- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálCena je peněžní úhrada zaplacená na trhu za výrobek, zboží či službu, je důležitou informací o trhu, určuje hodnotu výrobku ( služby, zboží ), podněcuje ke koupi spotřebitele, podněcuje i výrobce ke zvyšování výroby, popřípadě k jejímu snížení.
Druhy cen
pevné = jsou typické pro centrálně řízenou ekonomiku, existují i v ekonomice smíšené ( u nás cena poštovních známek, plyn ... ), určuje je státní orgán, je platná na celém území státu
smluvní = jsou typické pro tržní hospodářství, jde o ceny, které se volně utvářejí na trhu vlivem působení nabídky a poptávky
limitní = jsou určeny buď jako minimální ceny ( výkup zemědělských produktů ) nebo maximální ( například prodej kaprů před vánocemi )
Cena pro zákazníka určuje, jakou hodnotu výrobek či služba má. Množství zboží, které se prodá, je na ceně závislé. Obecně platí, čím vyšší je cena, tím menší je zájem ze strany kupujících a naopak. Na různé skupiny lidí však cena působí různě:
vysoká cena = někoho odradí, ale pro jiného je otázkou prestiže a výrobek koupí, myslí, že vysoká cena je zárukou kvality
nízká cena = u určitých vrstev obyvatelstva povede k nárůstu nákupů, ale pro lidi určitého postavení bude znamenat, že výrobek už je nemoderní, není tak kvalitní a podobně, a proto nekoupí
Funkce ceny
regulační = reguluje množství zboží na trhu
stimulační = stimuluje výrobce ke snižování nákladů, k zavádění pokrokových technologií a techniky, ke zvyšování jakosti ( má-li výrobce nižší náklady, dosahuje vyššího zisku než ostatní při stejné ceně )
Tvorba smluvních cen
Nabídka TRH Poptávky
Cena
Při situaci, kdy nabídka je větší než poptávka, cena klesá, poptávka roste. Naopak, když nabídka je menší než poptávka, je cena vysoká, poptávka nízká, na trh přichází více výrobců a postupně důsledkem konkurence dochází k poklesu ceny.
Na výši ceny působí:
nabídka a poptávka
velikost nákladů
místo prodeje = v centru velkých měst je dráž než na okraji
doba prodeje = sezónní zboží, ovoce, zelenina, květiny
věk zákazníka = vstupné pro děti, důchodce
způsob placení = při platbě v hotovosti bývají slevy
velikost nákupu = množstevní slevy
Struktura ceny
ve výrobním podniku
výrobní náklady:
přímé = spotřeba materiálu, mzdy výrobních dělníků
nepřímé – režijní náklady = elektrická energie, odpisy ... )
struktura:
+ náklady ve správě ( tiskopisy, elektrická energie, nájemné, odpisy, mzdy ... )
+ náklady při prodeji ( propagace, balení ... )
= úplné vlastní náklady výkonu
+ zisk
= prodejní cena bez DPH
+ DPH ( sazba 5 % nebo 19 % - u plátců DPH )
= prodejní cena včetně DPH
v obchodním podniku
struktura:
cena pořízení
+ marže ( slouží ke krytí nákladů a zisku obchodníka )
= prodejní cena bez DPH
+ DPH ( 5 % nebo 19 % - plátců DPH )
= prodejní cena včetně DPH
Ceny u výrobních podniků a v maloobchodě
stanovení ceny nového výrobku
cena vyšší než tržní = metoda skimming ( slíznout smetanu ) – pokud podnik vyrábí nové odlišné výro
Vloženo: 9.03.2011
Velikost: 51,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu E - Ekonomie
Podobné materiály
- UCE - Účetnictví - ÚČTOVÁNÍ POŘÍZENÍ A EVIDENCE PRODEJE CENYCH PAPIRU
- CJ - Český jazyk - Nositelé Nobelovy ceny
- E - Ekonomie - Ceny a cenová politika
- E - Ekonomie - Ceny v tržní ekonomice
- E - Ekonomie - Ceny
- E - Ekonomie - Zákonné pojištění, ceny v ekonomice
- MKT - Marketing - Ceny a cenová politika
- UCE - Účetnictví - Skladové ceny
- E - Ekonomie - vliv ceny, prijmu a cen jinych zbozi na poptavku
- E - Ekonomie - Ceny a cenová politika
- E - Ekonomie - Ceny
- ZSV - Základy společenských věd - CENY A CENOVÁ POLITIKA
- E - Ekonomie - vliv ceny, prijmu a cen jinych zbozi na poptavku
- E - Ekonomie - Ceny, cenová politika, kalkulace
- UCE - Účetnictví - Účtování o pořízení zásob a jejich oceňování
- E - Ekonomie - Cenová politika
- UCE - Účetnictví - Materiálové zásoby - oceňování, účtování
- UCE - Účetnictví - Oceňování dlouhodobého majetku
- UCE - Účetnictví - Oceňování majetku - způsoby oceňování
- UCE - Účetnictví - Dlouhodoby majetek - charakteristika, trideni, ocenovani, porizeni, zalohy, dotace
- UCE - Účetnictví - Dlouhodobý majetek (členění, oceňování, pořizování)
- UCE - Účetnictví - Zásoby materiálu – inventarizace, oceňování zásob při výde
- MKT - Marketing - Cena a cenová politika
- UCE - Účetnictví - Zúčtovací vztahy, oceňování mat. při výdeji
- E - Ekonomie - Tvorba peněz a peněžní zásoba, rovnováha trhu peněz
- LIT - Literatura - Česká literární tvorba od 70. let 20. století do současnosti
- CJ - Český jazyk - Divadelní a televizní tvorba po 2. sv. v.
- CJ - Český jazyk - Světová dramatická tvorba
- CJ - Český jazyk - Tvorba slov, synonyma, homonyma, antonyma
- CJ - Český jazyk - Česká dramatická tvorba
- CJ - Český jazyk - Česká satirická a humoristická tvorba
- LIT - Literatura - Emigrantská a domácí tvorba v pobělohorské době + barokní literatura
- LIT - Literatura - Preromantismus a romantismus ve světě, tvorba K. H. Máchy
- LIT - Literatura - Současná divadelní, televizní a filmová tvorba
- LIT - Literatura - České divadlo a dramatická tvorba od počátků do konce 19. století
- LIT - Literatura - Baladická tvorba
- LIT - Literatura - Tvorba Mikuláška, Kainara, Holuba, Skácela
- LIT - Literatura - Tvorba Seiferta, Zahradníčka, Hrubína po 2. sv. válce
- E - Ekonomie - Náklady, kalkulace a tvorba cen
- E - Ekonomie - Tvorba cen
- LIT - Literatura - CESKA DIVADELNI TVORBA
- LIT - Literatura - Filmová tvorba 2
- LIT - Literatura - Filmová tvorba 3
- LIT - Literatura - Filmová tvorba
- LIT - Literatura - Česká a světová divadelní tvorba
- LIT - Literatura - Česká divadelní tvorba 2
- LIT - Literatura - ČESKÁ DRAMATICKÁ TVORBA 20. STOLETÍ
- VV - Výtvarná výchova - Tvorba zahraničních secesionistů
- CJ - Český jazyk - Počátky českého realismu (tvorba B. Němcové, K. H. Borovské
- CJ - Český jazyk - Světová dramatická tvorba
- CJ - Český jazyk - Česká dramatická tvorba
- CJ - Český jazyk - Česká satirická a humoristická tvorba
- LIT - Literatura - Absurdní tvorba 20. století
- CJ - Český jazyk - Humoristická a satirická tvorba v české literatuře
- LIT - Literatura - Generace buřičů, tvorba Petra Bezruče
- CJ - Český jazyk - Baroko, doba pobělohorská, lidová tvorba J. A. Komenského
- LIT - Literatura - česká literární tvorba od roku 1989
- CJ - Český jazyk - Dramatická tvorba 20.stol.
- CJ - Český jazyk - Literární tvorba májovců, ruchovců a lumírovců
- UCE - Účetnictví - Opravné položky – jejich tvorba a rušení
- CJ - Český jazyk - SLOVOTVORBA
- CJ - Český jazyk - tvorba májovců ve vývoji české literatury
- E - Ekonomie - Náklady, kalkulace a tvorba cen
- LIT - Literatura - Divadelní tvorba ve 40. letech, krátké shrnutí 2. sv. války
- CJ - Český jazyk - Karel Capek tvorba
- CJ - Český jazyk - Literarni tvorba za okupace
- CJ - Český jazyk - Poválečná česká dramatická tvorba
- CJ - Český jazyk - Svět. dram. tvorba ve 20.stol.
- IVT - Informatika a výpočetní technika - tvorba předmětových hesel
Copyright 2024 unium.cz