- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál2.
ČINITELÉ VÝCHOVY
Pedagogický proces je stálou interakcí mezi vychovatelem a vychovávaným jedincem nebo skupinou, která probíhá na působení nejrůznějších výchovných prostředků.
Činitelé výchovy jsou:
- pedagog (rodič, učitel, vychovatel, lektor, kulturní nebo řídící pracovník)
- vychovávaný jedinec (dítě, žák, student, vychovávaný, účastník, zaměstnanec)
- výchovné prostředky (hra, práce, vyučování, režim, umělecké podněty, hromadné sdělovací prostředky).
Účinnost pedagogického procesu závisí nejen na kvalitách pedagoga, ale i na předpokladech a aktivitě vychovávaného jedince a na výchovných prostředcích, které používáme.
OSOBNOST PEDAGOGA
Pedagog je ve výchovně-vzdělávacím procesu činitelem, který nese společenskou odpovědnost za jeho účinnost a úspěšnost. Pedagog je iniciátorem a organizátorem, hodnotí dosahované výsledky, sestavuje obsah výchovně-vzdělávací činnosti. Provádí vstupní průběžnou a výstupní diagnózu jednotlivce nebo skupiny. Rozhoduje o výběru vhodných prostředků, metod, forem. Upravuje výchovný proces ve shodě s věkovými a individuálními zvláštnostmi vychovávaných.
Pedagog nese odpovědnost za rozvoj svých svěřenců, za jejich přípravu pro základní sociální role, za utváření jednotlivých stránek, jejich osobnosti i za jejich celkový rozvoj.
Tyto úkoly kladou nároky na každého pedagoga – za jeho odborné i charakterové kvality, na jeho přípravu a mnohostranný rozvoj.
Existují 3 základní druhy přípravy na výchovnou činnost:
1) Všeobecná příprava – je výsledkem určitého druhu a typu školy, ale také soustavného sebevzdělávání a sebevýchovy.
2) Speciální příprava – zahrnuje poznatky z pedagogiky, psychologie a metodiky výchovné práce.
3) Konkrétní příprava na výchovnou činnost – každodenní příprava, pedagog by neměl podceňovat duševní přípravu, která odstraňuje trému.
Předpokladem autority pedagoga jsou tyto činnosti:
Činnost KONSTRUKTIVNÍ: - pedagog má dobré znalosti, které dokáže předávat svým žákům.
Činnost ORGANIZÁTORSKÁ: - jsou to dovednosti spojené se zabezpečením aktivity a spolupráce dětí při různých činnostech. Je nutné volit vhodné výchovné prostředky, metody a formy práce.
Činnost KOMUNIKATIVNÍ: - zahrnuje dovednosti verbální (slovní) a neverbální (mimoslovní – gesta, mimika).
Činnost POZNÁVACÍ (gnostická): - činnost každého pedagoga vyžaduje neustálé poznávání vychovávaného a náročné posuzování vlastní osoby.
Základní kvality, které by měly charakterizovat pedagogickou osobnost, můžeme shrnout do několika skupin:
a) pedagogova hodnotová orientace:
- pedagog by měl být příkladem pro svěření jedince. Měla by to být osobnost s demokratickými ideály, s humanitním, vlasteneckým přesvědčením. Příklad a každodenní chování pedagoga jsou nejsilnějšími nástroji rozvoje hodnotové orientace žáků. Každý rozpor mezi slovy a činy, mezi názory a chováním, ovlivní úspěch pedagogovy práce.
b) kvalitní vzdělání:
- základ úspěšné práce pedagoga, při vyučování rozvíjí učitel žáky nejen v oboru, který vyučuje, ale ovlivňuje celou jejich osobnost.
c) teoretické a praktické odborné vzdělání:
- v oboru, kterému pedagog vyučuje. Tyto vědomosti jsou neustále obohacovány aktivní účastí na vědeckém, technickém a kulturním životě společnosti.
d) hluboké pedagogické vzdělání:
- patří sem znalosti z oblasti pedagogiky, psychologie, biologie, didaktiky, metodiky oboru.
e) praktické, pedagogické, didaktické a metodické dovednosti a návyky:
- základem je teoretické studium určitého oboru, praktické využití zkušeností v daném oboru, aktivní účast ve vědeckém, technickém a kulturním životě. Jedná se o využití (praktické) teoretických poznatků v praxi.
Základní rysy pedagogovy osobnosti:
TVOŘIVOST (kreativita): - schopnost neustále hledat nové modely, prostředky, způsoby práce. Jedině tvořivý pedagog má předpoklady vychovávat tvořivého jedince.
ZÁSADOVÝ MORÁLNÍ POSTOJ: - pedagogovo myšlení, cítění a chování v duchu humanismu, demokratismu a vlastenectví. Jeho kladný vztah k práci, ukázněnost a pevná vůle.
PEDAGOGICKÝ OPTIMISMUS: - první přesvědčení o účinnosti pedagogického působení (důvěra ve výchovu, v žáka, radostný přístup k práci).
PEDAGOGICKÝ TAKT: - ukázněnost v jednání se žáky, schopnost sebeovládání, spojení náročnosti na žáky s kulturními poruchami jejich vedení.
PEDAGOGICKÝ KLID: - schopnost pracovat soustředěně, nespěchat, trpělivě vysvětlovat problematiku tak, až ji žák pochopí.
PEDAGOGICKÉ ZAUJETÍ: - aktivní (kladný) přístup k oboru a k látce, kterou pedagog vyučuje.
HLUBOKÝ PŘÍSTUP K ŽÁKŮM: - láska k dětem. Snaha, co nejlépe děti p
Vloženo: 21.09.2010
Velikost: 63,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu ZSV - Základy společenských věd
Podobné materiály
- CJ - Český jazyk - Slohotvorní (stylotvorní) činitelé
- CJ - Český jazyk - Funkční styly, slohotvorní činitelé
- CJ - Český jazyk - Jazykové styly, slohotvorní činitelé, stylistika
- PSY - Psychologie - Psychologické zákonitosti učení – druhy, fáze, činitelé
- Z - Zeměpis - Exogenni cinitele
- 2 - Matematika - Rozklad na prvočinitele
- CJ - Český jazyk - Subjektivni slohotvorni cinitele
- E - Ekonomie - Výroba, výrobní činitelé
- CJ - Český jazyk - Jazykové styly a slohotvorní činitelé
- E - Ekonomie - Výrobní činitelé podniku a jejich návaznost
- Z - Zeměpis - Zemská kůra, vývoj zemského povrchu, exo endogenní činitelé,
- CJ - Český jazyk - Jazykové styly a slohotvorní činitelé
- E - Ekonomie - Výroba, výrobní činitelé
- 01 - Pedagogika TV a sportu - Periodizace_klicovych_obdobi_vyvoje_skolni_telesne_vychovy
- 01 - Pedagogika TV a sportu - VÝVOJ DIDAKTIKY ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
- ZSV - Základy společenských věd - Pocatky výchovy
- PSY - Psychologie - Psychologické problémy výchovy dítěte v rodině a ústavním zařízení
- PSY - Psychologie - Pojetí výchovy
Copyright 2024 unium.cz