- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálomů. Vypráví o Kyklopovi, Kirke, sestupu do podsvětí... Když se vrátí zpět na Ithaku, je Pallas Athénou záměrně přeměněn na žebráka. Setká se se svým synem Telemachem a soplu domlouvají postup proti nápadníkům, kteří obsadili dvůr a usilují o ruku Penelopé. Ta vyhlasí, že za muže si vezme toho, kdo napne Odysseův luk a prostřelí oka ve 12 za sebou ostavených sekyrách. A to zvládl jen „žebrák“.
charakteristika hl. postav
Odysseus: statečný, silný, chytrý, zodpovědný
Penélopé: věrná
Télemachos: silný, moudrý, cílevědomý
epická šíře: 2 části po 12 zpěvech, 12200 veršů
stálé básnické přívlastky (epiteton constans): velice časté, pro tento epos typické (např. perutná slova, jiskrnozraká Palla Athéna)
zobrazování bohů (porovnat se středověkem): bohové v úzkém vztahu s lidmi, zasahují do jejich osudů. Jsou zlidštěni, mají své vášně a nedostatky. Ve středověku uctívání Boha, neměl žádné nedostatky.
Divadlo – vznik: 5. – 4. stol. př. n. l.
tragédie: divadelní hra vážného obsahu, hrdinové se dostávají do konfliktů se silami, které přerůstají až v nerovný boj. těmito silami mohou být nadpřirozené bytosti, ale i lidské vášně...
komedie: divadelní hra, ve kterém je dějový konflikt i role postav pojímány komicky. Důraz na střet ideální představy a nicotné skutečnosti.
herci: kvůli omezenému počtu herců jeden hrál několik rolí – barvené masky a kostýmy. Ženy hrát nesměly
herci a chór: chór (sbor zpěváků) recitoval příběh, zatímco herci hráli své role
divadelní prostory: divadla (amfiteátry) vznikala na úpatí přirozených svahů
vývoj vztahu bohové – lidé
Aischylos: konflikt mezi bohy a lidmi, lidský odus vnímal jako bezvýchodný
Sofokles: bohové se mýlí a mají i špatné. Lidé by je neměli milovat, ale pouze uctívat.
Euripides: bozi nejsou zárukou spravedlnosti
deux ex machina = létající stroje, které se používaly při představení (zavedl je Aischylos)
Aristoteles – zásada tří jednot: dramatické dílo se má odehrávat na jednom místě, v jedné době a mít jeden dějový proud (ještě do 17. stol. se považovaly za závazné)
4/ Řím – časové vymezení (3. stol. př. n. l. – 6. stol. n. l.)
Vergilius – Aeneis ( vláda octaviána Augusta)
epos psaný na objednávku císaře. Inspirace Homérovými eposy. Původ římských císařů je zde odvozen od hrdiny bránícího Troju – Aenea.
sám Vergilius nebyl s dílem spokojen, žádal jeho spálení. Na pokyn Augusta ale bylo publikováno a stalo se velmi oblíbeným.
Ovidius – Proměny, Umění milovat
Proměny: vrchol Ovidiovi tvorby. 250 bájí, propojeno motivem proměny člověka v nesmrtelnou bytost, rostlinu, zvíře atp.
Umění milovat: rady dívkám i chlapcům, jak si získat a udržet lásku. vtip, nadsázka, parodie na didaktickou poezii.
epigramy
lyrický žánr
původně nápis na hrobu.
dnes se tak nazývá krátká satirická báseň s vyostřenou pointou. (v č. literatuře: J. Kollár, K. H. Borovský, J. S. Machar)
Vloženo: 11.10.2011
Velikost: 62,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz