NEMOC- drama o 3 dějstvích odehrávající se na neurčitém místě a v blíže neurčené době. Nejmenovanou zemi zasáhne těžká, nevyléčitelná nemoc, při které se na lidském těle objevují necitlivé bílé skvrnky. Pouze lékař Galén zná na tuto epidemii lék. Podává jej pouze těm lidem, kteří neohrožují mír a nedělají nic ve prospěch války. Zemi vládne krutý maršál, který si chce válkou podmanit svět. Válku neodvolá ani tehdy, když je vílou nemocí napaden jeho přední zbrojař Krüg. Galén si stanovil totiž podmínku, že lék podá Krügovi tehdy, až maršál válku zastaví. Krügův život končí sebevraždou. Teprve když sám maršál onemocní, uvědomí si cenu lidského života a na naléhání své dcery a Krügova syna válku ruší. Galén se za maršálem vypráví, ale je ušlapán i s lékem fanatickým davem. Tato Čapkova hra byla zfilmována. Autor zde projevil odpor proti zbraním zabíjení a násilí. Nepřímo řekl, že válka slouží bohatým a chudí lidé se jí chtě nechtě musí podřídit. (máma čten. deník)
MATKA- k tomuto dílu dala podnět hrozba fašismu. Je posledním Čapkovým dramatickým dílem. Hra má tři dějství. Hrdinkou dramatu je matka, těžce zkoušená osudem. Muže ztratila v koloniální válce, syn Jiří zemřel jako lékař v tropických krajích v boji s malárií. Ondra se zabil jako letec při zkoušení nového typu letadla, Petra zastřelili fašisté v občanské válce a Kornel padl v pouličních bojích. Matka ve vzpomínkách hovoří se svými syny jako by byli živí. Ti tak i ve hře vystupují a promlouvají. Když fašisté napadnou vlast, matka nechce nejmladšímu synovi Tonimu dovolit, aby ji šel bránit. Jakmile však z rozhlasu uslyší o ukrutnostech fašistů, změní své smýšlení a posílá Toniho do boje se slovy: „Jdi.“ Drama je výzvou k boji proti fašismu, válce a lidem, kteří válku chtějí . matka je příkladem pro ostatní matky, kdy jsou i jejich děti ohroženy jako děti její země. (máma čten. deník)
LIDOVÉ DIVADLO
kabarety, české div. mezi 2 svět. válkami, Červená sedma, Revoluční scéna,…
KABARET – u jeho vzniku stál bohém E.A.LONGEN – herec, dramatický autor, malíř, se svými výstupy se prosazoval nejdříve po hospodách a začal spolupracovat s význačnými komiky své doby – F.Futurista, F. Burian. Kabaret nebyl pouhým zpestřením, ale měl i hlubší dopad, byl často ostrým útokem proti šosáctví, byl dobrou hereckou školou
rozvíjí se neoficiální lidové divadlo
výjimečné postavení zde mají kabarety
na svou předválečnou tradici navazuje v letech 1918-22 již profesionální ČERVENÁ SEDMA (JIŘÍ ČERVENÝ, E. BASS-přednášky na vědecká témata- biologie - LIDSKÉ TĚLO)- gymnazisté z Hradce Králové, dále pro ně psali KAREL POLÁČEK, JAROSLAV HAŠEK
propojení legrace s hudbou a tancem (step)
hudba: KAREL HAŠLER
AVANTGARDNÍ DIVADLO
Avantgarda - souhrnný název pro umělecké proudy 1.třetiny 20.století; vyznačují se odmítáním tradičního umění, požadují revoluci v umění, snaží se o rozchod s měšťáctvím, dochází k prolínání jednotlivých druhů umění - výtvarné umění, divadlo, architektura, film.
VÍTĚZSLAV NEZVAL
* 1900 v Biskoupkách u Třebíče
+ 1958
gym., studium v Brně( v Praze filozofická fakulta
spisovatel z povolání
experimentoval ve všech lit formách
dílo:
MILENCI Z KIOSKU- hl. postavou je Helena- romanticky založená žena (miluje romanticky neskutečný ideál), která žije ve světě fantazie (je zamilovaná do „muže z plakátu“- herce) a její švagr Benjamin který je představitelem realistického myšlení a vnímání okolního světa;
činoherní představení ND komedie
strýček Sokrates vystupuje jako vypravěč
Helena je provdaná za muže, kterého namiluje (Lazar- hraje šachy, šachy jsou jeho život), zamiluje se do dobrodruha, muže z plakátu; dopisuje si sním, Helena a její manžel Lazar bydlí společně s otcem (tchánem Heleny)
milenec Arbes nabádá Helenu, aby se rozvedla nebo aby utekla, v tom se vrací tchán do domu a vidí ho( on se vydává za novináře; z cest se vrátil bratr Lazara Benjamin;
Helena „Láska je krev jež ve mne koluje“
Lazar „Láska je strach jež mě spaluje“ ( rozchod – Helena odchází za Andrésem
strýček Sokrates „Smysl života je sám život“- je považován za blázna, do vily přichází paní Žežulková (žena Andrease), Helena odjela do Paříže- otevřela si ateliér s oblečením, Benjamin je také v Paříži a má o Helenu zájem, ale Helena miluje Andrease, spíš jeho vášeň (žila s Lazarem bez vášně) „miluji ho i když mě bije- Benjamin= „ to není opravdová láska( její cit k Andreasovi je jen fantazie, do obchodu přichází Andreasova žena, Helena se dozvídá, že jí podváděl a lhal
obě ženy se domluví, že A. opustí, ale když A. přijde bojují o srdce jednoho muže, Andreas se přiznává, že před ní byl filmový hrdina (Helena milovala markýze, knížete, hrdinu), pro svou ženu, je pouze pan Žežulka bez angažmá
H. se svěřuje B. a přiznává svou chybu H: „není radno příliš věřit mužům“ Sokrates: věř bláznovi ten co si myslí také říká( B., H, a S. odjíždí do Karlových Varů Helena stále miluje romanticky, neskutečný ideál( Benjamin se jí pokouší vrátit do reality, aby si vydělali na jídlo prodávají v kiosku sodovky, Helena konečně poznává jaký Andreas opravdu je (prozradil se když netušil, že mluví s Helenou); Lazar přijel do K.V a vrací Heleně její prsten, který mu kdysi dala k opatrování a Hele na zase vrací prsten Lazarovi, tam ho předává Benjaminovi
Benjamin Helenu vyléčil z romantismu(realismus
H: a co bude až procitneme
B: uděláš mi topinky
strýček Sokrates umírá
VLADISLAV VANČURA
*1891 v Háji u Opavy
+ 1942
studoval gym. a medicínu v Praze
žena- kolegyně lékařka(praxe na Zbraslavi(později pouze lit.
v květnu 1942 zatčen gestapem za protifašistické postoje(popraven
styl:
lyrismus moderní poezie, básnické metafory, náhle změny času, prostoru a témat, promyšlená kompozice
dílo:
ALCHYMISTA
DEVĚTSIL
nejvýznamnější české levicově orientované kulturní sdružení 20. let 20. stol.
nejprve zastávalo program proletářského umění, později se přiklonilo k poetismu
vznikl 1920 v Praze (zakladatelé J. Seifert, V. Vančura, k. Teige)
centry Devětsilu byly Praha a Brno
vydával časopis ReD, Pásmo
v r. 1925 se do divadelní sekce Devětsilu sdružili avantgardní divadelníci- divadelní sbor ( r. 1926 založili poloprofesionální Osvobozené divadlo
OSVOBOZENÉ DIVADLO-AUTORSKÉ DIVADLO
Vzniklo ve 20. letech 20.stol. v souvislosti s poetismem, oproti klasickému dramatu ruší trojí jednotu místa, času a děje. Osvobozené divadlo upřednostňovalo přímý dialog s divákem, v tomto divadle spatřujeme příklad moderního evropského divadelnictví
nejvýznačnějšími režiséry: Jindřich Honzl a Jiří Frejka
autorskou dvojicí byli
JIŘÍ VOSKOVEC
*1905- 1980
střední škola vPraze a fr. Dijonu
herec a spisovatel
JAN WERICH
*1905-1980
v Praze, rodina úř. pojišťovny
stud. práva( literatura
v r. 1925 společně založili OD
ostré politické satiry a historické hry
reagovali na aktuální spol. situaci
v souvislosti s rozvojem poetismu
chce představovat divadlo tvůrčí, básnické, spojené těsně s životem, využívají prostředků lid. zábavy
využití přímého dialogu s divákem
aktuální satirické texty, humor, písně, tanec
hudba JAROSLAV JEŽEK
30. léta od dadaistického humoru( politické satiře (kritika hosp. krize, varování před fašismem)
úředně ukončilo svou činnost v roce 1928( V. a W. emigrovali do USA
1942 umírá J. Ježek (jazz)
dílo Osvobozeného divadla:
(spec.: FORBÍNY- předscény- spontánní výstupy, kontakt s publikem)
VEST POCKET REVUE- první hra- poetismus
CAESAR- proti fašismu
OSEL A STÍN – satira, kritika fašismu, 10 obrazů 2 díly, hl postava Hyppodromos- hádka o oslův stín (nájemce osla a pronajímatele, který chce za stín příplatek) ( soud, vězení (oba) ( Nejeschleba a Hyppodromos uprchnou z vězení( zabijí osla( převléknou se za něj, lidé si myslí, že obživl a je nesmrtelný( hlásá vznik 3. říše Osla a stínu( lidé jsou zfanatizováni, mají ho zdravit zdvižením pravé ruky, vstupuje na scénu bůh Dionýsos učiní zázrak, aby mu lid uvěřil, zahalí slunce( lidé mají hlad a nevidí svého osla( lid se rozhodne osla sníst( zmoudří
KAT A BLÁZEN, BALADA Z HADRŮ- F.Villon zde vystupuje jako tribun lidu
PĚST NA OKO ANEB CAESAROVO FINÁLE- poslední hra, reakce na události roku 1938
filmy: PUDR A BENZÍN, HEJ RUP, SVĚT PATŘÍ NÁM, PENÍZE NEBO ŽIVOT
po Werichově návratu Voskovce nahrazuje Miroslav Horníček
experimentální scéna na konci roku 1933
„D34-41“
na konci roku 1933 se objevuje avantgardní experimentální scéna „D34-41“
písmeno D + číselný index značí konec div. sezóny
typem divadla pro lid. diváka
zvláštní řešení scén- oslovovali renomované architekty
s divadlem je spojeno jméno EMILA FRANTIŠKA BURIANA- hudební skladatel, autor oper, baletů, džezových skladeb, dirigent, výtvarníkem i hercem
adaptace děl klasiků (Klicpera, Shakespeare), dramatizace prózy (Dyk, Mácha), inscenace lid. dramat i hry současnosti (Brecht–ŽEBRÁCKÁ OPERA, Nezval- MANON LESCAUT – divadelní hra je oslavou českého jazyka (jako předloha sloužil román francouzského spisovatele 18. století A. Prévosta).
MILENCI Z KIOSKU- viz.:
zavřeno v r. 1941 gestapem( E.F.Burian deportován do koncentračního tábora
po válce dovadlo opět obnoveno pod názvem „D46“ ( po Burianově smrti( DIVADLO E.F.BURIANA
za protektorátu ztratila česká divadla některé budovy, mnohé hry se nesměly zveřejňovat a nad tvorbou vládla cenzura, mladá generace se soustředila kolem DIVADÉLKA PRO 99 a VĚTRNÍKU
válka přerušila kontinuitu v dramatickém umění a zanechala v něm hluboké stopy
alegorie, pohádka, historie – první česky psanou poválečnou hrou byla humorná pohádka JANA DRDY–HRÁTKY S ČERTEM, divadelní hra DALSKABÁTY, HŘÍŠNÁ VES
rok 1948 znamená začátek úpadku, který můžeme sledovat po řadu let, skutečná satira je nahrazena komickým zesměšňováním „třídních nepřátel“.
ČESKÉ DIVADLO V OBDOBÍ 2.POL. 20. STOL
Drama v 2. polovině 50. let a 60. let
drama tohoto období tvoří zlatou kapitolu českého dramatu. Vzniklo velké množství divadel malých forem, která se až postupem času profesionalizovala. V jednotlivých divadelních souborech vznikaly vlastní hry, herci si tvořili vlastní texty buď podle předloh, nebo podle sebe tak, aby mohli spolupracovat s publikem, reagovat na jeho podněty atd. uplatnil se přitom tanec, jazz, rozvíjel se kabaret, šanson, recese, pásmo atd.
DIVADLA MALÝCH FOREM
návaznost na tradici Osvobozeného divadla( divadlo ABC ( J.WERICH, M.HORNÍČEK)
1958 vzniklo divadlo NA ZÁBRADLÍ (VÁCLAV HAVEL),
1959 SEMAFOR -SEdm MAlých FORem, nejvýznamnější inscenace: ZUZANA JE SAMA DOMA, JONÁŠ A TIGL-TANGL, ZAVĚSTE PROSÍM, VOLÁ SEMAFOR, KYTICE- parodie na Erbenovu sbírku básní (JIŘÍ SUCHÝ, IVAN VYSKOČIL, J. ŠLITR),
MIROSLAV ŠIMEK a JIŘÍ GROSSMANN- NÁVŠTĚVNÍ DNY
LUDĚK SOBOTA, PETR NÁROŽNÝ- odchází jako první
JIŘÍ KRAMPOL
ZUZANA BUBÍLKOVÁ 90. léta ( div. J. Grossmanna
uk.: ŠIMEK+SOBOTA- SETKÁNÍ V ČEKÁRNĚ OÚNZ- v čekárně u ušního čekají celý den( dialog, KURZY PRVNÍ POMOCI- satira- zdravotnictví, jazykový humor
1963 VIOLA- divadlo většinou jednoho herce, vzniklo jako divadlo recitační, zakladatel Vladimír Just- kritik- nová recitace Máje- Bára Hrzánová (poprvé Rudolf Hrušinský)
1967 DIVADLO JÁRY CIMRMANA- div. soubor, stal se v oblasti inteligentní mystifikace celonár. legendou, černý humor nejslavnější hry: VYŠETŘOVÁNÍ ZTRÁTY TŘÍDNÍ KNIHY, DLOUHÝ, ŠIROKÝ A KRÁTKOZRAKÝ, DOBYTÍ SEVERNÍHO PÓLU, BLANÍK, VRAŽDA V SALÓNÍM KUPÉ, NĚMÝ BOBEŠ (J. ŠEBÁNEK, Z. SVĚRÁK, L. SMOLJAK), v první části her přednáška, seminář, v druhé části samostatná hra
1959 SATIRICKÝ KABARET VEČERNÍ BRNO,
1963 Studio YPSILON v Liberci
1967 HUSA NA PROVÁZKU v Brně,
Divadlo Retunda (JAROSLAV JAKOUBEK, PAVEL KOPTA, JIŘÍ SUCHÝ, JIŘÍ ŠLITR, IVAN VYSKOČIL, JAN VODŇANSKÝ).
KLASICKÉ DIVADLO
OLDŘICH DANĚK
(1927-2002)
psal pro Vinohradské divadlo
často psal pro určité herce- oblíbená herečka- J. Jirásková, Jana Hlaváčová
dílo:
HŘÍČKY O KRÁLOVNÁCH- pro něj typické témata (v soukromí studoval historii)
ukázka:
hra ze středověku, česká historie
DVA NA KONI A JEDEN NA OSLU- nájemní žoldnéři, Zajíc, Svatý, Hřbet, putují za prací( české pohraničí, dostávají se do složité situace- křížová banda a zároveň je to válka mezi dvěma šlechtici (tvrze DRSLA x PRÁM) Mátoha si žoldáky najme( dcera Běta( mají za úkol jí přivést zpět, jedou na Drslav-Chval- majitel, chytí Chvala, Běta přijde na Prám, přítrž tomu učiní královský hejtman, který chce udělat pořádek (zabít všechny křížové bandy) ( Mátoha a Chval se spojí( udají Zajíce, Svatého a Hřbeta- křížová banda- mají být pověšeni, ale holka sirotek se chce pomstít, a tak jim přinese nůž, aby se mohly zachránit( jsou pověšeni jiní 3 (měli přes hlavu pytel)
IVAN VYSKOČIL
prozaik, autor rozhlasových her, herec, vystudoval herectví, psychologii a pedagogiku, byl uměleckým vedoucím činoherního souboru divadla Na Zábradlí
od roku 1964 se stává uměleckým vedoucím Ne-Divadla Klubu, Svá textappealová představení pořádal i v 70. letech, píše do časopisů Květy, Host do domu, Divadelních novin, Divadlo, Kultura, LN
dílo:
KDYBY TISÍC KLARINETŮ – napsal to společně se Suchým
FAUST A MARKÉTA, SLUŽKA A JÁ – napsal společně se Suchým
JIŘÍ SUCHÝ
básník, prozaik, dramatik a autor písňových textů
dílo:
ČLOVĚK Z PŮDY
TAKOVÁ ZTRÁTA KRVE – k mnoha hudebním komediím napsal texty
JONÁŠ A TINGL-TANGL, ZUZANA JE SAMA DOMA – kabaret- Semafor
studio Ypsilon, HA divadla, Husa na provázku, divadlo Járy Cimrmana, divadlo Na okraji, Rokoko
Drama 70. A 80. Let
množství autorů nesmí publikovat, někteří jsou vězněni, jiní odcházejí do zahraničí
SKLEP
divadlo, kt
Vloženo: 7.07.2011
Velikost: 251,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu CJ - Český jazyk
Podobné materiály
- CJ - Český jazyk - Národní divadlo
- LIT - Literatura - Divadlo Járy Cimrmana
- CJ - Český jazyk - Divadlo a film současnosti
- CJ - Český jazyk - Divadlo ve 20.století
- CJ - Český jazyk - České divadlo do konce 19.století
- CJ - Český jazyk - České divadlo od počátku do poloviny 20. století
- CJ - Český jazyk - České divadlo
- CJ - Český jazyk - České moderní a avantgardní divadlo
- LIT - Literatura - Divadlo 19. století
- LIT - Literatura - Divadlo 20.století (1)
- LIT - Literatura - Divadlo 20.století
- LIT - Literatura - Divadlo do 19
- LIT - Literatura - České divadlo 19. století
- LIT - Literatura - České divadlo a dramatická tvorba od počátků do konce 19. století
- LIT - Literatura - České divadlo do 19.století
- LIT - Literatura - České divadlo ve 20. stol. v kontextu vývoje světového dramatu
- LIT - Literatura - České divadlo ve 20.století
- LIT - Literatura - české divadlo
- LIT - Literatura - Divadlo a jeho společenská funkce(Thám, Klicpera, Tyl)
- CJ - Český jazyk - České divadlo
- LIT - Literatura - ČESKÉ A SVĚTOVÉ DIVADLO DO KONCE 19. STOL.
- VV - Výtvarná výchova - Národní divadlo
- CJ - Český jazyk - Národní divadlo
- CJ - Český jazyk - České moderní a avantgardní divadlo
- LIT - Literatura - České divadlo a drama v 19. a 20.století
- LIT - Literatura - Divadlo Paravan
- LIT - Literatura - Divadlo Rokoko
- LIT - Literatura - Divadlo satiry
- LIT - Literatura - Divadlo Semafor
- LIT - Literatura - Divadlo U Nováků
- LIT - Literatura - Divadlo Větrník
- LIT - Literatura - Satirické divadlo Večerní Brno
- LIT - Literatura - Starší české divadlo počátky
- CJ - Český jazyk - Osvobozené divadlo postavy
- LIT - Literatura - Japonské divadlo
- CJ - Český jazyk - České divadlo 20. století
- LIT - Literatura - české divadlo do konce 19.st.
- CJ - Český jazyk - Divadlo 20. stol.
- CJ - Český jazyk - Moderni divadlo
- CJ - Český jazyk - České drama a divadlo ve 20.století
- CJ - Český jazyk - České divadlo od středověku do konce 19. stol.
- CJ - Český jazyk - DIVADLO - AVANTGARDA, EPICKÉ
- CJ - Český jazyk - Divadlo a drama 20. stol.
- CJ - Český jazyk - Oficiální literatura - česká proza a divadlo do konce 60.let do současnosti
- CJ - Český jazyk - OSVOBOZENÉ DIVADLO, WERICH, VOSKOVEC, OSEL A STÍN
- CJ - Český jazyk - České divadlo 19. století
- CJ - Český jazyk - České divadlo 20. století
- CJ - Český jazyk - České meziválečné drama a divadlo
- LIT - Literatura - Osvobozené divadlo
- CJ - Český jazyk - Ceske divadlo 19 stoleti
- CJ - Český jazyk - Ceske divadlo 2
- CJ - Český jazyk - Ceske divadlo
- CJ - Český jazyk - Divadlo 20.stol.
- CJ - Český jazyk - DIVADLO A DRAMA
- CJ - Český jazyk - Svět čechy drama divadlo 20st
- CJ - Český jazyk - Čechy divadlo drama do konce19st
- CJ - Český jazyk - české divadlo 20.století
- CJ - Český jazyk - České divadlo meziválečné
- CJ - Český jazyk - české divadlo po r. 1945
- CJ - Český jazyk - České divadlo v 18.a19.stol.
- CJL - Literatura - Divadlo Járy Cimrmana
- CJL - Literatura - Divadlo Járy Cimrmana
- D - Dějepis - Národní divadlo
- LIT - Literatura - České divadlo v 1. pol. 20. stol.
- CJ - Český jazyk - Divadlo do konce 19.století
- LIT - Literatura - Drama 20. století v české literatuře
- LIT - Literatura - Legionářská dramata a romány
- LIT - Literatura - Lyrizované poetické drama
- LIT - Literatura - Světové a české drama do počátku 20. Století
- AJ - Anglický jazyk - British dramatists (1)
- AJ - Anglický jazyk - British dramatists
- CJ - Český jazyk - Drama od realismu po současnost
- CJ - Český jazyk - Pojetí dramatu od klasického po moderní pojetí
- CJ - Český jazyk - Realismus v české proze a dramatu 80.a a 90. let 19.st.
- CJ - Český jazyk - Realistická próza a drama
- CJ - Český jazyk - Reallismus v české próze a dramatu 80. - 90.let
- CJ - Český jazyk - Světová dramatická tvorba
- CJ - Český jazyk - Vývoj dramatu od jeho počátku až k realismu
- CJ - Český jazyk - Vývoj světového dramatu
- CJ - Český jazyk - Význam divadla v životě českého národa, slavní světoví dramatikové
- CJ - Český jazyk - Česká dramatická tvorba
- CJ - Český jazyk - Česká poezie a drama v 2pol 20st
- CJ - Český jazyk - České drama mezi dvěma válkami
- LIT - Literatura - Mezivalecne drama u nas
- LIT - Literatura - MO Ceske drama
- LIT - Literatura - Realistické drama ČR
- CJ - Český jazyk - Struktura dramatickeho dila a jeho typicke znakY
- CJ - Český jazyk - Vývoj světového dramatu od počátku do koce 20. století
- CJ - Český jazyk - Vývoj Českého dramatu od konce 19. století do druhé světové
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého dramatu od počátku do konce 20. století
- CJ - Český jazyk - České drama po druhé světové válce
- LIT - Literatura - Drama 20. století
- LIT - Literatura - Vývoj dramatu do nástupu moderny
- CJ - Český jazyk - Drama a poezie mezi světovými válkami
- CJ - Český jazyk - Teorie dramatu
- LIT - Literatura - CESKA VENKOVSKA PROZA, REALISTICKE DRAMA
- LIT - Literatura - ČESKÁ DRAMATICKÁ TVORBA 20. STOLETÍ
- LIT - Literatura - České drama 1.pol. 20.stol
- CJ - Český jazyk - Drama ve 20. letech 20. stol
- CJ - Český jazyk - Realistické drama v Čechách
- CJ - Český jazyk - České drama po roce 1945, autoři
- CJ - Český jazyk - České drama po roce 1945
- CJ - Český jazyk - Řecké drama
- CJ - Český jazyk - Drama
- CJ - Český jazyk - Dramatické umění v životě člověka, vývoj a význam divadla
- CJ - Český jazyk - Eurípidés - Médea - Drama
- CJ - Český jazyk - Kritický realismus v české próze a dramatu, nejvýznamnější
- CJ - Český jazyk - Světová dramatická tvorba
- CJ - Český jazyk - Česká dramatická tvorba
- LIT - Literatura - Renesanční a barokní drama
- LIT - Literatura - Ruské drama 18. a 19. století
- LIT - Literatura - Středověké drama
- LIT - Literatura - Světové drama po druhé světové válce
- LIT - Literatura - Světové drama v 1. polovině 20. století
- LIT - Literatura - Absurdni drama v 60. letech
- LIT - Literatura - Řeč dramatu Jan Hyvnar
- CJ - Český jazyk - Drama do konce 19. stoleti
- CJ - Český jazyk - Drama II 20. století
- CJ - Český jazyk - Drama vyvoj
- CJ - Český jazyk - Drama
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.17- Vývoj českého dramatického umění ve
- CJ - Český jazyk - Vyvoj dramatu od 20 stoleti
- CJ - Český jazyk - Vyvoj dramatu
- CJ - Český jazyk - Vyvvoj dramatu po soucasnost
- LIT - Literatura - Antická literatura -rétorika, drama, Řím
- CJ - Český jazyk - Ceske drama 19. stoleti
- CJ - Český jazyk - Ceske drama 20. stoleti
- CJ - Český jazyk - Drama 20. století
- CJ - Český jazyk - realismus v české poezii a dramatu
- CJ - Český jazyk - Vyvoj svetoveho dramatu
- LIT - Literatura - české drama 20.století
- CJ - Český jazyk - Realismus dramatu
- CJ - Český jazyk - Dramatická tvorba 20.stol.
- CJ - Český jazyk - Vyvoj dramatu
- CJ - Český jazyk - Vznik a vývoj dramatu
- CJ - Český jazyk - Vývoj dramatu od počátku Národního obrození do konce 19. století
- CJ - Český jazyk - významné osobnosti světového dramatu
- CJ - Český jazyk - Realistické drama na sklonku 19. století
- CJ - Český jazyk - Antiromán, antidrama, postmodernismus - směry a osobnosti svět.lit. 2.pol.20.stol.
- CJ - Český jazyk - Vývoj české poválečné prózy a dramatu do konce 60. let
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého dramatu do 19.stol.
- LIT - Literatura - České drama 20.století
- LIT - Literatura - Antická literatura -rétorika, drama, Řím
- LIT - Literatura - Evropské drama po roce 1945
- LIT - Literatura - České drama v 60. letech
- CJ - Český jazyk - Absurdní drama
- CJ - Český jazyk - Drama do 19.st.
- CJ - Český jazyk - Poválečná česká dramatická tvorba
- CJ - Český jazyk - svetove drama
- CJ - Český jazyk - VÝVOJ SVĚTOVÉHO DRAMATU S DŮRAZEM NA 20. ST.
- CJ - Český jazyk - české poválečné drama
- LIT - Literatura - Svetova proza a drama mezi 1.a 2.svetovou valkou
- LIT - Literatura - Světová próza a drama mezi 1. a 2. světovou válkou
- LIT - Literatura - Vývoj české prózy a dramatu mezi dvěma válkami
- LIT - Literatura - Ceske drama 20. stoleti
- LIT - Literatura - Vývoj dramatu do 19. století
- LIT - Literatura - Počátky českého divadla, realistické drama
- LIT - Literatura - České drama po roce 1945
- CJ - Český jazyk - Drama 20. a 21. století
- LIT - Literatura - Spisovatelé současnosti
- LIT - Literatura - Česká literární tvorba od 70. let 20. století do současnosti
- CJ - Český jazyk - Ceska proza 70. - 80. let 20. stoleti, jeji vyvoj do soucasnosti
- CJ - Český jazyk - Česká próza a poezie po roce 1968 až do současnosti
- LIT - Literatura - Historická próza od NO do současnosti
- LIT - Literatura - Česká literatura od 70. let 20. století do současnosti
- LIT - Literatura - ČESKÁ PROZA OD 70. LET 20. STOLETÍ DO SOUČASNOSTI
- CJ - Český jazyk - Česká próza od 70. let do současnosti
- D - Dějepis - Ceskoslovensko od konce druhe svetove valky do soucasnosti
- CJ - Český jazyk - literární život u nás od roku 1989 do současnosti
- CJ - Český jazyk - VÝVOJ ČESKÉHO DIVADELNICTVÍ OD 1.SVĚT. VÁLKY DO SOUČASNOSTI
- CJ - Český jazyk - Česká literatura od roku 1989 do současnosti
- CJ - Český jazyk - ČESKÁ PRÓZA OD 70 LET 20 STOL DO SOUČASNOSTI
- LIT - Literatura - Významní autoři a proudy ve světové literatuře po roce 1945 do současnosti
Copyright 2024 unium.cz