- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál23. DEMOKRATICKÝ HUMANISMUS v České mezivál. lit.
Pragmatismus a pragmatická generace: do literatury přichází už před 1. sv. válkou. Pragma: řecké slovo čin a jednání je stavěno výše než ideály.
Henry Bergson (1859 – 1941)
Fr. filosof, člověk je schopen se zdokonalovat, ale nikdy nebude ideální. Pragmatismus (Čapkovská generace) v čele zájmu není ideál absolutní, a relativní. Hlavní je člověk a život, každodenní život obyčejných lidí. Vychází z odporu k Svatopluku Macharovi. Nechtějí měnit, ničit, berou skutečnost jaká je a snaží se ji zlepšovat. Život a člověka považuje za zákl. hodnotu, všímá si obyčejného života a oslavuje každodenní skutky obyčejných lidí.
Josef Čapek (1887 – 1945)
Po studiích se stal malířem, dramatikem, novinářem (Lidové noviny, otázky umělecko teoretické), básníkem a prozaikem. Ilustroval některé své knihy (Povídání o pejskovi a kočičce) a bratrovy knihy (Devatero pohádek). Postihl ho osud, který nacisti chystali zřejmě i jeho br. Byl zatčen a internován v konc. táboře, kde zemřel na choleru. Jeho tělo nebylo identifikováno. Lze jej také řadit do prózy psychologické.
Dramata:
Dramat psal spolu se svým br., sám napsal jen hru Země mnoha jmen – podobná Adamu stvořiteli, motiv konce světa, na hranici snu a skutečnosti, je možné čl. polepšit? Adam Stvořitel – sat. alegorie, Adam – anarch, buřič, má strašlivou zbraň – kanón negace, celý svět vygumuje, zůstává jen on jako jediný spravedlivý a má příležitost stvořit svět dle vlastních představ. Stvoří dokonalou ženu, hrdá, nezávislá, uteče mu; pak dokonalého muže, nietzschovského typu, také uteče. Pak stvoří čl. dle svého vlastního obrazu – Alter ego a tak zjistí, jak je uvnitř rozporuplný. Nakonec vidí, že je svět stejný jako před použitím kanónu negace, znovu jej už tedy nepoužije. Z nebe se ozve: „Adame, ty to tak necháš?“ Adam: „Ano.“ Bůh: „Já taky.“ Život není ideální, ale člověk má být spokojený.
Prózy:
První kniha Lelio – značně složitá, prolíná se epika a lyrika, skutečnost a fantazie. Pes. vůči poznatelnosti světa, připomíná expres. díla. Podobná je i kniha Pro delfína – těžce srozumitelná bás. próza; nápis: Ad usum delphini – tím se označovaly knihy určené pro četbu mladého fr. krále Ludvíka XIV. (dauphin = princ nebo delfín), jde o slovní hříčku. Baladický román Stín kapradiny – odlišnost od pragmatismu, protože se zabývá problémem spravedlnosti, dobrodruž. příběh o pytlácích a myslivcích, dva pytláci, jeden hrubý, druhý měkota, přistiženi , zlý zabije hajného, prchají lesem, staví se proti nim i příroda, nezabili totiž z hladu ale zcela zbytečně => jsou horší než zvířata. Kulhavý poutník – narážka na Labyrint světa a ráj srdce. Poutník, který putuje světem nakonec vidí, že svět je pomíjivý a nespravedlivý. Hl. hrdina kulhavý poutník si klade otázky o smyslu umění, života. přesto musíme byt stále lepší. Smysl života spočívá ve zdokonalování. Člověk musí věřit ve smysl života, bez toho je ztracen. Věnována Josefovi Florianovi (nakl. ve Staré Říši). Kniha Psáno do mraků – vyšla posmrtně, aforismy, krátké postřehy, duchaplné a moudré, fil. otázky. Kniha pro děti Povídání o pejskovi a kočičce – dodnes oblíbená. Krakonošova zahrada – společně s bratrem, pov. různě dlouhé, fantastické, groteskní, vtípky, aforismy, parodie, radost ze života, hravost.
Poezie:
Jediná sb. Básně z koncentračního tábora – vyšla posmrtně, vzdor proti nac., myšlenky. Celé Josefovo dílo bylo pes., ale tyto b. jsou optim.
Karel Čapek (1890 1938)
Narodil se v podkrkonoší ve vesničce Malé Svatoňovice ve vzdělané rodině. Starší bratr Josef, starší sestra Helena – její druhý manžel byl básník Josef Palivec. Stud. na gym. v Hradci Králové, Brně a Praze, pak na fil. fak. v Praze, Berlíně a Paříži. Neobyčejně nadaný student, neobyčejně vzdělaný, jezdil po Evropě, zájem o folklór. Začal publikovat už jako středoškolák. Byl novinář, dlouhá léta působil v Lidových novinách, věnoval se kritice divadelní, výtvarné i lit., zajímala ho moderní fr. lit., psal eseje, pol. komentáře, fejetony, sloupky, zábavné články. Karel se neuzavíral před světem, žil pol. životem. V jeho vile se scházeli v pátek tzv. „pátečníci“ – intelektuálové (Kopra, Vančura, Nezval, Peroutka, Josef, Karel, TGM), mluvilo se o pol., umění, fil., kom., fašismu. Karel odsuzoval faš. i kom. – článek v čas. Přítomnost – Proč nejsem komunistou. Manželkou byla herečka Olga Scheinpflugová (také spis. – Český román). Nakonec se stává obětí lůzy, domů mu chodí výhružné dopisy, které mu vyčítají, že celá demokracie je podvod, je těžce nemocný a předčasně umírá na zápal plic. Karel Čapek je zastáncem relativismu. V některých povídkách a románech neuvádí děj do konce, ale nechává jej otevřený. Relativismus je snaho vidět život z několika stran. Neexistuje absolutní pravda, každý člověk má svou vlastní pravdu.
Počátky lit. činnosti až do r. 1920:
Opírá se o moderní trendy, lit. poznamenána rozvojem technické civilizace a krizí soudobé fil., což vyúsťuje v agnosticismus (nepoznatelnost světa) a skepticismus (neg. pojímání světa), nedůvěra v život. Opírá se tedy o fil. pragmatismu – Pragmatismus čili filosofie praktického života – pragmatismus = fil. směr, vznikl v USA, popírá existenci jediné objektivní pravdy, každý má svou vlastní pravdu. Krakonošova zahrada – spolu s br., . Zářivé hlubiny – předzvěst katastrofy, psal ji spolu s br. Josefem, jde o potopení Titaniku, o lidské pýše, touze podmanit se přírodu a ovládnout ji. „Nepotopitelná“ loď jde ke dnu hned po první plavbě. Boží muka – fil. detektivky, pes., pov. Šlépěj – člověk nachází samotnou čerstvou šlépěj uprostřed zasněženého pole, dějí se kolem nás i věci nevysvětlitelné. Pov. Boží muka. Pov. Hora – v lomu pod horou je mrtvola s roztříštěnou lebkou, nikdo není pohřešován, vrah je prý v lese, policie ho začne honit, zřítí se do lomu a roztříští si lebku. Pov. Lída – mladá dívka se ztratí, detektiv řekne, že utekla s milencem, všichni mu blahopřejí, ale on je zklamán, protože se chovala průměrně. Trapné povídky – více ep., méně fil., více psych., závěrečná pov. Tribunál – za 1. sv. války, důstojník odsoudí k trestu smrti vojáka, má pocit, že učinil spravedlnosti za dost, ale pak zjišťuje, že není spravedlnost, ani právo, ani Bůh, jen prázdnota (podobné Kafkovi). Loupežník – lyrické drama, srážka generace ukazuje odboj mladší generace vůči starší, vliv vitalismu, podobné Šrámkovu Měsíci nad řekou, prof. žije s ženou a dcerou, kterou začne svádět anarch., rodinu rozvrátí, prof. ho nazve loupežníkem, přidá se k němu i manželka, vypadá to, že loupežník zvítězí, ale k prof. se vrací jeho zlomená dcera a poraženi se cítí všichni, loupežník dceru miluje, ale nemá jí co nabídnout. Francouzská poezie nové doby – překlady fr. moderní poezie, obrovský vliv na č. moderní poezii. Překlad např. Appolinairova Pásma.
Období dramatické a románové utopie do pol. 20. let:
Téma převratného vynálezu a jeho neblahých důsledků pro lidstvo. Trvalá hrozba zneužití techniky X skutečným zájmům čl. Tech. pokrok předběhl u lidí vývoj morálky. R. U. R – Rossumovi univerzální roboti topický námět, děj se odehrává na nějakém ostrově, kde je skupinka lidí s mnoha roboty. Doktor Rossum sestrojil roboty a v těchto robotech se začne vyvíjet cit. Roboti se cítí utlačováni, nastane vzpoura a oni vyhubí všechny lidi, zanechávají na živu pouze stavitele, který se marně snaží najít zápis výroby robotů. Zdá se mu, že lidstvo je ztraceno. Nakonec se mezi dvěma mladými roboty (Primus a Helena) objeví noví cit láska. Roboti se stávají lidmi a koloběh života může začít znovu, vynález byl vlastně zbytečný. Když bude čl. zbaven možnosti pracovat, nikdy se nezdokonalí. Ze života hmyzu – kritika lidských vlastností autor vypráví o tulákovi, který odpočívá na kraji lesa a pozoruje různý hmyz, motýly apod. tulák přirovnává život lidí k životu hmyzu. Všichni se ženou za svým cílem bez ohledu na ostatní. Např. mravenci ze dvou mravenišť se chystají k válce, tulák vstane, začne je zadupávat a křičí: „Hmyze, ty pitomý hmyze!“ Proti tuposti jedinec nic nezmůže, i když je sebevětší. Adam stvořitel – spolu s br., . Román Továrna na absolutno (1922) – Karburátor umožňuje dokonalé spalování, rozbíjí atomy => vzniká absolutno, nekonečno, Bůh. Absolutno se po světě šíří a mění lidi k ho
Vloženo: 7.07.2011
Velikost: 77,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu CJ - Český jazyk
Podobné materiály
- CJ - Český jazyk - Demokraticky proud ceske prozy mezivalecneho obdobi, spolecensky roman
- CJ - Český jazyk - Demokratický proud v meziválečné próze
- CJ - Český jazyk - Demokratický proud
- CJ - Český jazyk - Karel Čapek- demokratický proud v č. literatuře, Bass, Poláček, Glazarová
- LIT - Literatura - Demokratický proud meziválečné české prózy
- LIT - Literatura - Demokratický proud
- CJ - Český jazyk - Demokratický proud v české próze 20. a 30. let 20. století
- LIT - Literatura - Demokratický proud v České literatuře
- CJ - Český jazyk - Demokraticky proud 2
- CJ - Český jazyk - Demokraticky proud
- CJ - Český jazyk - Demokratický proud české meziválečné prózy
- LIT - Literatura - Demokratický proud
- CJ - Český jazyk - Demokraticky orientovaná próza v české meziválečné literatuře
- CJ - Český jazyk - Přehled vývoje meziválečné prózy s důrazem na společensky a demokraticky orientovanou prózu
- CJ - Český jazyk - demokraticky proud
- LIT - Literatura - demokratický proud v české literatuře
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance v Čechách
- D - Dějepis - Renesance, Humanismus
- LIT - Literatura - RENESANCE A HUMANISMUS V EVROPSKÉ LITERATUŘE
- LIT - Literatura - RENESANCE A HUMANISMUS V ČESKÉ LITERATUŘE
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evr. lit.
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světové a české literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- D - Dějepis - Renesance_ humanismus_ objevné plavby
- LIT - Literatura - Evropský humanismus a renesance
- LIT - Literatura - Humanismus a renesance v Cechach, baroko
- LIT - Literatura - Humanismus a renesance ve světě
- LIT - Literatura - Humanismus u nás, J.A. Komenský
- LIT - Literatura - Humanismus u nás
- LIT - Literatura - Humanismus v Čechách
- LIT - Literatura - Humanismus
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v evr. a české lit
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v Evropě
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v české literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus ve světové a české literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus ve světové literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- 1 - Český jazyk - Renesance a Humanismus
- 1 - Český jazyk - Český humanismus
- 1 - Český jazyk - Renesance a Humanismus ve Francii a ve Španělsku
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - renesance a humanismus (Shakespeare)
- LIT - Literatura - renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v Evropě a u nás
- D - Dějepis - Renesance a humanismus v Českých zemích
- D - Dějepis - Renesance, humanismus
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Evropská renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Evropský humanismus
- CJ - Český jazyk - Humanismus ve světové a české literatuře
- CJ - Český jazyk - Český humanismus
- LIT - Literatura - HUMANISMUS A RENESANCE VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance v českých zemích
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v literatuře
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance v literatuře světové a české
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evr. lit
- D - Dějepis - Renesance, humanismus
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - Raný český humanismus
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v Cechach
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.5- Renesance a Humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus u nás
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - Husitství, český humanismus
- LIT - Literatura - Český humanismus a baroko
- CJ - Český jazyk - - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - renesance a humanismus v Čechách
- CJ - Český jazyk - renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance, Humanismus
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Humanismus, baroko, Komenský
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světové a české literatuře
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance + Humanismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Český humanismus
- D - Dějepis - renesance a humanismus, objevné plavby
- D - Dějepis - renesance, humanismus
- CJ - Český jazyk - renesance a humanismus ve světové i české literatuře
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance ve svět. lieratuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v české literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance, humanismus a baroko v české literatuře
- CJ - Český jazyk - RENESANCE, HUMANISMUS A BAROKO
- D - Dějepis - RENESANCE, REFORMACE, HUMANISMUS
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- LIT - Literatura - RENESANCE A HUMANISMUS V ČECHÁCH
- LIT - Literatura - Husitství, český humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Evropsky humanismus a renesance
- CJ - Český jazyk - Evropská renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Humanismus
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance ve svetove literature- upraveno
- CJ - Český jazyk - Humanismus v Cechach
- CJ - Český jazyk - Humanismus, Baroko, Komenský
- CJ - Český jazyk - humanismus
- CJ - Český jazyk - Renasance a humanismus v evropských zemích a u nás
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evropských zemích a u nás
- CJ - Český jazyk - RENESANCE A HUMANISMUS V
- CJ - Český jazyk - Renesance humanismus
- D - Dějepis - Humanismus
- D - Dějepis - Humanismus a renesance
- D - Dějepis - Humanismus a renesance2
- D - Dějepis - Humanismus a renesance3
- LIT - Literatura - Evropská renesance a český humanismus v literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - humanismusvceskelit.
- D - Dějepis - Renesance a humanismus v Evropě
- D - Dějepis - Renesance a humanismus v Čechách
- D - Dějepis - Humanismus a další směry
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: