- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálOtázka č.3: Vývoj našeho písemnictví od jeho počátků až do doby husitské
5.-15.st. – počátky našeho písemnictví, literatura doby románské, staroslověnské a literatura latinská
9.st. – období velkomoravské (slovanské období), jazyk staroslověnština
10.-11.st. – raný feudalismus, jazyk latina
12.-13.st. – literatura latinská, počátky češtiny
konec 14.st.-1.pol.15.st. – předhusitská literatura
Před počátkem písemnictví se šířila ústní lidová slovesnost. Počátky české lit. jsou spojeny s Velkou Moravou. Roku 862 vyslal kníže Rostislav posly k byzantskému knížeti Michalovi s prosbou, aby na Velkou Moravu poslal učitele křesťanství, kteří by hlásali víru v řeči lidu srozumitelném. Roku 863 Přišli do země bratři ze Soluně, Konstantin (filozof) a Metoděj (diplomat). Byli velice vzdělaní. Konstantin sestavil písmo – hlaholici (z malých řeckých písmen). Byla velmi složitá, na přelomu 10. a 11.st. z ní v Bulharsku vznikla cyrilice = základ ruské azbuky. Věrozvěsti přinesli na Moravu překlady náboženských textů – části Bible a bohoslužebné texty. Jazyk se nazýval staroslověnština (stará církevní slovanština) – kombinace řečtiny a makedonského dialektu. Konstantin přijal jméno Cyril.
Nejstarší staroslověnská díla: právnická, náboženská, vzdělávací tematika.
Paterik – knihy otců, vyprávění o mniších a poustevnících, Nomokánon – církevní předpisy
Zákon sudnyj ljudem – soudní zákoník pro laiky
Proglas – veršovaná předmluva k překladu evangelia, autor Cyril – hájí práva člověka na vlastní bohoslužebný jazyk a právo na vzdělání (demokratizace)
Kyjevské listy – právní spis, psán hlaholicí žáky Cyrila a Metoděje
Panonské legendy – zaměřeny spíše životopisně a polemicky – na obranu Konstantinova Metodějova díla, psány v próze. Život Konstantina – řazen chronologicky, vypravuje podrobně o Konstantinově studiích, o jeho misijní činnosti v J oblasti dnešního Ruska, obsáhlé filozofické disputace, které vedl s nevěřícími, dílo vyznívá jako obrana slovanského jazyka.
Život Metoděje – retrospektivní, stručnější a kompozičně prostší, obsahem bližší moravskému prostředí.
Po Metodějově smrti nabývá převahy latinská liturgie a vliv západní kultury. Došlo k pronásledování Metodějových žáků. Po zániku Velké Moravy r.906 se vzdělanost přesouvá do přemyslovských Čech. V 10.st. mnoho latinských památek, na jejich vývoj působil vznik pražského biskupství. Při kostelech a klášterech vznikaly už od 10.st. školy – učili se jen zákl. vědomostem (čtení, psaní, počty). Vyšší vzdělání poskytovaly tzv. katedrální školy, zřizované v sídlech biskupa. V klášterech jsou opisovány vzácné rukopisy. Středověké knihy se původně psaly na pergamen (vydělaná oslí, telecí, ovčí kůže), ale od 13.st. znali naši předkové papír. Přesto se až do 16.st. používal převážně pergamen. V klášterech byly kodexy – velké knihy se zdobeným 1. písmenem miniaturami.V 11.st. latinská vzdělanost vytlačovala staroslověnskou. Slovanská kultura se nejdéle udržela v Sázavském klášteře založeném r.1032, opatem sv. Prokop, bohoslužby ve staroslověnštině. R.1097 mniši vypuzeni a knihy spáleny = konec staroslověnštiny. Nejstarší lit. památka ve starosl.: Hospodine, pomiluj-ny – z r.1055, 8 veršů, funkce hymny, nerýmuje se, určená lidu, zpívá se při slavnostních příležitostech, obsahovala i prosby, např. za hojnou úrodu.
Boj stsl. Literatury s latinou
V 10. a 11.st. vznikají na českém území staročesky psané památky s vlivem latiny. Zpracovávají zejména životy světců:
Život sv. Václava a Život sv. Ludmily – latinsky psané legendy, spojeny – Život a umučení sv. Václava a babičky jeho sv. Ludmily
Kristianova legenda
Legenda – „to, co má být čteno“, veršovaná epika, líčí život a umučení světců. Legendy 10,st. Jsou krokem k dějepisné próze. Až do 16.st. se u nás píše na pergamen.
Počátkem 12.st. vítězí latina a objevují se první česká slova. Na legendy navazují v pozdější době kroniky, které opouští ryze církevní tématiku. Základem kronik byly stručné záznamy o úmrtí členů korporace, např. kláštera (tzv. nekrologia), a zprávy o událostech, které se přihodily během roku, např. korunovace panovníka, válka, přírodní pohroma, atd. Tyto stručné záznamy (letopisy) se postupem doby rozšiřovaly v ucelená vyprávění o minulosti kláštera nebo i celé země.
Latinská literatura
Kosmas (1045-1125) – 1. kronikář, studoval v Lutychu, byl církevní hodnostář, navštívil Německo, Uhry, Itálii. Byl děkanem Svatovítské kapituly. Manželka Božetěcha. Kroniku začal psát v závěru života.
Kronika česká (Chronika bohemorum) – uložena v archivu Pražského hradu. Kroniku začal psát v pokročilém věku. Psána latinsky, řazena chronologicky. I když neměl pocit slovanské sounáležitosti, cítil česky. Neprojevuje sklony k moralizaci, jak to bylo ve středověku obvyklé. Objevují se názory podporující církev a mnohdy i kritika panovníka, často se rozchází s názory feudálů. Píše prózou s rytmickými závěry a prokládá je hexametry, anekdotami a mravní úvahou. 3 části:
Bájné vyprávění starců – čerpá z pověstí, legend a bylin
Vyprávění pamětníků
To, co sám zažil
Při vyprávění o nejstarší minulosti zaznamenal i staré kmenové pověsti (např. o příchodu Čechů, o Krokovi a jeho dcerách atd.)
Kronika byla opisována jeho pokračovateli: Kanovník Vyšehradský, mnich Sázavský, opat Jarloch, Vincetius.
První stopy českého jazyka lze nalézt jako bohemismy (č. výrazy), bohemika (č. jména) a glosy (vpisky do latinských rukopisů, poznámky a překlady) v cizokrajných textech. První česká souvislá věta je na zakládací listině kapituly litoměřické z r. 1057.
Svatováclavský chorál – Sv. Václave z 12.st. je 2. nejstarší dochovaná píseň. Měla podobnou funkci jako Hospodine, pomiluj-ny – hymna, prosba. Původně 3 sloky, koncem 14.st.9 slok (nápěv, rýmy).
R. 1280 nabývá č.j. na významu, rozrůstá se. Základní znaky lit.:
laicizace – zesvětštění, jde o rozkvět světské lit.
demokratizace – zlidovění, šíření mezi další vrstvy, hrdinové z lidu
anonymita autora – neusilovali o původnost, obtížná datace
neznalost českého písma – latina+čeština
V klášterech vznikají ještě kroniky – Zbraslavský klášter – Zbraslavská kronika – vznikla ve 14.st., nejprve klášterní kronika, Petr Žitavský ji rozšířil na kroniku celé země. Psána latinsky.
Žánry 2.pol.13.st.:
duchovní lyrika
duchovní epika – legendy
světská epika – epos, kronika
světská lyrika
satira
drama
zábavná a odborná próza
Alexandreis – světská epika, poč.14.st., autor neznámý (patrně z vysoké šlechty). Veršovaný epos o Alexandru Velikém, nastínění i soudobé pol. Otázky, pod maskou Alexandra vystupuje český král Přemysl Otakar II., který podobně jako Alexandr pronikl do cizích zemí a své výboje zaplatil smrtí. Původně 8500 veršů, dochována 1/3.
Kunhutina modlitba – 11.st., duchovní lyrika
Dalimilova kronika – 1. česky psaná, vznik na poč.14.st., má 106 kapitol, psána bezrozměrným veršem. Dějiny od rozdělení Slovanů při stvbě Babyl
Vloženo: 6.09.2011
Velikost: 75,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu CJ - Český jazyk
Podobné materiály
- CJ - Český jazyk - CJ-STAROVEK
- CJ - Český jazyk - CJ-STAROVEK
- CJ - Český jazyk - CJ-STAROVEK
- CJ - Český jazyk - CJ-STAROVEK
- CJ - Český jazyk - CJ-STAROVEK
- CJ - Český jazyk - CJ-STAROVEK
- CJ - Český jazyk - CJ-STAROVEK
- CJ - Český jazyk - CJ-STAROVEK
- čj - čeština - Maturitní otázka č.3 literatura
- 125 - Český jazyk - Maturitní okruh- STAROVĚKÁ LITERATURA
- E - Ekonomie - 25 maturitních otázek
- ZSV - Základy společenských věd - maturitni otazk filozofie
- BI - Biologie - Maturitní otázky.doc
- CJ - Český jazyk - 1. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 13. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 14. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 15. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 16. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 17. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 18. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 19. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 2. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 20. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 21. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 22. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 23. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 24. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 25. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 26. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 27. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 3. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- D - Dějepis - 24 maturitnich otazek
- LIT - Literatura - 25 maturitních otázek
- UCE - Účetnictví - 25 maturitních otázek
- UCE - Účetnictví - Řešení praktické maturitní písemky - FROLLINO
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.1- Obraz historie v beletrii
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.10- Počátky realismu ve starší české lit
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.11- Kritický realismus v naší a světové
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.12- Starověká literatura
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.13- Česká próza od 70.let 20.století po
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.14- Nejvýznamnější představitelé české p
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.15- Cesty naší poezie po roce 1945
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.16- Boj proti fašismu v naší i světové l
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.17- Vývoj českého dramatického umění ve
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.18- Společenská kritika a satira v české
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.19- Meziválečná básnická avantgarda
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.2- Romantismus v evropské a naší literat
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.20- Česká meziválečná próza
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.21- Obraz I.světové války ve světové a n
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.22- Nástup moderního umění na přelomu 19
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.23- Vývoj české poezie ve 2.polovině 19.
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.24- Vývoj divadla od jeho vzniku do konc
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.25- Balada, její vývoj a formy
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.3- České národní obrození, jeho vývoj a
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.4- Vývoj literatury v době pobělohorské,
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.5- Renesance a Humanismus
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.6- Literatura období rozvinutého feudali
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.7- Počátky a vývoj literárního jazyka na
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.8- Ústní lidová slovesnost a literatura
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.9- Karel Čapek
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.1
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.10
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.11
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.12
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.13
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.14
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.15
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.16
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.17
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.18
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.19
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.2
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.20
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.21
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.22
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.23
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.24
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.25
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.3
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.4
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.5
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.6
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.7
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.8
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.9
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.1
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.10
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.11
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.12
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.13
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.14
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.15
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.16
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.17
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.18
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.19
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.2
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.20
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.21
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.3
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.4
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.5
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.6
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.7
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.8
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.9
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.1
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.10
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.11
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.12
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.13
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.14
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.15
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.16
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.2
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.2
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.21-cast1
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.21-cast2,3
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.21-cast4
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.21-cast5
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.22-cast1
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.22-cast2
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.23
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.24
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.25
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.26
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.3
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.4
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.5
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.6
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.7
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.8
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.9
- M - Matematika - Maturitni otazka c.1
- M - Matematika - Maturitni otazka c.10
- M - Matematika - Maturitni otazka c.11
- M - Matematika - Maturitni otazka c.12
- M - Matematika - Maturitni otazka c.13
- M - Matematika - Maturitni otazka c.15
- M - Matematika - Maturitni otazka c.17
- M - Matematika - Maturitni otazka c.18
- M - Matematika - Maturitni otazka c.19
- M - Matematika - Maturitni otazka c.2
- M - Matematika - Maturitni otazka c.20
- M - Matematika - Maturitni otazka c.21
- M - Matematika - Maturitni otazka c.22
- M - Matematika - Maturitni otazka c.23
- M - Matematika - Maturitni otazka c.24
- M - Matematika - Maturitni otazka c.25
- M - Matematika - Maturitni otazka c.3
- M - Matematika - Maturitni otazka c.4
- M - Matematika - Maturitni otazka c.5
- M - Matematika - Maturitni otazka c.6
- M - Matematika - Maturitni otazka c.7
- M - Matematika - Maturitni otazka c.8
- M - Matematika - Maturitni otazka c.9
- PRA - Právo - Maturitní otázka Právo
- PRA - Právo - Maturitní otázka Právo
- VS - Veřejná správa - Maturitní otázky
- PRA - Právo - Maturitní otázky
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázky 1 - 22
- Z - Zeměpis - Maturitní otázky
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 1. Historické pojetí determinace lidské psychiky a vymezení osobnosti
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 2. Vědomí, stavy vědomí a nevědomí
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 3. Vrozený základ osobnosti, temperament a modely osobnosti
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 10. Základní rysy sebepojetí, vývoj sebepojetí, poruchy sebepojetí
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 13. Dimenze osobnosti a modely osobnosti
- - Český jazyk - otázka č. 14 Balada
- - Český jazyk - otázka č. 10 májovci
- - Český jazyk - otázka č. 11 ruchovci a lumírovci
- - Český jazyk - otázka č. 12 realismus ve světové literatuře
- - Český jazyk - otázka č. 13 kritický realismus v české leteratuře
- - Český jazyk - otázka č. 15 česká moderna
- - Český jazyk - otázka č.17. Odraz 1. světové války v literatuře
- 04GA - Anglická gramatika - Předložky v otázkách, Příslovečné určení: postavení ve větě
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální struktura, otázka rovnosti
- D - Dějepis - OTÁZKA POVÁLEČNÉHO USPOŘÁDÁNÍ SVĚTA
- AJ - Anglický jazyk - Markovska ot.c.3.doc.checked
Copyright 2024 unium.cz