- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Divadlo a drama od nejstarších dob do současnosti
CJ - Český jazyk
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál4. Divadlo a drama od nejstarších dob do současnosti
LIDOVÁ SLOVESNOST
šířila se ústním podáním (později se i zapisovala)
poč. rozvoje již v pravěku
zaklínadla (zaříkadla)- jsou založená na magické síle slova, jsou doplněné úkony, má přivolat lásku, déšť, zažehnat neštěstí, nepřítele apod.
ANTIKA
vnik divadla
DIVADLO
5. stol. př. n. l.
koncem března pořádali Řekové slavnosti zasvěcené bohu vína a veselí- Dionýsovi
při závěrečných obřadech se zpívali písně doprovázené tancem( vývojem vzniklo divadelní představení( tragédie (v pův. smyslu „píseň kozlů“)
z žertovných a satirických písní( komedie
amfiteátry
půlkruhové hlediště, kruhové jeviště
výborná akustika
kulisy, masky, jednoduché stroje, podpatky
herci hráli v jedné hře několik rolí
max. 3 herci, pouze muži + sbor, který zpíval a tančil
vstupenky + programy
délka hry až 9 hodin
(náb. slavnosti(veřejná představení(divadlo)
DRAMA- je lit. druh, který má podobně jako epika děj, ve své zásadě je však určeno pro jevištní provedení, existují výjimky- knižní drama, hra se člení na akty (jednání), scény (výměna jednajících osob) a výstupy (změna počtu jednajících osob), základním žánrem dramatu je tragedie a komedie; drama má obvykle následující strukturu:
V expozici (úvodu) se seznámíme s prostředím a postavami, v kolizi (zápletce) dochází ke konfliktu, který vyústí v krizi (vyvrcholení), ta je nějak řešena, peripetie (obrat v ději), aby vyústila v katastrofu, tedy řešení, které nemusí být vždy katastrofou v obvyklém slova smyslu
TRAGÉDIE- nerovný boj hrdiny, mýtické vypravování, slavnostní charakter, spojovala mluvené slovo, zpěv a tanec
KOMEDIE- politická, mladší než tragédie o 50 let, veselá div. hra, která má vyvolat komický účinek
ŘECKÉ DIVADLO
AISCHYLOS
je považován za zakladatele řecké tragédie, které vtiskl základní formu
pro zvýšení dramatičnosti děje uvedl na scénu 2. herce
zabývá se otázkou morálních zákonů, které by měl člověk dodržovat
dílo:
ORESTEIA- jediná dochovaná řecká trilogie- Agamemnon se vrací domů od Tróje, je však zabit vlastní ženou Klytaimestrou a jejím milencem Aigistem, Agamemnův syn Orestes, ukrytý v cizině, se po letech vrací a z příkazu boha Apollona zabije Agistha a vlastní matku, nová vržda žádá nové potrestání, Orestes je však nakonec osvobozen a do budoucna bude posuzovat vinu a nevinu občanský soudní sbor (obsah OzL str.10+ sešit)
SOFOKLES
dramatik, uvedl na scénu 3. herce
dílo:
ANTIGONA- nejznámější řecká tragédie, zachycuje konflikt mezi „proměnlivými“ zákony vládců a věčnými pravidly morálky, končí jako typická tragédie- Antigona měla dva bratry, kteří soupeřili o trůn, oba padli (Eteokles- bránil, Polyneikís- dobýval), na trůn nastoupil jejich strýc Kreon, nechal pohřbít Eteokla, ale Polyneika nechal pohodit za hradby, Antigona chce nechat pohřbít i svého druhého bratra, ale Kreon jí to zakázal, Antigona hájí mravní zákon, žádá svou sestru Ismenu o pomoc, ale ta jí odmítne, tak ho pohřbí sama, Kreon jí nechal zazdít, chce ji omilostnit, ale Ant. spáchala sebevraždu, konec je tip. pro tragédii, Kreonův syn spách seb., protože Antigonu miloval, Kreonova manželka taky spáchá sebevraždu, přišla o syna( Kreon zůstává sám (obsah OzL str.10)
KRÁL OIDIPUS- se stal vzorem osudové tragédie, Théby trpí za zločiny nevědomky spáchané Oidipem (vraždy otce a incest s matkou), Oidipus se oslepí, aby neviděl následky hrůz, jichž se dopustil-Hl.postava:Oidipus(král thébský) Vedl. postavy: Laios (král), Iokasté (královna, jeho žena, matka krále Oidipa později i jeho žena), Kreón (Iokastin bratr), Teiresiás (věštec), Polybos (král korintský)
Věštba určila králu Laiovi, že ho jeho vlastní syn usmrtí a ožení se s jeho manželkou, svou matkou. Když se mu narodil syn, přikázal, aby mu probodli nohy a pohodili v lese na hoře Kithariónu. Otrok, který to měl provést, ho odnesl pastýři korinského krále. Král Polybos neměl vlastní děti, a proto ho přijal za svého. Dal mu jméno Oidipus, což znamená "s opuchlýma nohama." Vychoval ho, ale když mu při hostině opilý přítel vytkne jeho původ, odebere se Oidipus do delfské věštírny, aby se otázal na rodiče. Dozví se, co je mu věštěno, a opustí proto domnělé rodiče. Cestou nevědomky zabije otce Laia. Nedaleko Théb rozluští záhadu Sfingy a osvobodí město od nestvůry. Odměnou dostane královský trůn a ruku ovdovělé královny Iokasté. Zatím však neví, že je jeho matkou. Po několika letech postihne Théby strašný mor. Tím začíná Oidipova tragédie. Oidipus zjistí, že mor bude sužovat Théby do té doby, dokud bude žít vrah krále Laia. Pouští se do pátrání a věštec Teiresiác mu naznačí pravdu. On jej v hádce vyhostí z paláce. Za vším vidí svého švagra Kréóna, který se chce, dle svého mínění, zmocnit trůnu. Z toho důvodu se pouští do hádky i s Kreónem. Po dalším pátrání zjišťuje, že vrahem je zřejmě on sám. Vyslýchá muže, který viděl Laiovu vraždu. Tu se v ději objevuje křesťanský pastýř, který mu přináší zprávu o Polybově smrti a možnosti nástupu Oidipa na trůn. Ten však vysvětluje strach z návratu, protože si myslí, že je Polybův syn a že ho má zabít. Pastevec ho vyvede z omylu a řekne mu, jak ho dostal od Laiova otroka a dal králi Polybovi. Po výslechu Thébského pastýře se dozvídá celou pravdu. Iokasté se ve svém pokoji oběsí. Oidipus, když vidí co způsobil, se oslepí, aby neviděl následky. Usmíří se s Kreónem a po čase je vyhoštěn z Théb.
EURIPIDES
připravil obohacením výrazových a tematických prvků tragédie půdu pro její další vývoj směrem k novověkému dramatu (Aischylovy hry zachycují konflikt člověka a osudu, Euripides se zaměřil na konflikt člověka s člověkem)
byl prvním dramatikem, který na scénu uvedl aktuální problémy athénské spol. a který dokázal dokonale vykreslit charakter ženských postav
dílo:
MEDEA-řeší složité zápletky zásahem jakoby shůry a tomuto přístupu se od té doby říká „deus ex machina“ (bůh ze stroje, bůh řeší zápletku), dále užíval prolog v němž bůh nebo hrdina na začátku hry vysvětlil její obsah-tragédie ženy, která opustila svou vlast a s vůdcem argonautů Jasonem odešla do jeho země; když ji Jason opustí pro jinou ženu, Medea se mu pomstí smrtí jejich dětí i Jasonovi nové ženy a jeho otce (obsah OzL str.11 + sešit 1.PA)
ŘECKÁ KOMEDIE
ARISTOFANES
je nejslavnějším autorem komedií, jeho dílo je těsně spjato s událostmi politického i kulturního života Athén na sklonku 5. st. př. n. l.
kritizoval válku
dílo:
MÍR (Peloponéská válka)
PTÁCI- pokouší se symbolicky představit ideální spol. i důvody proč takováto spol. musí zákonitě ztroskotat, je považována za jeho nejzdařilejší hru (Jiří Žáček- Ptákoviny)
LYSISTRATA- protivál. satira
JEZDCI- námět volební boj (Paflagon x Jelitář)
ŘÍMSKÁ KOMEDIE
TITUS MACCIUS PLAUTUS
oblíbený představitel římské komedie, ve svých hrách užívá jiskrný humor v dialozích, vtip, fraškovitost, hudební doprovod
(inspirovali se MOLIÉRE- Lakomec, SHAKESPEARE- Falstaff)
dílo:
LIŠÁK PSEUDOLUS (obsah v sešitě 1.PA)
CHLUBNÝ VOJÁK- vzdálený předobraz Shakespearova Falstaffa
STŘEDOVĚKÉ DIVADLO
cílem středověké lit. je poučovat, dojímat a vychovávat až posléze bavit
důležitý nebyl obsah, ale forma- idealizovaná typizace
realizace lit.: duchovní drama (biblické hry), světské drama (interludia, frašky)
dále šíření přednesem (trubaduři, zpěváci)
MASTIČKÁŘ- nejstarší české světské drama, fraška ze středověkého tržiště, pův. námět biblický příběh- tři zbožné Marie kupují mastě, aby mohli pomazat mrtvé tělo Krista
hl. postavou je mastičkář, který má pomocníka (Rubína), aby jeho masti vychvaloval, hra končí vzkříšením nebožtíka pomocí mastí
SVĚTOVÉ DIVADLO A DRAMA V OBDOBÍ RENESANCE
WILLIAM SHAKESPEARE
největší anglický i svět. dramatik
herec, dramatik, spolumajitel herecké spol. The Globe Theatre
37 her
dílo je plně renesanční, zcela světské, hrdinové sami strůjci svých osudů, jejich činy vyplývají z jejich charakterů, jsou často rozporné
do češtiny překládal J.V. Sládek
psal komedie, tragedie, hry z anglických a antických dějin
dílo:
do roku 1600:
komedie: KOMEDIE PLNÁ OMYLŮ, ZKROCENÍ ZLÉ ŽENY, MNOHO POVYKU PRO NIC, VEČER TŘÍKRÁLOVÝ,
SEN NOCI SVATOJÁNSKÉ– jedná se o komedii, její děj se odehrává prvního máje v lese nedaleko Athén. Ve hře vystupují reálné i pohádkové bytosti. Všechny řeší problémy s láskou. V popředí se odehrává svatba vévody Thésea s Hippolytou – královnou amazonek. Do lesa utíkají mladí Athéňané – Lysandr, Demetrius, Hermie a Helena. Oba mladíci milují Hermii, ale Helena chce získat Demetriovu lásku. V lese ale nejsou sami. Hádají se tu Oberon s Titánií – králové skřítků a víl. Podezírají se z nevěry a vyčítají si žárlivost. V příběhu vystupuje i Oberonův sluha Puk, ten připraví kouzelný nápoj lásky. Nejdříve jím způsobí zmatek, ale nakonec se vše usmíří. Lysandr získává lásku Hermie a Demetrius se zamiluje do Heleny. Kromě svatby Thésea s Hipplytou se nakonec konají ještě dvě svatby. Náplní komedie je láska. V komedii se prolínají roviny skutečné a snové.
historické hry: RICHARD III., JULIUS CAESAR, JINDŘICH VI.
tragédie: ROMEO A JULIE- příběh nešťastně končící velké lásky, milenců, jejichž smtrt způsobila vzájemná zášť dvou rodů ve Veroně – Kapuletů a Monteků
tragédie o nešťastném konci lásky. Příběh se odehrává v italské Veroně v 16. století, hra má 5 dějství. Ve Veroně žijí dva znepřátelené rody – Montekové a Kapuletové. Romeo je Montek a na plese se seznamuje s krásnou Julií Kupuletovou. Hluboce se do sebe zamilují. Vědí že by jim jejich rodiny stály v lásce a proto jsou tajně oddáni františkánským mnichem Vavřincem. Zanedlouho vzniká další potyčka mezi Romeem a Juliiným bratrem Tybaltem, který zavinil smrt Romeova přítele. Romeo chce smrt Merkucia pomstít a v souboji Tybalta zabíjí. Je proto do konce života vykázán z města, v noci se ještě setkává s Julií a pak odchází do Mantovy. Bratr Vavřinec opět nachází řešení jak milencům pomoci. Nechá Julii vypít nápoj po kterém usne, ale bude vypadat jako mrtvá. V noci by se měla probudit a z hrobky by ji unesli do Mantovy za Romeem. Romeo o léčce nic neví – dokonce se ještě dozvídá že je Julie mrtvá. Rychle se vrací do veronské hrobky Kapuletů, zde zabíjí Parise (měl se stát jejím manželem). Dříve než se Julie probudí, tak se Romeo otráví jedem. Krátce potom Julie procitá a když spatří mrtvolu Romea z neštěstí se probodne. Bratr Vavřinec vysvětlil Montekům a Kapuletům okolnosti smrti jejich dětí. Teprve jejich tragická láska a smrt přemohla dávné nepřátelství a oba rody sblížila.
období 1601-1608:
tragédie: HAMLET- příběh hrdiny, v němž se sváří touha po naplnění vznešených ideálů s pocitem povinnosti potrestat zlo, touha po činu, ale i nerozhodnost, obsahuje úvahy o smyslu života a lidské existence
tragédie se odehrává začátkem 17. století na dánském hradu Elsinor a má pět dějství. Drama líčí nešťastný osud Hamletovy lásky k Ofélii (dcera komořího Polonia). Hamletovi se v noci zjeví duch jeho mrtvého otce. Hamlet se tak dozvídá, že otec nezemřel normální smrtí, ale zavraždil jej jeho bratr Klaudius. Ten se pak dokonce oženil s ovdovělou královnou Gertrudou a nahradil místo Hamletova otce. Hamlet se proto rozhodl, že Klaudiův čin nenechá bez pomsty. Předstírá šílenství, aby neprozradil svůj úmysl. Oféliin otec a bratr Leartes se ji snaží od lásky k Hamletovi odradit. Ofélie nakonec podléhá psychickému nátlaku, zešílí a utopí se. Komoří se synem pátrají po příčinách Hamletova pomatení. Snaží se to zjistit i za pomoci Hamletových bývalých spolužáků. Hamlet tuší že se něco děje. Před Klaudiem sehraje scénu, jak byl zavražděn jeho otec. Klaudius dostává strach a posílá Hamleta i s jeho spolužáky do Anglie, aby tam byl popraven. Hamlet léčku odhalí a na smrt posílá své spolužáky a vrací se zpět. Po návratu zjistí že je Ofélie mrtvá. Umírá také jeho matka, která omylem vypila otrávené víno. Hamlet podstupuje souboj s Leartem, jenž se mu chce pomstít za smrt sestry Ofélie a otce Polonia. Hamlet zvítězil, ale protivník jej poranil otráveným mečem a tak také umírá. Než zemřel zabil Klaudia a vylíčil celou událost příteli Horatiovi, aby se svět dozvěděl pravdu. Udělil souhlas norskému vojevůdci Fortinbrasovi, aby usedl na dánský trůn a stal se králem. Hamlet dosáhl svého cíle, přestože drama končí tragicky.
OTHELLO-zobrazuje nejhlubší lidské vášně a city (problém důvěry a žárlivosti) ovlivněných intrikami-tragédie se odehrává v Benátkách v 15. století. hra má 5 jednání. Othello velmi miluje dceru senátora Brabantia – Desdemonu. Otci se jejich vztah nelíbí a brání své dceři ve sňatku. Othello se s Desdemonou vezmou. Brabantio pak umírá a mladí manželé odjíždí na Kypr. Tragický konflikt vrcholí v okamžiku, kdy Jago Othellovi namlouvá že mu byla Desdemona nevěrná s Cassiem. Aby mu Othello uvěřil nastraží Jago Desdemonin šátek do Cassiova pokoje. Othello intrikám Jaga uvěří a ze žárlivosti svou věrnou ženu uškrtí. Pak ale pozná že Jago si vše vymyslel, neboť Othella podezříval, že se schází s jeho ženou. Othello se pokusil Jaga zabít, ale pouze jej zraní a sám se probodne. (máma čten. deník)
KRÁL LEAR- ilustruje zklamání otcovské lásky a nevděk bohatě odměněných dcer -toto dílo vzniklo na podkladě keltské pověsti. Britský král Lear chce mezi své tři dcery Kordélii, Goneril a Regan rozdělit majetek a zemi podle toho, jak ho má která ráda. Uvěří falešným výrokům Goneril a Regan. Kordélii pošle do vyhnanství za upřímná slova, že ho má ráda, „jak velí povinnost, nic míň, nic víc“. Lear brzy poznal opravdové city svých dcer. Skutečně ráda jej měla pouze Kordélie. Lear z tohoto zjištění zešílel. S Kordélií se setkává až v Doveru při bojích mezi Brity a Francouzi. Oba jsou zajati a Kordélie pak umírá. Lear pod tíhou svědomí a pocitu viny vůči své dceři a také umírá.
historické: ANTONIUS A KLEOPATRA- antické téma
tvorba pohádkových her: BOUŘE, ZIMNÍ POHÁDKA
SVĚTOVÉ DIVADLO V OBDOBÍ KLASICISMU
nastal bouřlivý rozvoj dramatu
převládá rozum nad citem
klasicistní drama dodržovalo Aristotelovu zásadu tří jednot: jednota místa, děje a času (hra se měla odehrávat na jednom místě, v průběhu 24 hodin a měla mít pouze jednoduchý děj)
MOLIÉRE
francouzský dramatik, herec, ředitel div. spol.
zesměšňoval pokrytectví, šlechtickou povýšenou morálku, církev
pěstoval všechny druhy veseloher (lidové frašky, veselohra zápletková a charakterová)
zabývá se problematikou: postavení ženy ve spol. a rodině, cynismus feudálů, lakota, úlisnost, svatouškovství, donašečství, pokrytectví, snahy měšťanů o napodobení venkovského života
dílo:
LAKOMEC- komedie, výsměch lidské chamtivosti, dvě dějství
šedesátiletý lichvář Harpagon (harpago= kořistník) omezuje své děti, okrádá služebnictvo, intrikuje vztahy svých dětí a jejich protějšky
Harpagon je chtivý, lakomý, bezcitný, pro peníze obětuje vše, své děti, rodinu, ztráta peněz pro něj znamená šílenství a konec smyslu života
Moliére ukazuje jak peníze deformují přirozené lidské vtahy
děj se odehrává v druhé pol. 17. stol. v Paříži. Hl. hrdinou je vdovec Harpagon, je neskutečně lakomý. Harpagon jedná pouze v zájmu svého majetku, nebere ohledy ani na své děti – dceru Elisu a syna Kleanta, nebo na služebné. Bezohledně chce Elisu provdat za bohatého starce Anselma a Kleanta chce oženit s vdovou. Sám má spadeno na mladou dívku Marianu, která miluje Kleanta. Příběh se začíná vyvíjet od okamžiku kdy se Harpagonovi ztratí 300.000 dukátů, které schoval služebník Čipera. Harpagon svolí ke svatbám Elisy s Valérem a Kleanta s Marianou (Mariana a Valér jsou děti Anselma). Lakomec se spokojil s tím že nemusí platit svatbu a nemusí dávat ani věno. Svůj majetek miluje více než rodinu. Hra působí vesele, přestože má být kritikou a výsměchem lidem kteří se chovají jako Harpagon. (máma čten. deník)
SVĚTOVÉ DIVADLO V OBDOBÍ ROMANTISMU
JOHAN WOLFGANG GOETHE
německý básník, všestranně vzdělaný člověk (přír. vědy)
politika( státním radou, aktivně se podílel na živ. tehdejšího Německa
pobýval často v Čechách: K. Vary, M. Lázně
dílo:
FAUST- veršovaná komedie, největší G. dílo vniklé na základě lidové pověsti, vyjádřil do něj množství vědeckých, filozofických, politických a etických zákonů své doby, hl. postava je symbolem lidské aktivity, která nachází vznešené poslání v tvořivé práci prospívající spol. (obsah OzL str.: 48 + sešit rozbor 1.PA 2. část)-roku 1808 vyšla první část dramatu, druhý díl vyšel až v roce 1832. Faust představuje Goethovo mistrovské celoživotní dílo. Vzorem k napsání byla lidová pověst o doktoru Faustovi, jenž v touze po poznání zaprodal svou duši ďáblu. První díl dramatu se odehrává v 16. století, má 25 scén. Děj postupně líčí Faustovu nespokojenost a touhu poznat více. V noci přišel ďábel – Mefistofeles a uzavírá s Faustem krví zpečetěnou smlouvu. Ďábel získá Faustovu duši tehdy, když mu ukáže věci, které ještě neviděl. Mefistofeles vrátí Faustovi jeho ztracené mládí a Faust zažívá nové příběhy. Seznamuje se s mladou Markétkou, do které se zamiluje. Markétka zavraždí své dítě a musí být souzena. Faust nese ale na jejím činu vinu a pokouší se Markétku osvobodit. I přes to že Markétku miluje podlehne Mefistofelovu našeptávání a nechá Markétku být. Tu zachraňuje nakonec boží vůle. Druhý díl má pět jednání, ve kterých se Faust – zničen smrtí Markétky – dostává do cizokrajných končin. Stane se oblíbeným u císařského dvora, protože vynalezne papírové peníze a tím císařství zachrání. Společně s ďáblem a umělým člověkem Homunkulem navštíví mýtické Řecko. Se spartskou královnou Helenou uzavírá sňatek. Narodí se jim syn Euforion, ale umírá. Nakonec je Faust představen už jako starý vladař. Snaží se zúrodnit bažiny u moře. Mefistofeles ztrácí Faustovu duši, protože se svými činy pokusil lidstvu pomoci. Po smrti je jeho duše spasena. Goethe ve Faustovi řeší otázky zla a dobra. Věří ve vítězství lidské humanity a vzájemné solidárnosti. Faust nese rysy tragické i komické a má blízko k hrdinské epice.
ALEXANDR SERGEJEVIČ PUŠKIN
ruský básník, zakladatel moderní ruské prózy
pocházel z bohaté šlechtické rodiny
vystudoval lyceum (škola pro šlechtické syny)
revolucionáři (děkabristé) – děkabristé proto že povstali v prosinci – děkábr
byl poslán do vyhnanství na Kavkaz
car kontroloval každé jeho dílo
Puškin umírá na následky těžkého zranění při souboji
dílo:
EVŽEN ONĚGIN- filozoficko-společenský a zároveň milostný veršovaný román, panoramaticky zobrazuje tehdejší ruskou společnost, Oněgin je typ „zbytečného člověka“ je to šlechtic plný předsevzetí a úmyslů, ale není schopen je uskutečnit
Oněgin typ zbytečného člověka
flirt s Olgou, souboj s jejím snoubencem( snoubenec mrtev( O. odjíždí
Táňa sestra Olgy se zamiluje do Oněgina(O. se po letech vrátí a zamiluje se( je to Táňa, ale je vdaná( stále ho velmi miluje, ale zůstává věrná o několik let staršímu manželovi– veršovaný román. Děj se odehrává v 19. století v Moskvě a na ruském venkově. Prolínají se v něm prvky romantismu a realismu. Hl. postavou je Evžen Oněgin, mladý, inteligentní a společenský šlechtic, ale je lehkomyslný, rozmařilý a znuděný. Oněgin přichází na venkov, kde má po umírajícím strýci zdědit majetek. Po jeho smrti ve vesnici Evžen zůstává a usazuje se tu. Seznamuje se se statkářem Vladimírem Lenským, snílkem a básníkem. Pozná také dcery statkářky Larinové – Olgu a Taťánu. Olga je snoubenka Lenského, ale chová se koketně a vyzývavě. Šlechetná a upřímná Taťána se do Evžena zamiluje. Píše mu psaní, ve kterém mu vyznává lásku. Evžen však stojí pouze o Olgu, kvůli níž v souboji zabije Lenského. Pak z vesnice odjíždí pryč a cestuje po Rusku. Po letech si vše uvědomí, zvážní a zmoudří. V Petrohradě na plese potkává vdanou Taťánu. Okouzlí jej její vyspělá krása a půvab. Nyní se jí vyznává ze svých citů on, ale Taťána i když připouští že jej nepřestala milovat zůstává s manželem Greminem a Evžena od
Vloženo: 7.07.2011
Velikost: 251,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu CJ - Český jazyk
Podobné materiály
- CJ - Český jazyk - Národní divadlo
- LIT - Literatura - Divadlo Járy Cimrmana
- CJ - Český jazyk - Divadlo a film současnosti
- CJ - Český jazyk - Divadlo ve 20.století
- CJ - Český jazyk - České divadlo do konce 19.století
- CJ - Český jazyk - České divadlo od počátku do poloviny 20. století
- CJ - Český jazyk - České divadlo
- CJ - Český jazyk - České moderní a avantgardní divadlo
- LIT - Literatura - Divadlo 19. století
- LIT - Literatura - Divadlo 20.století (1)
- LIT - Literatura - Divadlo 20.století
- LIT - Literatura - Divadlo do 19
- LIT - Literatura - České divadlo 19. století
- LIT - Literatura - České divadlo a dramatická tvorba od počátků do konce 19. století
- LIT - Literatura - České divadlo do 19.století
- LIT - Literatura - České divadlo ve 20. stol. v kontextu vývoje světového dramatu
- LIT - Literatura - České divadlo ve 20.století
- LIT - Literatura - české divadlo
- LIT - Literatura - Divadlo a jeho společenská funkce(Thám, Klicpera, Tyl)
- CJ - Český jazyk - České divadlo
- LIT - Literatura - ČESKÉ A SVĚTOVÉ DIVADLO DO KONCE 19. STOL.
- VV - Výtvarná výchova - Národní divadlo
- CJ - Český jazyk - Národní divadlo
- CJ - Český jazyk - České moderní a avantgardní divadlo
- LIT - Literatura - České divadlo a drama v 19. a 20.století
- LIT - Literatura - Divadlo Paravan
- LIT - Literatura - Divadlo Rokoko
- LIT - Literatura - Divadlo satiry
- LIT - Literatura - Divadlo Semafor
- LIT - Literatura - Divadlo U Nováků
- LIT - Literatura - Divadlo Větrník
- LIT - Literatura - Satirické divadlo Večerní Brno
- LIT - Literatura - Starší české divadlo počátky
- CJ - Český jazyk - Osvobozené divadlo postavy
- LIT - Literatura - Japonské divadlo
- CJ - Český jazyk - České divadlo 20. století
- LIT - Literatura - české divadlo do konce 19.st.
- CJ - Český jazyk - Divadlo 20. stol.
- CJ - Český jazyk - Moderni divadlo
- CJ - Český jazyk - České drama a divadlo ve 20.století
- CJ - Český jazyk - České divadlo od středověku do konce 19. stol.
- CJ - Český jazyk - DIVADLO - AVANTGARDA, EPICKÉ
- CJ - Český jazyk - Divadlo a drama 20. stol.
- CJ - Český jazyk - Oficiální literatura - česká proza a divadlo do konce 60.let do současnosti
- CJ - Český jazyk - OSVOBOZENÉ DIVADLO, WERICH, VOSKOVEC, OSEL A STÍN
- CJ - Český jazyk - České divadlo 19. století
- CJ - Český jazyk - České divadlo 20. století
- CJ - Český jazyk - České meziválečné drama a divadlo
- LIT - Literatura - Osvobozené divadlo
- CJ - Český jazyk - Ceske divadlo 19 stoleti
- CJ - Český jazyk - Ceske divadlo 2
- CJ - Český jazyk - Ceske divadlo
- CJ - Český jazyk - Divadlo 20.stol.
- CJ - Český jazyk - DIVADLO A DRAMA
- CJ - Český jazyk - Svět čechy drama divadlo 20st
- CJ - Český jazyk - Čechy divadlo drama do konce19st
- CJ - Český jazyk - české divadlo 20.století
- CJ - Český jazyk - České divadlo meziválečné
- CJ - Český jazyk - české divadlo po r. 1945
- CJ - Český jazyk - České divadlo v 18.a19.stol.
- CJL - Literatura - Divadlo Járy Cimrmana
- CJL - Literatura - Divadlo Járy Cimrmana
- D - Dějepis - Národní divadlo
- LIT - Literatura - České divadlo v 1. pol. 20. stol.
- CJ - Český jazyk - Divadlo do konce 19.století
- LIT - Literatura - Drama 20. století v české literatuře
- LIT - Literatura - Legionářská dramata a romány
- LIT - Literatura - Lyrizované poetické drama
- LIT - Literatura - Světové a české drama do počátku 20. Století
- AJ - Anglický jazyk - British dramatists (1)
- AJ - Anglický jazyk - British dramatists
- CJ - Český jazyk - Drama od realismu po současnost
- CJ - Český jazyk - Pojetí dramatu od klasického po moderní pojetí
- CJ - Český jazyk - Realismus v české proze a dramatu 80.a a 90. let 19.st.
- CJ - Český jazyk - Realistická próza a drama
- CJ - Český jazyk - Reallismus v české próze a dramatu 80. - 90.let
- CJ - Český jazyk - Světová dramatická tvorba
- CJ - Český jazyk - Vývoj dramatu od jeho počátku až k realismu
- CJ - Český jazyk - Vývoj světového dramatu
- CJ - Český jazyk - Význam divadla v životě českého národa, slavní světoví dramatikové
- CJ - Český jazyk - Česká dramatická tvorba
- CJ - Český jazyk - Česká poezie a drama v 2pol 20st
- CJ - Český jazyk - České drama mezi dvěma válkami
- LIT - Literatura - Mezivalecne drama u nas
- LIT - Literatura - MO Ceske drama
- LIT - Literatura - Realistické drama ČR
- CJ - Český jazyk - Struktura dramatickeho dila a jeho typicke znakY
- CJ - Český jazyk - Vývoj světového dramatu od počátku do koce 20. století
- CJ - Český jazyk - Vývoj Českého dramatu od konce 19. století do druhé světové
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého dramatu od počátku do konce 20. století
- CJ - Český jazyk - České drama po druhé světové válce
- LIT - Literatura - Drama 20. století
- LIT - Literatura - Vývoj dramatu do nástupu moderny
- CJ - Český jazyk - Drama a poezie mezi světovými válkami
- CJ - Český jazyk - Teorie dramatu
- LIT - Literatura - CESKA VENKOVSKA PROZA, REALISTICKE DRAMA
- LIT - Literatura - ČESKÁ DRAMATICKÁ TVORBA 20. STOLETÍ
- LIT - Literatura - České drama 1.pol. 20.stol
- CJ - Český jazyk - Drama ve 20. letech 20. stol
- CJ - Český jazyk - Realistické drama v Čechách
- CJ - Český jazyk - České drama po roce 1945, autoři
- CJ - Český jazyk - České drama po roce 1945
- CJ - Český jazyk - Řecké drama
- CJ - Český jazyk - Drama
- CJ - Český jazyk - Dramatické umění v životě člověka, vývoj a význam divadla
- CJ - Český jazyk - Eurípidés - Médea - Drama
- CJ - Český jazyk - Kritický realismus v české próze a dramatu, nejvýznamnější
- CJ - Český jazyk - Světová dramatická tvorba
- CJ - Český jazyk - Česká dramatická tvorba
- LIT - Literatura - Renesanční a barokní drama
- LIT - Literatura - Ruské drama 18. a 19. století
- LIT - Literatura - Středověké drama
- LIT - Literatura - Světové drama po druhé světové válce
- LIT - Literatura - Světové drama v 1. polovině 20. století
- LIT - Literatura - Absurdni drama v 60. letech
- LIT - Literatura - Řeč dramatu Jan Hyvnar
- CJ - Český jazyk - Drama do konce 19. stoleti
- CJ - Český jazyk - Drama II 20. století
- CJ - Český jazyk - Drama vyvoj
- CJ - Český jazyk - Drama
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.17- Vývoj českého dramatického umění ve
- CJ - Český jazyk - Vyvoj dramatu od 20 stoleti
- CJ - Český jazyk - Vyvoj dramatu
- CJ - Český jazyk - Vyvvoj dramatu po soucasnost
- LIT - Literatura - Antická literatura -rétorika, drama, Řím
- CJ - Český jazyk - Ceske drama 19. stoleti
- CJ - Český jazyk - Ceske drama 20. stoleti
- CJ - Český jazyk - Drama 20. století
- CJ - Český jazyk - realismus v české poezii a dramatu
- CJ - Český jazyk - Vyvoj svetoveho dramatu
- LIT - Literatura - české drama 20.století
- CJ - Český jazyk - Realismus dramatu
- CJ - Český jazyk - Dramatická tvorba 20.stol.
- CJ - Český jazyk - Vyvoj dramatu
- CJ - Český jazyk - Vznik a vývoj dramatu
- CJ - Český jazyk - Vývoj dramatu od počátku Národního obrození do konce 19. století
- CJ - Český jazyk - významné osobnosti světového dramatu
- CJ - Český jazyk - Realistické drama na sklonku 19. století
- CJ - Český jazyk - Antiromán, antidrama, postmodernismus - směry a osobnosti svět.lit. 2.pol.20.stol.
- CJ - Český jazyk - Vývoj české poválečné prózy a dramatu do konce 60. let
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého dramatu do 19.stol.
- LIT - Literatura - České drama 20.století
- LIT - Literatura - Antická literatura -rétorika, drama, Řím
- LIT - Literatura - Evropské drama po roce 1945
- LIT - Literatura - České drama v 60. letech
- CJ - Český jazyk - Absurdní drama
- CJ - Český jazyk - Drama do 19.st.
- CJ - Český jazyk - Poválečná česká dramatická tvorba
- CJ - Český jazyk - svetove drama
- CJ - Český jazyk - VÝVOJ SVĚTOVÉHO DRAMATU S DŮRAZEM NA 20. ST.
- CJ - Český jazyk - české poválečné drama
- LIT - Literatura - Svetova proza a drama mezi 1.a 2.svetovou valkou
- LIT - Literatura - Světová próza a drama mezi 1. a 2. světovou válkou
- LIT - Literatura - Vývoj české prózy a dramatu mezi dvěma válkami
- LIT - Literatura - Ceske drama 20. stoleti
- LIT - Literatura - Vývoj dramatu do 19. století
- LIT - Literatura - Počátky českého divadla, realistické drama
- LIT - Literatura - České drama po roce 1945
- CJ - Český jazyk - Drama 20. a 21. století
- LIT - Literatura - Spisovatelé současnosti
- LIT - Literatura - Česká literární tvorba od 70. let 20. století do současnosti
- CJ - Český jazyk - Ceska proza 70. - 80. let 20. stoleti, jeji vyvoj do soucasnosti
- CJ - Český jazyk - Česká próza a poezie po roce 1968 až do současnosti
- LIT - Literatura - Historická próza od NO do současnosti
- LIT - Literatura - Česká literatura od 70. let 20. století do současnosti
- LIT - Literatura - ČESKÁ PROZA OD 70. LET 20. STOLETÍ DO SOUČASNOSTI
- CJ - Český jazyk - Česká próza od 70. let do současnosti
- D - Dějepis - Ceskoslovensko od konce druhe svetove valky do soucasnosti
- CJ - Český jazyk - literární život u nás od roku 1989 do současnosti
- CJ - Český jazyk - VÝVOJ ČESKÉHO DIVADELNICTVÍ OD 1.SVĚT. VÁLKY DO SOUČASNOSTI
- CJ - Český jazyk - Česká literatura od roku 1989 do současnosti
- CJ - Český jazyk - ČESKÁ PRÓZA OD 70 LET 20 STOL DO SOUČASNOSTI
- LIT - Literatura - Významní autoři a proudy ve světové literatuře po roce 1945 do současnosti
Copyright 2024 unium.cz