- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Ceska_poezie_2._poloviny_19._stoleti_(1)
LIT - Literatura
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálínění musí odstěhovat
(syn vrátí továrnu kovářově dceři)
-motiv národního boje – Češi x Němci
Satiry
veršované
Hanuman – satira na napodobování cizích vzorů
o vycvičeném opičákovi, kt. se plaví po moři s cirkusem, loď ztroskotá, moře vyplavilo kostýmy a Hanuman se na ostrově snaží vytvořit opičí stát, oblékne opice do kostýmů a nutí je jednat jako lidi
-zesměšnění vlastností měšťáka
prozaické
Pravý výlet pana Broučka do Měsíce
-zesměšňuje sobectví, pokrytectví, duchovní prázdnotu, že lidé žijí v promarnění
-staví do kontrastu idealismus měsíčňanů, kt. se živí uměním, neznají armádu a násilí a hrubý materialismus pana Broučka, pražského domácího, kt. myslí vždy jen na sebe
Nový epochální výlet pana Broučka tentokráte do XV. století
-pan Brouček se vrací z hospody, usne a zdá se mu, že se ocitá v Praze roku 1420
-dostává se do domu domácího Janka od Zvonu, nadšeného husity, kt. za své ideály položí život
-setkává se s Žižkou a křižáky, Zikmundem
-v satiře je podtržen kontrast jeho zbabělosti s hrdinstvím a obětavostí husitů, které při bitvě na Bílé h. vrcholí, Brouček potkává nejprve křižáky, utíká před nimi místo aby bojoval, je potom zajat husity a Žižka nad ním vyřkne svůj výrok „Toho bohdá nebude abychom měli takové potomky“, pan Brouček se hájí, že je člověkem 19.století a do té bitvy se dostal pouhým nedopařením
-autor vykresluje obraz historické Prahy i způsob husitské bitvy, zbraně a zvyky
Brouček se dostává do různých situací, kdy se projeví vždy jako zbabělec a bezcharakterník
- v postavě p. Broučka zachytil autor vlastnosti tehdejších měšťáků
Skladby alegorické
Slávie
-název lodi na které se plaví příslušníci slovanských národů
-dojde ke vzpouře posádky, ale cestující se sjednotí kolem Rusa, který dovede loď do přístavu
-sbratření všech slovanských národů
Evropa
-název lodi, nejen Slované, cestující se nesjednotí, potopení lodi
Politická lyrika
Jitřní písně
Nové zpěvy – vlastenecké, výraz národní hrdosti, snaha povzbudit národ, vychovávat k uvědomění
Písně otroka
-lyrickoepická alegorická báseň, umístěna do jižní nebo orientální scenérie
-otrok s otrokyní prchnou, otrokyně zahyne, otrok se vrací do otroctví, otrok pěvec zpívá svým druhům o jejich osudu, snaží se vyburcovat z útlaku národního a sociálního
-závěrečný obraz- bouře na moři, po které přichází jasný den, v němž si budou všichni rovni
- protest proti tehdejší společnosti, utlačující lid národnostně i sociálně
-kritika revolučního zápalu
-pochyby o možném vítězství sociální spravedlnosti
-kritika slabošství
- otroci Češi, otrokáři Rak-U
Eliška Krásnohorská
-literární kritička (proti kosmopolitismu a lumírovcům)
básnířka - (intimní a přírodní lyrika, slovanství - Z máje žití, K slovanskému jihu)
libretistka - libreta k operám Hubička, Tajemství, Čertova stěna
překladatelka - Puškin, Mickiewicz, Byron
Lumírovci
Josef Václav Sládek (1848-1912)
-narodil se ve Zbirohu, pobýval zde i v době svého redaktorského a učitelského působení v Praze
-natrvalo se sem znovu odstěhoval roku1900 postižen nervovou chorobou, zemřel zde
-maturoval na akademickém gymnáziu v Praze, po zápisu na přírodovědeckou fakultu publikoval verše v časopisech
-částečně z obavy z represí pro odpor proti vídeňské vládě
-přerušil studium, odjel do USA, 1868-70 novinář, dělník, učitel, vrátil se s ideály svobody a lidských práv poskytovaných občanům v Americe
-znalost aj mu pomohla k místu středoškolského profesora a lektora
-přispíval do časopisů a od r. 1877 (asi20let) řídil Lumír
-hodně překládal (Hart, Longfellow, Poe, Byron, Shakespeare)
-měl smutný život, smrt manželky při porodu – promítá se v jeho verších
-vzdor a vlastenecké nadšení, zamyšlení nad osudem člověka, otázky smyslu života a smrti (Selské písně)
-původní tvorba vesměs básnická
Básně, Jiskry na moři, Světlou stopou, Na prahu ráje, Ze života, Sluncem a stínem, Selské písně a české znělky, Starosvětské písně a jiné písničky, České písně, V zimním slunci, Za soumraku
Dvě knihy veršů – souhrn dosavadních sbírek
Prózy Americké obrázky vyšly až posmrtně
-obětem ruské revoluce báseň Za pochodu
Pro děti říkanky, bajky, lidová poesie: Zlatý máj, Skřivánčí píseň, Zvony a zvonky
Jaroslav Vrchlický – Emil Frída (1853 Louny-1912 Domažlice)
-básník, dramatik, překladatel
-vlivem strýce faráře začal po maturitě studovat v Praze teologii, přešel na filosofii – studoval dějiny a románské jazyky, seznámil se s E.Denisem a jeho prostřednictvím s francou.kulturou
1875 odjel jako vychovatel do Itálie, po návratu suploval na učitelském ústavu, později se stal profesorem všeobecné literatury na UK
-jeho tvorba je rozporná a zaznamenává celý vzestup české kultury a národního sebevědomí jevíc ušlechtile v poesii
-vytvářel nové básnické formy často za cenu nezvyklých postupů a používání básnického jazyka
román Loutky
Selské balady
-touha po spravedlnosti
– oslava vůdce selského povstání – do protikladu k těmto vůdcům staví utiskovatele českých sedláků
Nepř: Hrabě Breda – hrabě si zval na zámek dívky, aby využil práva 1.noci, ráno dívkám ostříhal vlasy (na paruky), jednou ho dívka na svých dlouhých vlasech uškrtí
Legenda věků (Hugo)– Zlomky epopeje lidstva, Nové zlomky epopeje lidstva
-v souvislosti s Hugem věří v neustálý rozvoj lidstva
Dramatická tvorba
Hippodamie, Noc na Karlštejně, melodrama s hudbou Fibicha
Překladatelská tvorba
Hugo, Rostand, Petrarcovy Sonety, Cervantes, TASS, Dante, Goethe, Schiller, Mickiewicz
-revoluční vlna poesie prokletých básníků
1903 stižen mozkovou mrtvicí
Julius Zeyer (1841-1901)
-básník, dramatik, spisovatel
-za přilnutí k české kultuře vděčí především české chůvě a studiím na č. školách, kde se připravoval na převzetí otcova závodu (vyučil se tesařství)
-odmítl stát se obchodníkem a jako externí posluchač studoval UK filosofii a dějiny středověk. kultur
1873 – odjel jako vychovatel do Ruska 1880-1881, 1899
-cesty na vlastní pěst nebo ve společnosti Harracha
-usadil se ve Vodňanech ( Mokrý + Meritem = Vodňanský trojlístek)
-později natrvalo v Praze
-vnesl do naší literatury cizí látky a světovost umožněnou rozsáhlými historickými znalostmi i osobním poznáním zemí
-okolí často nechápalo Zeyerův zájem o vše mimořádné či exotické
-svá dramata psal výhradně pro jeviště – záleželo mu na lyrické atmosféře ve verši
Básnický cyklus z české minulosti:
Vyšehrad
– zraňovaní intrikami společnosti a nespravedlností hrdinové romantičtí, někteří končí tragicky
-hledá únik – návrat k minulosti nebo exotickým tématům
-miloval starou Prahu a pověsti
Zpěv o pomstě Igora
Čechův příchod
-román o věrném přátelství Amise a Amila
Píseň o Rollandovi – návrat do fr. Minulosti
Janáčkovo zhudebnění Šárky a Sukovo Radúz a Mahulena
-na sklonku života hledal východisko z nejistot a nespokojenosti se světem v křesťanské víře – Tři legendy o krucifixu
Vloženo: 7.06.2012
Velikost: 84,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz